Nieuwe installatie Andonis

Gestart door Adonis, 16-11-2010 10:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adonis

Allen,

Wij brouwen nu een tijdje bier en komen er telkens weer achter dat het zo verdomd lekker is, dat het gewoon te snel op is ;D.
Nu zijn wij (ik en mijn collega brouwer Bas-G) aan het verzamelen geslagen om het proces een stuk op te gaan schalen.
We hebben er goed over nagedacht, op welke manier dat we deze installatie gaan bouwen. Er is niet voor een HERMS of RIMS gekozen, maar voor "the old fashioned way". Ik heb een tekening gemaakt hoe onze opstelling dient te worden, graag hoor ik reacties en/of opmerkingen die deze opstelling kunnen verbeteren, misschien hebben we ook wel iets totaal belangrijks over het hoofd gezien.

Groet van Paul

René K

Citaat van: Adonis op 16-11-2010  10:28 uIk hoop dat de foto plaatsen gelukt is, volgens mij wel.

Bij mij doet de foto het niet?

Hopmans


Adonis

Ha, mijn dank is groot heer Hopmans.

Hopmans

Graag gedaan.

Ik denk dat de vergissing met Picasa snel gemaakt is om naar de htm te verwijzen ipv de jpg.
Maar goed, hij doet het.

Ik zie een hoop kraantjes; is dat tevens om eea schoon te maken?
Overal kan warm water in zie ik.

Moet de maishkuip niet apart van de filterkuip?
Komt er nog een roerwerk in?



EBC

Maak het plaatje eens wat groter in de Picasa link. De tekst is niet te lezen...

Hoe groot zijn die ketels? 100 liter? Heb je die al gevonden? Ik weet er wellicht nog twee binnenkort.

Adonis

Zo, ik heb de tekst in de foto en de foto groter gemaakt, het was even stoeien, maar we hebben het gered.



De ketels, pomp en kranen zijn al aanwezig.

groet van Paul

basterd-brewer

Leuk plan, mooie tekening.

Het wordt overigens dus wel een RIMS, old-fashioned zou een maischketel zijn met een filterkuip en een kookketel.

Adonis

Hmm, inderdaad, in eerste instantie had ik er aan gedacht de pomp alleen maar in te zetten tijdens het spoelen en overpompen naar het kookvat, maar we kunnen natuurlijk ook onder het maischen de pomp aanzetten en dan is het zoals je zegt een RIMS. Ook prima :nut:
Ik wil het ook wel allemaal zo in elkaar zetten dat het echt heel makkelijk weer te demonteren is, dan valt de schoonmaak volgens mij wel mee.

Adonis

Citaat van: Hopmans op 16-11-2010  12:14 uIk zie een hoop kraantjes; is dat tevens om eea schoon te maken?
Overal kan warm water in zie ik.


De kraantjes zijn vooral om alles goed af te kunnen sluiten zodat nergens ondedoeld iets in komt wat daar niet in thuis hoort, en omdat er maar 1 pomp is, moeten we wel met de 3-weg kranen gaan werken.
En het is inderdaad ook de bedoeling om het makkelijk te kunnen reinigen.

Bas G

Citaat van: Hopmans op 16-11-2010  12:14 uKomt er nog een roerwerk in?

Een roerwerk komt er (waarschijnlijk) niet in, maar dat brengt mij wel op de volgende vraag: Kunnen we handmatig roeren met n simpele filterplaat op de bodem? Of zullen we volgens het RIMS-pricipe het wort rond moeten pompen? En geeft de directe verwarming aan de onderkant dan geen problemen?  :weetniet:

EBC

Als je eenmaal aan 160 liter ketels begint, dan wordt het ouderwetse handwerk zwaar...maar nog wel mogelijk.

Onder een filterplaat kan je, zonder bijzondere constructies, niet verwarmen. Dat levert over het algemeen verbranding van de maisch op.
Er is een constructie met een stijgpijp in het midden van de filterplaat. Maar het blijft lastig.

