Mobile brouwtafel

Gestart door orangeloo, 22-11-2010 21:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Citaat van: orangeloo op 21-11-2010  20:49 uNa 3 brouw dagen ben ik er achter gekomen dat het wort tijdens het spoelen toch wel erg veel afkoelt.
Een tweede brander zou makkelijk zijn, maar die heb ik niet.
Wat ik wel had was een hoop ijzeren koker profiel, dus heb ik maar een mooie mobile brouwtafel gemaakt.
Waarbij ik de brander als een soort lade van de ene ketel onder da andere kan schuiven.


Omdat ik een vraag kreeg over mijn mobile brouwtafel waarbij de brander als een soort lade van onder de maisch ketel naar de kookketel geschoven kan worden hier een beschrijving hoe ik deze heb gemaakt en wat de benodigde materialen zijn.
Ik heb gebruik gemaakt van:
IJzeren koker profiel van 25 *25 mm.   
2x 100 cm
2x 20 cm
2x 47,5 cm
4x 70 cm
13x 45 cm

IJzeren hoekprofiel van 40*40 mm.   
4x 50 cm.

4x zwenkwieltjes.
IJzermenie 500 ml
IJzerverf zwart 500ml.



RobinB

Mooi frame!
Tsjerk heeft volgens mij ook zoiets (maar dan compleet met kastjes enz)

Anton

Ziet er prachtig uit, mooi gemaakt.
Zijn de dragers van de gamellen ver genoeg uit elkaar? Menie en verf kunnen heel erg stinken als ze aanbranden. :(
Zo kun je brouwen op de vierkante meter. Doe ik ook, zelfs op de halve vierkante meter.

Anton

orangeloo

De dragers stonden dus niet ver genoeg uit elkaar,
maar verder uit elkaar gaat niet want dan zijn het geen dragers meer ;)
Dus toch maar met hittebestendige verf aan de slag.

Jomme

Heb nu ook mijn brouwtafel gelast en met metaalvernis gehandeld.
Ik heb hier een tijdje geleden een gelijkaardige gezien maar met kastjes maar ik kan de link niet meer vinden. Iemand?
Ik moet nu nog de branders monteren, kraan op warmwatervat en een takeltje om de kookketel op te tillen om dan hieruit
in het gistingsvat te hevelen.
Heb mijn 'dragers zo ver mogelijk uit elkaar gezet en de vertikale buisjes moeten vermijden dat het vat kan schuiven.


orangeloo

Omdat ik regelmatig via een PB vragen krijg over mijn mobile brouwtafel nog een extra tekeningetje en wat extra uitleg:

Het frame is 20 bij het lage gedeelte zonder de wieltjes, deze komen er nog bij. Ik heb de wieltjes bij de Action gekocht.
Het een en ander in natuurlijk wel afhankelijk van hoe hoog je brander is, deze moet er wel tussen passen. Ik heb de 20 cm bewust zo laag mogelijk gemaakt omdat anders het hoge gedeelte zo hoog wordt. En je moet nog wel in de ketel kunnen roeren  ;) De hoge ketel moet wel hoger staan als de lage ketel, dit om over te kunnen hevelen op zwaartekracht. Bij mij is de onderkant van de hoge ketel gelijk met de bovenrand van de lage ketel.



Ondertussen is mijn kar iets gewijzigd voor een HERMS



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.