YEAST - The Practical Guide to Beer Fermentation

Gestart door Albertus, 30-10-2010 13:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Albertus

Klik op de afbeelding om dit boek bestellen en steun daarmee het forum.




Chris White en Jamil Zainasheff

YEAST - The Practical Guide to Beer Fermentation


1e druk - 2010
Brewers Publication ( a division of the Brewers Association) - Boulder Colorado
ISBN 0-937-381-96-9
320 pagina's
$ 19,95

Onderwerp boek: Gist in de hobby- en microbrouwerij.


Chris White is de oprichter en eigenaar van White Labs, de bekende leverancier van gisten voor hobbybrouwers en microbrouwerijen.
Jamil Zainasheff behoeft nauwelijks introductie. Bekend als auteur van "Brewing Classic Styles", artikelen in "Brew Your Own" en natuurlijk van de internet radio show op The Brewing Network.

Er bestaan meer boeken over gist, vooral voor de professionele brouwer. Het mooie van dit boek is dat het zich richt op de hobbybrouwer en de kleine commerciële brouwer. Hoewel (bio)chemie niet uit de weg wordt gegaan, er wordt uitvoerig ingegaan op het metabolisme van de gistcel, is het vooral een praktisch boek.

De titels van de hoofstukken geven de opbouw van dit boek goed weer:
- The importance of Yeast and Fermentation
- Biology, Enzymes and Esters
- How to Choose the Right Yeast
- Fermentation
- Yeast Growth, Handling and Storage
- Your Own Yeast Lab Made Easy
- Troubleshooting
Het tweede hoofdstuk geeft met zijn 23 bladzijden theorie de onderbouwing voor de praktijk in de verdere hoofdstukken. Het boek is helder van indeling, goed geschreven en voorziet duidelijk in een behoefte.
 
Op het HobbybrouwenForum gaan heel veel vragen direct of indirect over gist. In dit boek vind je de antwoorden op alle vragen over gist en vergisting, geschreven vanuit een lange praktijkervaring. Bij het lezen had ik regelmatig een 'oh, zit dat zo'-ervaring.

Een stevig deel van het boek, 88 bladzijden, zijn gewijd aan "je eigen gistlab". Beschreven wordt hoe je je eigen laboratorium moet inrichten en gebruiken.
Dat gistlaboratorium kan variëren van een kastje met wat benodigdheden voor de hobbybrouwer tot een aparte ruimte met vaste opstellingen voor de wat grotere microbrouwerij. Het gebruik van je eigen gistlab verschilt voor hobby- en microbrouwer echter niet. Alles wat je nodig hebt voor de inrichting van je eigen gistlab wordt genoemd.
Beschreven wordt een groot aantal proeven en metingen die van belang zijn voor een goed verloop van het gistproces. Het nattevingerwerk bij het brouwen is afgelopen, er valt meer te meten voor de hobbybrouwer dan ik dacht.

"YEAST" is zowel een leerboek als een naslagwerk. Na het lezen kun je het gevoel hebben hoe je hebt kunnen brouwen zonder al die kennis. Daarna zul je vaak naar dit boek grijpen bij problemen of om de uitvoering van een test nog eens na te gaan.


Dit boek is bedoeld voor degenen die wat gevorderd zijn. Een beginner verdrinkt in de hoeveelheid aanwijzingen.

Als ik een cijfer moet geven dan een 10-min (alleen God zelve krijgt een tien ;D), maar liever zou ik willen zeggen dat elke serieuze hobbybrouwer dit boek op de plank moet hebben staan.

Bert

Sjakie

Goede recensie.

Ik heb het boek meteen via de bol.com link hierboven besteld.
Hopelijk is hij snel binnen.  :brouwen:

janjansen

Yep, ik heb ook net besteld via de link.
Dank voor de recensie

RobinB

Klinkt wel als een leuk leesboek, maar ik vrees dat hij niet diep genoeg zal gaan...?

Jacques

Citaat van: RobinB op 31-10-2010  19:01 uKlinkt wel als een leuk leesboek, maar ik vrees dat hij niet diep genoeg zal gaan...?

Voor een wetenschapper die de hele dag met dit onderwerp bezig is zal het boekje niet veel voorstellen.
De gemiddelde hobbybrouwer zal denk ik wel het een en ander er van kunnen opsteken...

Ik zal het boekje binnenkort ook bestellen (uiteraard via de link op het forum  :D )

RobinB

:) Toch word ik wel nieuwsgierig van zulke boeken en zo duur is ie ook niet. Misschien toch maar eens halen, staan vast leuke weetjes in.

Albertus

Citaat van: RobinB op 31-10-2010  19:01 uKlinkt wel als een leuk leesboek, maar ik vrees dat hij niet diep genoeg zal gaan...?

Dit boek gaat voor jou theoretisch niet diep genoeg denk ik, maar met "leesboek" doe je de schrijvers toch wel te kort. Zij hebben de vertaalslag van theorie naar praktijk kunnen maken, dat is iets waar veel hobbybrouwers behoefte aan hebben.

