Vancouver IPA

Gestart door René K, 19-11-2010 11:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

René K

Hierbij het recept dat ik vandaag ga brouwen!
Waarschijnlijk is dit ook het laatste bier dat ik in Nederland ga brouwen, komende februari ga ik naar Vancouver om daar een opleiding te gaan doen.
Het moet een bittere pil worden met veel smaak en hoparoma, zeg maar een bitter afscheid.
Alhoewel ik er erg veel zin in heb zijn er natuurlijk wel zaken die je gaat missen, familie vrienden etc.
Het bier hoop ik nog te kunnen tappen voordat ik weg ga, zo niet dan laat ik mijn familie achter met een bittere IPA!

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptVancouver IPA
Kenmerk
Brouwdatum18-11-2010
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters20
Gewenst begin SG1070 (7,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement80,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater35,6 liter
Maischdikte3,0 l/kg
Maischwater18,0 liter
Spoelwater16,9 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur23 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid60 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC76,2 %4503 gr3 EBC
Carapils (D)10,0 %590 gr60 EBC
Pale ale mout (Maris Otter)13,8 %813 gr4 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Galena11,0 %15 gr90 minuten20 EBU
Cascade7,6 %10 gr90 minuten9 EBU
Cascade7,6 %15 gr30 minuten10 EBU
Saaz (CZ)3,0 %10 gr30 minuten3 EBU
Saaz (CZ)3,0 %10 gr20 minuten2 EBU
Cascade7,6 %10 gr20 minuten5 EBU
Cascade7,6 %15 gr10 minuten5 EBU
Saaz (CZ)6,0 %15 gr10 minuten4 EBU
Saaz (CZ)3,0 %10 gr0 minuten0 EBU
Cascade7,6 %10 gr0 minuten0 EBU
Saaz (CZ)3,0 %20 grKoud hop0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
166°C60 minuten3,0 l/kg
278°C5 minuten3,0 l/kg

De combinatie van Saaz en Cascade is mij eerder goed bevallen, vandaar deze keuze!


Adrie

Grappige combinatie, Saaz en Cascade. Hoe pakt dat uit?

Enne, hoe lang ben je weg?

René K

De combinatie pakt goed uit. Je krijgt wel de Cascade smaak mee, maar iets genuanceerder. De Saaz als koudhop zorgt er ook voor dat de Cascade niet gaat overheersen.
De bedoeling is om een jaar weg te zijn. Ik ga daar een 'Baking and Pastry' opleiding volgen. Net als bierbrouwen een mooie ambacht!

Hopmans

Citaat van: René K op 19-11-2010  11:31 uDe bedoeling is om een jaar weg te zijn. Ik ga daar een 'Baking and Pastry' opleiding volgen.
Heb je die opleidingen hier dan niet?
Is de bak-cultuur daar niet teveel afwijkend van hier?
Of is dat juist weer een gat in de markt?


René K

Mijn motto is; waarom hier doen als het daar ook kan? ;D De bakcultuur is niet erg afwijkend dan hier, dus dat is geen probleem.
En anders moet ik dan daar maar blijven he. Nu aan het maischen!

RGeraads

Citaat van: René K op 19-11-2010  12:09 uMijn motto is; waarom hier doen als het daar ook kan? ;D De bakcultuur is niet erg afwijkend dan hier, dus dat is geen probleem.
En anders moet ik dan daar maar blijven he. Nu aan het maischen!

Ik geef je geen ongelijk! Vancouver is een prachtige stad met het heerlijke Stanley Park. De opleiding klinkt goed. Ik kijk wel eens het programma Cake Boss op Travel & Living, daar worden de prachtigste creaties gemaakt.

Heb je ook nog brouwplannen aldaar?

René K

Nog geen concrete brouwplannen maar ga daar natuurlijk wel kijken bij howebrewers en brouwerijen.
Wie weet dat ik daar ook nog wat lekkers kan gaan brouwen!

