Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Boon bieren  (gelezen 4002 keer)

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Land: nl
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
Boon bieren
« Gepost op: 19-11-2010 08:07 u »
Gisteren weer een ritje naar België gemaakt met mijn broer.  We hadden een afspraak bij brouwerij Boon in Lembeek.  Aan het einde van de ochtend waren we daar en werden we enthousiast ontvangen door Rudy, de vertegenwoordiger.  Hij heeft ons de brouwerij laten zien, ze waren aan het brouwen (vanaf de eerste vorst nacht brouwen ze ongeveer elke dag totdat het in het voorjaar te warm wordt, te warm om het wort op hun manier te koelen).  Het brouwen duurt daar best lang, het bier had volgens mij een twee uur stap op 72 graden?  Ook koken duurde meerdere uren, 2 of 3.
Ze waren net de open vergistingskuip aan het schoonmaken, kennelijk zit het daar alleen 's nachts het wort in en kan het daarna 's ochtends als jongbier naar de legendarische vergistingstonnen.
De rondleiding ging een beetje snel, het leek alsof Rudy zin had om van de tonnen te proeven want we mochten een zes weken oud bier proeven, een jaar oude en twee jaar oude proeven.  Mooi om de verschillen te proeven hoor!  Na een paar weken was het nog best zoet, troebel en ook zuur natuurlijk.  De een jaar oude was al best lekker en de twee jaar oude was helemaal helder.

Er werd nog verteld dat ze erg op de kwaliteit zitten en ook op zoek zijn geweest naar de lekkere zuurtjes.  Er zijn namelijk best veel verschillende zuren en een geuze hoeft volgens Boon niet per se zo zuur mogelijk te zijn.  Het moet ook een aangenaam bier worden.  Ook werd verteld dat ze, als een bepaald vat minder lekker smaakt, het helemaal schoner dan schoon maken.  Tegenwoordig leveren alle vaten goede kwaliteit Geuze en vinden ze het dus lastiger om een Geuze Mariage Parfait aan te wijzen en maken ze dit bier volgens een apart recept met flink wat meer mout zodat het 8% wordt.
Oja, dat ze op de kwaliteit zitten vond ik wel bewezen toen ik ook Duivels bier proefde wat ook door hun gemaakt wordt.  Een streekbier met een bruine karamel kleur en zonder zuurtje. 
Ook werd nog gemeld dat ze plannen hebben voor uitbreiding, meer brouwcapaciteit volgens mij.

Nog even door de bottle straat gelopen en gezien hoe de champignon kurkjes gemaakt worden.  Er worden rechte kurken halverwege de flessenhals ingedrukt waarna de kurk wordt bewerkt en met de korf erop de straat uitkomt, als een champignonetje.  Ik moet nog even denken hoe ik dat met mijn kurkapparaat van de kringloop voor mekaar ga krijgen.  Maar het zou moeten kunnen want waarom worden er anders korfjes voor hobbybrouwers verkocht?

Na de rondleiding was het tijd om de Boon bieren te proeven, daarvoor gingen we naar café de Kring.  Dit was rond de lunchtijd en rond de bar was het gezellig met klanten.  Aan een tafeltje werden we bediend door Guy, een prachtige rustige café eigenaar.  Achter elkaar kwamen de volgende bieren op tafel (met een beknopte set proefnotities):
ZoetZuurBodyOpmerking
Kriek boon (van tap)+++Van mij hoeft een zoetje hoeft niet zo
Oude kriek boon-++Deze was al een stuk beter
Oude geuze boon-++Wat moet ik hiervan zeggen?
Geuze Mariage parfait-+++Als ik moet kiezen wordt het deze.  Dat beetje meer body voegt echt iets moois toe!
Duivels bier+-Hier mogen ze wat mij betreft nog wat meer mee experimenteren (en daar waren ze geloof ik ook mee bezig)

Na deze proeverij was het twee uur en was het café alweer leeg gestroomd.

Ik was nooit zo gecharmeerd van de zure bieren, Rodenbach grand cru vond ik wel te doen. (Totdat ik hoorde van een Belgische collega dat dat bier in België eigenlijk alleen door bejaarden wordt gedronken).  Nu, na deze uitgebreide introductie sta ik er toch heel anders tegenover.  Ik ga een volgende keer gerust een geuze bestellen.  Het is geen bierstijl om lekker van door te drinken, af en toe eentje is goed.

Na afloop hebben we voor café Derat nog flink wat geuzes, krieken en lambieken opgehaald bij het streekproducten winkeltje in Halle, 10 dozen van 12 flesjes.  Dus als je dorst hebt gekregen ;)
Zelf heb ik nog een Geuze Mariage Parfait 2005 meegenomen en heb ik de eigenaar van het landwinkeltje, zelf een brouwer van (appel)wijnen (we hebben achterin zijn zaak twee fermentoren van 2000 liter appelwijn horen blubben), een eigen brouwsel gegeven, een sterke blonde.  Ik kreeg spontaan nog een fles van hem, een duvel triple hop!  Wel een hele grappige ruil als je bedenkt dat mijn sterke blonde een poging was om de duvel te kopiëren.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Boon bieren
« Reactie #1 Gepost op: 19-11-2010 08:38 u »
Wat een watertandend verhaal op de vroege vrijdagochtend. Een geniale donderdag dus, leuk dat je een beschrijving geefft. Ik ben verzot op zure bieren maar in de regio Oss zijn ze slecht verkrijgbaar en bij de betere slijters in de grote stad vaak vrij duur (maar bv bij Pernis in Arnhem goed betaalbaar en ruime keuze).
Volgens mij heb jij gisteren zuur bier leren drinken. En dat het bejaarden bier zou zijn, dat interesseert me niets. Als het maar lekker is.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 19-11-2010 08:42 u »
Mooi om te lezen dat je de heerlijke zure Belgische bieren nu wat meer kunt waarderen.
Het is fantastisch om in deze brouwerij rond te lopen, de geuren op te snuiven en lambiek en geuzes te proeven.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 19-11-2010 10:18 u »
Mooi verhaal.... :biersmile:

Ik ben verzot op zure bieren maar in de regio Oss zijn ze slecht verkrijgbaar en bij de betere slijters in de grote stad vaak vrij duur (maar bv bij Pernis in Arnhem goed betaalbaar en ruime keuze).

't wordt toch tijd dat je het aan durft om zelf een lambiek van spontaner gisting te maken...Een zure Oss.. ;D ;D

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
« Reactie #4 Gepost op: 21-11-2010 09:54 u »
Nog wat foto's...

gefilterde maisch..

'Roerspaan'

En natuurlijk alle vergistingsvaten.. (zou dat iets voor mij zijn?  :))

Tags: geuze