Bitterheidcorrectie / afscheppen hopharsen

Gestart door Hoppie, 04-10-2004 18:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Beste brouwers,

Ik heb gisteren een hooggistend pilsje gebrouwen. :lekkerbier:
En met de volgende formule heb ik de bitterheid berekend:
( bbxli / %azx1000 ) x 4 = gram Hop   :weetbeter:
bb=bitterheid bier
az%=alfazuurpercentage hop
li=liters bier

Maar nu wil ik voor het eerst de hopharsen niet afscheppen.
Weet iemand hoeveel EBU bitterder het bier dan gaat worden?  :weetniet:

Caspar

Volgens mij dien je de hopharsen sowieso nooit mee te hevelen in het lagervat, of tijdens het bottelen. Zolang ze op het bier drijven hebben ze verder geen invloed op de smaak van het bier lijkt mij. Komen ze per ongelijk wel in je uiteindelijke bier, dan is zo'n vlekje veeeeel te bitter. Ik heb voor de grap ff geproefd (resultaat een compleet samengetrokken bek ;)).


Hopmans

Ha Ha, dat moet een mooi gezicht geweest zijn   :D :-[

Maar blijven de hopharsen dan drijven zonder uiteindelijk op te lossen in het wort?  :-\

Grt.


Caspar

Ach ja, nieuwschierigheid kan ook wel eens voor "verrassende"resultaten zorgen ;). Ik denk dat ze pas na een week of 2 bezinken (en dan heb je het bier al overgeheveld waarschijnlijk)... maar ik denk dat de echte pro's van dit forum daar beter antwoord op kunnen geven :lessmile:.

Als je bitterder bier wil hebben kan je beter meer hop in het brouwproces gebruiken! Hopharsen zijn namelijk niet de enige afvalstoffen die op het bier gaat drijven... en uiteindelijk gaan bezinken in het bier.

Groetjes Caspar

Jacques

Hoi Hoppie,

De hopharsen zakken uit en doen daardoor niet meer mee.

Over het nut van het afscheppen van hopharsen tijdens de hoofdgisting is als jarenlang discussie. Zie ook http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/hophars.html

 :degroeten: Jacques

MO

En om die discussie nog eens aan te wakkeren (hier hebben we het lang niet meer over gehad): de meesten op het forum scheppen de harsen niet af. Reden 1: kans op infectie. Reden 2: ze zakken toch uiteindelijk naar de bodem. Als je dus voorzichtig hevelt, komt er niets meer mee. Een hars is per definitie een verbinding die niet oplost in water, dus na bovendrijven rest er nog maar een mogelijkheid: bezinken.

Caspar

Hoi hoi,

Al met al hebben de hopharsen dus geen invloed op de bitterheid van het bier (om de vraag van Hoppie te beantwoorden). Ik heb wat harsen weggeschept voordat ik het bier heb overgeheveld naar de lagerfles, zodat er niets meegeheveld kon worden. Of het nou bezinkt of blijft drijven, deze stoffen mogen niet in het uiteindelijke bier terecht komen volgens mij...

Bas

Ik laat de hopharsen altijd zitten. Tja, ik gebruik ook een gistfles, dus dat schept niet zo makkelijk. Ik heb er nooit last van gehad in het eindresultaat.

Grt, Bas H.

Hopmans

Beste bier-collega's,

Allereerst bedankt voor de reacties.

Ik heb een zeer snelle hoofdvergisting gehad.  :bijdrage_forum:
De hopharsen heb ik naar aanleiding van jullie wijze raad  :groots: niet afgeschept.

De witte (beschermende) schuimlaag is nu weg, en er drijft inderdaad alleen
nog een dun bruin drapje op het wort. Dus ik ga zo dadelijk overhevelen naar het lagervat.

