YEAST - The Practical Guide to Beer Fermentation

Gestart door Albertus, 30-10-2010 13:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Ik zie HET boek er niet tussen.
Het bierboek der bierboeken.




Drents Hopbier

Citaat van: Hopmans op 07-11-2010  11:44 uIk zie HET boek er niet tussen.
Het bierboek der bierboeken.

Groot Zelfbierbrouw boek van J.v. Schaik zal wel uitverkocht zijn.

HHopbier

Oscar

Vandaag ook dit boek ontvangen en de eerste indruk is goed !! IK ga mij er toe zetten dit boek te lezen, want ik lees (qua boeken) te weinig (en qua forum weer te veel... ;D ;D).

 :leren:

Robert1968

Ik ben geabonneerd op Brew Your Own (BYO) en in de laatste editie stond een artikel over verschillen tussen korrelgist en vloeibare gist. Bij de toepassing van korrelgist werd gerefereerd naar het hier beschreven boek, met de suggestie om korrelgist toch zeker te hydrateren alvorens aan het wort toe te voegen.
Volgens de schrijvers wordt zo'n beetje de helft van de gistcellen gedood bij niet hydrateren en uitstrooien over het wort. Het resultaat zijn bieren met verschijnselen van "underpitching".

Vreemd, want deze conclusie staat min of meer haaks het "Groot Gedroogde Gist Onderzoek". Daar bleek, volgens mij dat de vergisting beter verloopt/verder gaat met niet-gehydrateerde korrelgist.

Wat is nu wijsheid?

Oscar

Citaat van: Robert de Boer op 10-11-2010  21:15 uVolgens de schrijvers wordt zo'n beetje de helft van de gistcellen gedood bij niet hydrateren en uitstrooien over het wort. Het resultaat zijn bieren met verschijnselen van "underpitching".

Ik kan je vertellen uit vele ervaringen dat dit in de praktijk niet blijkt. Uitstrooien over je wort geeft een prima vergisting en geen enkele verschijnselen van underpitching...

Citaat van: Robert de Boer op 10-11-2010  21:15 uVreemd, want deze conclusie staat min of meer haaks het "Groot Gedroogde Gist Onderzoek". Daar bleek, volgens mij dat de vergisting beter verloopt/verder gaat met niet-gehydrateerde korrelgist.

Dit onderzoek is gebaseerd op praktijkervaringen.... :brouwen:

Jacques

Ik weet wel wat ik geloof: de cijfertjes die gebaseerd zijn op ruim 270 hobbybrouwsels. Hydrateren is echt niet nodig. Je krijgt zelfs een vergistingsgraad die gemiddeld 2% hoger is als je niet gehydrateerd. Het wordt denk ik tijd dat de uitkomst op dit punt van het onderzoek breder verspreid wordt. Dat maakt het leven van een beginnende hobbybrouwer weer een stuk makkelijker.

Herman

Misschien leuk om de resultaten ook door te sturen naar BYO. Kun je meteen een artikeltje schrijven in dit leuke blad. Ik wil best redigeren, al zijn er op dit forum mensen die hier beter voor geschikt zijn.

RobinB

Goed hydrateren is ook een kunst en als dat al snel fout gaat kan dat in een onderzoek (met beperkingen) zoals het gedroogd gist-onderzoek tot bias leiden.
De fabrikant geeft zelf aan dat beide kan, uit hun tekst zou je een voorkeur voor hydrateren kunnen lezen. Nu weten zij natuurlijk het beste wat het best is voor de gist, maar dan moet je het wel precies opvolgen. Als de conclusie is dat het hydrateren makkelijker fout gaat, is dat natuurlijk ook een reden om het niet te adviseren. :) 

Jacques

Uit microscopisch onderzoek dat ik heb uitgevoerd heb bleek inderdaad dat hydrateren heel precies komt. Goed hydrateren doe je bij 38-40 ºC niet hoger en niet lager. Dat is wat anders dan 'lauw' water.

Maar het verschil in resultaat tussen goed gehydrateerde gist en niet goed gehydrateerde gist was uiterst klein. Eerlijk gezegd snap ik niet waarom de gistleveranciers het hydrateren adviseren.

De uitkomst van het Groot gedroogde gist onderzoek bevestigde mijn eerdere conclusie dat je het hydrateren net zo goed achterwege kunt laten.

Hopmans

We gaan nu uit van de vergistingsgraad, maar is er ook onderzoek gedaan naar de smaak?
Met andere woorden; heeft hydrateren niet iets met de smaak van doen?


Jacques

Citaat van: Hopmans op 11-11-2010  06:44 uWe gaan nu uit van de vergistingsgraad, maar is er ook onderzoek gedaan naar de smaak?
Met andere woorden; heeft hydrateren niet iets met de smaak van doen?

Bij het experiment dat ik twee jaar terug heb uitgevoerd heb ik geen noemenswaardige verschillen in smaak ontdekt. Ook daarvoor zou je het dus niet hoeven te doen.

