BasisOmschrijving | Waarde | Naam recept | Tripeling 1 |
Kenmerk | |
Brouwdatum | 21-11-2010 |
Biertype | Tripel |
Aantal liters | 10 |
Gewenst begin SG | 1075 (8,2 Vol% alc.) |
Brouwzaalrendement | 66,0% |
AlgemeenOmschrijving | Waarde | Totaal brouwwater | 18,8 liter |
Maischdikte | 3,0 l/kg |
Maischwater | 11,4 liter |
Spoelwater | 8,2 liter |
Kooktijd | 90 minuten |
Berekende kleur | 11 EBC (BrouwVisie) |
Berekende bitterheid | 29 EBU (Glenn Tinseth) |
MoutMoutnaam | % Stort | Massa | Kleur | Pilsmout 3 EBC | 50,2 % | 1901 gr | 3 EBC |
Havervlokken | 5,0 % | 189 gr | 4 EBC |
Tarwemout | 44,8 % | 1696 gr | 3 EBC |
HopHopnaam | % Alfazuur | Massa | Kooktijd | Bitterheidsaandeel | East Kent Golding | 5,5 % | 10 gr | 90 minuten | 14 EBU |
Saaz (CZ) | 6,0 % | 7 gr | 90 minuten | 10 EBU |
Saaz (CZ) | 6,0 % | 7 gr | 15 minuten | 5 EBU |
KruidenNaam kruid | Massa | Kooktijd | Sinaasappelschillen | 2 gr | 10 Min. |
Koriander | 2 gr | 10 Min. |
GistOmschrijving | Waarde | Gistsoort | Brewferm Blanche |
Gist toegevoegd als | Inhoud verpakking |
maischschemaStap nr. | Temperatuur | Rusttijd | Maischdikte | 1 | 50°C | 15 minuten | 3,0 l/kg |
2 | 60°C | 35 minuten | 3,0 l/kg |
3 | 70°C | 35 minuten | 3,0 l/kg |
Hier is dan, met enige vertraging, mijn recept. Met dank aan Oscar is het me gelukt het recept hier gepost te krijgen met zo'n mooie opmaak!
Nu zal ik kort nog wat vertellen over mijn werkwijze. We hebben het mout geschroot (droog, niet klam) en ook de havervlokken, hoewel deze nog wat grover eruit kwamen, omdat deze al vrij plat zijn. Tijdens het schroten hebben we het maischwater op temperatuur gebracht (55 ºC) waarna we het mout erin hebben gedaan. Meteen hierna heb ik de elektrische weckketel op 50 graden gezet. Temperatuurcontrole met behulp van de maischthermometer van Brouwland gaf wel schrikbarende verschillen aan, maar toch hebben we de temperatuur van de weckketel aangehouden, onderwijl constant roerende.
Nadat we het maischschema hebben voltooid zijn we gestart met het spoelen. We hebben niet de jodiumtest gedaan, wellicht een goede tip voor de toekomst. Vermoedelijk hebben we ook de laatste stap op een iets te lage temperatuur gedaan. We hebben meteen bij aanvang van het spoelen het spoelwater erbij gedaan, we hebben een vermoeden dat we dit pas moeten toevoegen wanneer de bostel bijna droog staat, maar niet helemaal. Correct me if I'm wrong.
Het spoelen/ filteren duurde zoals eerder al vermeld bijna anderhalf uur. Ik lees berichten op het forum dat sommige mensen al klaar zijn na 20 minuten, zeker voor een hoeveelheid van 10 liter. We hebben de hevelfilter zelfgemaakt, echter is deze oorspronkelijk gemaakt voor een kleinere pan en niet volgens de formule voor de huidige elektrische weckketel. De hevelfilter covert dus niet de gehele bodem. Ik heb momenteel geen foto bij de hand, maar zal deze binnenkort maken en in dit topic posten.
Het SG bepalen we standaard eigenlijk na het koelen van het wort (dus na het kookproces). Echter lees ik nu in het andere topic over het te lage SG voor het koken, dat je dus ook het SG kan/ moet bepalen voor het koken. Ook dit is iets wat ik in de toekomst zal gaan doen.
Wat wordt er precies bedoeld met het controleren van de hydrometer? Dit hebben we nog niet gedaan. Is er een manier om deze te ijken?
Het spoelwater hebben we toegevoegd op 75 graden.
Kort samengevat dingen die ik de volgende keer anders ga aanpakken zijn controleren van het SG voor het koken, de jodiumtest en ik ben erover aan het denken een digitale thermometer aan te schaffen met alarm. Wat is trouwens de beste plek in het beslag om de temperatuur te controleren? Midden? Top? Bodem?
Overigens het bier staat nu lekker te vergisten in de nieuwe gistkast met universele thermostaat (UT-200) en de geur die er vanaf komt is niet verkeerd, dus de hoop is nog niet vervlogen!
Alvast heel erg bedankt voor alle hulp!