Met alleen een beetje rondpompen van je wort zou ik overigens ook niet met vlammen durven verwarmen. Je zult toch een goede circulatie door de hele ketel en met name over de bodem moeten kunnen waarborgen.
De volgende stap is dan RIMS/HERMS en zo.

Kook een flinke roerlepel en ga lekker roeren, dan doe je nog wat aan krachttraining en verlies je wat van de biercalorien.

Waarom die vulleiding voor wort? Je kan toch door het hopfilter binnenpompen?

Hopmans

Citaat van: Bas G op 16-11-2010  15:56 uEen roerwerk komt er (waarschijnlijk) niet in, maar dat brengt mij wel op de volgende vraag: Kunnen we handmatig roeren met n simpele filterplaat op de bodem? Of zullen we volgens het RIMS-pricipe het wort rond moeten pompen? En geeft de directe verwarming aan de onderkant dan geen problemen?  :weetniet:

Ik ben begonnen over een roerwerk, omdat ik naar aanleiding
van de kreet "the old fashioned way" op het verkeerde been ben gezet.

De keuze is aan jullie.
Een RIMS werkt, maar aan de andere kant is de HERMS niet voor niets uitgevonden.
Zowel een HERMS als een normaal systeem kost je een extra pan.

EBC

De filterplaat kan je vervangen door filterbuis. Dan kan je nog wel direct verwarmen én handmatig roeren.
Eigenlijk is zo een filterbuis een hevelfilter dat je direct aansluit op de kraan onderin de ketel. Een hevelfilter zonder hevel dus.

Bas G

Tja, een HERMS zou ook kunnen natuurlijk... We hadden hier op voorhand niet zo'n trek in, omdat het minder charme heeft dan het echte handwerk (wat EBC bedoelt) en wat meer schoonmaakwerk met zich meebrengt, maar als we het fust met spoelwater vervangen door een warmwatervat met spiraal zijn we er natuurlijk al.
Aangezien ik de warmtecapaciteit van wort even niet paraat heb ( ;) ): Hoe groot zou dit warmwatervat ongeveer moeten zijn om zo'n 100 liter wort te kunnen maken? We hebben inmiddels wat ketels verzameld, dus er zou nog geschoven kunnen worden indien nodig.

Hopmans

Is een normale installatie niet beter voor 100 liter?
(Lees; ik raad je een normale installatie aan).
Zoiets als de installatie van de vier gebroeders?
Een HERMS heeft zo zijn beperkingen.
Met een normale installatie kan je extremer brouwen, en het werkt altijd.

Ik zou een mooi roerwerk maken van een startmotor van een auto of zo.


Adonis

Nou, dan ga ik er toch liever voor dat ik een roermechanisme in elkaar klus, de spullen heb ik hier liggen, het zijn dan nog wat kleine aanpassingen, maar verder moet dat geen probleem zijn.
Ik had in ieder geval gedacht dat er dus een ringfilter op de bodem ligt, dan moet je dus met directe verwarming altijd roeren en er blijven dan atijd wat moutdeeltjes half achter de kraan hangen, met als gevolg dat deze verbranden. Als je daar dan nog die filterplaat boven doet heb je een mooie strakke bodem waar je dan met een roermechanisme of met de spierballen doorheen kunt roeren, dan is die ringfilter onderin alleen maar bedoeld om het vat aan het einde leeg te trekken.

Ik wil gewoon zo graag roeren :brouwen:

Adonis

Citaat van: Hopmans op 16-11-2010  18:30 uIs een normale installatie niet beter voor 100 liter?
(Lees; ik raad je een normale installatie aan).
Zoiets als de installatie van de vier gebroeders?
Een HERMS heeft zo zijn beperkingen.
Met een normale installatie kan je extremer brouwen, en het werkt altijd.

Ik zou een mooi roerwerk maken van een startmotor van een auto of zo.

Het was ook mijn idee om dit zo "normaal" mogelijk te doen, alleen dan wat groter, vandaar die pomp en al die kraantjes.

