Klik op de afbeelding om dit boek bestellen en steun daarmee het forum.
Chris White en Jamil Zainasheff
YEAST - The Practical Guide to Beer Fermentation1e druk - 2010
Brewers Publication ( a division of the Brewers Association) - Boulder Colorado
ISBN 0-937-381-96-9
320 pagina's
$ 19,95
Onderwerp boek: Gist in de hobby- en microbrouwerij.
Chris White is de oprichter en eigenaar van White Labs, de bekende leverancier van gisten voor hobbybrouwers en microbrouwerijen.
Jamil Zainasheff behoeft nauwelijks introductie. Bekend als auteur van "Brewing Classic Styles", artikelen in "Brew Your Own" en natuurlijk van de internet radio show op The Brewing Network.
Er bestaan meer boeken over gist, vooral voor de professionele brouwer. Het mooie van dit boek is dat het zich richt op de hobbybrouwer en de kleine commerciële brouwer. Hoewel (bio)chemie niet uit de weg wordt gegaan, er wordt uitvoerig ingegaan op het metabolisme van de gistcel, is het vooral een praktisch boek.
De titels van de hoofstukken geven de opbouw van dit boek goed weer:
- The importance of Yeast and Fermentation
- Biology, Enzymes and Esters
- How to Choose the Right Yeast
- Fermentation
- Yeast Growth, Handling and Storage
- Your Own Yeast Lab Made Easy
- Troubleshooting
Het tweede hoofdstuk geeft met zijn 23 bladzijden theorie de onderbouwing voor de praktijk in de verdere hoofdstukken. Het boek is helder van indeling, goed geschreven en voorziet duidelijk in een behoefte.
Op het HobbybrouwenForum gaan heel veel vragen direct of indirect over gist. In dit boek vind je de antwoorden op alle vragen over gist en vergisting, geschreven vanuit een lange praktijkervaring. Bij het lezen had ik regelmatig een 'oh, zit dat zo'-ervaring.
Een stevig deel van het boek, 88 bladzijden, zijn gewijd aan "je eigen gistlab". Beschreven wordt hoe je je eigen laboratorium moet inrichten en gebruiken.
Dat gistlaboratorium kan variëren van een kastje met wat benodigdheden voor de hobbybrouwer tot een aparte ruimte met vaste opstellingen voor de wat grotere microbrouwerij. Het gebruik van je eigen gistlab verschilt voor hobby- en microbrouwer echter niet. Alles wat je nodig hebt voor de inrichting van je eigen gistlab wordt genoemd.
Beschreven wordt een groot aantal proeven en metingen die van belang zijn voor een goed verloop van het gistproces. Het nattevingerwerk bij het brouwen is afgelopen, er valt meer te meten voor de hobbybrouwer dan ik dacht.
"YEAST" is zowel een leerboek als een naslagwerk. Na het lezen kun je het gevoel hebben hoe je hebt kunnen brouwen zonder al die kennis. Daarna zul je vaak naar dit boek grijpen bij problemen of om de uitvoering van een test nog eens na te gaan.
Dit boek is bedoeld voor degenen die wat gevorderd zijn. Een beginner verdrinkt in de hoeveelheid aanwijzingen.
Als ik een cijfer moet geven dan een 10-min (alleen God zelve krijgt een tien

), maar liever zou ik willen zeggen dat elke serieuze hobbybrouwer dit boek op de plank moet hebben staan.
Bert