William

Ik heb ook zojuist het boekje Yeast aangeschaft, natuurlijk via de welbekende forum-link.

Edgar

Toen 'Kunze' uitkwam, of toch bekend werd in onze kringen, wemelde het ineens op het forum van de berichten à la:

"Nee hoor, volgens Kunze..."

"Dat kan je wel zeggen, maar Kunze zegt op blz xxx en xxx..."

Enneh, daar deed ik vrolijk aan mee want ook hier staat 'ie op de plank. Ik vrees dat ook dit boekje zo'n sukkelknuppel gaat worden.

Ik koop 'm niet. :D

William

Misschien wordt het eens tijd om een discussie met Jamil te starten via dit forum vooral na de bevindingen van Jacques.

Adrie

Citaat van: William op 23-12-2010  12:25 uMisschien wordt het eens tijd om een discussie met Jamil te starten via dit forum vooral na de bevindingen van Jacques.

Dat lijkt me een uitstekend idee.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 11-11-2010  08:51 uBij het experiment dat ik twee jaar terug heb uitgevoerd heb ik geen noemenswaardige verschillen in smaak ontdekt. Ook daarvoor zou je het dus niet hoeven te doen.

Eerst zeg je "Ik weet wel wat ik geloof: de cijfertjes die gebaseerd zijn op ruim 270 hobbybrouwsels. Hydrateren is echt niet nodig. Je krijgt zelfs een vergistingsgraad die gemiddeld 2% hoger is als je niet gehydrateerd."  OK.
Maar je experiment is gebaseerd op de smaak van 1 persoon.
Adviezen van een fabrikant negeren lijkt me ook een slecht idee. Wel nauwkeurig uitvoeren natuurlijk.
Ik heb het boek Yeast wel gekocht, maar nog niet geheel gelezen.

Hopbier

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 23-12-2010  15:04 uEerst zeg je "Ik weet wel wat ik geloof: de cijfertjes die gebaseerd zijn op ruim 270 hobbybrouwsels. Hydrateren is echt niet nodig. Je krijgt zelfs een vergistingsgraad die gemiddeld 2% hoger is als je niet gehydrateerd."  OK.
Maar je experiment is gebaseerd op de smaak van 1 persoon.
Adviezen van een fabrikant negeren lijkt me ook een slecht idee. Wel nauwkeurig uitvoeren natuurlijk.

Het klopt dat de smaak bij mijn experiment alleen door mij is geconstateerd. Echter gelet op het Groot gedroogde gist onderzoek blijken heel veel mensen niet te hydrateren . Als het droog toevoegen zou leiden tot vervelende smaakjes dan was dat denk ik hier op het forum opgemerkt. Tot nu toe is dat echter nog nooit het geval geweest.


Ik weet nog niet zo of je altijd de adviezen van een fabrikant klakkeloos moet opvolgen.

Een sprekend voorbeeld
Onlangs kwam ik in het bezit van een gebruiksaanwijzing van een bierpakket. Daarin wordt geadviseerd om te vergisten bij 18-25 ºC. Na 7-10 dagen is dan de heftige vergisting afgelopen. Het bier heeft dan een eind SG tussen de 1010 en 1005. Alleen dan kan het bier in een schone fles of emmer om over te hevelen en te klaren. Het bier wordt dan snel helder en bevat daarna nauwelijks nog suikers (SG 1000 - 1005) en kan dan gebotteld worden.

Ik denk dat jij voldoende kennis van het brouwproces hebt om te weten dat deze handleiding kant nog wal staat. En deze handleiding komt echt van de leverancier! Maar als het gaat om gedroogde gist moeten we ineens wel vertrouwen dat wat de fabrikant zegt zonder meer klopt.


Adrie

Citaat van: Jacques op 23-12-2010  16:17 uHet klopt dat de smaak bij mijn experiment alleen door mij is geconstateerd. Echter heel veel mensen blijken niet te hydrateren gelet op het Groot gedroogde gist onderzoek. Als het droog toevoegen zou leiden tot vervelende smaakjes dan was dat denk ik hier op het forum opgemerkt. Tot nu toe is dat echter nog nooit het geval geweest.

Mensen moeten die vervelende smaakjes wel herkennen, natuurlijk. Regelmatig proef ik bier dat stijf staat van de hogere alcoholen en de brouwer herkent dat zelf niet. Dat groot gedroogd gist onderzoek moet daarom met een flinke berg zout genomen worden.

Citaat van: Jacques op 23-12-2010  16:17 uEen sprekend voorbeeld

Dit meen je toch niet echt, hè?

Jacques

Citaat van: Adrie op 23-12-2010  16:21 uMensen moeten die vervelende smaakjes wel herkennen, natuurlijk. Regelmatig proef ik bier dat stijf staat van de hogere alcoholen en de brouwer herkent dat zelf niet. Dat groot gedroogd gist onderzoek moet daarom met een flinke berg zout genomen worden.

