Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Daarom is ook steeds opgeroepen om zo veel mogelijk mee te doen. Door de grote massa worden de cijfers betrouwbaar. Voor wat betreft het wel of niet hydrateren zijn er veel cijfers beschikbaar. Ik ga er van uit dat er geen systematische fout aanwezig is en dat iedereen even nauwgezet zijn SG's bepaalt.
Voor meer boeken klik op onderstaande link.
Dat begrijp ik en veel beter kun je het waarschijnlijk ook niet doen. Door ook de brouwer als variabele mee te nemen zou je een deel van dit soort ruis kunnen wegnemen maar dat bleek niet mogelijk te zijn zoals al eerder was gebleken.
Het klopt dat de smaak bij mijn experiment alleen door mij is geconstateerd. Echter gelet op het Groot gedroogde gist onderzoek blijken heel veel mensen niet te hydrateren . Als het droog toevoegen zou leiden tot vervelende smaakjes dan was dat denk ik hier op het forum opgemerkt. Tot nu toe is dat echter nog nooit het geval geweest.
Ik meen me eigenlijk iets te herinneren van heel wat forumleden die een 'korrelgistsmaak' tegenkwamen in bieren vergist met korrels. Als er daadwerkelijk zo weinig gehydrateerd word, zou dit een van de oorzaken kunnen zijn van deze smaakafwijking?
De ruis werkt in beide richtingen... De kracht van statistiek is dat je door de ruis heen toch een duidelijk beeld krijgt.
Dat denk ik niet. Ruis werkt in dit geval in het voordeel van de brouwer, omdat hij zijn eigen bieren beoordeelt.
Ik lees eigenlijk niks over olijfolie in het boek, of lees ik erover heen?Aangezien de kopruimte van een ruime starterfles voldoende zuurstof zou bezitten...Blijft alleen beluchten van hoofdwort over. Dat kan prima met een druppel olie.Maar het boek lijkt te zwijgen.
Daarnaast wordt in het boek nog eens duidelijk aangegeven dat koud lageren alleen door commercielen wordt gedaan om het bier sneller op de markt te krijgen.Koud lageren wordt afgeraden, zeker voor hobbybrouwers. Het is voor het bier beter om op gistingstemperatuur uit te gisten om vervolgens te worden gebotteld.Ik wist dat al, maar nu staat het op papier, bladzijde 69. En dat scheelt nog een hoop energie ook!
Ik wist dat al, maar nu staat het op papier, bladzijde 69.
Wordt er ook een reden bij aangegeven?
Dat iets op papier staat wil natuurlijk niets zeggen...
Koud lageren wordt afgeraden, zeker voor hobbybrouwers. Het is voor het bier beter om op gistingstemperatuur uit te gisten om vervolgens te worden gebotteld.Ik wist dat al, maar nu staat het op papier, bladzijde 69. En dat scheelt nog een hoop energie ook!
Koud lageren wordt afgeraden, zeker voor hobbybrouwers. Het is voor het bier beter om op gistingstemperatuur uit te gisten om vervolgens te worden gebotteld.
En dat scheelt nog een hoop energie ook!
Ze geven op die pagina aan dat je het bier beter op de normale vergistingstemperatuur kan laten uitvergisten en ook op deze temperatuur helder kan laten worden en dan pas bottelen.
Wel als het door deskundigen geschreven is. En dat zijn Chris White en Jamil Zainasheff.Of kan ik mijn boekenkast leegruimen? http://home.online.nl/jnaikema/bibliotheek.html
Hoi EBC, Volgens mij bedoelen ze het net even anders. Ze zeggen dat je niet als een kip zonder kop na een week moet gaan koelen. Je moet de gist de tijd geven de bijproducten op te laten ruimen. Daarna zakt de gist uit. Ze geven inderdaad het advies niet koud te lageren, maar dat advies wordt m.i. alleen maar gegeven om het te vroeg koelen te voorkomen. Koelen ná deze periode is helemaal niets op tegen, denk ik. Het duurt alleen wat langer voordat je bottelt.Groet,Hans
Nee, Hans, volgens mij heb je het verkeerd begrepen. Maar ja, ik roep dit al jaren, dus het is helemaal mijn straatje...
Koud lageren heeft nooit enig doel gediend voor beter bier, dat is niks nieuws.