Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Tabelletje maischdikte-Brix  (gelezen 1792 keer)

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Tabelletje maischdikte-Brix
« Gepost op: 28-11-2010 21:33 u »
Door een opmerking van Oscar in een ander topic 'Brix was x bij maischdikte y dus mijn omzetting was wel ok, had ik ineens een ingevinkje: die maischdikte hangt natuurlijk 1:1 samen met de Brixwaarde. Dus met een tabelletje boven je maischpan kan je lekker simpel in de gaten houden hoe ver je van 100 procent omzetting verwijderd bent.

Ik reken 't altijd uit door van mijn brouwwater mijn batchvolume te maken maar da's omslachtig.

Nu op foon, maar ik zal in een volgend berichtje zo'n tabelletje aanhechten.

Zit zoiets in BrouwVisie, Oscar? Zie je aan de hand van je maischdikte gelijk je te verwachten maisch-Brixwaarde, uitgaande van 100 procent omzetting?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: tabelletje maischdikte-Brix
« Reactie #1 Gepost op: 28-11-2010 21:36 u »
Zit zoiets in BrouwVisie, Oscar?

Ja, Adrie heeft hier ooit eens een berekenig voor gepost..

:)

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Tabelletje maischdikte-Brix
« Reactie #2 Gepost op: 29-11-2010 09:43 u »
Door een opmerking van Oscar in een ander topic 'Brix was x bij maischdikte y dus mijn omzetting was wel ok, had ik ineens een ingevinkje: die maischdikte hangt natuurlijk 1:1 samen met de Brixwaarde. Dus met een tabelletje boven je maischpan kan je lekker simpel in de gaten houden hoe ver je van 100 procent omzetting verwijderd bent.

Ik reken 't altijd uit door van mijn brouwwater mijn batchvolume te maken maar da's omslachtig.

Nu op foon, maar ik zal in een volgend berichtje zo'n tabelletje aanhechten.

Zit zoiets in BrouwVisie, Oscar? Zie je aan de hand van je maischdikte gelijk je te verwachten maisch-Brixwaarde, uitgaande van 100 procent omzetting?

Zit ook ingebouwd in BrouwHulp (in de OpenOffice versie).

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #3 Gepost op: 29-11-2010 09:53 u »
Dit geeft aan wat je maximale dichtheid kan zijn, maar hoever je van die 100% zit geeft het niet aan.
Daarvoor moet je of de gemeten waarde invullen om een percentage te krijgen, of een tabelletje hebben om het op te zoeken.

Even wachten op Edgar's tabelletje...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 29-11-2010 18:40 u »
Dit geeft aan wat je maximale dichtheid kan zijn, maar hoever je van die 100% zit geeft het niet aan.

Eeuh...als je berekend hebt dat je maisch tot 22 Brix kan versuikeren en je meet op een gegeven moment 18 Brix, dan weet je toch voldoende...en heb je toch geen tabel meer nodig... :weetniet:

Tags: