YEAST - The Practical Guide to Beer Fermentation

Gestart door Albertus, 30-10-2010 13:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Albertus

Klik op de afbeelding om dit boek bestellen en steun daarmee het forum.




Chris White en Jamil Zainasheff

YEAST - The Practical Guide to Beer Fermentation


1e druk - 2010
Brewers Publication ( a division of the Brewers Association) - Boulder Colorado
ISBN 0-937-381-96-9
320 pagina's
$ 19,95

Onderwerp boek: Gist in de hobby- en microbrouwerij.


Chris White is de oprichter en eigenaar van White Labs, de bekende leverancier van gisten voor hobbybrouwers en microbrouwerijen.
Jamil Zainasheff behoeft nauwelijks introductie. Bekend als auteur van "Brewing Classic Styles", artikelen in "Brew Your Own" en natuurlijk van de internet radio show op The Brewing Network.

Er bestaan meer boeken over gist, vooral voor de professionele brouwer. Het mooie van dit boek is dat het zich richt op de hobbybrouwer en de kleine commerciële brouwer. Hoewel (bio)chemie niet uit de weg wordt gegaan, er wordt uitvoerig ingegaan op het metabolisme van de gistcel, is het vooral een praktisch boek.

De titels van de hoofstukken geven de opbouw van dit boek goed weer:
- The importance of Yeast and Fermentation
- Biology, Enzymes and Esters
- How to Choose the Right Yeast
- Fermentation
- Yeast Growth, Handling and Storage
- Your Own Yeast Lab Made Easy
- Troubleshooting
Het tweede hoofdstuk geeft met zijn 23 bladzijden theorie de onderbouwing voor de praktijk in de verdere hoofdstukken. Het boek is helder van indeling, goed geschreven en voorziet duidelijk in een behoefte.
 
Op het HobbybrouwenForum gaan heel veel vragen direct of indirect over gist. In dit boek vind je de antwoorden op alle vragen over gist en vergisting, geschreven vanuit een lange praktijkervaring. Bij het lezen had ik regelmatig een 'oh, zit dat zo'-ervaring.

Een stevig deel van het boek, 88 bladzijden, zijn gewijd aan "je eigen gistlab". Beschreven wordt hoe je je eigen laboratorium moet inrichten en gebruiken.
Dat gistlaboratorium kan variëren van een kastje met wat benodigdheden voor de hobbybrouwer tot een aparte ruimte met vaste opstellingen voor de wat grotere microbrouwerij. Het gebruik van je eigen gistlab verschilt voor hobby- en microbrouwer echter niet. Alles wat je nodig hebt voor de inrichting van je eigen gistlab wordt genoemd.
Beschreven wordt een groot aantal proeven en metingen die van belang zijn voor een goed verloop van het gistproces. Het nattevingerwerk bij het brouwen is afgelopen, er valt meer te meten voor de hobbybrouwer dan ik dacht.

"YEAST" is zowel een leerboek als een naslagwerk. Na het lezen kun je het gevoel hebben hoe je hebt kunnen brouwen zonder al die kennis. Daarna zul je vaak naar dit boek grijpen bij problemen of om de uitvoering van een test nog eens na te gaan.


Dit boek is bedoeld voor degenen die wat gevorderd zijn. Een beginner verdrinkt in de hoeveelheid aanwijzingen.

Als ik een cijfer moet geven dan een 10-min (alleen God zelve krijgt een tien ;D), maar liever zou ik willen zeggen dat elke serieuze hobbybrouwer dit boek op de plank moet hebben staan.

Bert

Sjakie

Goede recensie.

Ik heb het boek meteen via de bol.com link hierboven besteld.
Hopelijk is hij snel binnen.  :brouwen:

janjansen

Yep, ik heb ook net besteld via de link.
Dank voor de recensie

RobinB

Klinkt wel als een leuk leesboek, maar ik vrees dat hij niet diep genoeg zal gaan...?

Jacques

Citaat van: RobinB op 31-10-2010  19:01 uKlinkt wel als een leuk leesboek, maar ik vrees dat hij niet diep genoeg zal gaan...?

Voor een wetenschapper die de hele dag met dit onderwerp bezig is zal het boekje niet veel voorstellen.
De gemiddelde hobbybrouwer zal denk ik wel het een en ander er van kunnen opsteken...

Ik zal het boekje binnenkort ook bestellen (uiteraard via de link op het forum  :D )

RobinB

:) Toch word ik wel nieuwsgierig van zulke boeken en zo duur is ie ook niet. Misschien toch maar eens halen, staan vast leuke weetjes in.

Albertus

Citaat van: RobinB op 31-10-2010  19:01 uKlinkt wel als een leuk leesboek, maar ik vrees dat hij niet diep genoeg zal gaan...?

Dit boek gaat voor jou theoretisch niet diep genoeg denk ik, maar met "leesboek" doe je de schrijvers toch wel te kort. Zij hebben de vertaalslag van theorie naar praktijk kunnen maken, dat is iets waar veel hobbybrouwers behoefte aan hebben.

Bert

RobinB

Het is geen wetenschappelijk naslagwerk, dan is het toch een leesboek?
Gemaakt om makkelijker weg te lezen dan een naslagwerk.