Greetings,

Hoppie  :degroeten:

Hopmans

Beste medebrouwers,

Omdat het witte schuim verdwenen was bij de hoofdgisting heb ik het wort overgeheveld naar de fles.
Er voor zorgende dat de drijvende bruine drap niet werd meegehevelt.
Als ik had gewacht dat de bruine drap zou zinken naar de bodem zou het wort naar mijn inziens weer te lang in de plastic emmer zitten (Twee weken volgens Caspar).

Maar.......  er zweefde blijkbaar nog het een en ander in de emmer.  :-\
Nu zweven er hophars deeltjes in mijn lagerfles.  :-[
Het lijkt de ring van saturnus wel   :laugh:

Deze gaan toch wel snel zakken hoop ik he ?  ???
Want het lageren gaat denk niet lang duren. Het is voor de rest al kraakie-helder.

Anders....... :huilen:

Groetjes,

Hoppie



Caspar

Hey Hoppie,

Ik weet niet precies wanneer de hopharsen bezinken, het lijkt me ook niet zo relevant... zolang ze maar niet in de uiteindelijke flesjes terecht komen. Gist je brouwsel nog wel? Het is volgens mij niet erg als ze erop blijven drijven, dan moet je alleen wat voorzichtiger overhevelen / bottelen wanneer de fles bijna leeg is.

Ik heb het zelf als volgt gedaan en dat lijkt goed te gaan:

1      6 dagen hoofdgisting (totdat de schuim weg begon te zakken, er duidelijk minder activiteit was en het SG met 75 tot 80% is gedaald) --> Mijn SG was gezakt van 1075 tot 1028
2      Ik heb op dat moment ook de Hopharsen en andere prut eraf geschept
3      Ik heb het bier over geheveld naar de mandfles
4      Hij bubbelt nu (na 6 dagen) nog maar met 1 bubbel per minuut en het schuim is weer bijna weggetrokken
5      Ik ga morgen of overmorgen bottelen en hoop dat het SG ondertussen is gezakt naar 1017 a 1020 (want dat was gepland)

Groetjes,


Caspar

Hopmans

Hey Caspar en medebrouwers,

Bij mij ongeveer hetzelfde scenario, alleen wat sneller omdat mijn bier minder alcohol bevat. Begin s.g. was 1046.  :bijdrage_forum:
Ik had vanavond een vriend gebeld die ook nooit afschept, maar bij hem blijven de hopharsen echt drijven. Maar bij zweven ze op een paar cm van de oppervlakte. :(
Het waterslot bubbeld nauwlijks nog. Het s.g. is nu 1010. In feite is het jongbier klaar.
Ik moet zeggen, dat ik nog nooit z'n snelle vergisting heb meegemaakt. :)
Het zal nog wel een paar dagen in de fles moeten zitten voor afdrijving van sommige stoffen i.v.m. het aroma. Dus ik hoop dat de hopharsen gaan drijven of zinken. :-\
misschien leent deze gist zich er wel niet zo voor om niet af te scheppen.  :weetniet:
Het is Unibrew korrelgist. Ondanks bepaalde kritieken op korrelgisten betreffende bijsmaakjes vind ik deze makkelijk werken en lekker fris smaken. :biersmile:

Maar als de hopharsen blijven zweven moet er toch een noodscenario komen. :-[
Filteren misschien?  :shelp:

Groetjes,

Hoppie

Adrie

Ik begin me af te vragen of je wel last hebt van hopharsen. Bij mij plakken die altijd aan de wand van het gistingsvat en een deel is bezonken. Bij het overhevelen naar de lagering ben ik ze dan allemaal kwijt. Kun je er geen foto van maken en die hier plaatsen?

Groeten,

A3

garrit

Mijn ervaring is ook dat de harsen naar beneden zakken. Het is bij mij nog nooit een probleem geweest. Ben benieuwd naar een foto. Afscheppen doe ik nooit. Alles zakt altijd naar beneden bij mij. Daarbij merk ik op dat ik altijd bij de basis van het bierbrouwen blijf en minimaal in mijn toevoegingen ben. Toen ik begon met bierbrouwen,wilde ik nog weleens te scheutig zijn met kruiden of te extreem maischen of met ongemoute granen stoeien. Dit is bij mijn weten vaak vragen om moeilijkheden. Mijn raad is: hou je bij de basisprincipes van het brouwen en verplaats jezelf in het brouwproces.

