Hydrometer en refractometer voor bepaling dichtheid bier

Gestart door Robert1968, 05-11-2010 13:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 09-11-2010  15:56 uMet je oude densimeter zou je refractometer een brix-correctiefaktor hebben van 1,005. Een vrij lage waarde, want normaal liggen ze tussen 1,02 en 1,08.

Met de andere densimeter kom je uit op 0,962. Wat helemaal laag is.

Ik denk dat de werkelijkheid ergens tussen de drie meters in ligt...

Volgens mij ligt de brix correctiefactor voor suikeroplossing per definitie op 1.
HansH

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 09-11-2010  23:26 uVolgens mij ligt de brix correctiefactor voor suikeroplossing per definitie op 1.
HansH

Ja, daar heb je een punt.

Toch nog eens eenzelfde meting doen met wort Herman, kijken of dat verschil oplevert...

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 10-11-2010  07:27 uToch nog eens eenzelfde meting doen met wort Herman, kijken of dat verschil oplevert...
Dat zal vast verschil opleveren. De Brixcorrectiefactor voor wort ligt ergens tussen 1.02 en 1.08 (meestal ca 1.03) en van suikeroplossing is hij 1.00. Als je wilt kijken of de hydrometer schaal klopt met de refractometerschaal dan zou ik dat doen met een oplossing waar zo min mogelijk onzekerheden in zitten, dus suikeroplossing. Als je wort neemt dan weet je nog niet of de afwijking die je ziet komt vanwege de variatie op de Brixcorrectiefactor of vanwege de onnauwkeurige hydrometer of refractometer.
HansH 

Arjan

Citaat van: Robert de Boer op 06-11-2010  11:33 uIk heb een refractometer type RSG-32ATC. Links een Brix schaal, rechts een schaal in SG, geijkt bij 20 ÂșC . Zie bv.  voor een van de schaal:



Ik heb zo'n zelfde meter. Ideaal. Mijn ervaring is ook dat de Brix en SG waarden uit elkaar gaan lopen. Ik reken dus de Brix waarde even terug naar SG.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.