Een simpele barley wine

Gestart door Erick, 08-11-2010 15:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erick

Binnenkort maar eens een simpele gerstenwijn brouwen, de koude dagen komen er alweer aan :) Een simpele gerstenwijn vraagt om een simpel recept. Lijkt het onderstaande jullie wat?
 
Style: American Barleywine
Batch Size: 19,00 L     
Boil Size: 25,77 L
Estimated OG: 1,100 SG
Estimated Color: 34,5 EBC
Estimated IBU: 97,4 IBU
Brewhouse Efficiency: 70,00 %
Boil Time: 90 Minutes
 
8,00 kg       Pale Malt (2 Row) Bel (6,0 EBC)               88,89 %       
0,50 kg       karamel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC)     5,56 %       
0,50 kg       Caramunich Malt (110,3 EBC)                   5,56 %       
45,00 gm      Cascade [5,50 %]  (90 min)                   23,8 IBU     
28,30 gm      Centennial [10,00 %]  (60 min)               25,4 IBU     
28,30 gm      Columbus (Tomahawk) [14,00 %](60 min) 35,6 IBU     
28,30 gm      Centennial [10,00 %]  (15 min)               12,6 IBU     
1 Pkgs        American Ale (Wyeast Labs #1056) [4 ltr]                   

Mash Schedule: 1-staps 66 gr, 60 min
Total Grain Weight: 9,00 kg

Adrie

Ik zou veel minder cara- en kristalmout gebruiken, want deze maken het bier te dextrineus en zoet. Een barley wine moet vooral niet zoet zijn. Ik zou maximaal een procent of 3 cara + kristalmout gebruiken in totaal. Voor de kleur zou je nog een heel klein beetje zwarte mout kunnen toevoegen, maar noodzakelijk is dat niet. En natuurlijk minimaal 120 minuten koken voor genoeg indamping en extra kleur- en smaakvorming.

Daarnaast zou ik Cascade niet als bitterhop gebruiken, maar als aromahop. Columbus en Centennial zijn prima bitterhoppen. Cascade zou ik op 0 minuten toevoegen (die 45 gram kunnen dan prima).

Erick

De Cascade was inderdaad een vergissing, deze hoort op 0 min. Goed gezien, :)

Verder wil ik deze barleywine wel wat zoet hebben (mijn vrouw is daar gek op). Toch zal ik er nog wat % vanaf halen. Bedankt voor deze tips  :groots:

Erick

Ik zie dat ik nog wat biscuit heb liggen...
Iets minder cara en kristal en een beetje biscuit, zou dat een leuke optie zijn?
 
8,00 kg       Pale Malt (2 Row) Bel (6,0 EBC)                88,89 %       
0,30 kg       karamel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC)      3,3 %       
0,30 kg       Caramunich Malt (110,3 EBC)                   3,3 % 
0,30 Kg       Biscuit (50 EBC)                                    3,3 %
28,30 gm      Centennial [10,00 %]  (60 min)               25,4 IBU     
28,30 gm      Columbus  [14,00 %](60 min)                  35,6 IBU     
28,30 gm      Centennial [10,00 %]  (15 min)               12,6 IBU 
45,00 gm      Cascade [5,50 %]  (00 min)                   23,8 IBU     

Adrie

Mijn ervaring met barley wines is dat deze beter drinkbaar zijn naarmate er minder speciale mouten in zitten. Een barley wine is geen quadrupel, waar caramoutsmaken in horen te zitten. Met een begin SG van 1100 geeft pale mout alleen al zoveel smaak. Een extra lange kooktijd geeft ook nog extra smaken. Naar mijn idee is 10% speciaalmouten in een barley wine teveel.

Caspar

Ik ben het met Adrie eens... een bier met een begin SG van 1100 zal per definitie niet verder uitgisten dan SG 1020 tot 1025, zelfs zonder caramout is dit al behoorlijk zoet.

Erick

Hmm, het recept is gebaseerd op het favourite homebrewrecept van de brouwer van Stone brewing.
Hij kookt dit recept maar 60 minuten. Het is wel een brouwer waar ik respect voor heb,
maar dat heb ik voor jullie mening ook :)
Ik ga er nog eens even over nadenken  :degroeten:

Jacques

Citaat van: Caspar op 08-11-2010  16:16 ueen bier met een begin SG van 1100 zal per definitie niet verder uitgisten dan SG 1020 tot 1025, zelfs zonder caramout is dit al behoorlijk zoet.

