Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: (Welke) motor voor JSP Maltmill  (gelezen 12987 keer)

Offline rumour

• Senior lid
  • Land: cn
  • Brouwerij Morele
(Welke) motor voor JSP Maltmill
« Gepost op: 06-11-2010 11:58 u »
Ik wil de slinger op de Maltmill vervangen door een motor. Na een keertje een Weizen te hebben gebrouwen en een paar kg tarwemout erdoorheen gedraaid te hebben, is een motor op de Maltmill een prioriteit geworden. Wat een werk...

Nu heb ik de verschillende topics op het forum doorgespit op zoek naar informatie over welke motor(en) geschikt zijn voor de installatie op de Maltmill. Ik wil niet voor de boormachine optie gaan en ik kan zonder veel problemen (en voor een goede prijs) een flexibele koppeling kopen in alle soorten en maten. De motoren die her en der beschreven staan kan ik hier niet zo 1-2-3 vinden of iets gelijkwaardigs bestellen. Ik heb dus nog meer details nodig om de juiste motor te kiezen.

Ik heb zojuist met een weegschaal op de slinger gekeken wat het maximale gewicht is wat ik moet uitoefenen op de slinger om met een volle molen met tarwemout te beginnen met schroten. Ik kwam uit op zo'n 10kg en dat is met de Maltmill-slinger ongeveer een koppel tussen de 13 tot 15 Nm. Verder weet ik dat het ideale toerental voor schroten ongeveer tussen de 100-150 toeren/min ligt. Ik heb zelf 220V uit het stopcontact.

Voldoende ingrediŽnten om tot een motorkeuze te komen, zou je denken. Maar ik ben bang dat ik door de bomen even het bos niet meer zie.  :shelp:

Ik heb bijvoorbeeld een motor gevonden die op 2500 toeren draait, 25 Watt vermogen en koppel van 1,5 Nm heeft en iedere verhouding mechanische vertrager is te krijgen. Maar als ik bijvoorbeeld het aantal toeren door 10 deel, neemt dan het koppel met diezelfde mate toe? En is 25 Watt dan niet veel te klein? Ik zie namelijk motoren en boormachines voorbij komen met vermogen vele malen groter.

En kan een steppermotor niet? Of is daar de aansturing weer te ingewikkeld voor?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: (welke) Motor voor JSP Maltmill
« Reactie #1 Gepost op: 06-11-2010 12:38 u »

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Land: nl
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #2 Gepost op: 06-11-2010 12:41 u »
Een van de op het forum genoemde motoren (van Baco Army Goods uit IJmuiden) gebruik als aandrijving van mijn MaltMill. De motor heeft (als ik me het goed herinner, hij is nu ingebouwd) een vermogen van ongeveer een 350 watt en een tandwielkast die op de uitgaande as 160 toeren/min levert. Helaas is deze motor niet meer leverbaar.
Een vermogen van 25 watt is absoluut ontoereikend, tenzij je met 10 toeren/minuut gaat schroten. Overigens lijkt mij een vermogen van 25 watt bij 2500 toeren geen koppel van 1,5 Nm te kunnen opleveren, of zit er al een tandwielkastje aan?
Een stappenmotor met voldoende vermogen moet ook kunnen, maar de aansturing van zo,n motor bij grotere vermogens is niet goedkoop. Het levert ook geen voordeel op omdat je de snelheid niet hoeft te variŽren.

Bert

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Re: (Welke) motor voor JSP Maltmill
« Reactie #3 Gepost op: 06-11-2010 13:29 u »
Die motor van Barco was inderdaad ideaal. Ik denk dat er in China heel veel motoren te vinden zijn die daar op lijken. Sterker nog, ik vermoed dat die motor in China gemaakt was.
Op die Barco motor staat:
Code 1947433
Eg9080-2LL-R/T
ACE 03.8051 0203

Ik zou op zoek gaan naar een (asynchrone) 220 Vac motor met een aangebouwde vertragingskast. Zodat je rond de 150 rpm uitkomt. En 25 W is veel te weinig. Je moet denken aan meer dan 150 W volgens mij.