Dat denk ik niet. Om het statische gegeven dat de gemiddelde hobbybrouwer een hogere vergistingsgraad haalt door niet te hydrateren kun je moeilijk om heen.

Qua smaakherkenning sta ik redelijk mijn mannetje...

Citaat van: Adrie op 23-12-2010  16:21 uDit meen je toch niet echt, hè?
Ja, het staat er allemaal echt in de handleiding die bijgeleverd is bij het blik. Niet te geloven he!

Adrie

Citaat van: Jacques op 23-12-2010  16:34 uQua smaakherkenning sta ik redelijk mijn mannetje...

Dat weet ik, maar ik heb het over de mensen die de enquete hebben ingevuld. Je hebt met deze onderzoeksmethode geen idee hoe goed of slecht zij kunnen proeven. Als iemand aangeeft 1 gram T-58 per 20 liter pils een lekker bier vond opleveren, dan is deze info klakkeloos in het onderzoek opgenomen.

Wat betreft de fabrikanten: ik heb heel wat meer vertrouwen in een gistfabrikant dan in een pakketsamensteller.

William

Als ik op een vervelende manier jouw resultaten van het Groot gedroogde gistonderzoek zou willen uitleggen (niet hydrateren korrelgist leidt tot hogere vergistingsgraden)  zou ik ook kunnen stellen dat mensen die de gebruikshandleiding op een droge gist niet volgen nogal gemakzuchtig zijn en misschien ook wel net zo gemakzuchtig zijn in het doen van waarnemingen (b.v. startsg, eind SG) en dit alles bij voorkeur in hun voordeel afronden. Hierdoor kun je snel non-verbanden vinden.

Dat is een groot nadeel van het doen van onderzoek met historische data. Je hebt geen duidelijke grip meer op de betrouwbaarheid van bron.  (ik zeg niet dat het hier aan de hand is hoor en alle respect voor het initiatief ;))

Binnen gezondheidstudies waarbij meestal enquetes worden uitgevoerd naar gedrag is er vaak een groot verschil tussen opgegeven gedrag en werkelijk gedrag waarbij de data vaak wijzen op gewenst gedrag. Hierdoor zijn conclusies vaak niet zo hard als ze lijken.

Jacques

Citaat van: Adrie op 23-12-2010  16:37 uDat weet ik, maar ik heb het over de mensen die de enquete hebben ingevuld. Je hebt met deze onderzoeksmethode geen idee hoe goed of slecht zij kunnen proeven. Als iemand aangeeft 1 gram T-58 per 20 liter pils een lekker bier vond opleveren, dan is deze info klakkeloos in het onderzoek opgenomen.

Hmm, misschien moet je nog eens kijken naar de resultaten van het onderzoek...
Er is geen relatie gelegd tussen de smaak van een bier en de hoeveelheid gist of tussen de smaak en het wel of niet hydrateren.

Wat ik bedoel is dat er kennelijk veel mensen zijn die niet hydrateren en dat hier op het forum nog nooit is gesproken over een slechte smaakinvloed door het niet hydrateren. Als de inzenders van de formulieren een representatieve afspiegeling is van de bezoekers van het forum zou bij ongeveer 50% van de bieren met gedroogde gist niet gehydrateerd worden. Zo iets moet op een bepaald moment gaan opvallen.

Jacques

Citaat van: William op 23-12-2010  16:42 uAls ik op een vervelende manier jouw resultaten van het Groot gedroogde gistonderzoek zou willen uitleggen (niet hydrateren korrelgist leidt tot hogere vergistingsgraden)  zou ik ook kunnen stellen dat mensen die de gebruikshandleiding op een droge gist niet volgen nogal gemakzuchtig zijn en misschien ook wel net zo gemakzuchtig zijn in het doen van waarnemingen (b.v. startsg, eind SG) en dit alles bij voorkeur in hun voordeel afronden. Hierdoor kun je snel non-verbanden vinden.

Hmm, 50% van de inzenders van de formulieren zijn lui en niet te vertrouwen... Een beetje rare manier om tegen dit onderzoek aan te kijken.

William

Als jij dit zo wilt interpreteren met jouw woorden dan ja. :pan:

Ik probeer alleen maar aan te geven dat je erg voorzichtig moet zijn met data van anderen.

Jacques

Citaat van: William op 23-12-2010  16:54 uIk probeer alleen maar aan te geven dat je erg voorzichtig moet zijn met data van anderen.

Daarom is ook steeds opgeroepen om zo veel mogelijk mee te doen. Door de grote massa worden de cijfers betrouwbaar. Voor wat betreft het wel of niet hydrateren zijn er veel cijfers beschikbaar. Ik ga er van uit dat er geen systematische fout aanwezig is en dat iedereen even nauwgezet zijn SG's bepaalt.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.