Niet negatief bedoeld of zo...

SeekingBeer

Lijkt mij ook een leuk boek, niet om van kaft tot kaft door te nemen maar soms zijn boeken handiger dan internet waar het meeste toch vaak meer gefragmenteerd is.

Bovendien moet ik een Sinterklaas verlanglijstje maken en daar gooi ik dit boek maar op.

__________

Het heeft niet direct iets met bierbrouwen te maken, hooguit kun je een zeer originele verpakking voor je bierfles(sen) maken, maar ik vond de volgende manier van oude boeken 'bewerken' wel zeer creatief. Link:

http://www.theatlantic.com/technology/archive/2010/10/from-trash-to-treasure-turning-discarded-books-into-art/65197/

Maar het is wel veel werk, dus eerst maar met pensioen gaan of even werkloos worden...  :proost:

Albertus

Citaat van: RobinB op 31-10-2010  21:03 uHet is geen wetenschappelijk naslagwerk, dan is het toch een leesboek?

Sorry, zo'n tweedeling in drukwerk is nieuw voor mij. ;D

Bert

RobinB


ypenga

Het boek is nu 17.99 en je betaald geen verzendkosten met actiecode: CRM-NO2010J

Oscar


EBC

Citaat van: Oscar op 01-11-2010  18:48 uLeuke aanbieding..  :duimop:

Amazon is nog goedkoper, maar je moet wel een paar weken wachten totdat het schip aankomt.

Jacques

Citaat van: EBC op 01-11-2010  19:16 uAmazon is nog goedkoper, maar je moet wel een paar weken wachten totdat het schip aankomt.

Heb je ook rekening gehouden met de verzendkosten?

Daarnaast steun je dan ook niet het forum...
Dat doe je dus wel als je boeken koopt via de link die je bovenaan op elke pagina van het forum kunt vinden. Gebruik maken van die link kost je niets extra ten opzichte van een andere aankoop via Bol.com

RGeraads

Dit boek is bij bookdepository verkrijgbaar voor €11,13, gratis verzendkosten wereldwijd. Het is hier wel pas beschikbaar vanaf 16 november. Ik denk dat ik dit boek ook ga aanschaffen.

SeekingBeer

Ha ha Jaques, ik had de kids juist gezegd om het boek te bestellen bij een lokale grote boekhandel (dat moeten ze ook leren: iets niet kopen via bol punt com).

Maar ja, af en toe moeten ze weer van die games hebben als 'Kill the enemy a 1000 times in a million ways' (of titels van soortgelijke strekking) dan doe ik dat via het forum...

RoodeLeeuwVenlo

Ik heb 'm ook gekocht. Via deze site naar BOL.
Mooi boekje. Kan Baetslé een puntje aan zuigen. Of het vertalen.  ;D
Louis

wiwi


Drents Hopbier

Citaat van: wiwi op 06-11-2010  19:50 uWat heeft Baetslé hiermee te maken?

Misschien vanwege dit boek?: http://www.vanderkooyjubbega.nl/literatuur/literatuur-bierbrouwen/de-praktijkbrouwer-gilbert-Baetsle.html

Hopbier

Hopmans

Citaat van: Drents Hopbier op 06-11-2010  20:46 uMisschien vanwege dit boek?: http://www.vanderkooyjubbega.nl/literatuur/literatuur-bierbrouwen/de-praktijkbrouwer-gilbert-Baetslé.html

Hopbier

CiteerPagina niet gevonden

De pagina die u probeerde te bekijken, is niet gevonden.
Mogelijke oorzaken:
Indien u het adres zelf heeft ingetypt, controleer nogmaals de spelling van het adres in de adresbalk.
Indien u hier terecht kwam na het klikken op een link, dan is die link niet (meer) goed.

 :weetniet:

janjansen

Hopmans.
Sorry, ik moet het nu echt even vragen . . .
Wat is dat in Godesnaam voor avatar daar bij je naam?

ennnne Drents Hopbier: (ik heb het boek vandaag binnengekregen): die link doet "t inderdaad niet. . .
is het een vertaling ervan of zo?

Tsjerk

Citaat van: janjansen op 06-11-2010  22:04 uHopmans.
Sorry, ik moet het nu echt even vragen . . .
Wat is dat in Godesnaam voor avatar daar bij je naam?

Kijk hier maar even: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16134.msg229631.html#msg229631

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: wiwi op 06-11-2010  19:50 uWat heeft Baetslé hiermee te maken?
Diens boek was niet leesbaar. Zelfs niet in het Nederlands. Dit boek in het engels is wel in begrijpelijke taal.
L

Drents Hopbier

Citaat van: Hopmans op 06-11-2010  21:18 u

Deze dan?: http://www.vanderkooyjubbega.nl/literatuur/literatuur-bierbrouwen.html

En anders gewoon naar van der Kooy en bij literatuur kijken.

Hopbier

Hopmans

Ik zie HET boek er niet tussen.
Het bierboek der bierboeken.




Drents Hopbier

Citaat van: Hopmans op 07-11-2010  11:44 uIk zie HET boek er niet tussen.
Het bierboek der bierboeken.

