YEAST - The Practical Guide to Beer Fermentation

Gestart door Albertus, 30-10-2010 13:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henielma

In mijn geval waren het een Tripel en Quadrupel. Dus ook beide zwaardere bieren.

Ondertussen langzaam doorlezend in dit boek. Dit niet technische Engels leest voor mij niet zo snel.

Oscar

Citaat van: EBC op 25-12-2010  21:50 uKoud lageren heeft nooit enig doel gediend voor beter bier,

Wellicht niet voor beter bier..echter wel voor helderder bier (dat willen de commerciëlen graag) en is het toch makkelijker om een bier koud te satureren en af te vullen (Afvullen bij ± 18°C zal een schuimfeest worden)

SeekingBeer

Helaas helaas ik heb het boek niet met Sinterklaas gekregen hoewel het toch hoog op mijn lijstje stond.
(Nou ja, gelukkig heb ik wel een hele mooie Pegeuot houtbeitel gekregen die ik zelf slijpen kan als dat nodig is.)

Hielnema komt uitermate komisch uit de hoek:

Citaat van: Henielma op 26-12-2010  10:34 uOndertussen langzaam doorlezend in dit boek. Dit niet technische Engels leest voor mij niet zo snel.

Bijna iedereen loopt gillend weg van al te technish Engels, zoniet de gewaardeerde collega hobbybrouwer Hielnema.
Met Engels heb ik nooit veel last, ik haak af bij Duits. Ik kan het prima spreken en lezen van gewone teksten gaat nog wel, maar van technish Duits krijg je me snel briesend van kwaadheid.

__________

Maar goed: dat boek moet ik nu zelf maar kopen.  :huilen:

Hopmans

CiteerMaar goed: dat boek moet ik nu zelf maar kopen.
Volgens mij is dat na het lezen van deze topic niet meer nodig.
 :D

SeekingBeer

Alweer van 11 nov in reactie #34:

Citaat van: Hopmans op 11-11-2010  06:44 uWe gaan nu uit van de vergistingsgraad, maar is er ook onderzoek gedaan naar de smaak?
Met andere woorden; heeft hydrateren niet iets met de smaak van doen?

Ja natuurlijk heeft het invloed op de smaak, niet veel maar je zit zo'n ruwe 2% verdere doorvergisting.
Dus iets meer alcoholsmaak, ietsje minder 'moeilijke suikers' smaak.

Maar gelukkig Hopmans, het heeft waarschijnlijk geen enkele invloed op de hopsmaak...  ;D

Drents Hopbier

Citaat van: SeekingBeer op 26-12-2010  22:39 uJa natuurlijk heeft het invloed op de smaak, niet veel maar je zit zo'n ruwe 2% verdere doorvergisting.
Dus iets meer alcoholsmaak, ietsje minder 'moeilijke suikers' smaak.

Slap ......... Als het al 2 % is, proef je dat niet. Of er moeten stoffen op het laatst gevormd worden die op ppb niveau herkenbaar zijn.

Hopbier

Jacques

Citaat van: Oscar op 26-12-2010  12:50 uWellicht niet voor beter bier..echter wel voor helderder bier (dat willen de commerciëlen graag) en is het toch makkelijker om een bier koud te satureren en af te vullen (Afvullen bij ± 18°C zal een schuimfeest worden)

Ook ik heb gemerkt dat het bottelen veel makkelijker gaat als je dat koud doet. Een ander voordeel is dat je minder last hebt van oxidatie. Het bier blijft hierdoor wat frisser van smaak. Ik heb trouwens het idee dat het oxidatieprobleem waarmee ik lang geworsteld heb nu helemaal onder controle is.

NewLine

Hoe vermijden jullie bij het koud lageren dat het waterslot de verkeerde richting gaat?

Ik heb bij 2 brouwsels eens geprobeerd om koud te lageren, maar na een paar dagen zag ik telkens mijn vloeistofniveau gevaarlijk hoog komen in het waterslot. Ik ben ook niet zeker dat er niet iets naar binnen is gegaan, en bier 2 met deze methode was geinfecteerd. Dus voorlopig waag ik me hier niet meer aan.

