Sterilliseren met sulfiet, koud of warm?

Gestart door rob, 10-11-2010 12:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rob

Er is al heel veel geschreven over steriliseren, op deze site en op internet algemeen, maar ik kom nergens iets tegen over de temperatuur bij sulfiet.  :weetniet:

Ik steriliseer mijn brouwmateriaal al jaren met sulfiet (kaliummetabisulfiet, E224 van Brouwland) en een beetje citroenzuur in lauw water.
Mijn vraag is of de temperatuur van het water koud, lauw of warm moet zijn? of maakt het niks uit? (behalve dat het voor je handen minder koud/heet is, en mogelijk eerder/later/niet op je luchtwegen slaat)
Ik wil graag weten wat het effect van de temperatuur is op de werking van het spul.

En waarom? Hoe werkt het dan?

Henielma

Ik gebruik normaal 2 gram sulfiet en 4 gram citroenzuur per liter water. Het water breng ik op 85 ºC.

Het voordeel van heet water is dat je tevens in enige mate thermisch steriliseert. Verder werken de meeste chemische processen een stuk sneller op hoge temperaturen. Als vuistregel bij iedere 10 ºC temperatuursverhoging tweemaal zo snel.

Ik gebruik geen kokend water omdat kunststof dan gaat vervormen of erg slap wordt, dat is niet handig.

Adrie

De werking van sulfiet berust toch op het vrijkomen van zwaveldioxide. Komt dat gas niet veel te snel vrij in heet water waardoor de contacttijd te kort is?

Henielma

Ik gebruik dit voornamelijk voor mijn kunststof gistvat. Na het toevoegen van de 5 liter heet water doe ik direct de deksel op het gistvat. Het gas blijft dan zoveel mogelijk in het vat. Dit vat rol ik verder een aantal keer gedurende een minuut of 20.

Als daarna het vat open gaat is het verstandig om te zorgen dat de afzuigkap aanstaat en het raam open. De damp slaat nogal op de adem.

Jacques

Even voor alle duidelijkheid: met sulfiet steriliseer je niet, hooguit desinfecteer je.

Sulfiet is maar een zeer matige desinfectans. Daarnaast maakt het niet schoon zoals Chemipro Oxi en Chemipro Caustic bijvoorbeeld wel doen.

Maar als je het dan toch gebruikt hoort dat op een hogere temperatuur omdat chemische reacties bij een hogere temperatuur beter verlopen dan bij een lagere.

Hopmans

Citaat van: Jacques op 10-11-2010  17:04 uSulfiet is maar een zeer matige desinfectans.

Bron?


EBC

Nu niet weer die sulfiet discussie hoor!

Jacques

Citaat van: Hopmans op 10-11-2010  17:59 uBron?

We moeten inderdaad die discussie niet overdoen. Maar toch even ter onderbouwing http://en.wikipedia.org/wiki/Disinfectant
Op bedoelde pagina wordt sulfiet zelfs niet eens genoemd!

Hopmans

Citaat van: Jacques op 10-11-2010  18:35 uWe moeten inderdaad die discussie niet overdoen.

Okidooks,

Hier staat trouwens ook niets over het gebruik als sterilisator.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sulfiet


 

Gerb

Zoals gezegd is sulfiet niet echt een goede desinfectans. In combinatie met heet water zal het beter werken en de warmte zal helpen met verwijderen van aanslag e.d. Beter is het om Chemipro Oxi of Caustic te kopen, dan hoef je ook het water niet gloeiend heet te maken om een goed te reinigen en desinfecteren.

Edgar

Inderdaad, sulfiet is geen ideaal brouwmateriaalpoetshulpmiddel. Het enige nut dat ik er zelf voor zie is het toevoegen van een minuscule hoeveelheid aan de maisch, om, naar verluidt zeer effectief, oxidatie tegen te gaan.

Oh en als je wilt bottelen zonder depot in champagneflessen, en eventueel zelfs nazoeten, kan je met sulfiet, na het degorgeren natuurlijk, de gistgroei stopzetten. Echt kopvriendelijk is dat niet, maar zo doen praktisch alle wijnmakers het ook. Zéker bij dessertwijnen en bijvoorbeeld demi-sec champagne.