Hopmans

Ik zou de maischketel los doen van de filterkuip.
Een pan waarbij het roermechanisme vlak over de bodem roert,
en storten met een dikke pijp in de filterkuip.

De filterkuip zou ik dan maken met een echte filterplaat.
Anton heeft die dingen voor weinig.

Op deze manier ben je professioneel bezig.

Van de filterkuip naar de kookketel kan je met de pomp af.


Hopmans

Je kan ook roeren met een houten stok, en deze kuip dan later weer gebruiken als kookketel.


EBC

Citaat van: Adonis op 16-11-2010  18:36 uIk wil gewoon zo graag roeren :brouwen:


Precies, ik ook, anders vind ik het geen brouwen meer. Dan is brouwen slechts de hele dag schoonmaken.  ;D

Adonis

Citaat van: Hopmans op 16-11-2010  18:50 uIk zou de maischketel los doen van de filterkuip.
Een pan waarbij het roermechanisme vlak over de bodem roert,
en storten met een dikke pijp in de filterkuip.

De filterkuip zou ik dan maken met een echte filterplaat.
Anton heeft die dingen voor weinig.

Op deze manier ben je professioneel bezig.

Van de filterkuip naar de kookketel kan je met de pomp af.

Sorry als ik je niet helemaal begrijp, op dit moment hebben we 2  x 50 liter vaten als ketels, 1 maischketel, met daar onderin een ringfilter, na het maischen gaan we spoelen, daarna gaat alles in de kookketel.
Dat is eigenlijk het idee nu ook weer, alleen dacht ik dat het misschien wel een goed idee was om boven je ringfilter nog een filterplaat te leggen waar je dus makkelijk overheen kunt roeren.
Dit is dus niet anders dan hoe we het nu hebben, alleen m.i. wordt de kans op verbranden van mout nu zeer verkleind. ik weet dus niet wat je bedoeld met dan nog een aparte filterkuip, ik zal wel iets over het hoofd zien of zo.

Misschien teveel koffie gehad vandaag en nog niet genoeg bier.

EBC

Citaat van: Adonis op 16-11-2010  18:36 uIk had in ieder geval gedacht dat er dus een ringfilter op de bodem ligt, dan moet je dus met directe verwarming altijd roeren en er blijven dan atijd wat moutdeeltjes half achter de kraan hangen, met als gevolg dat deze verbranden. Als je daar dan nog die filterplaat boven doet heb je een mooie strakke bodem waar je dan met een roermechanisme of met de spierballen doorheen kunt roeren, dan is die ringfilter onderin alleen maar bedoeld om het vat aan het einde leeg te trekken.

Je kan een aparte filterkuip met filterbodem maken, zoals ze ook in grotere brouwerijen doen.
Maar als je ook uit je maischketel wilt filteren en die ook direct wilt verwarmen, dan kan je geen filterplaat gebruiken.
En met zo'n filterpijp verbrandt er niks hoor, als je maar blijft roeren. End at wil je graag.

RobinB

Inderdaad, haal de filterplaat uit je maischvat (in deze opstelling) en je bent er.
Mét filterplaat wordt de warmteoverdracht problematisch waarbij je júist aanbrand problemen krijgt.
Volgens mij heeft Oscar daar nog wel een plaatje van? ;)

Hopmans

Citaat van: Adonis op 16-11-2010  19:08 uSorry als ik je niet helemaal begrijp, op dit moment hebben we 2  x 50 liter vaten als ketels, 1 maischketel, met daar onderin een ringfilter, na het maischen gaan we spoelen,
daarna gaat alles in de kookketel.

Zo ik weet hebben jullie nog niets, maar alleen nog plannen.

Citaat van: Adonis op 16-11-2010  10:28 uWe hebben er goed over nagedacht, op welke manier dat we deze installatie gaan bouwen.

Dus...

De maischkuip staat bij echte installaties los van de filterkuip.





Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.