Smaakafgave rode rubberen doppen

Gestart door Chemicalbrewer, 23-11-2010 18:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chemicalbrewer

Ik heb vandaag weer wat geknutseld om een hopfilter te maken ( ben niet tevreden van mijn bazookafilter ). Ik heb van een kameraad 2 kleine RVS filters gekregen en heb hier de hopfilter van gemaakt. In al mijn enthousiasme meteen aan het werk gegaan en bij de eerste filter al meteen de metalen ring die het gaas in vorm houdt losgesneden en deze met een klemring vastgemaakt op de hevelfilter. Pas hierna op het idee gekomen om het bovenste gedeelte van een rubberen stop te nemen en hierdoor de koperen buis te steken. Hierdoor benut ik het filteroppervlak meer, maar ik weet niet zeker of deze rubberen stop smaak gaat afgeven als ik deze erin ga steken bij het koken om alles te steriliseren voor ik ga filteren. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou ik deze ook gewoon met een klemring vastmaken?

Hier een foto om te begrijpen wat ik bedoel.

 

SeekingBeer

Een leuk idee zo'n cylinder vormig filter, kan het zo wel goed tegen de druk?
De pan lijkt mij niet zo hoog, dus misschien gaat het prima zo. Maar het moet wel een beetje stevig zijn...

Geen idee of rubber smaak afgeeft, we weten dat rubber al heel lang gebruikt wordt in de keuken in bijv weck flessen maar dat er altijd geen contact is tussen het voedsel en het rubber.
Sterker nog, weck flessen zijn ontworpen om rechtop te staan terwijl bijv wijnflessen met kurk beter kunnen liggen voor langdurig bewaren.

Om dat te testen (rubbersmaak), kook eens een rubber stop uit gedurende 15 minuten op zacht vuur, gebruik het dan bijv als theewater.
Smaakt de thee net als altijd dan is er geen probleem.

Jacques

Hoi Chemicalbrewer,

Als je de rubberen stop vervangt door silicone weet je zeker dat je geen last hebt van smaakafgifte.

Het valt mij overigens op dat de stop vrij dik is. Dit betekent dat de afvoerpijp wat hoger zit en hierdoor zul je een lager rendement krijgen omdat je niet alle wort kunt winnen.

Chemicalbrewer

Citaat van: Jacques op 23-11-2010  22:40 uHoi Chemicalbrewer,

Als je de rubberen stop vervangt door silicone weet je zeker dat je geen last hebt van smaakafgifte.

Het valt mij overigens op dat de stop vrij dik is. Dit betekent dat de afvoerpijp wat hoger zit en hierdoor zul je een lager rendement krijgen omdat je niet alle wort kunt winnen.

Ik ga morgen brouwen dus een silicone stop gaat tegen dan niet meer lukken ( ik kan misschien nog 1 keer kousen van neteldoek over mijn hevelfilter trekken om te filteren , niet deze opstelling maar die in de vorm van een H zoals wel meerdere personen op dit forum gebruiken.) Het feit dat de afvoerpijp zo hoog ligt zorgde bij mij ook al voor een beetje zorgen. zou ik die kant ook niet gewoon beter vastmaken met de klemring? Met 2 zijden zou de wortstroom toch groot genoeg moeten zijn om vlot te filteren?
Wie niet waagt niet wint , toch ? :). ik ga het morgen toch proberen, moest het niet lukken ik heb reserve materiaal liggen waarmee ik kan filteren.

@Seekingbeer,
Over de druk maak ik mij helemaal geen zorgen , het RVS is redelijk sterk en er ik brouw in oude opengeslepen biervaten. De druk hierop is zeker niet groot genoeg om de filter in te drukken. Amerikaanse brouwers gebruiken dit soort type al langer waarbij zij een RVS gaas maken in de vorm van een ruit en hierin het wort afzuiging maken. De opstelling is anders maar het principe is volgens mij hetzelfde.

Greetings from belgium
Chemical Brewer

Hopmans

Citaat van: Jacques op 23-11-2010  22:40 uHet valt mij overigens op dat de stop vrij dik is.
Dit betekent dat de afvoerpijp wat hoger zit en hierdoor zul je een lager rendement krijgen omdat je niet alle wort kunt winnen.
Daar gaat weer een kostelijk sixpack.

Ik vind het niks.


EBC

Citaat van: Hopmans op 24-11-2010  07:21 uDaar gaat weer een kostelijk sixpack.

Ik vind het niks.

Een klein 90 graden bochtje op de pijp binnenin het gaas en je zuigt meer af.

Het gaas lijkt me erg fijnmazig...als dat maar niet verstopt met eiwitten. Ik zou grover gaas gebruiken. Bovendien zou ik voor een L vorm gaan in plaats van de huidige T vorm.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.