De-Geert

Saaz in een IPA, zou je dat nu wel doen?
Volgens de statuten van de Vereeniging Tegen De Vervaging Van De Biertypen, is dat niet toegestaan.  :police:

Geintje natuurlijk.
Prima recept, ik zou zelf iets meer dryhoppen (>2g/l) maar dat is afhankelijk van je smaak.
Waarom eigenlijk 14% Maris Otter? Restjes?

René K

Citaat van: De-Geert op 19-11-2010  13:13 uSaaz in een IPA, zou je dat nu wel doen?
Volgens de statuten van de Vereeniging Tegen De Vervaging Van De Biertypen, is dat niet toegestaan.  :police:
Geintje natuurlijk.
Ik brouw lekker wat ik wil ;).

Citaat van: De-Geert op 19-11-2010  13:13 uWaarom eigenlijk 14% Maris Otter? Restjes?
Yep, laatste restje MO mout.
Meer dryhoppen zal ik nog even over nadenken.

René K

De brouwdag zit er weer op :brouwen:. Het SG is uiteindelijk 1068 geworden, 2 punten onder de voorspelling.
Ik had natuurlijk iets langer kunnen doorkoken maar ik vind het prima zo. Het wort smaakte al lekker bitter met veel hopsmaken.
Nu mag de gist er van gaan genieten :proost:.

EBC

Leuke stad Vancouver! Er zijn diverse brouwcafes daar.

En op Vancouver Island is ook genoeg te beleven. Ook daar brouwerijen!

Om maar weer niet te spreken over de directe omgeving, prachtig. Met als hoogtepunt natuurlijk de stad Jasper  ;D. En het kan niet anders of ook daar is een brouwerij. Ik vond het bier niet geweldig, maar dat mocht de pret niet drukken.

Veel plezier gewenst.

RobinB

Hey René!
Jammer dat je weggaat, een gemis voor het gilde!
Wel mooi natuurlijk dat je die opleiding gaat doen!
Top! :duimop:

Oscar

Citaat van: EBC op 19-11-2010  18:01 uEn op Vancouver Island is ook genoeg te beleven. Ook daar brouwerijen!


Citaat van: EBC op 19-11-2010  18:01 uOm maar weer niet te spreken over de directe omgeving, prachtig. Met als hoogtepunt natuurlijk de stad Jasper  ;D. En het kan niet anders of ook daar is een brouwerij. Ik vond het bier niet geweldig, maar dat mocht de pret niet drukken.


 :biersmile:


http://www.jasperbrewingco.ca/Home.page



René K

Dank voor de reacties heren.
Vandaag is dit bier begonnen met de lagering, de hoofdgisting was reeds gestopt. Het SG is inmiddels 1018 (begonnen bij 1068).
Nu laat ik de mandfles nog een paar dagen bij kamertemperatuur (19 ºC) staan en dan kan de fles de kelder in voor een paar weken.
Het bier smaakte heerlijk, lekker hoppig met een niet al te sterk aanwezige bitterheid.
Dit bier zal uiteindelijk onder de tap komen!  :biersmile:

Edit: misschien nog koudhoppen in het fust? Ga er nog over nadenken. En dan uiteraard in een hopzakje en niet los in het fust.

René K

Vandaag toch maar begonnen met drooghoppen. 10 gram Cascade en 10 gram Saaz.  :biersmile:

EBC

Citaat van: Oscar op 20-11-2010  01:47 u

Ja Oscar! Die bedoel ik, en daarvan draag ik regelmatig het Tshirt als ik brouw...

korek

Citaat van: René K op 23-11-2010  23:42 uEdit: misschien nog koudhoppen in het fust? Ga er nog over nadenken. En dan uiteraard in een hopzakje en niet los in het fust.
Nee! niet doen. Koudhopen is een overschat fenomeen naar mijn mening!

René K

Koudhoppen heeft wel degelijk effect voor de smaak. Zo overschat is het naar mijn mening niet.
Ga niet koudhoppen in het fust maar alleen in het lagervat voor 2 weken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.