Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: YEAST - The Practical Guide to Beer Fermentation  (gelezen 71685 keer)

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: YEAST - The Practical Guide to Beer Fermentation
« Reactie #50 Gepost op: 23-12-2010 17:03 u »
Daarom is ook steeds opgeroepen om zo veel mogelijk mee te doen. Door de grote massa worden de cijfers betrouwbaar. Voor wat betreft het wel of niet hydrateren zijn er veel cijfers beschikbaar. Ik ga er van uit dat er geen systematische fout aanwezig is en dat iedereen even nauwgezet zijn SG's bepaalt.

Dat begrijp ik en veel beter kun je het waarschijnlijk ook niet doen. Door ook de brouwer als variabele mee te nemen zou je een deel van dit soort ruis kunnen wegnemen maar dat bleek niet mogelijk te zijn zoals al eerder was gebleken.

Voor meer boeken klik op onderstaande link.

Boeken algemeen

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #51 Gepost op: 23-12-2010 17:06 u »
Dat begrijp ik en veel beter kun je het waarschijnlijk ook niet doen. Door ook de brouwer als variabele mee te nemen zou je een deel van dit soort ruis kunnen wegnemen maar dat bleek niet mogelijk te zijn zoals al eerder was gebleken.

De ruis werkt in beide richtingen... De kracht van statistiek is dat je door de ruis heen toch een duidelijk beeld krijgt.

Offline Big Willem

• Vol lid
« Reactie #52 Gepost op: 23-12-2010 18:03 u »
Het klopt dat de smaak bij mijn experiment alleen door mij is geconstateerd. Echter gelet op het Groot gedroogde gist onderzoek blijken heel veel mensen niet te hydrateren . Als het droog toevoegen zou leiden tot vervelende smaakjes dan was dat denk ik hier op het forum opgemerkt. Tot nu toe is dat echter nog nooit het geval geweest.

Ik meen me eigenlijk iets te herinneren van heel wat forumleden die een 'korrelgistsmaak' tegenkwamen in bieren vergist met korrels. Als er daadwerkelijk zo weinig gehydrateerd wordt, zou dit een van de oorzaken kunnen zijn van deze smaakafwijking?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 23-12-2010 18:08 u »
Ik meen me eigenlijk iets te herinneren van heel wat forumleden die een 'korrelgistsmaak' tegenkwamen in bieren vergist met korrels. Als er daadwerkelijk zo weinig gehydrateerd word, zou dit een van de oorzaken kunnen zijn van deze smaakafwijking?

Nee, je hebt die smaak ook met hydrateren.
De enige manier om er af te komen is een getrapte starter maken met een mespuntje korrels.
Dan ben je van de korrelsmaak af, maar dan heb je nog geen diepgang.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #54 Gepost op: 23-12-2010 20:34 u »
De ruis werkt in beide richtingen... De kracht van statistiek is dat je door de ruis heen toch een duidelijk beeld krijgt.

Dat denk ik niet. Ruis werkt in dit geval in het voordeel van de brouwer, omdat hij zijn eigen bieren beoordeelt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #55 Gepost op: 23-12-2010 22:19 u »
Dat denk ik niet. Ruis werkt in dit geval in het voordeel van de brouwer, omdat hij zijn eigen bieren beoordeelt.

Dit snap ik even niet. Er is in het Groot gedroogde gist onderzoek geen relatie gelegd tussen de vergistingsgraad en de smaak. Het is toch wel vreemd te veronderstellen dat de brouwers die hun gist wel hydraten betrouwbaarder zijn bij het meten van hun SG's dan de brouwers die dat niet doen.
Beide groepen maken hierbij fouten. Dat geeft dus de ruis. Door te kijken naar de gemiddelde waarden komt er een betrouwbaar beeld naar voren.

Een ander beeld dat uit het onderzoek naar voren komt is dat als je meer gist ent je een hogere vergistingsgraad krijgt. Dit komt perfect overeen met hetgeen je in de literatuur kunt vinden en ook met experimenten die ik heb uitgevoerd. Voor mij een teken dat de uitkomsten van het onderzoek zo gek nog niet zijn.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #56 Gepost op: 24-12-2010 07:29 u »
Ik lees eigenlijk niks over olijfolie in het boek, of lees ik erover heen?

Aangezien de kopruimte van een ruime starterfles voldoende zuurstof zou bezitten...
Blijft alleen beluchten van hoofdwort over. Dat kan prima met een druppel olie.

Maar het boek lijkt te zwijgen.

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #57 Gepost op: 24-12-2010 08:18 u »
Ik lees eigenlijk niks over olijfolie in het boek, of lees ik erover heen?

Aangezien de kopruimte van een ruime starterfles voldoende zuurstof zou bezitten...
Blijft alleen beluchten van hoofdwort over. Dat kan prima met een druppel olie.

Maar het boek lijkt te zwijgen.

Olijfolie wordt even aangestipt. Heel summier op blz. 77.
Op diezelfde pagina schrijft hij trouwens:  "using proper levels of dissolved oxigen is just as important as using proper pitching rates".
Hij heeft het hier dan even over zuurstof in het WORT.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #58 Gepost op: 25-12-2010 09:11 u »
Daarnaast wordt in het boek nog eens duidelijk aangegeven dat koud lageren alleen door commercielen wordt gedaan om het bier sneller op de markt te krijgen.

Koud lageren wordt afgeraden, zeker voor hobbybrouwers. Het is voor het bier beter om op gistingstemperatuur uit te gisten om vervolgens te worden gebotteld.

Ik wist dat al, maar nu staat het op papier, bladzijde 69. En dat scheelt nog een hoop energie ook!

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
« Reactie #59 Gepost op: 25-12-2010 09:18 u »
Daarnaast wordt in het boek nog eens duidelijk aangegeven dat koud lageren alleen door commercielen wordt gedaan om het bier sneller op de markt te krijgen.

Koud lageren wordt afgeraden, zeker voor hobbybrouwers. Het is voor het bier beter om op gistingstemperatuur uit te gisten om vervolgens te worden gebotteld.

Ik wist dat al, maar nu staat het op papier, bladzijde 69. En dat scheelt nog een hoop energie ook!

Wordt er ook een reden bij aangegeven?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #60 Gepost op: 25-12-2010 09:24 u »
Ik wist dat al, maar nu staat het op papier, bladzijde 69.

Dat iets op papier staat wil natuurlijk niets zeggen...

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #61 Gepost op: 25-12-2010 10:26 u »
Wordt er ook een reden bij aangegeven?

Ja, gist heeft tijd nodig op vergistingstemperatuur om restprodukten op de ruimen. Onder koude lagering gebeurt dat niet of slechts zeer langzaam.

Maar met gewoon logisch nadenken kom je al een heel eind.  ;) Koude lagering is een van die dingen, die we aan commercielen moeten overlaten en vooral niet moeten na-apen.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 25-12-2010 10:32 u »

Hoi EBC,

Volgens mij bedoelen ze het net even anders. Ze zeggen dat je niet als een kip zonder kop na een week moet gaan koelen. Je moet de gist de tijd geven de bijproducten op te laten ruimen. Daarna zakt de gist uit. Ze geven inderdaad het advies niet koud te lageren, maar dat advies wordt m.i. alleen maar gegeven om het te vroeg koelen te voorkomen. Koelen n deze periode is helemaal niets op tegen, denk ik. Het duurt alleen wat langer voordat je bottelt.

Groet,
Hans

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 25-12-2010 10:32 u »
Je hebt goed aangegeven dat sommige onderdelen in dit boek niet helemaal kunnen kloppen. Misschien geldt dat hier dan ook voor.  ;)

Offline wiwi

• Super lid
  • De Boschveldbrouwerij
« Reactie #64 Gepost op: 25-12-2010 10:33 u »
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat ik door deze handeling toch helderder bier krijg maar meer nut zie ik er ook niet in.
Citaat
En dat scheelt nog een hoop energie ook!
In de kelder is het nu wel fris genoeg, kost geen energie.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #65 Gepost op: 25-12-2010 11:12 u »
Ze geven op die pagina aan dat je het bier beter op de normale vergistingstemperatuur kan laten uitvergisten en ook op deze temperatuur helder kan laten worden en dan pas bottelen.