Groot Zelfbierbrouw boek van J.v. Schaik zal wel uitverkocht zijn.

HHopbier

Oscar

Vandaag ook dit boek ontvangen en de eerste indruk is goed !! IK ga mij er toe zetten dit boek te lezen, want ik lees (qua boeken) te weinig (en qua forum weer te veel... ;D ;D).

 :leren:

Robert1968

Ik ben geabonneerd op Brew Your Own (BYO) en in de laatste editie stond een artikel over verschillen tussen korrelgist en vloeibare gist. Bij de toepassing van korrelgist werd gerefereerd naar het hier beschreven boek, met de suggestie om korrelgist toch zeker te hydrateren alvorens aan het wort toe te voegen.
Volgens de schrijvers wordt zo'n beetje de helft van de gistcellen gedood bij niet hydrateren en uitstrooien over het wort. Het resultaat zijn bieren met verschijnselen van "underpitching".

Vreemd, want deze conclusie staat min of meer haaks het "Groot Gedroogde Gist Onderzoek". Daar bleek, volgens mij dat de vergisting beter verloopt/verder gaat met niet-gehydrateerde korrelgist.

Wat is nu wijsheid?

Oscar

Citaat van: Robert de Boer op 10-11-2010  21:15 uVolgens de schrijvers wordt zo'n beetje de helft van de gistcellen gedood bij niet hydrateren en uitstrooien over het wort. Het resultaat zijn bieren met verschijnselen van "underpitching".

Ik kan je vertellen uit vele ervaringen dat dit in de praktijk niet blijkt. Uitstrooien over je wort geeft een prima vergisting en geen enkele verschijnselen van underpitching...

Citaat van: Robert de Boer op 10-11-2010  21:15 uVreemd, want deze conclusie staat min of meer haaks het "Groot Gedroogde Gist Onderzoek". Daar bleek, volgens mij dat de vergisting beter verloopt/verder gaat met niet-gehydrateerde korrelgist.

Dit onderzoek is gebaseerd op praktijkervaringen.... :brouwen:

Jacques

Ik weet wel wat ik geloof: de cijfertjes die gebaseerd zijn op ruim 270 hobbybrouwsels. Hydrateren is echt niet nodig. Je krijgt zelfs een vergistingsgraad die gemiddeld 2% hoger is als je niet gehydrateerd. Het wordt denk ik tijd dat de uitkomst op dit punt van het onderzoek breder verspreid wordt. Dat maakt het leven van een beginnende hobbybrouwer weer een stuk makkelijker.

Herman

Misschien leuk om de resultaten ook door te sturen naar BYO. Kun je meteen een artikeltje schrijven in dit leuke blad. Ik wil best redigeren, al zijn er op dit forum mensen die hier beter voor geschikt zijn.

RobinB

Goed hydrateren is ook een kunst en als dat al snel fout gaat kan dat in een onderzoek (met beperkingen) zoals het gedroogd gist-onderzoek tot bias leiden.
De fabrikant geeft zelf aan dat beide kan, uit hun tekst zou je een voorkeur voor hydrateren kunnen lezen. Nu weten zij natuurlijk het beste wat het best is voor de gist, maar dan moet je het wel precies opvolgen. Als de conclusie is dat het hydrateren makkelijker fout gaat, is dat natuurlijk ook een reden om het niet te adviseren. :) 

Jacques

Uit microscopisch onderzoek dat ik heb uitgevoerd heb bleek inderdaad dat hydrateren heel precies komt. Goed hydrateren doe je bij 38-40 ºC niet hoger en niet lager. Dat is wat anders dan 'lauw' water.

Maar het verschil in resultaat tussen goed gehydrateerde gist en niet goed gehydrateerde gist was uiterst klein. Eerlijk gezegd snap ik niet waarom de gistleveranciers het hydrateren adviseren.

De uitkomst van het Groot gedroogde gist onderzoek bevestigde mijn eerdere conclusie dat je het hydrateren net zo goed achterwege kunt laten.

Hopmans

We gaan nu uit van de vergistingsgraad, maar is er ook onderzoek gedaan naar de smaak?
Met andere woorden; heeft hydrateren niet iets met de smaak van doen?


Jacques

Citaat van: Hopmans op 11-11-2010  06:44 uWe gaan nu uit van de vergistingsgraad, maar is er ook onderzoek gedaan naar de smaak?
Met andere woorden; heeft hydrateren niet iets met de smaak van doen?

Bij het experiment dat ik twee jaar terug heb uitgevoerd heb ik geen noemenswaardige verschillen in smaak ontdekt. Ook daarvoor zou je het dus niet hoeven te doen.

William

Ik heb ook zojuist het boekje Yeast aangeschaft, natuurlijk via de welbekende forum-link.

Edgar

Toen 'Kunze' uitkwam, of toch bekend werd in onze kringen, wemelde het ineens op het forum van de berichten à la:

"Nee hoor, volgens Kunze..."

"Dat kan je wel zeggen, maar Kunze zegt op blz xxx en xxx..."

Enneh, daar deed ik vrolijk aan mee want ook hier staat 'ie op de plank. Ik vrees dat ook dit boekje zo'n sukkelknuppel gaat worden.