Je moet dan wel precies weten wat je doet ten aanzien van de concentratie.

Henielma

Citaat van: Jacques op 10-11-2010  18:35 uWe moeten inderdaad die discussie niet overdoen. Maar toch even ter onderbouwing http://en.wikipedia.org/wiki/Disinfectant
Op bedoelde pagina wordt sulfiet zelfs niet eens genoemd!

Nu we die discussie toch aan het overdoen zijn
http://www.stvda.nl/documents/23307.pdf

De desinfectant is niet sulfiet of citroenzuur maar zoals Adrie al aangaf zwaveldioxide.
Hier kan je wel wat op vinden, in de bovenstaande pdf staat onder andere de volgende tekst:
de toepassing van zwaveldioxide als scheidingscomponent en als desinfectiemiddel
in de graanzetmeel- en glucosesector

Uit de pdf begrijp ik dat een sector bezwaar gemaakt heeft tegen het verlagen van een uitstootnorm omdat ze zwaveldioxide gebruiken als desinfectiemiddel in de graanzetmeel- en glucosehandel. Wij werken als hobbybrouwers ook met graanzetmeel en suikers.

Misschien is ontsmetten met sulfiet en citroenzuur en heet water zo slecht nog niet.

Edgar

Het is een flink giftig gas. Dat alleen al lijkt me een reden om het niet te gebruiken. Bij scheikunde werd met zwaveldioxide altijd in de zuurkast gewerkt. Dat 'op je longen slaan' klink nog vrij onschuldig maar in zo'n 60 liter vat kan een aardige bel van dat spul ontstaan. Ieder z'n ding, maar niet voor mij.

Jacques

Citaat van: Henielma op 10-11-2010  21:00 uMisschien is ontsmetten met sulfiet en citroenzuur en heet water zo slecht nog niet.

Er zijn tal van middelen die veel effectiever zijn.

Gerb


Henielma

Citaat van: Gerb op 10-11-2010  19:47 uBeter is het om Chemipro Oxi of Caustic te kopen, dan hoef je ook het water niet gloeiend heet te maken om een goed te reinigen en desinfecteren.

Zijn die twee middelen niet gewoon reinigingsmiddelen?

Jacques

Citaat van: Henielma op 10-11-2010  21:55 uZijn die twee middelen niet gewoon reinigingsmiddelen?

Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Disinfectant#Oxidizing_agents

Hopmans

Citaat van: Jacques op 10-11-2010  21:31 uEr zijn tal van middelen die veel effectiever zijn.

Citaat van: Gerb op 10-11-2010  21:40 uJacques, mooi gesproken!

Je kan overdrijven.



Herman

Sinds het inhaleren van gas van sulfiet + citroenzuur, heb ik last van mijn longen gekregen. Doe er mee wat je wilt. maar je bent gewaarschuwd! Ik zeg niet dat dit de reden is, maar wel een van de redenen....

Oscar

Citaat van: EBC op 10-11-2010  18:15 uNu niet weer die sulfiet discussie hoor!

Citaat van: Jacques op 10-11-2010  18:35 uWe moeten inderdaad die discussie niet overdoen.

En toch doorgaan he.... :weetniet: :nut:

Jacques

Citaat van: Oscar op 10-11-2010  23:32 uEn toch doorgaan he.... :weetniet: :nut:

Vandaar mijn korte reactie. Er zijn genoeg woorden vuil gemaakt.

Edgar

Citaat van: Jacques op 10-11-2010  23:35 uEr zijn genoeg woorden vuil gemaakt.

En de oplettende lezer weet hoe je die weer proper krijgt :p

rob

Mannen, mannen, mannen toch,
Wat kunnen jullie l*llen!
Een simpele vraag (warm, lauw of koud)
Meer dan 20 reacties  :nut:.
Drie reacties die echt op mijn vraag in gaan
De andere wat algemeen, over of het onderwerp opnieuw besproken moet worden, nee maar jullie doen het toch.

Uiteindelijk weet ik voldoende en kan er mee aan de slag.
Dank  :groots: en voldoende gel*ld.

Henielma

Fijn dat je nog reageert Rob, ik was al bang dat je afgehaakt was na al die discussie.

Hopmans

Citaat van: rob op 14-11-2010  10:46 uWat kunnen jullie l*llen!
Gezellig toch?
Wat moet je anders doen?
 :D

Oscar

Citaat van: Hopmans op 14-11-2010  13:07 uWat moet je anders doen?
 :D

Brouwen ? :brouwen:  ;D ;D

Jacques

Citaat van: rob op 14-11-2010  10:46 uDe andere wat algemeen, over of het onderwerp opnieuw besproken moet worden, nee maar jullie doen het toch.

Als we echt over het nut van sulfiet als desinfectans zouden hebben gehad was had dit topic 200 reacties gekend...

rumour

Citaat van: Henielma op 10-11-2010  21:00 uDe desinfectant is niet sulfiet of citroenzuur maar zoals Adrie al aangaf zwaveldioxide.
Hier kan je wel wat op vinden, in de bovenstaande pdf staat onder andere de volgende tekst:
de toepassing van zwaveldioxide als scheidingscomponent en als desinfectiemiddel
in de graanzetmeel- en glucosesector

Ik haal mijn sulfiet voor het brouwen in China ook uit de voedselsector. Het wordt alleen maar verkocht in zakken van 25 kg, maar ik heb iemand gevonden die het per kg aan me wil verkopen en doorsturen. Ze gebruiken het hier voor het tentoonstellen van etenswaren (als levensechte menukaart) wat een paar dagen goed moet blijven. De concentratie sulfiet is lager dan wat ik bij de Brouwland kan kopen, maar een paar schepjes meer helpt. En als het niet voldoende tranen trekt dan gewoon nog een schep voor de zekerheid...

Jacques

Zucht, het gebruik van sulfiet lijkt wel onuitroeibaar te zijn...
Er zijn gewoon veel betere middelen!

Oscar

Citaat van: Jacques op 14-11-2010  14:04 uZucht, het gebruik van sulfiet lijkt wel onuitroeibaar te zijn...
Er zijn gewoon veel betere middelen!

Jippie..we gaan gewoon door.  :dansen: :elifant: ;D ;D

Ik gebruik het al jaren en heb er goede ervaringen mee, nog geen ongewenste infecties gehad. Waarom zou ik dan wat anders gebruiken. Mijn methode werk voor mij goed  :brouwen:  Relatief zuinig in gebruik en ik heb nog voldoende op voorraad en naspoelen hoeft niet... :) En het werkt ook nog als anti-oxidant..... :)

Jacques


rumour

Citaat van: Jacques op 14-11-2010  14:04 uZucht, het gebruik van sulfiet lijkt wel onuitroerbaar te zijn...
Er zijn gewoon veel betere middelen!

Citaat van: Jacques op 14-11-2010  14:11 uZucht.

Dit is niet een teken om off-topic te gaan, toch?  ???  Zolang de Brouwmarkt het verkoopt zullen de vragen en het gebruik van sulfiet je blijven achtervolgen.

(Ik gebruik ook gewoon Chemipro Oxi voor de schoonmaak van mijn vaten, slangen en ander materiaal wat meer prioriteit of infectiegevaar heeft. Ik koop het bij een aquariumwinkel want, naar het schijnt, is het ook erg goed voor de vissen (in China)  :weetniet:).

Oscar

Citaat van: Jacques op 14-11-2010  14:11 uZucht.

 >:D >:D Je vraagt er ook om.... >:D >:D >:D ^-^

jelle

Citaat van: rumour op 14-11-2010  13:57 u. Ze gebruiken het hier voor het tentoonstellen van etenswaren (als levensechte menukaart) wat een paar dagen goed moet blijven.
Dat is in Nederland alweer een 20 tal jaren verboden ;)

groet jelle

Hopmans

Citaat van: Jacques op 14-11-2010  14:11 uZucht.

Ha ha ha.  Dippie?


Jacques

Citaat van: Hopmans op 14-11-2010  14:59 uHa ha ha.  Dippie?

Dat krijg je wel. Hoezeer hier al jarenlang wordt gewezen dat sulfiet een matig desinfecteermiddel is en dat het geen reinigende werking heeft op het materiaal dat je desinfecteert blijven toch nog diverse hobbybrouwers dit spul gebruiken.
Aan sommigen is opvoeden niet besteed.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.