Overzichtskaart bierstijlen

Gestart door JWVG, 18-11-2010 12:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Ha allemaal,

kennen jullie deze al? Ik had hem nog niet eerder gezien, geloof ik. Best mooi!

 :degroeten: JW.


Gerb

Nog nooit gezien. Wel leuk om de connecties tussen de bieren te zien. Er zijn natuurlijk meerdere manieren om naar bierstijlen te kijken. Ik print em uit!

JWVG

Mooi hoe bv de Baltic porter als de combi van de porter familie en de lager familie wordt voorgesteld. Ik ga deze inderdaad ook groot uitprinten!

 :degroeten: JW.

Adrie

Ik vind het periodiek systeem van bierstijlen toch overzichtelijker.

EBC

Leuk, maar belgie komt er in deze versie wel wat bekaaid van af...

Daar zijn wat verbeteringen mogelijk.

Adrie

Leffe blond en Orval zijn klaarblijkelijk een Belgische Pale Ale.  :weetniet:

Hopmans

Citaat van: Adrie op 18-11-2010  12:49 uLeffe blond en Orval zijn klaarblijkelijk een Belgische Pale Ale.  :weetniet:

Wat dacht je dan?
Ale betekent bovengistend.
Pale is bleek.

Gezien een Leffe blond niet zo donker, bovengistend en uit België komt, zou ik niet anders weten wat het wel is.



EBC

Nou ja, die Amerikanen hebben wel een blond ale...daarom lijkt het me dat Belgie die ook wel mag hebben.

Adrie

Citaat van: Hopmans op 18-11-2010  13:28 uWat dacht je dan?
Ale betekent bovengistend.
Pale is bleek.

Gezien een Leffe blond niet zo donker, bovengistend en uit België komt, zou ik niet anders weten wat het wel is.

Zelfs in de VS is er een biertype Belgian Pale Ale waar dezelfde biertypen onder vallen als die in de Biertypengids. En dat zijn niet de Leffe Blond en de Orval, maar De Koninck en Palm.

Hopmans

Jullie hebben gelijk.
Het ding had best wel Belgian Blond Ale genoemd mogen worden.

Ach, ik lig er niet wakker van.

Als het bier maar lekker is.


Jacques

Deze kaart laat mooi zien dat je op heel veel verschillende manieren naar biertypen kunt kijken en dat iedere indeler zijn eigen keuzes maakt. Geen één biertype-indeling is heilig.

Mijn motto is dan ook: geniet van elk bier ongeacht of het in een biertype valt in te delen of niet.

RobinB

Biertypen indelingen kunnen behulpzaam zijn in de communicatie over bier.
Daarvoor moet er enige consensus zijn over de eigenschappen van de typen, anders werkt het niet.
 
Verder kan je natuurlijk doen en laten wat je zelf wilt.

De-Geert

Citaat van: Jacques op 18-11-2010  14:04 ugeniet van elk bier ongeacht of het in een biertype valt in te delen of niet.
Elk bier!
Ik ben iets selectiever, ik geniet alleen van bieren die ik lekker vind. ;)

Ik vind het overigens, als trouwe bier-in-hokjes-stopper, een mooi overzicht. Het geeft mooi weer waar types vandaan komen en waar ze op lijken.

Jacques

Citaat van: De-Geert op 18-11-2010  15:29 uElk bier!
Ik ben iets selectiever, ik geniet alleen van bieren die ik lekker vind. ;)

Er zijn maar weinig bieren die ik niet lekker vind...

René K

Mooi lijstje JW! Ga hem ook uitprinten en een mooi plekje geven in mijn brouwerij.

JWVG

Citaat van: Adrie op 18-11-2010  12:46 uIk vind het periodiek systeem van bierstijlen toch overzichtelijker.

Ik vind deze gewoon mooier, en dat is ook wat waard  ;)

Citaat van: EBC op 18-11-2010  12:47 uLeuk, maar België komt er in deze versie wel wat bekaaid van af...

Wel eens gezond voor de Belgen om zich te realiseren dat ze niet meer zo domineren op biergebied als vroeger  >:D. Dat houdt ze scherp. Bovendien zijn Belgische bieren vaak wat moeilijke in een stijl te passen dan Britse, Amerikaanse of Duitse bieren.

 :degroeten: JW.

Jacques

Citaat van: JWVG op 18-11-2010  16:38 uBovendien zijn Belgische bieren vaak wat moeilijke in een stijl te passen dan Britse, Amerikaanse of Duitse bieren.

Daarom is België ook een uniek bierland! En het leuke is dat het zo dichtbij is en dat de Belgische bieren goed verkrijgbaar zijn in de Nederlandse winkels. Jammer dat we hier op het forum deze bieren niet altijd op hun waarde schatten.

JWVG

Citaat van: Jacques op 18-11-2010  16:54 uJammer dat we hier op het forum deze bieren niet altijd op hun waarde schatten.

Gaap (en hap!)

 :degroeten: JW (Heeft de afgelopen weken uitsluitend Belgische bieren gekocht en gedronken)

Hopmans

Citaat van: Jacques op 18-11-2010  16:54 uJammer dat we hier op het forum deze bieren niet altijd op hun waarde schatten.
Helemaal mee eens.
Ze worden standaard blonde, tripel, dubbel genoemd,
en je mag ze niet eens rekenen tot kwaliteitsbieren.

(Stook modus  :D )



JWVG

Jouw bier staat er nog niet bij, Hoppie!  :D

Hopmans

Citaat van: JWVG op 18-11-2010  17:30 uJouw bier staat er nog niet bij, Hoppie!  :D
Die zijn onclassificeerbaar.
 ;D

Onzin natuurlijk. Alles is wel ergens in te passen.
Het kan proppen worden, maar toch.

Als het maar lekker is.

 :biersmile:

Albertus

Er staat wel erg veel "American"in het overzicht, een beetje te veel vind ik.
De opzet is wel leuk.

Bert

Jacques

Citaat van: Hopmans op 18-11-2010  17:18 uZe worden standaard blonde, tripel, dubbel genoemd,

Ik heb het nog niet eens over deze biertypen. Veel Belgische brouwers hebben niet zo veel met biertypen. Ze brouwen vaak iets unieks. Bijvoorbeeld een Brigand, een Judas of Gauloise Ambrée. Dit soort bieren kun op verschillende manieren indelen.

Elke indeling een interpretatie van het bierlandschap. Het ligt er maar net aan waar je woont hoe de indeling er uitziet.
En verder zijn biertypen veel minder vast omkaderd dan wel eens aangenomen wordt.
De indeling van Derek is echt niet de enige waarheid zoals de overzichtskaart zo mooi laat zien.

Dit alles is niet nieuw, ik weet het. Een herhaling van stappen naar aanleiding van een zoveelste indeling.

De-Geert

Goh, interessant Jacques.
Als je het zo zegt, ga ik er ineens heel anders naar kijken. Ik ben blij dat je het, als opperforummer, nog een keer goed uitlegt.

korek

Citaat van: De-Geert op 18-11-2010  18:25 uGoh, interessant Jacques.
Als je het zo zegt, ga ik er ineens heel anders naar kijken. Ik ben blij dat je het, als opperforummer, nog een keer goed uitlegt.
Ik ben het eens een keer eens met Jaques. Biertypen zeggen mij niets en blijkbaar de beste brouwers ter wereld ook niets. Ik hoop dat dat zo blijft.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.