Het kan zelfs zijn dat je uitkomt op 1030. Echter als alle vergistbare suikers op zijn wil dat nog niet zeggen dat je bij een hoger eind SG een zoet bier te pakken hebt. In mijn beleving zijn het vooral de esters die een bier zoet maken. Bij een heel zwaar bier heb je veel meer esters dan bij een minder zwaar bier. Vandaar dat die zware bieren snel een zoete indruk geven.

Caspar

Klopt, dat is ook mijn ervaring... maar een hoog eind SG rond de 1025 tot 1035 zal waarschijnlijk toch een zoetige indruk geven, al kan een bier met een eind SG van 1012 net zo zoet overkomen door de esters of ander soort restsuikers.

Erick

Denk dat ik het verschil heb gevonden in het Stone Brewing recept en het mijne:
Light munich malt ipv caramunich... scheelt een hoop EBC.
Lichte munich heb ik niet op voorraad, nog wel een lichte cara liggen (zelfde EBC)
Dan zou het zoiets worden:
8,00 kg       Pale Malt (2 Row) Bel (6,0 EBC)               88,89 %       
0,40 kg       Crystal Malt - 60L (118,2 EBC)                 4,5 %       
0,40 kg       Crystal Malt - 10L (19 EBC)                      4,5 %       

Ik denk dat dit voor een american Barley wel aan de zoete kant is, wat mij betreft kan dat wel een keertje. Vindt de bieren van Stone ook altijd erg goed.

Gerb

Begin SG 1100, dan wordt het bier echt wel zoet hoor. De laatste moutstort is wel een mooie denk ik.

RobinB

Citaat van: Adrie op 08-11-2010  16:13 uEen barley wine is geen quadrupel, waar caramoutsmaken in horen te zitten.

Bedoel je dus dat in een Barley wine geen karamelsmaken horen?
Met name Amerikaanse barley wines die ik heb gedronken hadden toch duidelijke caramel-achtige moutsmaken.

Adrie

Citaat van: Erick op 08-11-2010  17:33 uDenk dat ik het verschil heb gevonden in het Stone Brewig recept en het mijne:
Light munich malt ipv caramunich... scheelt een hoop EBC.
Lichte munich heb ik niet op voorraad, nog wel een lichte cara liggen (zelfde EBC)
Dan zou het zoiets worden:
8,00 kg       Pale Malt (2 Row) Bel (6,0 EBC)               88,89 %       
0,40 kg       Crystal Malt - 60L (118,2 EBC)                 4,5 %       
0,40 kg       Crystal Malt - 10L (19 EBC)                      4,5 %       

Lichte Münchenermout is natuurlijk totaal iets anders dan een caramout, zelfs al zijn ze even donker. Dan kun je beter 1,5% aromamout nemen, dat komt dichter in de buurt van 4,5% lichte Münchener dan 4,5% lichte crystal.

Erick

Gister dit bier gebrouwen en een merkwaardig fenomeen meegemaakt tijdens het koken:
Het wortniveau klimt dan langzaam omhoog naar helemaal bovenin mijn kookpan, daarna verschijnen er een paar hele grote 'kookbellen' waarna het niveau van het wort weer een centimeter of 10 naar beneden stort met een hol geluid ('Whhoop'), alsof er een enorme hoeveelheid lucht ontsnapt. Ik heb dit nooit eerder gehad, het enige dat ik heb veranderd is een kleine afzuiger boven mijn kookketel aangebracht.
Kent iemand dit fenomeen?

Hopmans

Niet in deze extreme vorm.
Er zit een verschil tussen het kook-gedrag van lichte wort, en van zware wort.


EBC

Dat komt door het hoge SG incombinatie met te weinig stroming/warmtetoevoer. Het kookt dan onderin, maar niet bovenin. Op een gegeven moment moet die warmte omhoog en krijg je dit effect.

Voorzichtig! roeren (pas hierbij op), meer vlammen eronder, zodat de warmte beter verdeeld wordt.

Het kan zijn dat door die afzuiger er meer koele lucht rondom je pan hangt, zodat er meer afkoeling is.
Is je brander groot genoeg? Heb je vaker zulk zwaar wort gemaakt?

Erick

Het wort heb ik wel vaker zo zwaar gemaakt, dat is geen uitzondering.
Ik denk inderdaad dat het een probleem met de afzuiginstallatie is (was), te dicht erboven, daardoor snelle afkoeling bovenin - opwarming van onder... mijn aardlekschakelaar klapte er ook een paar keer uit, past ook wel in dit verhaal (boiler, koelkast, kookketel op 1 groep)
 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.