Als er iemand een truukje kent voor het waterslotprobleem probeer ik het misschien nog wel eens om te zien wat het effect is.

Ik gebruik zo van die 'in mekaar passende cilinders' als waterslot, niet die 'slangenbuisjes'.

RobinB

Een dergelijk natuurkundig fenomeen is niet te stoppen/voorkomen.
Een infectie agv vervuild water uit het waterslot dat in je jongbier komt is wel te voorkomen.
Bijvoorbeeld door het te vullen met wodka.

hansm

Je kan een duplex waterslot gebruiken. Die sluit af bij onderdruk. En als er toch wat doorheen komt is het lucht, en geen water.

 :degroeten:

Henielma

Minder water in het
Citaat van: NewLine op 27-12-2010  08:33 uHoe vermijden jullie bij het koud lageren dat het waterslot de verkeerde richting gaat?

Dat vermijd ik niet. De andere kant in bluppen vind ik niet erg. Minder water in het waterslot helpt misschien om te voorkomen dat vloeistof van het waterslot in het jongbier komt.

Als ik de bellenteller gebruik ontstaat er bij mij onderdruk zonder dat er water bij het jongbier komt. De onderdruk lukt het namelijk niet om 90 cm hoog water uit de bellenteller te zuigen.

jurgenfd

Citaat van: Robert de Boer op 10-11-2010  21:15 uVolgens de schrijvers wordt zo'n beetje de helft van de gistcellen gedood bij niet hydrateren en uitstrooien over het wort. Het resultaat zijn bieren met verschijnselen van "underpitching".
...
Wat is nu wijsheid?

Citaat van: Oscar op 10-11-2010  21:50 uIk kan je vertellen uit vele ervaringen dat dit in de praktijk niet blijkt. Uitstrooien over je wort geeft een prima vergisting en geen enkele verschijnselen van underpitching...

Ik heb dit boek nu uit en vond dit ook een rare uitspraak van de auteurs. Weet iemand een referentie voor de stelling? Moeilijk na te meten omdat de cellen vrij snel daarna kunnen gaan delen of weet iemand een goed experiment. Ik heb net een microscoop aangeschaft en wil sowieso wat celletjes gaan tellen. Misschien een leuke nieuwe thread?

William

Citaat van: jurgenfd op 15-01-2011  21:27 uIk heb dit boek nu uit en vond dit ook een rare uitspraak van de auteurs. Weet iemand een referentie voor de stelling? Moeilijk na te meten omdat de cellen vrij snel daarna kunnen gaan delen of weet iemand een goed experiment. Ik heb net een microscoop aangeschaft en wil sowieso wat celletjes gaan tellen. Misschien een leuke nieuwe thread?

Er zijn hier al een aantal leuke draadjes over, inclusief recente experimenten van Jacques.

Ik hoorde gisteren een BN-podcast waarin Jamil de stelling dat de helft van de gisten het loodje leggen bij hydrateren nog weer eens verkondigde. Hij en White zijn er blijkbaar wel van overtuigd. Het staat me bij dat het vooral om heat-shock en osmotische effecten ging.

Jacques

Citaat van: William op 15-01-2011  21:34 uEr zijn hier al een aantal leuke draadjes over, inclusief recente experimenten van Jacques.

Ik hoorde gisteren een BN-podcast waarin Jamil de stelling dat de helft van de gisten het loodje leggen bij hydrateren nog weer eens verkondigde. Hij en White zijn er blijkbaar wel van overtuigd. Het staat me bij dat het vooral om heat-shock en osmotische effecten ging.

Andere experimenten hebben laten zien dat de vergistingsgraad ook afhankelijk is van de hoeveelheid ingezaaide gist. Ook het Groot gedroogde gist onderzoek laat dat zien. Als niet hydrateren zorgt voor de sterfte van 50% van je gist zou niet gehydrateerde gist een lagere vergistingsgraad moeten geven. Dit is niet het geval. Bij mijn experiment heb ik een exact dezelfde vergistingsgraad geconstateerd. Het Groot gedroogde gist onderzoek liet zelfs een hele lichte hogere vergistingsgraad zien bij de brouwsels waarbij de gist niet gehydrateerd was.

