Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Young’s Double Chocolate Stout  (gelezen 4515 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Young’s Double Chocolate Stout
« Gepost op: 01-07-2004 22:15 u »
Bij de bieren die ik bij BurgBieren heb gekocht was ook Young’s Double Chocolate Stout.
Volgens het etiket is het bier gebrouwen met chocolademout en echte donkere chocolade. Het alcoholgehalte is 5,2 %. Voorts wordt op het etiket vermeld dat dit bier een drietal prijzen heeft gewonnen onder andere toegekend door Camra, de Engelse bierconsumentenorganisatie.

Het bier heeft een romige schuimkraag. De kleur is zeer donker bruin, bijna zwart. De geur is van chocolade en zwarte mout. Het heeft een diepe chocoladesmaak, vooral in de nasmaak. Weinig bitter, zeker in vergelijking met een gewone stout. Zoetig (niet echt zoet maar ook niet echt droog). Voor een stout heeft het bier een vrij zachte smaak. Matige body.

Mooie combinatie van echte chocolade en chocolademout. Een bijzonder bier!

:degroeten: Jacques

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Re:Young’s Double Chocolate Stout
« Reactie #1 Gepost op: 01-07-2004 22:47 u »
Ik vergat te vermelden dat de fles een inhoud heeft van 500 ml. Daar kun je dus lekker lang van doen, temeer omdat dit geen bier is dat snel weg drinkt. De inhoud van het glas nadert nu de bodem en ik word pas een vrij sterke koffie-/mocasmaak gewaar. Als er nu ook nog eens een kersenessence toegevoegd wordt heb je de smaak van Zwarzwladkrischtorte! Voor mij is dat het meest heerlijke gebak.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 02-07-2004 08:14 u »
Volgens mij zat jij gisteravond erg te genieten Jacques. Ik krijg dit weekeinde van vrienden het chocoladebier van Jopen, gebrouwen ter gelegenheid van de Haarlemse stripdagen. Heeft iemand die al geproefd?
gr
MO

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 06-07-2004 22:06 u »
Ik ben dit bier nu aan het drinken. Hij kostte 2,25 euro en blijkt nu over datum te zijn (april 2004). Op zich geen ramp op het feit na dat de winkel (Hekeltje in Alkmaar) zich niet aan de wet houdt omdat voedingsmiddelen over datum niet meer verkocht mogen worden. Het bier heeft geen nagisting, dus als ik de tht datum in de winkel had gezien, had ik dit bier niet gekocht.

Het kan door komen doordat het bier over datum is, maar ik kan geen chocolade ontdekken. Niet in de geur en niet in de smaak. Het is een mooie stout, wat zoeter dan guiness, normaal van body voor een stout (niet stevig dus) en subtiel gehopt.

Aha, hij wordt wat warmer. Die kirschtorte van Jacques komt langzaam naar voren. Maar het is meer koffie dan chocolade vind ik. Geinig bier.

gr
MO

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 06-07-2004 22:57 u »
Hoi Martin,

Het bier dat ik gedonken heb had als uiterste consumptiedatum januari 2005. Een vers bier dus (bij BurgBieren kan ik geen bieren over de datum vinden).
Dit bier had een duidelijke chocoladesmaak (puur). Een smaak die ik herken omdat ik bezig ben een recept voor chocoladebier te ontwikkelen en al twee keer een chocoladebier gebrouwen heb. De laatste keer afgelopen zaterdag.
Als ik enigzins tevreden ben over het resultaat zal ik jullie mijn ervaringen (en het recept met het beste resultaat) delen.

Wel grappig dat bij jou de koffiesmaak ook pas later zich ontwikkelde in de Young’s Double Chocolate Stout.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
Re: Young’s Double Chocolate Stout
« Reactie #6 Gepost op: 09-10-2004 17:41 u »
He dat is grappig, wil ik mijn bevindingen posten over de klein duimpje hazelnoot porter die ik gisteren heb gedronken, zie ik hier een thread van het bier wat ik nu aan het drinken ben! Zo'n prachtige fles als deze kon ik niet laten staan. Hoewel stouts voor mij redelijk onbekend zijn, zag ik een chocoladestout wel zitten. En terecht, wat een lekker bier! Wat ik dan weer jammer vind is het ontbreken van een aanbevolen drinktemperatuur. :neenee:

:lekkerbier:

Johannes

de website:
http://www.youngs.co.uk/

Tags: