Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Schuimkraag verdwijnt  (gelezen 9375 keer)

Offline JosvanDalfsen

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Schuimkraag verdwijnt
« Gepost op: 20-11-2010 08:56 u »
Beste allemaal,

Ik ben volledig nieuw tot het proces van brouwen en ik heb afgelopen woensdag avond voor het eerst een bierset op vat gezet. Ik weet niet hoe het hier zit met de reclame gevoeligheid, maar laten we het er op houden dat het om een standaard set gaat voor 9 liter Abdij bier. Hiervoor heb ik bij een vooraanstaande webwinkel de luxe bierset voor het gekocht, met zo'n mooie witte emmer, waterslot en wat al niet meer.

Voorafgaand aan het proces heb ik eerst alles uitgebreid schoongemaakt met Chemipro Oxi en ik heb water uitgekookt.

Vervolgens heb ik alle stappen van het brouwproces keurig gevolgd zoals omschreven in de handleiding van de bierset en het geheel op een warme plek weggezet.

Na een dag was er al een beste schuimlaag te zien en was ik erg blij.

In de loop van de dag erna is de schuimkraag echter minder geworden en ook nu, 3 dagen na het begin van het proces, is de schuimkraag niet opnieuw teruggekomen.

Ik heb niet het vat open gemaakt, het waterslot is goed gevuld, en het vat staat op een goede warme plek, ik heb er niet mee lopen schudden of roeren en het vat is luchtdicht. Het enige wat ik me in kan bedenken dat er fout is gegaan is dat het vat van de nacht van donderdag op vrijdag te koud is geworden (thermometer gaf 19 graden aan 's ochtends waar ruim 20 tot 25 gewenst is).

Wat denken jullie dat er aan de hand is en wat ik er aan kan doen?

hartelijk dank voor jullie tijd.

Groeten Jos

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline rumour

• Senior lid
  • Land: cn
  • Brouwerij Morele
Re: Schuimkraag verdwijnt
« Reactie #1 Gepost op: 20-11-2010 09:32 u »
Jos, welkom op 't forum!

Je hoeft je geen zorgen te maken. Het lijkt erop dat het gist de temperatuur en je werkwijze zo prettig vond dat ze meteen hard aan 't werk gingen en nu aan het uitrusten zijn van een dag hard werken. Het is gebruikelijk dat de gisting na wat activiteit wat in lijkt te zakken en daarbij kan de schuimkraag verdwijnen. Misschien dat het te maken heeft met een temperatuurdip in de nacht, maar dan zou je aan het eind van de volgende dag weer een verhoging in activiteit moeten zien.

Het bier kun je gerust met rust laten en het gist haar werk laten doen. Geduld is een schone zaak, vooral bij je eerste vergisting.  :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 20-11-2010 10:00 u »
Wat denken jullie dat er aan de hand is en wat ik er aan kan doen?

Hallo Jos,

Allereerst welkom op dit forum.

Er is niet zo veel aan de hand. De hoofdgisting is afgelopen en nu moet het bier nog een tijdje nagisten. Open het gistvat zo min mogelijk en bottel het bier over een dag of 7.

Offline JosvanDalfsen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 20-11-2010 10:12 u »

Ik was al behoorlijk teleurgesteld, maar wow dit is goed nieuws!

Dus het is normaal dat er eigenlijk niet zo heel veel spectakel bij komt kijken? Ik had verwacht dat het heel heftig zou gaan schuimen en bubbelen door het waterslot, er stond zeker 10 cm schuim op en er zijn een paar goeie bellen doorheen gekomen, maar niet zoveel als verwacht. Dat kan natuurlijk komen doordat ik een 30 liter emmer gebruik voor 9 liter bier (er is dus ruimte zat in het vat).

Gelukkig, dank jullie wel!

Ook voor de laatste dagen is het erg belangrijk om hem goed op temperatuur te houden? En is warmer beter dan kouder? ik bedoel, de temperatuur die geadviseerd word is 20 tot 25 graden, is dan 19-20 graden beter dan 25-26 graden?

De volgende stook ronde ga ik pas ergens in mei organiseren denk ik, het is een crime om je kamer de hele dag zo warm te houden. :)

Nogmaals, bedankt!

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #4 Gepost op: 20-11-2010 10:36 u »
Misschien zag je geen enorme bubbels in het waterslot omdat de deksel het vat niet volledig afsluit. Dat is een bekend gegeven bij de set die je gebruikt.

Voor veel gisten is een lagere temperatuur (18-20 C)  juist beter dan een hele hoge temperatuur (25 C). Als het toch te koud wordt in jouw ruimte kun je het vat altijd isoleren of in een badje zetten die je met een aquariumthermostaat o.i.d. op temperatuur houdt.

Laat je niet weerhouden van brouwen vanwege vergistingstemperaturen.

Offline rumour

• Senior lid
  • Land: cn
  • Brouwerij Morele
« Reactie #5 Gepost op: 20-11-2010 10:40 u »
Bij hoge temperaturen >25 C bijvoorbeeld heb je grotere kans op bijsmaakjes dan op lagere temperaturen (19-22 C) maar de vergisting zal trager verlopen op die temperaturen. Een tragere vergisting heeft meer kans op infecties en daarom zal de handleiding eerder een hogere temperatuur dan een lagere temperatuur aan geven.

Ik denk dat het de kwaliteit van het bier ten goede komt om hem rond de 20-21 C eens rustig de tijd te geven, zeg 7 tot 10 dagen. Probeer de temperatuur niet te laag te laten komen voor een lange periode omdat het gist dan een koudeschok kan krijgen. Hierdoor vergist het wat minder ver uit dan gewenst.

Daarna bottelen en op dezelfde temperatuur een tijd laten hergisten voor koolzuur op de fles. En daarna:  :proost:.

Offline kleine Minstreel

• Super lid
  • Gedenk gisteren, droom van morgen en leef vandaag
« Reactie #6 Gepost op: 20-11-2010 11:16 u »
Ook van mij welkom in de wereld van het hobby brouwen waar vele van ons begonnen zijn zoals jij.
Bovenstaand geeft een prima beeld maar ik mis het advies om een hydrometer te kopen en het SG te meten. Dit geeft een prima beeld hoe ver je vergisting is verlopen.
Als je denkt dat je de hobby gaat voorzetten is een refractometer een prima investering. Deze koop je bv via Ebay voor een paar tientjes. Zoek maar eens hier op het forum of stuur een pm dan zal ik je het adres geven.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 20-11-2010 11:46 u »
Ook voor de laatste dagen is het erg belangrijk om hem goed op temperatuur te houden? En is warmer beter dan kouder? ik bedoel, de temperatuur die geadviseerd word is 20 tot 25 graden, is dan 19-20 graden beter dan 25-26 graden?

Het advies om te vergisten bij 20-25 C komt naar mijn vermoeden voort uit het feit dat de leverancier van de blikken niet wil dat het bier niet volledig is uitgegist. Omdat te controleren heb je een hydrometer of een refractometer nodig.
Het beste doe je er aan een monster van je bier te pakken een paar dagen voordat je wilt bottelen en dat warm weg te zetten. Meet het SG bij de monsterneming en een dag voor de geplande botteldag. Als het SG gezakt is was het bier nog niet klaar met de vergisting en doe je er goed aan het bottelen een paar dagen tot een week uit te stellen.

In jouw geval denk ik dat het bier bijna helemaal is uitgegist. De kans op bierbommen is daardoor klein. Je kunt rustig de temperatuur van het gistend bier terugbrengen naar gewone kamertemperatuur ( 18 C). Het bier gist dan nog wat na en ondergaat dan een eerste rijping.

De komende tijd is heel erg geschikt om te brouwen. Wanneer je je gistvat isoleert kan de warmte die vrijkomt door de vergisting minder makkelijk weg en warmt het gistend bier op. Je hoeft dan de plek waar het bier staat niet extra te verwarmen. Met een eenvoudige elektronische thermometer met een voelertje die je tussen de isolatie en het vat stopt kun je dan temperatuur in de gaten houden.

Offline JosvanDalfsen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 20-11-2010 12:01 u »
goeie tips alom, super!

Ik heb een hydometer liggen, een conventionele die werkt met het soortelijk gewicht.

