Bitterheidcorrectie / afscheppen hopharsen

Gestart door Hoppie, 04-10-2004 18:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Hoi Herman,

Het is inderdaad gek he ?  :-\

Ik heb een kwartier voor het koken iers mos toegevoegd , en in totaal 75min gekookt.

Wort van de kookpan naar de emmer gekletterd waarin een filterdoek gespannen was, en vervolgens na uitlekken doek met een spiraal gekoeld.

Ik heb wel eens gelezen op dit forum dat men het andersom doet : Koelen in de pan en daarna filteren. Dit lijkt me inderdaad wat beter i.v.m. klonters, maar niet i.v.m. bacterien.

Ik denk dat ik voor het bottelen toch maar voor de zekerheid een fiterdoek in een bottelemmer moet hangen.

Groetjes,

Hoppie    :degroeten:



Herman

Ok dat verklaard de klonters inderdaad. De eiwitten klonteren mooi samen op de bodem als je het wort koelt. Eerst 'kletteren' en dan pas koelen geeft bier met nog veel eiwit er in. Daarnaast is dit niet bepaald een raadzame methode omdat je risico loopt dat je bier geoxideert raakt. Koelen in de pan kan geen kwaad, dit heeft immers gekookt? Als je gewoon netjes werkt en bijv een dompelkoeler gebruikt, is het wort in korte tijd voldoende gekoeld. Volgende keer dus zeker andersom doen, iedereen doet dat en niet zonder reden.  :lessmile:

Aan het einde van de gisting zakken ook deze klonten wel uit, nog een keer hevelen moet voldoende zijn. Da's althans mijn ervaring. Gebruik een doek alleen als het echt niet anders kan, kook hem dan goed uit!

Herman

Hopmans

Hoi Herman,

Volgens mij moet ik er toch aan geloven.

Ik denk dat ik je wijze raad de volgende keer in de praktijk ten uitvoer breng.  :groots:

Hevel je het over of doe je het middels een filterdoek of allebei ?

Of gebruik je hopzakjes en dan alleen hevelen?

(Voor de inloggenden hier nog even de foto)
www.home.zonnet.nl/lobina

Groetjes,

Hoppie

Herman

Ik doe een kaasdoek om mijn hevelfilter. Het wort gaat door mijn tegenstroomkoeler en komt dan in een grote trechter met een kaasdoek.

Voorheen koelde ik in de pan, hevelde daarna op de genoemde trechter met kaasdoek. Sporadisch hopzakjes gebruikt, maar ik laat de hop nu gewoon los in de ketel. Te veel hop in een zakje zorgt voor slechte extractie en die hop zakt toch wel naar de bodem.

Herman


Hopmans

Hoi Herman,

Bedankt voor de goede raad.  :proost2:

Als ik op deze manier minder eiwitten in mijn bier heb zal ik ook wel wat minder last hebben van koudewaas denk ik. (Oops nu snijd ik alweer een onderwerp aan Hi Hi ). ;)

SiriS zal wel over de rooie gaan Ha Ha.   :laugh:

Groetjes,

Hoppie

Caspar

Hoi Heren,

Als ik het goed begrijp moet je dus eerst koelen en daarna pas filteren? Ik dacht dat het precies andersom was...

Groetjes Caspar

Hopmans

Hoi Caspar,

Het is inderdaad tegenwoordig : Eerst koelen. Daarna filteren.

In de boeken van Jan van Schaik staat het omgekeerde.

Maarja de bierwereld is ook in beweging.

Betekent wel dat het filtermateriaal steriel moet zijn.  :pasop:

Groetjes,

Hoppie   :degroeten:

Jacques

Het is:

eerst de hoprestanten en hitte (zeer grote) eiwitten uitfilteren met een hevelfilter met daar omheen filterdoeken gewikkeld en dan het hete wort koelen.

Na het koelen ontstaan er weer eiwitten. Deze kun je uitfilteren maar dat hoeft niet. Voor de vergisting is het misschien wel beter om deze fijne (vrj kleine) eiwitten gewoon te laten zitten.

 :degroeten: Jacques :merlin:

Herman

Hetgeen weer pleit voor genoemde tegenstroomkoeler.... Sinds ik deze gebruik krijg ik altijd complimenten over mijn schuimkraag (niet dat ie daarvoor slecht was).

Herman

Hopmans

Nou begin ik te flippen  :nut:

Dit is dus ook weer zo'n hekelpuntje in de bierwereld. :)

 :rundum: Alarm m,n waterslot doet nu echt helemaal niets meer.

Het goedje staat nog niet eens een week te lageren.
Is het raadzaam om maar wat gist toe te voegen bij het bottelen?

Is er ergens een schetsje van zo'n tegen stroom koeler?

