Raar vlies

Gestart door goom, 20-11-2010 18:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

goom

Na het lageren wilde in gaan bottelen.
Toen ik het vat open deed zag ik op de vloeistof een witte vlies (zie foto's)

Wie kan mij vertellen wat hier aan de hand is en of ik wel kan gaan bottelen?






korek

Dat is kaam, niet zo erg. Gewoon bottelen en het vlies met gist weggooien. Het bier niet te lang laten staan, snel opdrinken.

RobinB

Kaam inderdaad.
Hoeft niet meteen gootsteenbier te worden, maar enige smaakafwijking is niet uit te sluiten...

Gekoudhopt met tuinhop?

korek

Kaam is, dacht ik, een schimmel die bv overgebracht kan worden door een fruitvliegje of een ander insect.

RobinB

Ook wel inderdaad, maar het is een bepaalde Candida.
Die komen natuurlijk wel meer voor.

Ik vroeg het me van de koudhop af, omdat Hoppie het daar laatst ook over had.
Zelf gedroogde hop wordt vaak minder verwarmd enz dan commerciele hop.

korek

In ieder geval een aandachtspunt om zeer schoon te werken!

Gerb

Inderdaad kaam, zonder twijfel. Ik heb de ervaring dat het kan komen door te laat hevelen of door te veel kopruimte in het lagervat. Beide door een vermindering van de CO2-deken op het oppervlak. Kaam laat het bier nog een aantal punten zakken, waardoor er meer koolzuur in het bier komt. De smaakafwijking valt over het algemeen wel mee.

Hopmans

Het is wel een flinke lading kaam.
Lageren in plastic, en tuinhop gebruiken als dryhop kunnen de boosdoeners zijn.
Het doekje om de hop is ook tricky.


Jacques

Die emmer lijkt om zo'n vergistingsemmer van Brouwland. Klopt dat?

Al heel wat keren is gebleken dat deze emmers niet echt goed afsluiten. Er kan dan lucht bij het bier zeker als je wat langer periode aanhoudt voor de nagisting. Hoewel Candida kan leven in een zuurstofvrije omgeving heb ik gemerkt dat vooral als er zuurstof bij het bier kan je veel eerder kans hebt op deze infectie.

Zelf zou ik het bier weg doen maar zoals je hierboven kunt lezen denken anderen er anders over. Mijn ervaring is dat bier waarin kaam heeft gezeten een afwijkende dunne body heeft.

korek

Citaat van: Jacques op 20-11-2010  18:49 uZelf zou ik het bier weg doen maar zoals je hierboven kunt lezen denken anderen er anders over. Mijn ervaring is dat bier waarin kaam heeft gezeten een afwijkende dunne body heeft.
Ja vind ik ook. Ik heb ook wel eens kaam gehad in mijn gistingsfles na een paar keer openen. Daarom adviseer ik ook om het bier snel op te drinken, als het langer staat smaakt het niet lekker meer!

Hopmans

Ik heb het ook eens gehad.
Met een glazen CCT behoort dit gelazer definitief tot het verleden.


korek

Citaat van: Hopmans op 20-11-2010  19:02 uMet een glazen CCT behoort dit gelazer definitief tot het verleden.
Ja, die wil ik ook nog eens maken. Ik heb in Polen een enorme mandfles staan van 72 liter, nu nog vol met wijn, dat moet eerst gestookt worden of weggegooid, maar dat laatste liever niet. Helaas leeft mijn oom niet meer, dat was een expert wat stoken betreft. Ik heb nu mijn hoop gevestigd op zijn zoon, maar dat kost me dan wel de helft van de opbrengst. Maar dat is dan toch noch zo'n 10 liter brandewijn.

goom

Inderdaad met tuinhop  koud gehopt
Bedankt voor de adviezen

Zal alles natuurlijk weer extra schoonmaken

RobinB

Misschien leuk/interessant om dergelijke koudhop-ervaringen bij te houden. Heb een keer gekoudhopt met tuinhop, maar toen eerst een poosje in wodka geweekt.

korek

Citaat van: goom op 20-11-2010  20:08 uInderdaad met tuinhop  koud gehopt
Ik doe dat nooit, koudhoppen wel te verstaan. Hooguit met vlam uit nog wat hop toevoegen. Het is volgens mij een overschatte hopgift, ingegeven door enkele excentrieke Amerikanen. Maar ja daar heb je nu niets aan. Ik zou zeggen ; verzamel wat vrienden en verdrink het.

Henielma

De kaam kan ook komen door het (te vaak) openen van de emmer. Daarmee heb ik dat ook een keer in een grijs verleden gekregen met zo'n emmer.

Later een gistvat aangeschaft met een schroefdeksel, hierna geen kaam meer gehad. Tevens sindsdien zo min mogelijk het gistvat geopend.

korek

Nieuwsgierigheid is hier het probleem.

EBC

Ik heb nu al diverse bieren met tuinhop gekoudhopt en nooit een probleem gehad.

Met vriendelijk verzoek dat mensen die zelf geen hop kweken ook geen onzin uitkramen over risicos van tuinhop.

goom

Het is inderdaad een Brouwland emmer

MO

De tuinhop lijkt me inderdaad niet het probleem.

aldo

Citaat van: EBC op 20-11-2010  23:34 uIk heb nu al diverse bieren met tuinhop gekoudhopt en nooit een probleem gehad.

Met vriendelijk verzoek dat mensen die zelf geen hop kweken ook geen onzin uitkramen over risicos van tuinhop.


Joepie was al bang dat ik toch hop moest gaan aanschaffen voor koudhoppen maar deze opmerking geeft me hetn lef het met me eigen hopjes te gaan proberen, dank EBC!

Jacques

Citaat van: goom op 20-11-2010  23:40 uHet is inderdaad een Brouwland emmer

Deze zouden eigenlijk niet verkocht moeten worden...
Het zou veel beter zijn indien goed sluitende gistvaten bij de starterspakketten zouden zitten. De pakketten worden hierdoor wel duurder maar het risico op kaam en andere infecties wordt er wel minder door.
Daarnaast zouden we hier ook niet zo veel vragen hebben van beginners waarvan het waterslot niet werkt.

SeekingBeer

Mooie kaam foto's, een poos terug had ik een rijstwijn die ook kaam kreeg en eigenlijk wilde ik daar een paar foto's van maken om dat aan jullie te laten zien.

Maar ja, ik ben altijd ook ontzettend lui en heb de rijstwijn uiteindelijk maar weggeflikkerd.

__________

Je kunt het nog prima drinken, let op het inbrengen van de hevelslang door de vloeistof spiegel en stop natuurlijk eerder met bottelen cq hevelen.

Wel snel opdrinken, in dat opzicht is kaam geen vijand maar een vriend (een vriend die je zorgvuldige plannen even goed sloopt trouwens).

Hopmans

Citaat van: EBC op 20-11-2010  23:34 uMet vriendelijk verzoek dat mensen die zelf geen hop kweken ook geen onzin uitkramen over risicos van tuinhop.

Vriendelijk verzoek: My Ass!

Ik heb wel degelijk ervaring met wilde gisten op planten etc.
Daarbij zijn er brouwmaten die hop kweken.


Oscar

Citaat van: Hopmans op 21-11-2010  00:47 uIk heb wel degelijk ervaring met wilde gisten op planten etc.

Met vriendelijk verzoek dergelijke planten niet aan je bier toe te voegen... ;D ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.