Bert

RobinB

Het is geen wetenschappelijk naslagwerk, dan is het toch een leesboek?
Gemaakt om makkelijker weg te lezen dan een naslagwerk.

Niet negatief bedoeld of zo...

SeekingBeer

Lijkt mij ook een leuk boek, niet om van kaft tot kaft door te nemen maar soms zijn boeken handiger dan internet waar het meeste toch vaak meer gefragmenteerd is.

Bovendien moet ik een Sinterklaas verlanglijstje maken en daar gooi ik dit boek maar op.

__________

Het heeft niet direct iets met bierbrouwen te maken, hooguit kun je een zeer originele verpakking voor je bierfles(sen) maken, maar ik vond de volgende manier van oude boeken 'bewerken' wel zeer creatief. Link:

http://www.theatlantic.com/technology/archive/2010/10/from-trash-to-treasure-turning-discarded-books-into-art/65197/

Maar het is wel veel werk, dus eerst maar met pensioen gaan of even werkloos worden...  :proost:

Albertus

Citaat van: RobinB op 31-10-2010  21:03 uHet is geen wetenschappelijk naslagwerk, dan is het toch een leesboek?

Sorry, zo'n tweedeling in drukwerk is nieuw voor mij. ;D

Bert

RobinB


ypenga

Het boek is nu 17.99 en je betaald geen verzendkosten met actiecode: CRM-NO2010J

Oscar


EBC

Citaat van: Oscar op 01-11-2010  18:48 uLeuke aanbieding..  :duimop:

Amazon is nog goedkoper, maar je moet wel een paar weken wachten totdat het schip aankomt.

Jacques

Citaat van: EBC op 01-11-2010  19:16 uAmazon is nog goedkoper, maar je moet wel een paar weken wachten totdat het schip aankomt.

Heb je ook rekening gehouden met de verzendkosten?

Daarnaast steun je dan ook niet het forum...
Dat doe je dus wel als je boeken koopt via de link die je bovenaan op elke pagina van het forum kunt vinden. Gebruik maken van die link kost je niets extra ten opzichte van een andere aankoop via Bol.com

RGeraads

Dit boek is bij bookdepository verkrijgbaar voor €11,13, gratis verzendkosten wereldwijd. Het is hier wel pas beschikbaar vanaf 16 november. Ik denk dat ik dit boek ook ga aanschaffen.

SeekingBeer

Ha ha Jaques, ik had de kids juist gezegd om het boek te bestellen bij een lokale grote boekhandel (dat moeten ze ook leren: iets niet kopen via bol punt com).

Maar ja, af en toe moeten ze weer van die games hebben als 'Kill the enemy a 1000 times in a million ways' (of titels van soortgelijke strekking) dan doe ik dat via het forum...

RoodeLeeuwVenlo

Ik heb 'm ook gekocht. Via deze site naar BOL.
Mooi boekje. Kan Baetslé een puntje aan zuigen. Of het vertalen.  ;D
Louis

wiwi


Drents Hopbier

Citaat van: wiwi op 06-11-2010  19:50 uWat heeft Baetslé hiermee te maken?

Misschien vanwege dit boek?: http://www.vanderkooyjubbega.nl/literatuur/literatuur-bierbrouwen/de-praktijkbrouwer-gilbert-Baetsle.html

Hopbier

Hopmans

Citaat van: Drents Hopbier op 06-11-2010  20:46 uMisschien vanwege dit boek?: http://www.vanderkooyjubbega.nl/literatuur/literatuur-bierbrouwen/de-praktijkbrouwer-gilbert-Baetslé.html

Hopbier

CiteerPagina niet gevonden

De pagina die u probeerde te bekijken, is niet gevonden.
Mogelijke oorzaken:
Indien u het adres zelf heeft ingetypt, controleer nogmaals de spelling van het adres in de adresbalk.
Indien u hier terecht kwam na het klikken op een link, dan is die link niet (meer) goed.

 :weetniet:

janjansen

Hopmans.
Sorry, ik moet het nu echt even vragen . . .
Wat is dat in Godesnaam voor avatar daar bij je naam?

ennnne Drents Hopbier: (ik heb het boek vandaag binnengekregen): die link doet "t inderdaad niet. . .
is het een vertaling ervan of zo?

Tsjerk

Citaat van: janjansen op 06-11-2010  22:04 uHopmans.
Sorry, ik moet het nu echt even vragen . . .
Wat is dat in Godesnaam voor avatar daar bij je naam?

Kijk hier maar even: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16134.msg229631.html#msg229631

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: wiwi op 06-11-2010  19:50 uWat heeft Baetslé hiermee te maken?
Diens boek was niet leesbaar. Zelfs niet in het Nederlands. Dit boek in het engels is wel in begrijpelijke taal.
L

Drents Hopbier

Citaat van: Hopmans op 06-11-2010  21:18 u

Deze dan?: http://www.vanderkooyjubbega.nl/literatuur/literatuur-bierbrouwen.html

En anders gewoon naar van der Kooy en bij literatuur kijken.

Hopbier


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.