Ik koop 'm niet. :D

William

Misschien wordt het eens tijd om een discussie met Jamil te starten via dit forum vooral na de bevindingen van Jacques.

Adrie

Citaat van: William op 23-12-2010  12:25 uMisschien wordt het eens tijd om een discussie met Jamil te starten via dit forum vooral na de bevindingen van Jacques.

Dat lijkt me een uitstekend idee.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 11-11-2010  08:51 uBij het experiment dat ik twee jaar terug heb uitgevoerd heb ik geen noemenswaardige verschillen in smaak ontdekt. Ook daarvoor zou je het dus niet hoeven te doen.

Eerst zeg je "Ik weet wel wat ik geloof: de cijfertjes die gebaseerd zijn op ruim 270 hobbybrouwsels. Hydrateren is echt niet nodig. Je krijgt zelfs een vergistingsgraad die gemiddeld 2% hoger is als je niet gehydrateerd."  OK.
Maar je experiment is gebaseerd op de smaak van 1 persoon.
Adviezen van een fabrikant negeren lijkt me ook een slecht idee. Wel nauwkeurig uitvoeren natuurlijk.
Ik heb het boek Yeast wel gekocht, maar nog niet geheel gelezen.

Hopbier

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 23-12-2010  15:04 uEerst zeg je "Ik weet wel wat ik geloof: de cijfertjes die gebaseerd zijn op ruim 270 hobbybrouwsels. Hydrateren is echt niet nodig. Je krijgt zelfs een vergistingsgraad die gemiddeld 2% hoger is als je niet gehydrateerd."  OK.
Maar je experiment is gebaseerd op de smaak van 1 persoon.
Adviezen van een fabrikant negeren lijkt me ook een slecht idee. Wel nauwkeurig uitvoeren natuurlijk.

Het klopt dat de smaak bij mijn experiment alleen door mij is geconstateerd. Echter gelet op het Groot gedroogde gist onderzoek blijken heel veel mensen niet te hydrateren . Als het droog toevoegen zou leiden tot vervelende smaakjes dan was dat denk ik hier op het forum opgemerkt. Tot nu toe is dat echter nog nooit het geval geweest.


Ik weet nog niet zo of je altijd de adviezen van een fabrikant klakkeloos moet opvolgen.

Een sprekend voorbeeld
Onlangs kwam ik in het bezit van een gebruiksaanwijzing van een bierpakket. Daarin wordt geadviseerd om te vergisten bij 18-25 ºC. Na 7-10 dagen is dan de heftige vergisting afgelopen. Het bier heeft dan een eind SG tussen de 1010 en 1005. Alleen dan kan het bier in een schone fles of emmer om over te hevelen en te klaren. Het bier wordt dan snel helder en bevat daarna nauwelijks nog suikers (SG 1000 - 1005) en kan dan gebotteld worden.

Ik denk dat jij voldoende kennis van het brouwproces hebt om te weten dat deze handleiding kant nog wal staat. En deze handleiding komt echt van de leverancier! Maar als het gaat om gedroogde gist moeten we ineens wel vertrouwen dat wat de fabrikant zegt zonder meer klopt.


Adrie

Citaat van: Jacques op 23-12-2010  16:17 uHet klopt dat de smaak bij mijn experiment alleen door mij is geconstateerd. Echter heel veel mensen blijken niet te hydrateren gelet op het Groot gedroogde gist onderzoek. Als het droog toevoegen zou leiden tot vervelende smaakjes dan was dat denk ik hier op het forum opgemerkt. Tot nu toe is dat echter nog nooit het geval geweest.

Mensen moeten die vervelende smaakjes wel herkennen, natuurlijk. Regelmatig proef ik bier dat stijf staat van de hogere alcoholen en de brouwer herkent dat zelf niet. Dat groot gedroogd gist onderzoek moet daarom met een flinke berg zout genomen worden.

Citaat van: Jacques op 23-12-2010  16:17 uEen sprekend voorbeeld

Dit meen je toch niet echt, hè?

Jacques

Citaat van: Adrie op 23-12-2010  16:21 uMensen moeten die vervelende smaakjes wel herkennen, natuurlijk. Regelmatig proef ik bier dat stijf staat van de hogere alcoholen en de brouwer herkent dat zelf niet. Dat groot gedroogd gist onderzoek moet daarom met een flinke berg zout genomen worden.

Dat denk ik niet. Om het statische gegeven dat de gemiddelde hobbybrouwer een hogere vergistingsgraad haalt door niet te hydrateren kun je moeilijk om heen.

Qua smaakherkenning sta ik redelijk mijn mannetje...

Citaat van: Adrie op 23-12-2010  16:21 uDit meen je toch niet echt, hè?
Ja, het staat er allemaal echt in de handleiding die bijgeleverd is bij het blik. Niet te geloven he!

Adrie

Citaat van: Jacques op 23-12-2010  16:34 uQua smaakherkenning sta ik redelijk mijn mannetje...