Hopmans

Ik hou mij exact aan de basisprincipes.  :engel:

Er zitten ook geen ongemoute granen in en geen kruiden.

1250 gr pilsmout
250 gr suiker
hop en wat iers mos

Dat is alles.

Recept is van Jan van Schaik. (Ecologische alternatieven)

Maar ik denk dat het ook deels eiwitten zijn. (Schoot mij te binnen).

Ondanks het feit dat ik een goed filterdoek heb gebruikt.

Ik koel na filteren. (lijkt mij veiliger i.v.m. bacteriën)

Een doek is moeilijk steriel te krijgen met al die oneindige vezeltjes. (Kan je nog beter afscheppen)

Een foto kan ik helaas niet maken. Heb geen digitale camera.

Moet weer snel aan het werk.  :(

Groetjes,

Hoppie



garrit

Nou, dat is goed nieuws, een simpel recept! Om wat eiwitten zou ik me geen zorgen maken, die zakken ook naar beneden. Zelf heb ik al eens vergist met alle eiwitten er nog in en dat had geen nadelige gevolgen voor het proces of smaak, ik hevel dan wel snel over. Of is er een profi die wel gevaren ziet in die eiwitten?????

SiriS

Is deze thread serieus bedoeld?

Groet, SiriS

Jacques

Hoi SiriS,

Ik ga er zonder meer van uit dat deze thread zeer serieus is. Beginnende brouwers twijfelen over alles.

Niet voor niets is de slogan van Charlie Papazian; Relax, don't worry, have a homebrew.

En dat is ook mijn advies aan Hoppie, wacht even af kijk wat er van komt. Als het bier niet te drinken is is er echt iets mis gedaan.

Caspar

Hahaha, ja die slogan heb ik je ook al tegen mij horen zeggen Jaques ;).

SiriS, als je pas net ben begonnen heb je geen flauw idee wat er precies wel of niet hoort te gebeuren. Ik kan de onzekerheid van Hoppie goed plaatsten hoor (waarschijnlijk is zoiets jou ook wel eens overkomen). Nog een paar brouwtjes en we lachen ons ook dood over deze "stressmomenten" ;).

Groetjes Caspar

SiriS

Zeker is mij dit in het begin ook allemaal overkomen, immers toen was er nog geen hobbybrouwen.nl forum! Als je het kunt regelen probeer dan een keer met iemand met meer brouw ervaring samen te brouwen. Dan hoef je niet voor de vijfde keer het wiel uit te vinden en kun je je al snel op andere (relavante) zaken gaan richten.

Groet, SiriS

Caspar

Ja, naast de info welke ik hier vandaan heb... heb ik mijn eerste ervaringen ook bij een wat ouwere rot in het vak opgedaan.... Zodoende heb ik ook meteen gezien wat wel normaal is en wat niet (ook ouwe rotten maken namelijk wel eens foutjes ;)). Veel dingen liepen anders dan dat ik zou verwachten na het lezen van enkele procesbeschrijvingen! Ik ga zo lekker weekend vieren en mijn "Rochfort iets te sterk uitgevallen dubbel" bottelen ;)!!

Adios

Hopmans

Beste biertoppers,

Mijn excusses als dit onderwerp niet serieus overkomt. Het begon als een technische vraag zoals b.v. het berekenen van het alcoholpercentage. Maar doordat ik net gebrouwen had is het een beetje uit de hand gelopen door hier een verslag van te maken.  :bijdrage_forum:

Ik heb ongeveer een jaar hobbybrouwervaring , maar beslist geen forum-ervaring.

Normaal schep ik altijd af. Dit keer dus niet. :neenee:
Ik denk dat bij het afscheppen niet allen hopharsen verwijderd worden, maar ook grote eiwit-clusters (Iers mos).