Groetjes,

Hoppie

Jaap

Goed idee, ik flip mee.

Ik hang altijd mijn koelspiraal in de kookketel voor ik overhevel/filter, nooit geen problemen. Waarom eerst filteren en dan koelen?

Jaap.

Caspar

Volgens mij maakt het niet zoveel uit... De eiwitten slaan sowieso neer op de bodem, dus deze hevel je niet over naar de gesloten gisting. Ik maak me tenminste niet zo heel erg druk over dit soort items ;).

Groetjes Caspar

Jacques

Citaat van: Jaap op 10-10-2004  15:33 uIk hang altijd mijn koelspiraal in de kookketel voor ik overhevel/filter, nooit geen problemen. Waarom eerst filteren en dan koelen?

Als je gebruik maakt van een filter kun je dat het beste doen als het bier net gekookt heeft:
- door de hoge temperatuur is het wort en het filter steriel (je loopt dus geen kans op infecties);
- door de hoge temperatuur is het wort minder visceus (het filteren gaat dus sneller en daardoor ook weer niet zo veel kans op infecties);
- het is vooral van belang de zogenaamde hitte trub te verwijderen (de koude trub zou zelfs gunstig zijn voor de vergisting).

Bij een hete filtering moet je wel opletten voor zuurstofinslag.

Steriel koelen en het bezinkel achter laten in de ketel zonder te filteren kan natuurlijk ook maar daardoor heb je een groter verlies en kan er van alles alsnog in je wort komen.

 :degroeten: Jacques

Hopmans

Hey Collega's

Nu we toch in de weer zijn,

Heeft dit alles nog wat te maken met koudewaas? Ik heb laatst een soort palm-kloontje gebrouwen. En dat potje bier was super !  :brouwen: :biersmile:
Alleen bij koelen kwam weer die irritante koudewaas.  :echtboos:
Bij een Blonde vind ik dit nog niet zo erg, maar bij een bier die helder moet zij wel.

Is gelatine of bentoniet naast iers-mos de oplossing of...........
(Hekel puntje) Ha Ha    :laugh:

Nog even over mijn dooie prut : Gist blijft toch een jaar leven is het niet?

Groetjes,

Hoppie

J

Hoppie,

Koud(er) lageren kan ook helpen om een koude troebel weg te krijgen.
Nadeel is wel dat je langer moet  lageren dan bij hogere temperatuur...

J.

Hopmans

Beste Brouw-vrienden,

Allereerst (Een beetje laat) bedankt J,

Dat is iets waar ik niet goed over nagedacht heb.
Moedertje tijd doet meer dan vislijm, bentoniet en iersmos etc.

De conclusie van deze post is:

De hooftvergisting moet dusdanig duren tot er niets of niet veel meer drijft op het wort.

Niet alleen de hopharsen zakken dan, maar ook de eiwitten.

De eiwitten moeten worden gefilterd voor het koelen en eventueel extra na het koelen.

Eiwitten zijn een goede voeding voor gist. Die drijven ook (afhankelijk van de gist) op het wort.

Na geproefd te hebben van het brouwsel : Van niet afscheppen wordt het brouwsel niet bitterder. Sterker nog: Er blijven bepaalde aroma's bewaard.

Bedankt iedereen,

Hoppie.







Hopmans

Hoi brouwvrienden,

Toch maar een heropening van deze topic.

Ik heb de formule waar het allemaal mee begon toch aangepast naar het ontwerp van Carl Forget.

3,3 x ( EBU x liters x 100 x  ) / ( az% x 1000 ) = gr hop  in plaats van :

4,0 x ( EBU x liters x 100 x  ) / ( az% x 1000 ) = gr hop

Hij gaat uit van 30% hoprendement i.p.v. 25%

-Ik ben hierop gekomen door commerciele bieren te drinken die een bepaalde bitterheid hebben.
-Recepten hier op het forum die een bepaalde bitterheid hebben met een bepaalde hopstorting.

Ondanks het droogje of het zoetje : Er klopte gewoon iets niet met die biertjes van mij (te bitter).

Ik heb ook nog de formule volgens Glenn Finseth geprobeerd:

( EBU x liters x 100 ) / (az% x DHR x 1000 ) = gr hop

Maar die ging bij 60min koken weer meer naar de 20% hoprendement en zelfs daar onder.
Dit kun je ook zien door de waarden te vermenigvuldigen met 100.

Het lijkt wel of hij het zoetje meerekent, waardoor het meer lijkt op een schijnbare hopbitterheid.

Is er iemand die hier zich in kan vinden?

Dit is wel belangrijk voor mij i.v.m. de lage bitterheid van mijn Lowbach. Daar mag geen grammetje teveel hop in komen.

Groetjes,

Hoppie  :degroeten:











Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.