Dat weet ik, maar ik heb het over de mensen die de enquete hebben ingevuld. Je hebt met deze onderzoeksmethode geen idee hoe goed of slecht zij kunnen proeven. Als iemand aangeeft 1 gram T-58 per 20 liter pils een lekker bier vond opleveren, dan is deze info klakkeloos in het onderzoek opgenomen.

Wat betreft de fabrikanten: ik heb heel wat meer vertrouwen in een gistfabrikant dan in een pakketsamensteller.

William

Als ik op een vervelende manier jouw resultaten van het Groot gedroogde gistonderzoek zou willen uitleggen (niet hydrateren korrelgist leidt tot hogere vergistingsgraden)  zou ik ook kunnen stellen dat mensen die de gebruikshandleiding op een droge gist niet volgen nogal gemakzuchtig zijn en misschien ook wel net zo gemakzuchtig zijn in het doen van waarnemingen (b.v. startsg, eind SG) en dit alles bij voorkeur in hun voordeel afronden. Hierdoor kun je snel non-verbanden vinden.

Dat is een groot nadeel van het doen van onderzoek met historische data. Je hebt geen duidelijke grip meer op de betrouwbaarheid van bron.  (ik zeg niet dat het hier aan de hand is hoor en alle respect voor het initiatief ;))

Binnen gezondheidstudies waarbij meestal enquetes worden uitgevoerd naar gedrag is er vaak een groot verschil tussen opgegeven gedrag en werkelijk gedrag waarbij de data vaak wijzen op gewenst gedrag. Hierdoor zijn conclusies vaak niet zo hard als ze lijken.

Jacques

Citaat van: Adrie op 23-12-2010  16:37 uDat weet ik, maar ik heb het over de mensen die de enquete hebben ingevuld. Je hebt met deze onderzoeksmethode geen idee hoe goed of slecht zij kunnen proeven. Als iemand aangeeft 1 gram T-58 per 20 liter pils een lekker bier vond opleveren, dan is deze info klakkeloos in het onderzoek opgenomen.

Hmm, misschien moet je nog eens kijken naar de resultaten van het onderzoek...
Er is geen relatie gelegd tussen de smaak van een bier en de hoeveelheid gist of tussen de smaak en het wel of niet hydrateren.

Wat ik bedoel is dat er kennelijk veel mensen zijn die niet hydrateren en dat hier op het forum nog nooit is gesproken over een slechte smaakinvloed door het niet hydrateren. Als de inzenders van de formulieren een representatieve afspiegeling is van de bezoekers van het forum zou bij ongeveer 50% van de bieren met gedroogde gist niet gehydrateerd worden. Zo iets moet op een bepaald moment gaan opvallen.

Jacques

Citaat van: William op 23-12-2010  16:42 uAls ik op een vervelende manier jouw resultaten van het Groot gedroogde gistonderzoek zou willen uitleggen (niet hydrateren korrelgist leidt tot hogere vergistingsgraden)  zou ik ook kunnen stellen dat mensen die de gebruikshandleiding op een droge gist niet volgen nogal gemakzuchtig zijn en misschien ook wel net zo gemakzuchtig zijn in het doen van waarnemingen (b.v. startsg, eind SG) en dit alles bij voorkeur in hun voordeel afronden. Hierdoor kun je snel non-verbanden vinden.

Hmm, 50% van de inzenders van de formulieren zijn lui en niet te vertrouwen... Een beetje rare manier om tegen dit onderzoek aan te kijken.

William

Als jij dit zo wilt interpreteren met jouw woorden dan ja. :pan:

Ik probeer alleen maar aan te geven dat je erg voorzichtig moet zijn met data van anderen.

Jacques

Citaat van: William op 23-12-2010  16:54 uIk probeer alleen maar aan te geven dat je erg voorzichtig moet zijn met data van anderen.

Daarom is ook steeds opgeroepen om zo veel mogelijk mee te doen. Door de grote massa worden de cijfers betrouwbaar. Voor wat betreft het wel of niet hydrateren zijn er veel cijfers beschikbaar. Ik ga er van uit dat er geen systematische fout aanwezig is en dat iedereen even nauwgezet zijn SG's bepaalt.

William

Citaat van: Jacques op 23-12-2010  16:59 uDaarom is ook steeds opgeroepen om zo veel mogelijk mee te doen. Door de grote massa worden de cijfers betrouwbaar. Voor wat betreft het wel of niet hydrateren zijn er veel cijfers beschikbaar. Ik ga er van uit dat er geen systematische fout aanwezig is en dat iedereen even nauwgezet zijn SG's bepaalt.

Dat begrijp ik en veel beter kun je het waarschijnlijk ook niet doen. Door ook de brouwer als variabele mee te nemen zou je een deel van dit soort ruis kunnen wegnemen maar dat bleek niet mogelijk te zijn zoals al eerder was gebleken.

Jacques

Citaat van: William op 23-12-2010  17:03 uDat begrijp ik en veel beter kun je het waarschijnlijk ook niet doen. Door ook de brouwer als variabele mee te nemen zou je een deel van dit soort ruis kunnen wegnemen maar dat bleek niet mogelijk te zijn zoals al eerder was gebleken.

De ruis werkt in beide richtingen... De kracht van statistiek is dat je door de ruis heen toch een duidelijk beeld krijgt.

Big Willem

Citaat van: Jacques op 23-12-2010  16:17 uHet klopt dat de smaak bij mijn experiment alleen door mij is geconstateerd. Echter gelet op het Groot gedroogde gist onderzoek blijken heel veel mensen niet te hydrateren . Als het droog toevoegen zou leiden tot vervelende smaakjes dan was dat denk ik hier op het forum opgemerkt. Tot nu toe is dat echter nog nooit het geval geweest.

Ik meen me eigenlijk iets te herinneren van heel wat forumleden die een 'korrelgistsmaak' tegenkwamen in bieren vergist met korrels. Als er daadwerkelijk zo weinig gehydrateerd wordt, zou dit een van de oorzaken kunnen zijn van deze smaakafwijking?

Hopmans

Citaat van: Big Willem op 23-12-2010  18:03 uIk meen me eigenlijk iets te herinneren van heel wat forumleden die een 'korrelgistsmaak' tegenkwamen in bieren vergist met korrels. Als er daadwerkelijk zo weinig gehydrateerd word, zou dit een van de oorzaken kunnen zijn van deze smaakafwijking?

Nee, je hebt die smaak ook met hydrateren.
De enige manier om er af te komen is een getrapte starter maken met een mespuntje korrels.
Dan ben je van de korrelsmaak af, maar dan heb je nog geen diepgang.


Adrie

Citaat van: Jacques op 23-12-2010  17:06 uDe ruis werkt in beide richtingen... De kracht van statistiek is dat je door de ruis heen toch een duidelijk beeld krijgt.

Dat denk ik niet. Ruis werkt in dit geval in het voordeel van de brouwer, omdat hij zijn eigen bieren beoordeelt.

Jacques

Citaat van: Adrie op 23-12-2010  20:34 uDat denk ik niet. Ruis werkt in dit geval in het voordeel van de brouwer, omdat hij zijn eigen bieren beoordeelt.

Dit snap ik even niet. Er is in het Groot gedroogde gist onderzoek geen relatie gelegd tussen de vergistingsgraad en de smaak. Het is toch wel vreemd te veronderstellen dat de brouwers die hun gist wel hydraten betrouwbaarder zijn bij het meten van hun SG's dan de brouwers die dat niet doen.
Beide groepen maken hierbij fouten. Dat geeft dus de ruis. Door te kijken naar de gemiddelde waarden komt er een betrouwbaar beeld naar voren.

Een ander beeld dat uit het onderzoek naar voren komt is dat als je meer gist ent je een hogere vergistingsgraad krijgt. Dit komt perfect overeen met hetgeen je in de literatuur kunt vinden en ook met experimenten die ik heb uitgevoerd. Voor mij een teken dat de uitkomsten van het onderzoek zo gek nog niet zijn.

EBC

Ik lees eigenlijk niks over olijfolie in het boek, of lees ik erover heen?

Aangezien de kopruimte van een ruime starterfles voldoende zuurstof zou bezitten...
Blijft alleen beluchten van hoofdwort over. Dat kan prima met een druppel olie.

Maar het boek lijkt te zwijgen.

janjansen

Citaat van: EBC op 24-12-2010  07:29 uIk lees eigenlijk niks over olijfolie in het boek, of lees ik erover heen?

Aangezien de kopruimte van een ruime starterfles voldoende zuurstof zou bezitten...
Blijft alleen beluchten van hoofdwort over. Dat kan prima met een druppel olie.

Maar het boek lijkt te zwijgen.

Olijfolie wordt even aangestipt. Heel summier op blz. 77.
Op diezelfde pagina schrijft hij trouwens:  "using proper levels of dissolved oxigen is just as important as using proper pitching rates".
Hij heeft het hier dan even over zuurstof in het WORT.

EBC

Daarnaast wordt in het boek nog eens duidelijk aangegeven dat koud lageren alleen door commercielen wordt gedaan om het bier sneller op de markt te krijgen.

Koud lageren wordt afgeraden, zeker voor hobbybrouwers. Het is voor het bier beter om op gistingstemperatuur uit te gisten om vervolgens te worden gebotteld.

Ik wist dat al, maar nu staat het op papier, bladzijde 69. En dat scheelt nog een hoop energie ook!

dennis

Citaat van: EBC op 25-12-2010  09:11 uDaarnaast wordt in het boek nog eens duidelijk aangegeven dat koud lageren alleen door commercielen wordt gedaan om het bier sneller op de markt te krijgen.

Koud lageren wordt afgeraden, zeker voor hobbybrouwers. Het is voor het bier beter om op gistingstemperatuur uit te gisten om vervolgens te worden gebotteld.

Ik wist dat al, maar nu staat het op papier, bladzijde 69. En dat scheelt nog een hoop energie ook!

Wordt er ook een reden bij aangegeven?

Jacques

Citaat van: EBC op 25-12-2010  09:11 uIk wist dat al, maar nu staat het op papier, bladzijde 69.

Dat iets op papier staat wil natuurlijk niets zeggen...

EBC

Citaat van: dennis op 25-12-2010  09:18 uWordt er ook een reden bij aangegeven?