Vermoedelijk drijven die nu in mijn bier.  :)
Nu is het de vraag of dit gefilterd moet worden, laten zakken of evt in de fles.  :weetniet:

Maar gezien de gisting zo snel ging vraag ik mij af of het wel snel genoeg zakt naar de bodem. Woensdag is het denk ik botteltijd. ;)

Of moet ik het echt helemaal laten zakken en flessengist toevoegen? :weetniet:

Ik heb trouwens de foto (Camera geleend van buurman). Maar dat fototje is 1 MB.

Kan dat wel? Hoe te attachen?

Groetjes,

Hoppie





Jacques

Citaat van: Hoppie op 08-10-2004  21:30 uIk heb trouwens de foto (Camera geleend van buurman). Maar dat fototje is 1 MB.
Kan dat wel ? Hoe te attachen?

Een foto van 1 MB kan niet als attach worden gevoegd bij een bericht. De maximale grootte ligt op 100 KB. Het probleeem kan op twee manieren worden opgelost.
Ten eerste kun je de foto plaatsen op een plaats op het internet waar je toegang tot hebt en daar een link naar maken. Zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,144.msg1081.html#msg1081

Verder kun je de foto verkleinen met een fotobewerkprogramma tot 100 KB en dan als bijlage bij een bericht plaatsen.

 :degroeten: Jacques

Hopmans

Beste brouwers,

Hier is ie dan !.......... :elifant:

De foto van het brouwsel.  :duimonder:

www.home.zonnet.nl/lobina

Ik denk dat het eiwit-clusters zijn met misschien wat hophars er aangeplakt.
Het ene deel wil omhoog en het andere naar beneden.  :bijdrage_forum:

Of het is een heksenbrouwsel  :merlin:

Groetjes,

Hoppie            :degroeten:


Herman

Hopharsen zien er uit als donkerbruine troep. Dit blijft na de hoofdgisting vaak aan de wand van je vat/fles plakken. De op de foto getoonde klonters zijn geen hopharsen. Eerder inderdaad eitwit of zelfs gistdeeltjes, is moeilijk te zien.

Heb je na het koken nog gefilterd? Eerlijk gezegd verbaasd het me een beetje, koken met Iers mos zorgt voor een zeer goede uitvlokking, waarna je helder bier kunt overtappen. Hoe heb je gekoeld/geheveld?

Herman

Hopmans

Hoi Herman,

Het is inderdaad gek he ?  :-\

Ik heb een kwartier voor het koken iers mos toegevoegd , en in totaal 75min gekookt.

Wort van de kookpan naar de emmer gekletterd waarin een filterdoek gespannen was, en vervolgens na uitlekken doek met een spiraal gekoeld.

Ik heb wel eens gelezen op dit forum dat men het andersom doet : Koelen in de pan en daarna filteren. Dit lijkt me inderdaad wat beter i.v.m. klonters, maar niet i.v.m. bacterien.

Ik denk dat ik voor het bottelen toch maar voor de zekerheid een fiterdoek in een bottelemmer moet hangen.

Groetjes,

Hoppie    :degroeten:



Herman

Ok dat verklaard de klonters inderdaad. De eiwitten klonteren mooi samen op de bodem als je het wort koelt. Eerst 'kletteren' en dan pas koelen geeft bier met nog veel eiwit er in. Daarnaast is dit niet bepaald een raadzame methode omdat je risico loopt dat je bier geoxideert raakt. Koelen in de pan kan geen kwaad, dit heeft immers gekookt? Als je gewoon netjes werkt en bijv een dompelkoeler gebruikt, is het wort in korte tijd voldoende gekoeld. Volgende keer dus zeker andersom doen, iedereen doet dat en niet zonder reden.  :lessmile:

Aan het einde van de gisting zakken ook deze klonten wel uit, nog een keer hevelen moet voldoende zijn. Da's althans mijn ervaring. Gebruik een doek alleen als het echt niet anders kan, kook hem dan goed uit!

