OBBK 2010 A2 - Weizen - Geert van Slobbe

Gestart door Jacques, 07-11-2010 09:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Van Geert van Slobbe ontving ik het recept waarmee hij een tweede prijs gewonnen heeft bij het kampioenschap in Bergen op Zoom dit jaar.

Uiteraard dank ik Geert voor het delen van het recept.



Recept voor 20 l
Weizenbier

2de prijs OBBK Bergen op Zoom 2010

Ingrediƫnten:
2100 gr Pilsmout 3 ebc
2600 gr Tarwemout 3 ebc
24,2 gram HallertauerMittelfruh hopbloemen  4% (in hopzak)
Gist: Wyeast smackpak 3068  Weihenstefan.

12 liter maischwater
19 liter Filteren/spoelen.

Maischschema:
45 ˚C      10 min.
53 ˚C      10 min.
63 ˚C      30 min.
72 ˚C      20 min.
78 ˚C      5   min.

60 minuten koken.

Belucht 15 min voor en 15 min na gisttoevoeging.(giststarter)

Begin SG 1058
Eind   SG 1012

Zie ook  " SIOS Brau-rezepte CH "
Even Google-en.

Brouwerij het portiek
Brouwer Geert.

janjansen

Dank Jacques.
Ik ben binnenkort een Weizen met 3068 van plan dus dat sluit mooi aan.
Die hopgift, is die de hele tijd meegekookt dat jij weet, of is daar een deel aromagift van?
(ik heb gegoogeld op SIOS Brau-rezepte CH maar verdwaalde daar).

Jacques

Het bier is gebrouwen door Geert van Slobbe. Hij is het die de prijs gewonnen heeft.
Ik kan je dus geen detailinformatie geven.

brouwerij Het Portiek

Hallo jacques

ik heb de hop 60 minuten meegekookt.
groeten
ik heb even gekeken op de site www.SIOS .ch  en daar vond ik inderdaad niet meer de volledige beschrijving van dit recept. ik heb het wel nog op papier .
Geert van Slobbe

Henielma

Geert,

Kan je iets zeggen over de vergistingstemperatuur?

brouwerij Het Portiek

Ik heb het gistingsvat weggezet op 22 graden gedurende 1 week,
daarna overgeheveld naar gist fles 20 graden dit nog 14 dagen laten staan, eind sg 1012. Hierna gebotteld en flessen naar koelkast 5 graden.
groeten
geert.

korek

Geert, allereerst gefeliciteerd met je prijs, mooi recept inderdaad. Wat mij intrigeert is je maischschema, vooral die lage temperaturen. Op dit forum wordt gepropageerd dat dat niet meer nodig zou zijn. Jouw prijs bewijst het tegendeel. Ik ga me er ook weer mee bezig houden.

JWVG

Citaat van: korek op 07-11-2010  18:45 uOp dit forum wordt gepropageerd dat dat niet meer nodig zou zijn.

Dat valt wel mee hoor, ik zou vooral zeggen dat de meningen hierover verschillen en dat de voorstanders van dit soort rusten weer een duit in hun zakje erbij hebben. Een kruidnagelrust wordt door velen op dit forum aanbevolen, en er zijn ook plenty mensen die een eiwitrust bij een weizen doen. Zie bv mijn decoctiereinheitsweizen recept, maar ook vele anderen. En er zijn mensen die er anders over denken.

 :degroeten: JW.

Jacques

Citaat van: korek op 07-11-2010  18:45 uWat mij intrigeert is je maischschema, vooral die lage temperaturen. Op dit forum wordt gepropageerd dat dat niet meer nodig zou zijn. Jouw prijs bewijst het tegendeel. Ik ga me er ook weer mee bezig houden.

Dat er een prijs gewonnen is met een bier waarbij een eiwitrust gehouden is betekent nog niet dat je in zijn algemeenheid er beter aan doet om deze weg te laten. Misschien had Geert wel een eerste prijs gewonnen als hij de lage temperaturen weggelaten had.
Feit is dat de wetenschappers aan de Universiteit van Leuven het weglaten van eiwitrust aanbevelen. En mij bevalt het al een hele tijd erg goed.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.