Saison - Westmalle gist - Goud II

Gestart door rumour, 20-11-2010 08:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rumour

Wegens doorslaand succes van de vorige batch en het verkrijgen van de naam doordat het 'zo kostbaar was als ...', gaat 'ie hierbij in de herkansing. Het is een saison met Westmalle gist, dryhop met Cascade. Het bier is het lekkerste als jongbier uit het gistvat zonder koolzuur, dus niet alles was gebotteld (tip: het hevelkraantje is niet echt geschikt als tapkraan  ^-^). Het smaakte naar een vers gemaaid grasveld op een warme zomerse zaterdag middag...  :duimop:

De eerste hopgift is FWH en de Cascade is DRY, maar dat kan BrouwHulp op de een af andere manier niet 'afronden' bij exporteren. Vandaar 90 en 0 min.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerktGM21
Naam receptGoud II
Brouwdatum21-11-2010
BiertypeSaison
Volume40,0 liter
Gewenst begin SG1050 g/l
Berekende kleur23 EBC (Morey)
Berekende bitterheid37 IBU (Tinseth)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement70%
Totaal brouwwater55,4 liter
Beslagdikte3,75 l/kg
Maischwater37,0 liter
Spoelwater18,4 liter
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Shuangmai - Yellow malt (pilsmout)4848,296
Biscuit mout 5058100,988
Shuangmai - Light caramel malt10050,494
Shuangmai - Chocolate malt30010,099

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
Kruidnagelrust500153,75
Versuikeringsrust630603,75
Uitmaischen78053,75

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
China hop5,5Pellets904517
Hallertau Mittelfruh4,2Pellets90206
Fuggles5,1Pellets45258
Hallertau Mittelfruh4,2Pellets45256
Cascade6,6Pellets0400

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWestmalle
GistvormOpgekweekt
Volume starter (l)1
Beluchtingstijd (uur)24
Temperatuur starter (gr. C)20


Gerb

Als je echt een Saison wilt brouwen, heb je eigenlijk een echte Saison gist nodig. Deze produceert de typische kurkachtige smaak en vergist ver door. Met de Werstmalle wordt het eigenlijk een soort blonde, maar wel een lekker blonde natuurlijk.
Alhoewel, de moutstort bevat redelijk wat biscuitmout, cara100 en chocomout, dus het bier is wat donkerblond. Persoonlijk zou ik de hoppen op 45 minuten wat later geven, dan leveren ze meer aroma, bijv. door 10-15 koken.

RobinB

Net als Gerb vroeg ik me af, wat deze saison een saison maakt ipv een blond?
 
Je kruidnagelrust is 10ºC  te hoog, het enzym dat ferrulinezuur vrijmaakt is erg temperatuurgevoelig en dan waarschijnlijk al gedenatureerd.
Voor een betere omzetting zou ik ook nog een 72ºC stap inlassen. boven de 68ºC komt er nog redelijk wat zetmeel vrij.

Lijkt me verder een lekker bier, daar zeker niet van!
 :proost:

EBC

Citaat van: Gerb op 20-11-2010  12:27 uAls je echt een Saison wilt brouwen, heb je eigenlijk een echte Saison gist nodig. Deze produceert de typische kurkachtige smaak en vergist ver door.

Typische kurkachtige smaak in saison? Waar staat dat dit een eigenschap van saison is? De echte saisonbrouwers vinden dit zeker niet...

Saison, naast BPA, het minst begrepen biertype. En al die luitjes hier hebben moeite met Belgische bieren. Maar snappen ze er wel iets van? Misschien eens wat tijd in Belgie doorbrengen? Ollanders...

rumour

Citaat van: RobinB op 20-11-2010  20:29 uNet als Gerb vroeg ik me af, wat deze saison een saison maakt ipv een blond?

Alcohol, IBU en EBC zijn volgens de grenzen van een saison en niet van een blonde (te weinig alcohol). Verder dan dat heb ik geen rekening gehouden met hopgift, gisten en/of mouten speciaal voor een saison. Ik heb nog nooit een saison gedronken, dus ik zou ook niet eens weten wat mijn referentiemateriaal zou moeten zijn. Het bier wat eruit kwam was erg goed, ik noemde het een saison, vandaar dat ik het weer zo noem. Ik zet 'm net zo lief in de vrije klasse... Of noem 'm Rumour's stiekeme Saison.

Citaat van: RobinB op 20-11-2010  20:29 uJe kruidnagelrust is 10ºC  te hoog, het enzym dat ferrulinezuur vrijmaakt is erg temperatuurgevoelig en dan waarschijnlijk al gedenatureerd.
Voor een betere omzetting zou ik ook nog een 72ºC stap inlassen. boven de 68ºC komt er nog redelijk wat zetmeel vrij.