Herman

Hopmans

Hoi Herman,

Volgens mij moet ik er toch aan geloven.

Ik denk dat ik je wijze raad de volgende keer in de praktijk ten uitvoer breng.  :groots:

Hevel je het over of doe je het middels een filterdoek of allebei ?

Of gebruik je hopzakjes en dan alleen hevelen?

(Voor de inloggenden hier nog even de foto)
www.home.zonnet.nl/lobina

Groetjes,

Hoppie

Herman

Ik doe een kaasdoek om mijn hevelfilter. Het wort gaat door mijn tegenstroomkoeler en komt dan in een grote trechter met een kaasdoek.

Voorheen koelde ik in de pan, hevelde daarna op de genoemde trechter met kaasdoek. Sporadisch hopzakjes gebruikt, maar ik laat de hop nu gewoon los in de ketel. Te veel hop in een zakje zorgt voor slechte extractie en die hop zakt toch wel naar de bodem.

Herman


Hopmans

Hoi Herman,

Bedankt voor de goede raad.  :proost2:

Als ik op deze manier minder eiwitten in mijn bier heb zal ik ook wel wat minder last hebben van koudewaas denk ik. (Oops nu snijd ik alweer een onderwerp aan Hi Hi ). ;)

SiriS zal wel over de rooie gaan Ha Ha.   :laugh:

Groetjes,

Hoppie

Caspar

Hoi Heren,

Als ik het goed begrijp moet je dus eerst koelen en daarna pas filteren? Ik dacht dat het precies andersom was...

Groetjes Caspar

Hopmans

Hoi Caspar,

Het is inderdaad tegenwoordig : Eerst koelen. Daarna filteren.

In de boeken van Jan van Schaik staat het omgekeerde.

Maarja de bierwereld is ook in beweging.

Betekent wel dat het filtermateriaal steriel moet zijn.  :pasop:

Groetjes,

Hoppie   :degroeten:

Jacques

Het is:

eerst de hoprestanten en hitte (zeer grote) eiwitten uitfilteren met een hevelfilter met daar omheen filterdoeken gewikkeld en dan het hete wort koelen.

Na het koelen ontstaan er weer eiwitten. Deze kun je uitfilteren maar dat hoeft niet. Voor de vergisting is het misschien wel beter om deze fijne (vrj kleine) eiwitten gewoon te laten zitten.

 :degroeten: Jacques :merlin:

Herman

Hetgeen weer pleit voor genoemde tegenstroomkoeler.... Sinds ik deze gebruik krijg ik altijd complimenten over mijn schuimkraag (niet dat ie daarvoor slecht was).

Herman

Hopmans

Nou begin ik te flippen  :nut:

Dit is dus ook weer zo'n hekelpuntje in de bierwereld. :)

 :rundum: Alarm m,n waterslot doet nu echt helemaal niets meer.

Het goedje staat nog niet eens een week te lageren.
Is het raadzaam om maar wat gist toe te voegen bij het bottelen?

Is er ergens een schetsje van zo'n tegen stroom koeler?

Groetjes,

Hoppie

Jaap

Goed idee, ik flip mee.

Ik hang altijd mijn koelspiraal in de kookketel voor ik overhevel/filter, nooit geen problemen. Waarom eerst filteren en dan koelen?

Jaap.

Caspar

Volgens mij maakt het niet zoveel uit... De eiwitten slaan sowieso neer op de bodem, dus deze hevel je niet over naar de gesloten gisting. Ik maak me tenminste niet zo heel erg druk over dit soort items ;).

Groetjes Caspar

Jacques

Citaat van: Jaap op 10-10-2004  15:33 uIk hang altijd mijn koelspiraal in de kookketel voor ik overhevel/filter, nooit geen problemen. Waarom eerst filteren en dan koelen?

