Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Maischfilter, twee nieuwe zelfbouwvarianten

Gestart door PP, 15-11-2010 21:13 u

Vorige topic - Volgende topic

PP

Sinds een klein brouwjaar heb ik twee nieuwe maischfilters in gebruik voor mijn 2 * 30 L brouwinstallaties.
Mijn idee / ervaring m.b.t. 2 nieuwe varianten maischfilters wil ik met jullie delen.

Introductie:
De filters bestaan uit vlakke ronde koperen platen (3 mm dik, doorsnede 30 cm) die in een filterketel met een inhoud van 28 L worden geplaatst. Aan de onderzijde van de filterketel is een regelbare afvoerkraan aangebracht. De doorlaatbaarheid van het filter is gebaseerd op literatuurgegevens en aangepast aan mijn brouwinstallatie.

Filter variant 1 is voorzien van stervormig aangebrachte 1 mm brede sleufjes. Deze filter is een groter broertje van een kleiner filter (doorsnede 15 cm) waarmee ik al jaren met plezier mee brouw. Deze kleine filter heeft  echter een te klein oppervlakte voor de filterketel waarin het geplaatst is.
De nieuwe filter is naar mijn mening een zeer geschikt filter, eenvoudig zelf te maken en het slaat tijdens het filtreren niet dicht. Het schoonmaken vergt een beperkte inspanning (geen losse onderdelen, er is slechts 1 onderdeel).

Filter variant 2 bestaat uit 2 koperen platen. Beide platen zijn voorzien van grote gaten (0,7 cm in de bovenste plaat; 1 cm in de onderste plaat). De gaten zijn "verspringend" t.o.v. elkaar aangebracht. Tussen de platen is m.b.v. metalen ringetjes een tussenruimte van 1 mm gecreëerd.
Dit filter voldoet ook goed. Ook dit filter is zelf te maken. Voordeel van variant 2 is dat je zelfs in de maisch kunt roeren zonder dat het wort troebel wordt.
Schoonmaken: bij verwijdering van de platen uit de filterhouder ontstaat een opening van ca. 1 cm tussen de twee platen. Schoonmaken is een eenvoudige zaak.

Het koper is redelijk gemakkelijk met standaard gereedschap te bewerken.

Bij interesse van brouwers zal ik een foto van beide filters plaatsen op het forum,

groet Paul                 

René K

Doe maar een foto, dat zegt vaak meer dan woorden.

korek

Ik zou ook wel graag een foto willen zien.

Herman

Ook is het leuk om te weten, waar je de koperen platen vandaan hebt en hoe je deze hebt bewerkt.

Muldermans

piele

SeekingBeer

De beschrijving is best duidelijk en filter nr 2 is wel creatief.
Fototje kan geen kwaad.

PP

Citaat van: PP op 15-11-2010  21:13 uBij interesse van brouwers zal ik een foto van beide filters plaatsen op het forum,

Fijn om een aantal reacties te lezen.
Ik hoop dat het lukt met de foto's.

De platen zijn van zuiver koper (gehaald bij een metaalboer).
De platen zijn bewerkt met een decoupeerzaag en metaalboren.

De twee pinnen zijn bedoeld om de platen eenvoudig te verwijderen uit de filterketel.

Groet, Paul

Big Willem

Als je foto's wil plaatsen, zal je in je bericht moeten verwijzen naar het .jpg bestand (rechtsklik op de foto, dan de bron kopieren).

Als je de hele verzameling beschikbaar wil maken, zal je je adres tussen de url tags moeten zetten

Een combinatie is te maken door de img tags tussen de url tags te zetten;

MO

Wanneer plaats je de filters in de maischketel? Al voor het storten of pas na afmaischen? Bij direct (gas) verwarmde ketels is dit kritisch, in een HERMS niet zo.

RobinB

Lijkt me al met al een vrij klein filteroppervlak?

Muldermans

Citaat van: RobinB op 17-11-2010  21:51 uLijkt me al met al een vrij klein filteroppervlak?

Volgens mij valt dit best mee.... zet alle sleufjes van een hevelfilter eens achter elkaar dan blijft er net zoiets als dit over.

RobinB

Misschien wel, maar die zijn relatief afgeschermd van het moutbed (onderkant vd buis). Vergelijkbare filterplaten met gaatjes danwel gleuven, hebben een veel groter oppervlak.

Drents Hopbier

Citaat van: Muldermans op 17-11-2010  22:24 uVolgens mij valt dit best mee.... zet alle sleufjes van een hevelfilter eens achter elkaar dan blijft er net zoiets als dit over.

Een traditioneel filter heeft ca. 10 % vrije doorgang. Een modern filter (in een kuip) heeft ca. 12 %.
Mijn rvs. filterplaat (rvs met gaatjes) heeft ca. 30 % vrije doorgang.

Reken eens uit hoeveel jouw filterplaat aan vrije doorgang heeft.

Hopbier

bob

Citaat van: RobinB op 17-11-2010  21:51 uLijkt me al met al een vrij klein filteroppervlak?

CiteerDe doorlaatbaarheid van het filter is gebaseerd op literatuurgegevens en aangepast aan mijn brouwinstallatie.

PP heeft hier wel enige research gedaan lijkt mij. (zie openingsbericht)

Een klein filteroppervlakte is volgens mij gelijk aan een hevelfilter waarbij de kraan wordt afgeknepen.

SeekingBeer

Daar zeg je wat Muldermans:

Citaat van: Muldermans op 17-11-2010  22:24 uVolgens mij valt dit best mee.... zet alle sleufjes van een hevelfilter eens achter elkaar dan blijft er net zoiets als dit over.

Als ik dat bij mijn hevelfilter doe dan heb ik veel en veel minder filteroppervlak.

Maar als ik zo bij andere brouwers kijk heb ik sowieso een vreemd filter; niks geen kranen om de boel onnodig af te remmen maar maximale zuigkracht van de hevel.
Zodoende moet ik vrij veel teruggooien voordat het wort helder afloopt maar het filter loopt daarna wel erg snel.

EBC

Die gleufjes filteren niet.

Het filteroppervlak is zo groot als je ketel, want de bostel is het filter.

Door de sleuven loopt het gefilterde wort af. Het is zaak die afloop gelijkmatig over het oppervlak te verdelen, zodat het filterbed over het hele oppervlak afloopt.

RobinB

Inderdaad, en dat lijkt hier minder het geval. Het eea zou kunnen leiden tot preferente banen enz. Of het eerder dichtslaan van het filter.

Hopmans

Henielma

Leuke filterplaat. Weer eens wat anders.  :duimop: Werkt volgens mij prima. De sleuven zijn mooi verdeeld over het oppervlak en de hoeveelheid sleuf is zeker niet minder is in mijn hevelfilter.

Vergelijkbare Topics (7)

17421

Reacties: 93
Gelezen: 33401

31934

Reacties: 21
Gelezen: 8892

28213

Reacties: 13
Gelezen: 4987

9903

Reacties: 1
Gelezen: 2100

3342

Gestart door maxatase

Reacties: 37
Gelezen: 27240

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.