Ja, gist heeft tijd nodig op vergistingstemperatuur om restprodukten op de ruimen. Onder koude lagering gebeurt dat niet of slechts zeer langzaam.

Citaat van: Jacques op 25-12-2010  09:24 uDat iets op papier staat wil natuurlijk niets zeggen...

Maar met gewoon logisch nadenken kom je al een heel eind.  ;) Koude lagering is een van die dingen, die we aan commercielen moeten overlaten en vooral niet moeten na-apen.

hansm

Citaat van: EBC op 25-12-2010  09:11 uKoud lageren wordt afgeraden, zeker voor hobbybrouwers. Het is voor het bier beter om op gistingstemperatuur uit te gisten om vervolgens te worden gebotteld.

Ik wist dat al, maar nu staat het op papier, bladzijde 69. En dat scheelt nog een hoop energie ook!

Hoi EBC,

Volgens mij bedoelen ze het net even anders. Ze zeggen dat je niet als een kip zonder kop na een week moet gaan koelen. Je moet de gist de tijd geven de bijproducten op te laten ruimen. Daarna zakt de gist uit. Ze geven inderdaad het advies niet koud te lageren, maar dat advies wordt m.i. alleen maar gegeven om het te vroeg koelen te voorkomen. Koelen ná deze periode is helemaal niets op tegen, denk ik. Het duurt alleen wat langer voordat je bottelt.

Groet,
Hans

De-Geert

Je hebt goed aangegeven dat sommige onderdelen in dit boek niet helemaal kunnen kloppen. Misschien geldt dat hier dan ook voor.  ;)

wiwi

Citaat van: EBC op 25-12-2010  09:11 uKoud lageren wordt afgeraden, zeker voor hobbybrouwers. Het is voor het bier beter om op gistingstemperatuur uit te gisten om vervolgens te worden gebotteld.
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat ik door deze handeling toch helderder bier krijg maar meer nut zie ik er ook niet in.
CiteerEn dat scheelt nog een hoop energie ook!
In de kelder is het nu wel fris genoeg, kost geen energie.

Henielma

Ze geven op die pagina aan dat je het bier beter op de normale vergistingstemperatuur kan laten uitvergisten en ook op deze temperatuur helder kan laten worden en dan pas bottelen.

Dat is anders als wat ik nu vaak doe. Nu koel ik naar 6 ºC als de vergisting gestopt is.
Ik merk bij mijn laatste twee bieren wel een duidelijk nadeel van mijn manier. Als ik dit bier meerdere dagen op 6 ºC laat staan dan heb ik duidelijk moeite met de hergisting op fles. Zelfs bij 25 ºC en dat was ik niet gewend. Dus ik zal mijn manier maar weer eens heroverwegen.

En ik zal ook maar eens verder gaan lezen in dit boek. Ik was nog maar op bladzijde 3.
   

Jacques

Citaat van: Henielma op 25-12-2010  11:12 uZe geven op die pagina aan dat je het bier beter op de normale vergistingstemperatuur kan laten uitvergisten en ook op deze temperatuur helder kan laten worden en dan pas bottelen.

Al die tijd blijft het bier op de gist? En dan hebben we het over een beetje dode cellen door niet hydrateren?

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 25-12-2010  09:24 uDat iets op papier staat wil natuurlijk niets zeggen...

Wel als het door deskundigen geschreven is. En dat zijn Chris White en Jamil Zainasheff.

Of kan ik mijn boekenkast leegruimen? http://home.online.nl/jnaikema/bibliotheek.html

Hopbier

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 25-12-2010  12:04 uWel als het door deskundigen geschreven is. En dat zijn Chris White en Jamil Zainasheff.

Of kan ik mijn boekenkast leegruimen? http://home.online.nl/jnaikema/bibliotheek.html

In een groot gedeelte van die boekenkast wordt wel geschreven over het belang van het lageren bij lagere temperaturen...

En Chris White weet ongetwijfeld veel over gist om maar of hij alle finesses van het brouwproces weet, is natuurlijk de vraag. Maar ja, wie weet dat wel?

Feit is dat de kennis over het brouwen steeds in beweging is. We moeten gewoon met zijn allen eens kijken of we de aanbevelingen van het boek goed vinden uitpakken of niet. Het zou kunnen dat wij hier in Europa toch een wat andere smaak hebben dan in de VS.

EBC

Koud lageren heeft nooit enig doel gediend voor beter bier, dat is niks nieuws. Wie dat vol blijft houden heeft een aantal zaken toch echt niet begrepen. Sorry hoor. Vergeet de literatuur van de grote pilsbrouwers. Commercie is echt een ander doel.

Nee Jacques, dat heeft niks te maken met hydrateren.  ;)

EBC

Citaat van: hansm op 25-12-2010  10:32 uHoi EBC,

Volgens mij bedoelen ze het net even anders. Ze zeggen dat je niet als een kip zonder kop na een week moet gaan koelen. Je moet de gist de tijd geven de bijproducten op te laten ruimen. Daarna zakt de gist uit. Ze geven inderdaad het advies niet koud te lageren, maar dat advies wordt m.i. alleen maar gegeven om het te vroeg koelen te voorkomen. Koelen ná deze periode is helemaal niets op tegen, denk ik. Het duurt alleen wat langer voordat je bottelt.