William

Citaat van: jurgenfd op 15-01-2011  21:27 uMoeilijk na te meten omdat de cellen vrij snel daarna kunnen gaan delen of weet iemand een goed experiment. Ik heb net een microscoop aangeschaft en wil sowieso wat celletjes gaan tellen. Misschien een leuke nieuwe thread?

Als je dit gaat doen moet je wel een onderscheid proberen te maken tussen dode en levende cellen.

William

Citaat van: Jacques op 16-01-2011  13:24 uAls niet hydrateren zorgt voor de sterfte van 50% van je gist zou niet gehydrateerde gist een lagere vergistingsgraad moeten geven. Dit is niet het geval.

Mogelijk is het afhankelijk van de zwaarte van het wort en aanwezigheid van zuurstof en dat dit vooral in kritische systemen gebeurt.  Hun waarnemingen zullen niet uit het niets komen.

Jacques

Citaat van: William op 16-01-2011  14:00 uMogelijk is het afhankelijk van de zwaarte van het wort en aanwezigheid van zuurstof en dat dit vooral in kritische systemen gebeurt.  Hun waarnemingen zullen niet uit het niets komen.

Het Groot gedroogde gist onderzoek liet zien dat de zwaarte van het wort wel wat uitmaakt. Onder de 1070 was de vergistingsgraad van de niet gehydrateerde gist iets hoger 0,2%). Boven de 1070 was de vergistingsgraad gelijk!
Dit komt redelijk overeen met mijn experimenten.

Ik denk dat de conclusies van de schrijvers van Yeast gebaseerd is op microscoop-onderzoek. De praktijk is denk ik net iets anders.


RobinB

Citaat van: William op 16-01-2011  13:56 uAls je dit gaat doen moet je wel een onderscheid proberen te maken tussen dode en levende cellen.

Kleuren met methyleenblauw, dat kleurt alleen dode cellen. Je hebt er niet eens een telkamer voor nodig, percentages levend/dood is voldoende. Wel een ruim aantal gezichtsvelden turfen (10+) en het gemiddelde hiervan nemen.
Jacques heeft al eens dergelijke experimenten gedaan.

EBC

Ik weet niet hoor, maar als 50% van de cellen sterft bij niet hydrateren, wil dat niet zeggen dat met 50% minder cellen vergist wordt. Die groeien gewoon weer bij. Dat de vergistingsgraad uieindelijk gelijk is lijkt dan ook heel normaal. Zeker met korrelgisten die oppietoppie actief en gezond in het zakske zitten.

Het gaat om de uiteindelijke smaak van het bier. Het groot onderzoek van Jacques geeft aan, als ik het goed begrepen heb, dat het gehydrateerde bier lekkerder gevonden wordt. Alhoewel het maar één proever betrof en het nog niet hergist was.
 :weetniet:

Van mij mag het hydaterenisonzinstokpaard nog even op stal blijven.

Jacques

Over een aantal weken worden het meer proevers. Het is voor mij wel duidelijk dat niet hydrateren geen rare bijsmaakjes geeft.

Het hydraterenisnodigpaard mag van mij rustig verder draven. Ik heb er geen last van.

Maar om aan te tonen dat al dat gedoe van hydrateren weinig nut heeft ga ik nog een experiment opzetten. Vroeg of laat komt de overtuiging wel denk ik. Net zo iets als het hanteren van de 37, 45 en 52 ºC pauzes, Die waren 20 jaar geleden ook heilig. In het begin durfde het niemand om deze weg te laten. En nu heb ik zo iets van toch wel zonde van de tijd die we daaraan besteed hebben.

Oscar


RobinB

Citaat van: Oscar op 02-02-2011  23:42 uDE schrijver aan het woord....

Welke van de 2? ;)

Jacques

Citaat van: RobinB op 03-02-2011  08:08 uWelke van de 2? ;)

Even luisteren en dan weet je het!

Oscar


RobinB

Citaat van: Jacques op 03-02-2011  08:19 uEven luisteren en dan weet je het!

Uiteraard, maar soms heb je die optie ff niet. ;)
Daarnaast kan je bij 2 schrijvers niet spreken van DE schrijver! :D


(en als je er een uit zou lichten, dan nam ik Chris White...)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.