Als je gebruik maakt van een filter kun je dat het beste doen als het bier net gekookt heeft:
- door de hoge temperatuur is het wort en het filter steriel (je loopt dus geen kans op infecties);
- door de hoge temperatuur is het wort minder visceus (het filteren gaat dus sneller en daardoor ook weer niet zo veel kans op infecties);
- het is vooral van belang de zogenaamde hitte trub te verwijderen (de koude trub zou zelfs gunstig zijn voor de vergisting).

Bij een hete filtering moet je wel opletten voor zuurstofinslag.

Steriel koelen en het bezinkel achter laten in de ketel zonder te filteren kan natuurlijk ook maar daardoor heb je een groter verlies en kan er van alles alsnog in je wort komen.

 :degroeten: Jacques

Hopmans

Hey Collega's

Nu we toch in de weer zijn,

Heeft dit alles nog wat te maken met koudewaas? Ik heb laatst een soort palm-kloontje gebrouwen. En dat potje bier was super !  :brouwen: :biersmile:
Alleen bij koelen kwam weer die irritante koudewaas.  :echtboos:
Bij een Blonde vind ik dit nog niet zo erg, maar bij een bier die helder moet zij wel.

Is gelatine of bentoniet naast iers-mos de oplossing of...........
(Hekel puntje) Ha Ha    :laugh:

Nog even over mijn dooie prut : Gist blijft toch een jaar leven is het niet?

Groetjes,

Hoppie

J

Hoppie,

Koud(er) lageren kan ook helpen om een koude troebel weg te krijgen.
Nadeel is wel dat je langer moet  lageren dan bij hogere temperatuur...

J.

Hopmans

Beste Brouw-vrienden,

Allereerst (Een beetje laat) bedankt J,

Dat is iets waar ik niet goed over nagedacht heb.
Moedertje tijd doet meer dan vislijm, bentoniet en iersmos etc.

De conclusie van deze post is:

De hooftvergisting moet dusdanig duren tot er niets of niet veel meer drijft op het wort.

Niet alleen de hopharsen zakken dan, maar ook de eiwitten.

De eiwitten moeten worden gefilterd voor het koelen en eventueel extra na het koelen.

Eiwitten zijn een goede voeding voor gist. Die drijven ook (afhankelijk van de gist) op het wort.

Na geproefd te hebben van het brouwsel : Van niet afscheppen wordt het brouwsel niet bitterder. Sterker nog: Er blijven bepaalde aroma's bewaard.

Bedankt iedereen,

Hoppie.







Hopmans

Hoi brouwvrienden,

Toch maar een heropening van deze topic.

Ik heb de formule waar het allemaal mee begon toch aangepast naar het ontwerp van Carl Forget.

3,3 x ( EBU x liters x 100 x  ) / ( az% x 1000 ) = gr hop  in plaats van :

4,0 x ( EBU x liters x 100 x  ) / ( az% x 1000 ) = gr hop

Hij gaat uit van 30% hoprendement i.p.v. 25%

-Ik ben hierop gekomen door commerciele bieren te drinken die een bepaalde bitterheid hebben.
-Recepten hier op het forum die een bepaalde bitterheid hebben met een bepaalde hopstorting.

Ondanks het droogje of het zoetje : Er klopte gewoon iets niet met die biertjes van mij (te bitter).

Ik heb ook nog de formule volgens Glenn Finseth geprobeerd:

( EBU x liters x 100 ) / (az% x DHR x 1000 ) = gr hop

Maar die ging bij 60min koken weer meer naar de 20% hoprendement en zelfs daar onder.
Dit kun je ook zien door de waarden te vermenigvuldigen met 100.

Het lijkt wel of hij het zoetje meerekent, waardoor het meer lijkt op een schijnbare hopbitterheid.

Is er iemand die hier zich in kan vinden?

Dit is wel belangrijk voor mij i.v.m. de lage bitterheid van mijn Lowbach. Daar mag geen grammetje teveel hop in komen.

Groetjes,

Hoppie  :degroeten:











Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.