YEAST - The Practical Guide to Beer Fermentation

Gestart door Albertus, 30-10-2010 13:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Citaat van: Jacques op 23-12-2010  16:59 uDaarom is ook steeds opgeroepen om zo veel mogelijk mee te doen. Door de grote massa worden de cijfers betrouwbaar. Voor wat betreft het wel of niet hydrateren zijn er veel cijfers beschikbaar. Ik ga er van uit dat er geen systematische fout aanwezig is en dat iedereen even nauwgezet zijn SG's bepaalt.

Dat begrijp ik en veel beter kun je het waarschijnlijk ook niet doen. Door ook de brouwer als variabele mee te nemen zou je een deel van dit soort ruis kunnen wegnemen maar dat bleek niet mogelijk te zijn zoals al eerder was gebleken.

Jacques

Citaat van: William op 23-12-2010  17:03 uDat begrijp ik en veel beter kun je het waarschijnlijk ook niet doen. Door ook de brouwer als variabele mee te nemen zou je een deel van dit soort ruis kunnen wegnemen maar dat bleek niet mogelijk te zijn zoals al eerder was gebleken.

De ruis werkt in beide richtingen... De kracht van statistiek is dat je door de ruis heen toch een duidelijk beeld krijgt.

Big Willem

Citaat van: Jacques op 23-12-2010  16:17 uHet klopt dat de smaak bij mijn experiment alleen door mij is geconstateerd. Echter gelet op het Groot gedroogde gist onderzoek blijken heel veel mensen niet te hydrateren . Als het droog toevoegen zou leiden tot vervelende smaakjes dan was dat denk ik hier op het forum opgemerkt. Tot nu toe is dat echter nog nooit het geval geweest.

Ik meen me eigenlijk iets te herinneren van heel wat forumleden die een 'korrelgistsmaak' tegenkwamen in bieren vergist met korrels. Als er daadwerkelijk zo weinig gehydrateerd wordt, zou dit een van de oorzaken kunnen zijn van deze smaakafwijking?

Hopmans

Citaat van: Big Willem op 23-12-2010  18:03 uIk meen me eigenlijk iets te herinneren van heel wat forumleden die een 'korrelgistsmaak' tegenkwamen in bieren vergist met korrels. Als er daadwerkelijk zo weinig gehydrateerd word, zou dit een van de oorzaken kunnen zijn van deze smaakafwijking?

Nee, je hebt die smaak ook met hydrateren.
De enige manier om er af te komen is een getrapte starter maken met een mespuntje korrels.
Dan ben je van de korrelsmaak af, maar dan heb je nog geen diepgang.


Adrie

Citaat van: Jacques op 23-12-2010  17:06 uDe ruis werkt in beide richtingen... De kracht van statistiek is dat je door de ruis heen toch een duidelijk beeld krijgt.

Dat denk ik niet. Ruis werkt in dit geval in het voordeel van de brouwer, omdat hij zijn eigen bieren beoordeelt.

Jacques

Citaat van: Adrie op 23-12-2010  20:34 uDat denk ik niet. Ruis werkt in dit geval in het voordeel van de brouwer, omdat hij zijn eigen bieren beoordeelt.

Dit snap ik even niet. Er is in het Groot gedroogde gist onderzoek geen relatie gelegd tussen de vergistingsgraad en de smaak. Het is toch wel vreemd te veronderstellen dat de brouwers die hun gist wel hydraten betrouwbaarder zijn bij het meten van hun SG's dan de brouwers die dat niet doen.
Beide groepen maken hierbij fouten. Dat geeft dus de ruis. Door te kijken naar de gemiddelde waarden komt er een betrouwbaar beeld naar voren.

Een ander beeld dat uit het onderzoek naar voren komt is dat als je meer gist ent je een hogere vergistingsgraad krijgt. Dit komt perfect overeen met hetgeen je in de literatuur kunt vinden en ook met experimenten die ik heb uitgevoerd. Voor mij een teken dat de uitkomsten van het onderzoek zo gek nog niet zijn.

EBC

Ik lees eigenlijk niks over olijfolie in het boek, of lees ik erover heen?

Aangezien de kopruimte van een ruime starterfles voldoende zuurstof zou bezitten...
Blijft alleen beluchten van hoofdwort over. Dat kan prima met een druppel olie.

Maar het boek lijkt te zwijgen.

janjansen

Citaat van: EBC op 24-12-2010  07:29 uIk lees eigenlijk niks over olijfolie in het boek, of lees ik erover heen?

Aangezien de kopruimte van een ruime starterfles voldoende zuurstof zou bezitten...
Blijft alleen beluchten van hoofdwort over. Dat kan prima met een druppel olie.

Maar het boek lijkt te zwijgen.

Olijfolie wordt even aangestipt. Heel summier op blz. 77.
Op diezelfde pagina schrijft hij trouwens:  "using proper levels of dissolved oxigen is just as important as using proper pitching rates".
Hij heeft het hier dan even over zuurstof in het WORT.

EBC

Daarnaast wordt in het boek nog eens duidelijk aangegeven dat koud lageren alleen door commercielen wordt gedaan om het bier sneller op de markt te krijgen.

Koud lageren wordt afgeraden, zeker voor hobbybrouwers. Het is voor het bier beter om op gistingstemperatuur uit te gisten om vervolgens te worden gebotteld.

Ik wist dat al, maar nu staat het op papier, bladzijde 69. En dat scheelt nog een hoop energie ook!

dennis

Citaat van: EBC op 25-12-2010  09:11 uDaarnaast wordt in het boek nog eens duidelijk aangegeven dat koud lageren alleen door commercielen wordt gedaan om het bier sneller op de markt te krijgen.

Koud lageren wordt afgeraden, zeker voor hobbybrouwers. Het is voor het bier beter om op gistingstemperatuur uit te gisten om vervolgens te worden gebotteld.

Ik wist dat al, maar nu staat het op papier, bladzijde 69. En dat scheelt nog een hoop energie ook!

Wordt er ook een reden bij aangegeven?

Jacques

Citaat van: EBC op 25-12-2010  09:11 uIk wist dat al, maar nu staat het op papier, bladzijde 69.

Dat iets op papier staat wil natuurlijk niets zeggen...

EBC

Citaat van: dennis op 25-12-2010  09:18 uWordt er ook een reden bij aangegeven?

Ja, gist heeft tijd nodig op vergistingstemperatuur om restprodukten op de ruimen. Onder koude lagering gebeurt dat niet of slechts zeer langzaam.

Citaat van: Jacques op 25-12-2010  09:24 uDat iets op papier staat wil natuurlijk niets zeggen...

Maar met gewoon logisch nadenken kom je al een heel eind.  ;) Koude lagering is een van die dingen, die we aan commercielen moeten overlaten en vooral niet moeten na-apen.

hansm

Citaat van: EBC op 25-12-2010  09:11 uKoud lageren wordt afgeraden, zeker voor hobbybrouwers. Het is voor het bier beter om op gistingstemperatuur uit te gisten om vervolgens te worden gebotteld.

Ik wist dat al, maar nu staat het op papier, bladzijde 69. En dat scheelt nog een hoop energie ook!

Hoi EBC,

Volgens mij bedoelen ze het net even anders. Ze zeggen dat je niet als een kip zonder kop na een week moet gaan koelen. Je moet de gist de tijd geven de bijproducten op te laten ruimen. Daarna zakt de gist uit. Ze geven inderdaad het advies niet koud te lageren, maar dat advies wordt m.i. alleen maar gegeven om het te vroeg koelen te voorkomen. Koelen ná deze periode is helemaal niets op tegen, denk ik. Het duurt alleen wat langer voordat je bottelt.

Groet,
Hans

De-Geert

Je hebt goed aangegeven dat sommige onderdelen in dit boek niet helemaal kunnen kloppen. Misschien geldt dat hier dan ook voor.  ;)

wiwi

Citaat van: EBC op 25-12-2010  09:11 uKoud lageren wordt afgeraden, zeker voor hobbybrouwers. Het is voor het bier beter om op gistingstemperatuur uit te gisten om vervolgens te worden gebotteld.
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat ik door deze handeling toch helderder bier krijg maar meer nut zie ik er ook niet in.
CiteerEn dat scheelt nog een hoop energie ook!
In de kelder is het nu wel fris genoeg, kost geen energie.

Henielma

Ze geven op die pagina aan dat je het bier beter op de normale vergistingstemperatuur kan laten uitvergisten en ook op deze temperatuur helder kan laten worden en dan pas bottelen.

Dat is anders als wat ik nu vaak doe. Nu koel ik naar 6 ºC als de vergisting gestopt is.
Ik merk bij mijn laatste twee bieren wel een duidelijk nadeel van mijn manier. Als ik dit bier meerdere dagen op 6 ºC laat staan dan heb ik duidelijk moeite met de hergisting op fles. Zelfs bij 25 ºC en dat was ik niet gewend. Dus ik zal mijn manier maar weer eens heroverwegen.

En ik zal ook maar eens verder gaan lezen in dit boek. Ik was nog maar op bladzijde 3.
   

Jacques

Citaat van: Henielma op 25-12-2010  11:12 uZe geven op die pagina aan dat je het bier beter op de normale vergistingstemperatuur kan laten uitvergisten en ook op deze temperatuur helder kan laten worden en dan pas bottelen.

Al die tijd blijft het bier op de gist? En dan hebben we het over een beetje dode cellen door niet hydrateren?

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 25-12-2010  09:24 uDat iets op papier staat wil natuurlijk niets zeggen...

Wel als het door deskundigen geschreven is. En dat zijn Chris White en Jamil Zainasheff.

Of kan ik mijn boekenkast leegruimen? http://home.online.nl/jnaikema/bibliotheek.html

Hopbier

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 25-12-2010  12:04 uWel als het door deskundigen geschreven is. En dat zijn Chris White en Jamil Zainasheff.

Of kan ik mijn boekenkast leegruimen? http://home.online.nl/jnaikema/bibliotheek.html

In een groot gedeelte van die boekenkast wordt wel geschreven over het belang van het lageren bij lagere temperaturen...

En Chris White weet ongetwijfeld veel over gist om maar of hij alle finesses van het brouwproces weet, is natuurlijk de vraag. Maar ja, wie weet dat wel?

Feit is dat de kennis over het brouwen steeds in beweging is. We moeten gewoon met zijn allen eens kijken of we de aanbevelingen van het boek goed vinden uitpakken of niet. Het zou kunnen dat wij hier in Europa toch een wat andere smaak hebben dan in de VS.

EBC

Koud lageren heeft nooit enig doel gediend voor beter bier, dat is niks nieuws. Wie dat vol blijft houden heeft een aantal zaken toch echt niet begrepen. Sorry hoor. Vergeet de literatuur van de grote pilsbrouwers. Commercie is echt een ander doel.

Nee Jacques, dat heeft niks te maken met hydrateren.  ;)

EBC

Citaat van: hansm op 25-12-2010  10:32 uHoi EBC,

Volgens mij bedoelen ze het net even anders. Ze zeggen dat je niet als een kip zonder kop na een week moet gaan koelen. Je moet de gist de tijd geven de bijproducten op te laten ruimen. Daarna zakt de gist uit. Ze geven inderdaad het advies niet koud te lageren, maar dat advies wordt m.i. alleen maar gegeven om het te vroeg koelen te voorkomen. Koelen ná deze periode is helemaal niets op tegen, denk ik. Het duurt alleen wat langer voordat je bottelt.

Groet,
Hans

Nee, Hans, volgens mij heb je het verkeerd begrepen. Maar ja, ik roep dit al jaren, dus het is helemaal mijn straatje... :D

Oscar

Citaat van: EBC op 25-12-2010  21:54 uNee, Hans, volgens mij heb je het verkeerd begrepen. Maar ja, ik roep dit al jaren, dus het is helemaal mijn straatje... :D

Koud lageren....ik denk dat vele thuisbrouwers dat niet doen.... ;)

Adrie

Citaat van: EBC op 25-12-2010  21:54 uNee, Hans, volgens mij heb je het verkeerd begrepen. Maar ja, ik roep dit al jaren, dus het is helemaal mijn straatje... :D

Volgens mij heeft Hans het helemaal niet verkeerd begrepen.

wiwi

Citaat van: EBC op 25-12-2010  21:50 uKoud lageren heeft nooit enig doel gediend voor beter bier, dat is niks nieuws.
En als het niet baat, schaadt het dan :weetniet:?

William

Ik koel het bier meestal ook voor bottelen wat uiteindelijk heel heldere bieren oplevert.

Bij twee brouwsels heb ik, net als bij Henielma, gemerkt dat de hergisting moeizaam op gang komt. In mijn geval was dat bij de wat sterkere bieren (>8% alcohol).

In dat geval lijkt het me raadzaam wat extra bottelgist toe te voegen. Een helder bier vind ik toch ook wel mooi.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.