Offline rumour

• Senior lid
  • Brouwerij Morele
« Reactie #4 Gepost op: 06-11-2010 13:47 u »
Een van de op het forum genoemde motoren (van Baco Army Goods uit IJmuiden) gebruik als aandrijving van mijn MaltMill. De motor heeft (als ik me het goed herinner, hij is nu ingebouwd) een vermogen van ongeveer een 350 watt en een tandwielkast die op de uitgaande as 160 toeren/min levert. Helaas is deze motor niet meer leverbaar.
Een vermogen van 25 watt is absoluut ontoereikend, tenzij je met 10 toeren/minuut gaat schroten. Overigens lijkt mij een vermogen van 25 watt bij 2500 toeren geen koppel van 1,5 Nm te kunnen opleveren, of zit er al een tandwielkastje aan?
Een stappenmotor met voldoende vermogen moet ook kunnen, maar de aansturing van zo,n motor bij grotere vermogens is niet goedkoop. Het levert ook geen voordeel op omdat je de snelheid niet hoeft te variŽren.

Die Baco Army motor heb ik meerdere malen proberen te zoeken alleen heb ik geen extra informatie kunnen vinden. Weet je wat daar het koppel van is?

Ik heb hier bijvoorbeeld een motor waar een snelheidsregelaar voor geschakeld is. Op de motor zit reeds een vertrager (vertraging is zelf uit te kiezen):

Met 120 Watt en een vertraging zodat je rond de 100 toeren/min uitkomt levert je een koppel van rond de 9 Nm.

Offline rumour

• Senior lid
  • Brouwerij Morele
« Reactie #5 Gepost op: 06-11-2010 13:54 u »
Bedankt Henielma voor de motor info, ik zal eens kijken of ik 'm hier kan vinden.

Ik zou op zoek gaan naar een (asynchrone) 220 Vac motor met een aangebouwde vertragingskast. Zodat je rond de 150 rpm uitkomt. En 25 W is veel te weinig. Je moet denken aan meer dan 150 W volgens mij.

Is er een specifiek verschil waarom je een asynchrone motor zo noemt, ten opzichte van 'normale' motoren?

EDIT: ik kom met het toevoegen van 'asynchroon' in in ieder geval wel bij motoren uit die meer in de richting zijn. 2,2kW voor 35 euro; dat lijkt me wat veel (vermogen)  ^-^

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #6 Gepost op: 06-11-2010 14:07 u »
Asynchrone moteren zijn eigenlijk normale 220 Vac motoren. Deze hebben een aanloopcondensator als ze gebruikt worden op 1 fase (stopcontact)

Het koppel van mijn Barco motor weet ik niet. Ik weet wel dat dit veel hoger is dan van een gemiddelde boormachine (seriemotor). Bij een boormachine varieert het toerental sterk afhankelijk van de belasting, bij een asynchrone motor nauwelijks.

Offline basterd-brewer

• Super lid
  • Wageningse Hobbybrouwer in Overleg
    • Brouwerij Wageningen: brouwen zonder grenzen
« Reactie #7 Gepost op: 06-11-2010 14:41 u »
Als het toeren niet varieert met de belasting is het toch juist een wel synchroon lopende motor? Die wil synchroon blijven aan de 50 Hz sinus uit het net. Dat je spreek van een aanloop condensator bevestigt mijn idee...

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #8 Gepost op: 06-11-2010 14:57 u »
Het is een asynchrone motor omdat deze een paar procent achterloopt ten opzichte wat een synchrone motor zou doen. Een synchrone motor volgt exact het draaiveld van de netfrequentie en de asynchrone motor heeft een slip ten opzichte van het draaiveld. Het is niet anders ik heb de naamgeving niet bedacht. Dus inderdaad afhankelijk van de belasting zal een asynchrone motor een paar procent in toerental varieren.

Dit in tegenstelling tot een seriemotor (boormachine) die afhankelijk van het koppel sterk in toerental varieeert. Een seriemotor is weer goed voor hoge toeren en veel vermogen bij een laag motorgewicht. Dat is nu weer handig voor handgereedschap.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #9 Gepost op: 06-11-2010 15:44 u »
De motor is van het merk gefeg, zie ook het topic: RobinB's maltmill. ;)

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #10 Gepost op: 06-11-2010 16:02 u »
Deze motor staat op marktplaats.
Opstellen naast de MaltMill, 1:2 kettingaandijving en je hebt het ideale toerental.

