% alcohol

Gestart door zeeuwsbier, 01-11-2010 12:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zeeuwsbier

hallo biervrienden,
Ik ben een beginnende bierbrouwer van 37 jaar,
en heb mijn eerste proefjes gedaan maar zit nu met een vraag.
Ik wil een hoger alcohol percentage in mijn bier maar hoe doe ik dit?
Hoe weet ik wanneer ik het maximum bereikt heb?
Kan iemand mij hiermee verder helpen?
Alvast bedankt biervrienden.

MO

Je moet dan het brouwproces zo aanpassen dat je een hogere begindichtheid na het koken met hop bereikt. Je kunt dit doen door met meer mout te brouwen en/of suiker in de kookketel toe te voegen.

Brouw je met mout of met kant-en-klare blikken?

SeekingBeer

Het is ook handig om zo'n SG meter te kopen, daarmee meet je het soortelijk gewicht.
Hoe hoger het SG hoe meer suikers erin zitten en die vergisten tot alcohol.

Vanaf een begin SG van 1060 heb je al redelijk zware bieren.
Je hebt ook een cilindervormig maatglas nodig om de SG meter in te hangen.

Als je met brouwpakketten brouwt kun je er gewoon wat suiker bijgooien, ongeveer de helft van de suiker wordt alcohol (de rest is CO2).

Het vergisten kost wel veel meer tijd als je zware bieren wilt hebben.

Takumi

Hoeveel gram suiker staat dan gelijk aan een alcoholstijging van 1Volumeprocent?
Ik vraag het me echt af :weetniet: maar moet het wel weten!

Herman

Je bent bezig met je profielwerkstuk???? Elke gram suiker zorgt bij vergisting voor een halve gram .. en ...

Oscar

Citaat van: Takumi op 10-11-2010  20:08 uHoeveel gram suiker staat dan gelijk aan een alcoholstijging van 1Volumeprocent?
Ik vraag het me echt af :weetniet: maar moet het wel weten!

Weet je al de chemische reactievergelijking van de omzetting van suiker in alcohol en koolzuur...? Van daaruit, met de dichtheden en molmassa's van alcohol en koolzuur kun je heel veel, zo niet alles afleiden. En dat kun je dan weer mooi in je profielwerkstuk zetten... :)

Succes!

Takumi

Citaat van: Oscar op 10-11-2010  20:31 uWeet je al de chemische reactievergelijking van de omzetting van suiker in alcohol en koolzuur...? Van daaruit, met de dichtheden en molmassa's van alcohol en koolzuur kun je heel veel, zo niet alles afleiden. En dat kun je dan weer mooi in je profielwerkstuk zetten... :)

Succes!

Ah logisch, hartstikke bedankt! :)

Tsjerk

Citaat van: Takumi op 10-11-2010  20:42 uAh logisch, hartstikke bedankt! :)

Nou Oscar, je was dus zeer behulpzaam.

Ik brouw gelukkig al een tijdje maar ik snap van jou uitleg echt nog helemaal niks.  :nut:

Herman

Oscar wenst dat scholieren er hun boeken op na slaan, ouderwets maar leerzaam ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.