Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

OrientAle

Gestart door Gerb, 28-11-2010 15:33 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerb

Naar aanleiding van een bier van de Amerikaanse brouwerij "The Bruery" heb ik onderstaand recept bedacht. Het idee is om een "Aziatisch" bier te maken met rijst en kruiden. De rijst gaar ik vantevoren en zal ik met een blender klein maken.
Over de kruiderij ben ik nog niet helemaal zeker, maar moet zeker niet overdreven zijn. De Thaise basilicum heeft wat kaneel-achtige smaken, de citroenblad (Djeroek Peroet) geeft citroen-achtige smaken en de koriander een kruidige, aromatische smaak. Samen met de peer-achtige smaken van de Duvelgist en de (wellicht) wat notige smaken van de roggeroostmout, wordt dit hopelijk een lekker bier.

Basis-----------------------------------------------------
Naam recept--------- : OrientAle
Brouwdatum---------- :
Biertype------------ : C Sterke Blonde           
Aantal liters------- : 25 liter
Gewenst begin SG---- : 1070
Brouwzaalrendement-- : 70 %

Algemeen--------------------------------------------------
Totaal brouwwater--- : 45 liter
Spoelwater---------- : 15 liter
Maischwater--------- : 30 liter
Kooktijd------------ : 60 minuten
Berekende kleur----- : 24 EBC (Morey)
Berekende bitterheid : 26 EBU (Tinseth)

Moutstort-------------------------------------------------
0075% 006345 g Pilsmout 3 EBC                    3    EBC   
0015% 001269 g Rijst                                  1    EBC   
0008% 000676 g Carapils (D)                        2.5  EBC   
0002% 000169 g Roggenroostmout                   500  EBC   

Hop en kruidenstort---------------------------------------
Bloemen---00045 g  0006 %az  060 min B Northern Brewer (D)           
Bloemen---00015 g  05.5 %az  020 min B East Kent Golding             
Bloemen---00020 g  05.5 %az  005 min B East Kent Golding             

Gist------------------------------------------------------
Gistsoort----------- : 1388 Belgian Strong Ale             
Gist toegevoegd als- : starter
Volume-------------- :  2 Ltr
Beluchtingstijd----- :  4 uur
Temperatuur--------- : 20°C

Maischschema----------------------------------------------
05m/55°C Maischdikte is: 3.54 L/kg
35m/62°C Maischdikte is: 3.54 L/kg
20m/73°C Maischdikte is: 3.54 L/kg
01m/78°C Maischdikte is: 3.54 L/kg

Opmerkingen-----------------------------------------------
2 gram citroenblad
5 gram Thaise basilicum
3 gram koriander

William

Een gewaagd recept zo met die verschillende kruiden. Gevoelsmatig denk ik dat het citroenblad een beetje de uitbijter is in dit recept. De rest van de kruiden lijken me wat warmer of zoeter. Ik zou het eerder combineren met iets pittigs (gember of rode peper). Het is maar een gevoel....

Ben wel benieuwd hoe zoiets gaat uitpakken.

..en trouwens een leuke naam.

Adrie

Mooi creatief recept!

Mijn ervaring met rijst is dat je die zeker niet door de blender hoeft te halen. Gewoon gaar koken en meemaischen werkt perfect.

mag ik vast een flesje reserveren?

MO

Maar welk effect wil je met de rijs bereiken? Het geeft toch nagenoeg geen smaak aan het bier?

Gerb

Bedankt voor je reactie! Mijn insteek is eigenlijk dat de Thaise basilicum de ster is en de citroenblad en koriander een ondersteunende rol hebben. Ik heb nog getwijfeld over steranijs en/of jasmijn. Persoonlijk ben ik niet echt een fan van gember in bier. De peper wil ik voor een ander bier bewaren. Ik denk er nog even over en sta ook nog open voor suggesties.

Gerb

Citaat van: MO op 28-11-2010  16:38 uMaar welk effect wil je met de rijs bereiken? Het geeft toch nagenoeg geen smaak aan het bier?
Zie het als een alternatief voor suiker. De rijst zal toch wel iets van smaak of mondgevoel leveren. En het gaat deels ook om het verhaal.

korek

Rijst en mais in bier vind ik heiligschennis!