Ik heb deze dingen meegekregen in het startset:

* Brouwemmer van 30 liter met maatverdeling en hittebestendige aftapkraan
    * Waterslot slangmodel en rode dop
    * Speciale bier-roerlepel
    * 100 kroonkurken (goud)
    * Kroonkurkapparaat  (dubbele hefboom)
    * Borstel om bierflesjes te reinigen
    * Reinigingsmiddel Chemipro Oxi (100 gram) voldoende voor 100 liter
    * Uitschuifbare hevelslang met kraan met speciale droesemkop
    * Hevelclip om de hevelslang aan gistingsfles of emmer te bevestigen
    * Hydrometer om de Soortelijke Massa(S.G.) te bepalen
    * Maatglas (100 ml ) met maatverdeling voor hydrometer
    * Vinometer klasse II voor alcoholbepaling (achteraf)
    * Thermometer 0-110 C

En ik heb de emmer gesoleerd met een kleedje en hij staat niet ver van de verwarming (wel buiten de zon (voorzover we zon hebben de laatste tijd...))

bedankt voor de geruststellende woorden en de tips!

Offline JosvanDalfsen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 25-11-2010 13:01 u »
Ok, een update.

We zijn nu een week in het brouwproces, 7 dagen en 12 uur om precies te zijn.

Na mijn aanvankelijke paniek en jullie advies is het vat rustig gaan borrelen, niet snel of hard, maar aan het water in het waterslot was duidelijk een overdruk in het vat waar te nemen. Dat is doorgegaan tot dinsdag. Vanaf dinsdag was er een stabilisatie in het niveau in het waterslot te zien en was er geen geborrel meer. Ik heb nu net voor het eerst een monster afgetapt (met de tapkraan onderaan in het vat, dus de deksel is niet van het vat geweest. Hiervan heb ik het suikergehalte bepaald met een hydrometer, deze geeft een waarde aan van 1.022, veel te hoog om te bottelen.

Nou lijkt me de oplossing om het bier rustig nog een paar dagen zo niet een week te laten staan. Klopt het dan wel dat het borrelen is opgehouden?

Ik heb het afgetapte monster bewaard en ik zal vanavond ter controle de meting nog eens uitvoeren en over twee dagen nog eens.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 25-11-2010 13:19 u »

Hi Jos,

1022 vanaf welke waarde?
Welke korrelgist?

Heb je ook een mandfles?
Zoniet, dan nog ff een week in de emmer.

Niet te veel openen trouwens ivm Kaamgist (wit vlies).

Offline JosvanDalfsen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 25-11-2010 13:59 u »
Sorry dit is de eerste meting, dus de begin waarde ken ik niet (al neem ik die wel de volgende keer). Het is een standaard pakket van Brewferm Abdij bier, met de bijgeleverde gist. Ik weet dus niet wat de waarde daarvan is.

Volgens de handleiding zou ik op 1.010 kunnen gaan bottelen, dus op manier bekeken is 1.022 nog te hoog.

Ik heb geen mandfles (dat is wel n van de dingen die de volgende keer er bij komen) en gebruik dus de bekende witte emmer. De deksel is er vanaf het begin van het brouwen nooit afgeweest.

Ik ben volgende week de hele week van huis, bottelen over 9 dagen (totaal 16 dagen in vat) is geen probleem?

Bedankt voor de snelle reactie

Offline Big Willem

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 25-11-2010 14:11 u »
Volgens http://www.Brewferm.be/NED/index.htm zou je begin SG rond de 1.070 gezeten moeten hebben.

Erick

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 25-11-2010 14:17 u »
Overhevelen naar een volgend (lager)vat helpt in dit soort gevallen uitstekend om de navergisting weer op gang te brengen, laat het bier daarna nog een dag of 4 - 5 in dat vat rijpen, daarna bottelen.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 25-11-2010 14:18 u »
1010 ga je echt niet halen met standaard Brewfermgist.
Ik zou inderdaad nog 1-2 weken wachten om te bottelen.

Volgens mij ga je ergens uitkomen tussen de 1016 en de 1020.

Offline JosvanDalfsen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 25-11-2010 14:43 u »
Dus dan zou ik als ik dit weekend uitkomt tussen de 1016 en 1020 al kunnen gaan bottelen? Moet ik dan in de tweede suikerronde voor het bottelen dan nog minder suiker toevoegen dan staat voorgeschreven (omdat het SG al hoger is) of gewoon de aanwijzingen van Brewferm blijven volgen?

Is het gist dat Brewferm gebruikt dan zwakker dan ander gist?

Ik heb op moment geen ander vat dan deze, dus overhevelen naar een lager vat gaat ben ik bang niet lukken. Tenzij daarvoor een simpele (schone) emmer goed is. Alleen hoe die dan af te sluiten?

Erick

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 25-11-2010 14:53 u »
Als je het voorzichtig doet (niet teveel zuurstof meenemen) zou je via een schone emmer weer naar je eerste vat kunnen hevelen.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 25-11-2010 16:47 u »
Dus dan zou ik als ik dit weekend uitkomt tussen de 1016 en 1020 al kunnen gaan bottelen? Moet ik dan in de tweede suikerronde voor het bottelen dan nog minder suiker toevoegen dan staat voorgeschreven (omdat het SG al hoger is) of gewoon de aanwijzingen van Brewferm blijven volgen?

Ik zou nog een weekje er aan vast plakken, maar het kan
ook as weekeinde al indien het SG 1016 is.

Meestal is een slappe hoofdvergisting ook een slappe navergisting.
Ikzelf knal er dan nog meer suiker in zelfs.

Toch moet je zelf eea ondervinden, want ik kan je vat niet zien, horen of ruiken.
Ik weet hiervandaan niet hoe jouw brouwsel zich gedraagt, dus ik ben daar voorzichtig mee.

Brewferm is inderdaad een gist die niet al te ver doorgaat.
Een voordeel is dat je dan nog een rest-zoetje in je bier overhoudt.
Dat is wel lekker in een Trappist.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 25-11-2010 21:46 u »
1010 ga je echt niet halen met standaard Brewfermgist.
Ik zou inderdaad nog 1-2 weken wachten om te bottelen.

Volgens mij ga je ergens uitkomen tussen de 1016 en de 1020.

Als je 1010 zou halen zou je een ongekend hoge vergistingsgraad hebben voor deze gist.
Die handleidingen bij beginnerspakketten kloppen echt niet!

Offline JosvanDalfsen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 26-11-2010 09:50 u »
Om jullie op de hoogte te houden, het SG van het monster is in sinds gistermiddag van 1022 gedaald naar 1020,5 of 1021 (onderscheid is niet duidelijk te maken). Er zit dus nog activiteit in het brouwsel :)

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #20 Gepost op: 26-11-2010 12:17 u »
Hoe bewaar je het SG monster? Ik heb het SG monster ook wel eens apart gezet en daarbij is er een prachtige infectie in gevlogen. Het bier stond daarbij weer flink te schuimen en daalde flink verder. Het gistvat zelf was nauwelijks gezakt.

Hevelen zou ik niet doen, gewoon over een week een nieuw SG monster nemen en kijken of het stabiel is gebleven.

Offline JosvanDalfsen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 26-11-2010 12:49 u »
ik bewaar het in een maatglas, afgesloten met wat keukenfolie en een elastiekje.

In hoeverre moet het bier in deze fase nog schuimen, want dat doet het inmiddels echt niet meer, iets waar ik me toch zorgen over blijf maken.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 26-11-2010 14:48 u »
In deze fase schuimt het bier helemaal niet meer.
Dat gebeurt pas weer een week tot een maand na bottelen.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #23 Gepost op: 26-11-2010 14:53 u »
Als de hoofdvergisting ten einde loopt, wordt er minder koolzuur gevormd. Dit koolzuur zorgt tijdens de piek van de vergisting voor het instant houden van het schuim. Dat er geen schuim meer op staat, wil niet zeggen dat er geen omzetting meer plaats vindt. Na een week nogmaals dichtheid meten en kijken of er wat verandert is.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 26-11-2010 21:34 u »
Ik bewaar het in een maatglas, afgesloten met wat keukenfolie en een elastiekje.

Ook ik adviseer je om een nieuw monster te nemen. Je wilt immers weten wat de ontwikkeling is in het gistvat.
Bijkomend voordeel is dat je het monster na het meten van het SG kunt proeven. Je raakt op die manier al vertrouwd met de smaak van het bier.