Dat is anders als wat ik nu vaak doe. Nu koel ik naar 6 C als de vergisting gestopt is.
Ik merk bij mijn laatste twee bieren wel een duidelijk nadeel van mijn manier. Als ik dit bier meerdere dagen op 6 C laat staan dan heb ik duidelijk moeite met de hergisting op fles. Zelfs bij 25 C en dat was ik niet gewend. Dus ik zal mijn manier maar weer eens heroverwegen.

En ik zal ook maar eens verder gaan lezen in dit boek. Ik was nog maar op bladzijde 3.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #66 Gepost op: 25-12-2010 11:53 u »
Ze geven op die pagina aan dat je het bier beter op de normale vergistingstemperatuur kan laten uitvergisten en ook op deze temperatuur helder kan laten worden en dan pas bottelen.

Al die tijd blijft het bier op de gist? En dan hebben we het over een beetje dode cellen door niet hydrateren?

Online Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #67 Gepost op: 25-12-2010 12:04 u »

Wel als het door deskundigen geschreven is. En dat zijn Chris White en Jamil Zainasheff.

Of kan ik mijn boekenkast leegruimen? http://home.online.nl/jnaikema/bibliotheek.html

Hopbier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #68 Gepost op: 25-12-2010 13:36 u »
Wel als het door deskundigen geschreven is. En dat zijn Chris White en Jamil Zainasheff.

Of kan ik mijn boekenkast leegruimen? http://home.online.nl/jnaikema/bibliotheek.html

In een groot gedeelte van die boekenkast wordt wel geschreven over het belang van het lageren bij lagere temperaturen...

En Chris White weet ongetwijfeld veel over gist om maar of hij alle finesses van het brouwproces weet, is natuurlijk de vraag. Maar ja, wie weet dat wel?

Feit is dat de kennis over het brouwen steeds in beweging is. We moeten gewoon met zijn allen eens kijken of we de aanbevelingen van het boek goed vinden uitpakken of niet. Het zou kunnen dat wij hier in Europa toch een wat andere smaak hebben dan in de VS.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #69 Gepost op: 25-12-2010 21:50 u »
Koud lageren heeft nooit enig doel gediend voor beter bier, dat is niks nieuws. Wie dat vol blijft houden heeft een aantal zaken toch echt niet begrepen. Sorry hoor. Vergeet de literatuur van de grote pilsbrouwers. Commercie is echt een ander doel.

Nee Jacques, dat heeft niks te maken met hydrateren.  ;)

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #70 Gepost op: 25-12-2010 21:54 u »
Hoi EBC,

Volgens mij bedoelen ze het net even anders. Ze zeggen dat je niet als een kip zonder kop na een week moet gaan koelen. Je moet de gist de tijd geven de bijproducten op te laten ruimen. Daarna zakt de gist uit. Ze geven inderdaad het advies niet koud te lageren, maar dat advies wordt m.i. alleen maar gegeven om het te vroeg koelen te voorkomen. Koelen n deze periode is helemaal niets op tegen, denk ik. Het duurt alleen wat langer voordat je bottelt.

Groet,
Hans

Nee, Hans, volgens mij heb je het verkeerd begrepen. Maar ja, ik roep dit al jaren, dus het is helemaal mijn straatje... :D

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #71 Gepost op: 25-12-2010 22:20 u »
Nee, Hans, volgens mij heb je het verkeerd begrepen. Maar ja, ik roep dit al jaren, dus het is helemaal mijn straatje... :D

Koud lageren....ik denk dat vele thuisbrouwers dat niet doen.... ;)

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #72 Gepost op: 25-12-2010 22:31 u »

Volgens mij heeft Hans het helemaal niet verkeerd begrepen.

Offline wiwi

• Super lid
  • De Boschveldbrouwerij
« Reactie #73 Gepost op: 25-12-2010 23:43 u »
Koud lageren heeft nooit enig doel gediend voor beter bier, dat is niks nieuws.
En als het niet baat, schaadt het dan :weetniet:?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #74 Gepost op: 26-12-2010 09:56 u »
Ik koel het bier meestal ook voor bottelen wat uiteindelijk heel heldere bieren oplevert.

Bij twee brouwsels heb ik, net als bij Henielma, gemerkt dat de hergisting moeizaam op gang komt. In mijn geval was dat bij de wat sterkere bieren (>8% alcohol).

In dat geval lijkt het me raadzaam wat extra bottelgist toe te voegen. Een helder bier vind ik toch ook wel mooi.