Bert

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #11 Gepost op: 01-12-2010 19:24 u »
Omdat de as van de moutmolen het niet prettig vind dat er een boormachinekop overheen wordt geschoven om hem te laten draaien, heb ik voor een permanente oplossing gezocht.

De motor is een oude wasmachinemotor van een 1/2pk met een draaifrequentie van 1700 rpm die met twee poelies van resp. 3.8 en 28 cm in diameter de moutmolen aandrijft op 230 rpm, een mooie snelheid.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #12 Gepost op: 01-12-2010 19:38 u »
Ziet er degelijk uit. Misschien nog een kap eroverheen.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #13 Gepost op: 01-12-2010 20:20 u »
Deze motor is van Gefeg. Ik denk dat het een nieuwe uitvoering is van de Baco Army Gefeg.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #14 Gepost op: 01-12-2010 21:32 u »
Ziet er degelijk uit. Misschien nog een kap eroverheen.

Is die kap vanuit veiligheid verstandig of is het vooral esthetisch?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #15 Gepost op: 01-12-2010 22:59 u »
Veiligheid. Zo'n V-snaar kan snel iets grijpen als je even niet oplet. En die motor is sterk.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #16 Gepost op: 02-12-2010 06:26 u »
Oh, ik dacht over de motor. De kant van de V-snaar komt tegen de muur te staan. Ik denk dat ie dan voldoende afgeschermd is.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #17 Gepost op: 21-12-2011 22:47 u »
Nu mijn Maltmill binnen is zal ik deze met de Barco motor met tandwielkast gaan aandrijven.

Wat een degelijkheid zo'n maltmill en wat een mooie rollen. Ik ben er blij mee. Kan bijna niet wachten om er voor het eerst mee te schroten.

Als ik de motor aangekoppeld heb zal ik er een foto van plaatsen.

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #18 Gepost op: 21-12-2011 23:24 u »
IK heb ook een aandrijving met V snaar, weliswaar op een schijvenmolen, maar toch ook maar afgeschermd.  :brouwen:

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
    • Bergsch Bierbrouwers Gilde
« Reactie #19 Gepost op: 22-12-2011 11:50 u »
Rumour:

Een compacte oplossing zonder poelies: dit "deksel" met opbouw wordt direct op zo'n witte gistemmer geplaatst om te schroten. De trechter wordt er bovenop geplaatst. Gebruik van een flexibele koppeling is aan te bevelen bij een directe aansluiting!!

Motor specificatie:

Offline zigurana

• Junior lid
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 22-12-2011 11:57 u »
PietO,
Schroot je nu dan direct met 1400 toeren per minuut?

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #21 Gepost op: 22-12-2011 12:03 u »
Plaatje van mijn schrootmolen, over de motor is een kap geplaatst. De motor heeft een tandwielbak met op de uitgaande as 160 omw/min.
Dit type motor (dump) is helaas niet meer te koop.

Bert

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
    • Bergsch Bierbrouwers Gilde
« Reactie #22 Gepost op: 22-12-2011 12:11 u »
PietO,
Schroot je nu dan direct met 1400 toeren per minuut?

Lijkt mij een beetje teveel van het goede: de motor zelf draait inderdaad met 1400 toeren, maar na de wormoverbrenging blijft daar iets van 120 toeren / minuut over.

Plaatje van mijn schrootmolen, over de motor is een kap geplaatst. De motor heeft een tandwielbak met op de uitgaande as 160 omw/min.
Dit type motor (dump) is helaas niet meer te koop.

Bert

Mooie oplossing: deze direct aangedreven maltmill. Mijn complimenten!

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #23 Gepost op: 22-12-2011 12:28 u »
70-100 toeren per minuut:

Offline Paide

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #24 Gepost op: 22-12-2011 21:41 u »
Wat voor koppeling gebruiken jullie tussen de motor en de as van de maltmill?
Ik gebruik nu een boormachine, maar zie dat de as begint te beschadigen. Een koppeling zou een nette oplossing zijn.
Ik ben benieuwd wat jullie gebruiken en waar je er aan kunt komen?

Tags: