Eerst zeg je "Ik weet wel wat ik geloof: de cijfertjes die gebaseerd zijn op ruim 270 hobbybrouwsels. Hydrateren is echt niet nodig. Je krijgt zelfs een vergistingsgraad die gemiddeld 2% hoger is als je niet gehydrateerd." OK.
Maar je experiment is gebaseerd op de smaak van 1 persoon.
Adviezen van een fabrikant negeren lijkt me ook een slecht idee. Wel nauwkeurig uitvoeren natuurlijk.
Het klopt dat de smaak bij mijn experiment alleen door mij is geconstateerd. Echter gelet op het Groot gedroogde gist onderzoek blijken heel veel mensen niet te hydrateren . Als het droog toevoegen zou leiden tot vervelende smaakjes dan was dat denk ik hier op het forum opgemerkt. Tot nu toe is dat echter nog nooit het geval geweest.
Ik weet nog niet zo of je altijd de adviezen van een fabrikant klakkeloos moet opvolgen.
Een sprekend voorbeeld
Onlangs kwam ik in het bezit van een gebruiksaanwijzing van een bierpakket. Daarin wordt geadviseerd om te vergisten bij 18-25 ºC. Na 7-10 dagen is dan de heftige vergisting afgelopen. Het bier heeft dan een eind SG tussen de 1010 en 1005.
Alleen dan kan het bier in een schone fles of emmer om over te hevelen en te klaren. Het bier wordt dan snel helder en bevat daarna nauwelijks nog suikers (SG 1000 - 1005) en kan dan gebotteld worden.
Ik denk dat jij voldoende kennis van het brouwproces hebt om te weten dat deze handleiding kant nog wal staat. En deze handleiding komt echt van de leverancier! Maar als het gaat om gedroogde gist moeten we ineens wel vertrouwen dat wat de fabrikant zegt zonder meer klopt.