Gerb

Ook bedankt voor jouw bijdrage. Dan moet je suiker wel helemaal niks vinden of begrijp ik dan jouw redenering niet?

korek

Citaat van: Gerb op 28-11-2010  16:53 uOok bedankt voor jouw bijdrage. Dan moet je suiker wel helemaal niks vinden of begrijp ik dan jouw redenering niet?
Geen dank! Suiker is heel wat anders, dat maakt veel bieren doordrinkbaar, Maar mais en rijst maakt het alleen maar leger, vind ik.

Adrie

Citaat van: korek op 28-11-2010  16:57 uGeen dank! Suiker is heel wat anders, dat maakt veel bieren doordrinkbaar, Maar mais en rijst maakt het alleen maar leger, vind ik.

Vind ik toch niet. Rijst geeft wel degelijk wat smaak af, en geeft een soort droogheid die anders is dan met suiker. Moeilijk te omschrijven.

korek

Citaat van: Adrie op 28-11-2010  17:13 uVind ik toch niet. Rijst geeft wel degelijk wat smaak af, en geeft een soort droogheid die anders is dan met suiker. Moeilijk te omschrijven.

Ieder z´n smaak natuurlijk, maar als ik lees op het etiket dat er rijst en-of mais in zit, koop ik het niet meer. Ondanks dat ik het misschien niet proef, maar het staat me gewoon tegen:

René K

Bijzonder recept! Ben benieuwd hoe het uitpakt.

Gerb

Heeft er nog iemand andere ideeën over de kruiden? JW, Edgar, ik meen dat jullie ook regelmatig exotisch koken? Er is in Delft een vrij uitgebreide toko, die hebben de meest ongebruikelijke kruiden.

William

Ik heb hier een kopie van de Horix, een oud boekwerk over likeurstokerij met legio recepten. Hier staat ook een recept voor een Liqueur d'Orient. De ingrediënten zijn:

Dalmatische Vijgen
Dadels
Paradijszaad
Johannisbrood
Piniën??
Mirten
Kalmuswortel
Oranjeschillen

Deze worden gemengd met wijngeest van 30° naar Beck en overgehaald (gedestilleerd). Het gaat hier dus vooral om het aroma.

Ik denk niet dat dit de spullen zijn waardoor jij geïnspireerd raakt.

Gerb

Bedankt voor het opzoeken, maar zoals je zelf al zegt is het niet echt inspirerend. Ik denk dat ik het dan toch bij Thaise basilicum, citroenblad (3 blaadjes) en 3 gram koriander hou. Ik hoop binnenkort brouwtijd voor te hebben. Afhankelijk van de intensiteit van de Thaise basilicum bekijk ik hoeveel ik hiervan ga gebruiken.

JWVG

Citaat van: Gerb op 03-12-2010  14:39 uHeeft er nog iemand andere ideeën over de kruiden? JW, Edgar, ik meen dat jullie ook regelmatig exotisch koken? Er is in Delft een vrij uitgebreide toko, die hebben de meest ongebruikelijke kruiden.

Hee, ik had dit draadje tot nu toe gemist. Tjongejonge, wat een overdosis creativiteit  ;). Ik vroeg me af of je koreander blad of koreander korrels bedoelt. Ik vermoed het eerste, omdat de andere twee ook kruiden (en geen specerijen) zijn, maar ik vraag het toch maar even.

Ik zou de djeroek peroet er zeker in houden - citrus klinkt bijna vertrouwd vergeleken met die basilicum en cilantro (koreanderblad). Eerlijk gezegd vraag ik me af of die cilantro echt lekker zal zijn. Dat is toch wel een heel aparte smaak (zeepsop!) die soms heel lekker is maar vaak ook niet.

Ik dacht even aan de opmerkingen over gebrek aan rijstkarakter - je zou kunnen overwegen om pandanblad bij te voegen, dan krijg je een (hoe kan het ook anders) pandanrijst smaakje. En daar hou ik van. Alhoewel ik dat in bier nog even moet checken  :proost:.

Ik zal niet de enige zijn die hier graag eens een flesje van proeft!

:degroeten: JW.

Gerb

Ik bedoelde toch echt korianderzaad. Ik ben absoluut geen fan van korianderblad en het lijkt me ook niet smaken in bier. Je hebt natuurlijk gelijk over het verschil tussen kruiden en specerijen.

Het pandanblad klinkt wel goed. Wordt dat los verkocht bij toko's?

Ik reserveer een fles voor je (en voor Adrie en William)!