De kruidnagelrust is een overblijfsel van de vorige brouw; een Weizen. Ik gebruik altijd het vorige formulier omdat ik tijdens het brouwen nog een beetje sleutel aan de percentages hier en daar. Dan heb ik altijd de laatste. Welke rust welke naam heeft daar kijk ik niet zo naar, alleen naar de temperatuur en tijd.
Ik zat al te twijfelen over een extra stap rond 72-73 ºC. Ik heb 'm d'r in gezet.


(Kan BrouwHulp ook een vakje maken waarin je je mening kan geven over Belgische bieren? Het gesprek gaat er meestal toch wel heen en als dat meegenomen wordt in het recept dan is dat tenminste duidelijk  :nut:)

Gerb

Citaat van: EBC op 20-11-2010  23:49 uTypische kurkachtige smaak in saison? Waar staat dat dit een eigenschap van saison is? De echte saisonbrouwers vinden dit zeker niet...

Saison, naast BPA, het minst begrepen biertype. En al die luitjes hier hebben moeite met Belgische bieren. Maar snappen ze er wel iets van? Misschien eens wat tijd in België doorbrengen? Ollanders...

Hahaha, de saisons die ik gedronken heb hadden echt een 'kelder/kurk-achtige' smaak en de Wyeast Saison produceert deze smaak ook. Misschien is het een gebrek aan smaakvocabulair van mijn kant, maar ik ben tenslotte geen import Belg.  ;D

Oscar

Citaat van: Gerb op 21-11-2010  11:52 uHahaha, de saisons die ik gedronken heb hadden echt een 'kelder/kurk-achtige' smaak

Probeer de saisoniere van Urthel maar eens...die heeft het niet, maar ik vind dat dan ook geen echte saison.... ;)

RobinB

Citaat van: EBC op 20-11-2010  23:49 uOllanders...

Nou, laten we het aan deze rasechte oerbelg dan maar om het eens goed uit te leggen?
Oh nee, wacht! Ge zijt ook maar een "Ollander"... :o

Edgar

Volgens mij staat die kurksmaak in Walsh' boekje. Maar als ik iets begrepen heb van Saisons, is dat het een ratjetoe van stijlen is, waarvan je misschien kunt zeggen dat het neigt naar kruidigheid of kruidengebruik, en iets van 'terroir' in zich heeft. Wat dat is weet ik ook niet maar de liefhebber zal wel begrijpen wat ik bedoel. En zij zijn niet al te zwaar. En bovengistend natuurlijk.

Vlo, van 't IJ, een schitterende Amsterdamse Saison, trouwens.

rumour

Dan is er bij deze ook een Chinese Saison  :P

RobinB

Ik neem aan dat wat Gerb bedoelt, de wat "wildere" smaakjes zijn die wel worden gevormd door de verschillende Wyeast "saison-achtige" gistvarianten.
Daar zitten ook wat muffere smaakjes bij wat er met enige fantasie voor kurk door kan gaan.

Nu is saison, zoals we allemaal weten, een breed type waarbij er ook varianten zijn zonder dergelijke smaken, dus ze hoeven er uiteraard niet in. Dan wordt echter het onderscheid met een lichte blonde moeilijker.

De Westmalle geeft die smaken ook niet en daardoor een minder duidelijk als saison te typeren bier.
Je kan het uiteraard best een saison noemen.

Gerb

Als ik kijk naar de bschrijving van Walsh heeft hij het over kelder-achtige smaken. Ik weet zeker dat er vaak gesproken wordt over kurk als het gaat om de smaak van Saisons.

EBC

Eén van de eigenschappen van saison is dat het in grote en kleine fles gebotteld wordt. Die kleine fles is meestal met kroonkurk, die grote heeft meestal kurk. Vroeger was dat altijd gewone bierkurk, die geeft gegarandeerd die ' keldersmaak'. Wellicht heeft Derek het daar vandaan.
Tegenwoordig wordt steeds meer met altec of kunststof ' kurk' gebotteld, dan is die smaak verdwenen. Voor veel bieren is dat een hele verbetering, voor saisons misschien niet...

Hoe dan ook, en het is jammer voor Derek, de saisonbrouwers zelf vinden niet dat keldersmaak een eigenschap is van hun bier.
Vorige week nog de nieuwe Saison de Dottignies geproefd van De Ranke. Geen enkele hint van kelder en zeker niet van de Dupontgist. (Doe mij maar die van Dupont).

Als je zelf dat kelderachtige lekker vindt, dan moet je zeker de Dupont variant gist gebruiken. Maar elke andere gist, in combinatie met bottelen met bierkurk, geeft je de karakteristieke kurksmaak. Zo smaakt zelf een tripel naar saison.  ;)

Wat zit ik nu weer te neuzelen over bierstijlen... hou ik helemaal niet van.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.