JWVG

Koreanderzaad is beter! (Ik zoek nog steeds koreander wortel - daar schijnen Thais ook mee te koken).

Ja, pandan blad ligt bij de betere Toko's in de diepvries.

Bedankt alvast!

:degroeten: JW.

Drents Hopbier

Citaat van: JWVG op 03-12-2010  18:09 uKoreanderzaad is beter! (Ik zoek nog steeds koreander wortel - daar schijnen Thais ook mee te koken).

Het is echt koriander: van (Coriandrum sativum) is een plant uit de schermbloemenfamilie (Apiaceae).

Hopbier

Edgar

Citaat van: Gerb op 03-12-2010  14:39 uHeeft er nog iemand andere ideeën over de kruiden? JW, Edgar, ik meen dat jullie ook regelmatig exotisch koken? Er is in Delft een vrij uitgebreide toko, die hebben de meest ongebruikelijke kruiden.

Ik heb niets toe te voegen aan de suggesties, behalve misschien: ga de toko eens binnen en snuffel wat aan die kruiden, als dat kan!

Jasmijn bij vlam-uit of zelfs als koudjasmijn is misschien wel heel aardig. Ik denk wel dat het aardig sterk is, dus beperkte hoeveelheden.

Ik heb wel een suggestie voor je gistkeuze: ik zou geen Duvelgist kiezen, zelfs helemaal geen Belg maar eerder een cleane Yank. Die toch echt exotische kruidigheid zou ik meer ruimte geven in dampenland, als je begrijpt wat ik bedoel, in die geurruimte boven het net ingeschonken glas. De vertrouwde Belgische gistaroma's zouden denk ik teveel plaats innemen.
Of doe het met de Farmhouse Ale, om de kruidigheid juist te versterken. Of misschien een tarwebiergist voor de fenolen. De Duvelgist is schitterend in een cleane Sterke Blonde, maar misschien niet in een bier als dit.

Gerb

Ik ben nog steeds aan het stuiterballen tussen allerlei kruiden en specerijen. Ik heb de Thaise basilicum alweer laten varen. Ik had een mooi bosje van het spul gekocht en het rook echt fantastisch. Toen ik het blad kneusde kwam er een lekkere mix van basilicum en kaneel vrij, maar ook wat grassige, groene geuren. Ik heb een aantal blaadjes even gekookt, maar toen rook het alleen nog maar naar andijvie, bij gebrek aan een betere omschrijving. Dus de tussenstand nu ligt op de citroenblad en korianderzaad, de mogelijke kandidaten zijn pandanblad, kaneel, gember en jasmijn. Niet allemaal natuurlijk. Het pandanblad heb ik in huis, die wil ik nog even testen door het in kokend water te gooien. Uiteindelijk wil ik maar 3 kruiden gebruiken. Heeft iemand al eens losse jasmijn in de winkel gezien?

Voor de gist heb ik wel een keuze gemaakt, in eerste instantie wilde ik de Duvel gist gebruiken, maar dat wordt denk ik een te ver uitgegist bier. In mijn gistbank had ik nog de European Ale die volgens de bron een erg moutig bier met een complexe smaak. (Wyeast: A full-bodied strain, finishing very malty with a complex flavor profile)

Adrie

Ik zou die kruiden misschien ook niet meekoken (zeker niet als ze naar andijvie gaan smaken), maar een extract maken met koud water of alcohol. Je kunt het extract dan ook later naar smaak toevoegen.

Jacques

Citaat van: Adrie op 20-12-2010  20:57 uIk zou die kruiden misschien ook niet meekoken (zeker niet als ze naar andijvie gaan smaken), maar een extract maken met koud water of alcohol. Je kunt het extract dan ook later naar smaak toevoegen.

Goed idee! Dit doen ze in de smaakstoffenindustrie ook bij voortduring. Voor dat gecontroleerd toevoegen is belangrijk. De aromatische kracht van kruiden kan sterk variëren. Vandaar dat dit soort methodes veel toegepast worden.

Gerb

Dat is wel een goed idee. Ik ben wel een beetje bang voor de groene smaak die de basilicum ongekookt afgeeft. Ik zal eens een proefje doen met koud water en wodka. Ik wil volgende week gaan brouwen dus dat ga ik snel doen.

EBC

Of gewoon 'dryhoppen' met een theeei in de navergisting?

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.