Groet,
Hans

Nee, Hans, volgens mij heb je het verkeerd begrepen. Maar ja, ik roep dit al jaren, dus het is helemaal mijn straatje... :D

Oscar

Citaat van: EBC op 25-12-2010  21:54 uNee, Hans, volgens mij heb je het verkeerd begrepen. Maar ja, ik roep dit al jaren, dus het is helemaal mijn straatje... :D

Koud lageren....ik denk dat vele thuisbrouwers dat niet doen.... ;)

Adrie

Citaat van: EBC op 25-12-2010  21:54 uNee, Hans, volgens mij heb je het verkeerd begrepen. Maar ja, ik roep dit al jaren, dus het is helemaal mijn straatje... :D

Volgens mij heeft Hans het helemaal niet verkeerd begrepen.

wiwi

Citaat van: EBC op 25-12-2010  21:50 uKoud lageren heeft nooit enig doel gediend voor beter bier, dat is niks nieuws.
En als het niet baat, schaadt het dan :weetniet:?

William

Ik koel het bier meestal ook voor bottelen wat uiteindelijk heel heldere bieren oplevert.

Bij twee brouwsels heb ik, net als bij Henielma, gemerkt dat de hergisting moeizaam op gang komt. In mijn geval was dat bij de wat sterkere bieren (>8% alcohol).

In dat geval lijkt het me raadzaam wat extra bottelgist toe te voegen. Een helder bier vind ik toch ook wel mooi.

Henielma

In mijn geval waren het een Tripel en Quadrupel. Dus ook beide zwaardere bieren.

Ondertussen langzaam doorlezend in dit boek. Dit niet technische Engels leest voor mij niet zo snel.

Oscar

Citaat van: EBC op 25-12-2010  21:50 uKoud lageren heeft nooit enig doel gediend voor beter bier,

Wellicht niet voor beter bier..echter wel voor helderder bier (dat willen de commerciëlen graag) en is het toch makkelijker om een bier koud te satureren en af te vullen (Afvullen bij ± 18°C zal een schuimfeest worden)

SeekingBeer

Helaas helaas ik heb het boek niet met Sinterklaas gekregen hoewel het toch hoog op mijn lijstje stond.
(Nou ja, gelukkig heb ik wel een hele mooie Pegeuot houtbeitel gekregen die ik zelf slijpen kan als dat nodig is.)

Hielnema komt uitermate komisch uit de hoek:

Citaat van: Henielma op 26-12-2010  10:34 uOndertussen langzaam doorlezend in dit boek. Dit niet technische Engels leest voor mij niet zo snel.

Bijna iedereen loopt gillend weg van al te technish Engels, zoniet de gewaardeerde collega hobbybrouwer Hielnema.
Met Engels heb ik nooit veel last, ik haak af bij Duits. Ik kan het prima spreken en lezen van gewone teksten gaat nog wel, maar van technish Duits krijg je me snel briesend van kwaadheid.

__________

Maar goed: dat boek moet ik nu zelf maar kopen.  :huilen:

Hopmans

CiteerMaar goed: dat boek moet ik nu zelf maar kopen.
Volgens mij is dat na het lezen van deze topic niet meer nodig.
 :D

SeekingBeer

Alweer van 11 nov in reactie #34:

Citaat van: Hopmans op 11-11-2010  06:44 uWe gaan nu uit van de vergistingsgraad, maar is er ook onderzoek gedaan naar de smaak?
Met andere woorden; heeft hydrateren niet iets met de smaak van doen?

Ja natuurlijk heeft het invloed op de smaak, niet veel maar je zit zo'n ruwe 2% verdere doorvergisting.
Dus iets meer alcoholsmaak, ietsje minder 'moeilijke suikers' smaak.

Maar gelukkig Hopmans, het heeft waarschijnlijk geen enkele invloed op de hopsmaak...  ;D

Drents Hopbier

Citaat van: SeekingBeer op 26-12-2010  22:39 uJa natuurlijk heeft het invloed op de smaak, niet veel maar je zit zo'n ruwe 2% verdere doorvergisting.
Dus iets meer alcoholsmaak, ietsje minder 'moeilijke suikers' smaak.

Slap ......... Als het al 2 % is, proef je dat niet. Of er moeten stoffen op het laatst gevormd worden die op ppb niveau herkenbaar zijn.

Hopbier

Jacques

Citaat van: Oscar op 26-12-2010  12:50 uWellicht niet voor beter bier..echter wel voor helderder bier (dat willen de commerciëlen graag) en is het toch makkelijker om een bier koud te satureren en af te vullen (Afvullen bij ± 18°C zal een schuimfeest worden)

Ook ik heb gemerkt dat het bottelen veel makkelijker gaat als je dat koud doet. Een ander voordeel is dat je minder last hebt van oxidatie. Het bier blijft hierdoor wat frisser van smaak. Ik heb trouwens het idee dat het oxidatieprobleem waarmee ik lang geworsteld heb nu helemaal onder controle is.

NewLine

Hoe vermijden jullie bij het koud lageren dat het waterslot de verkeerde richting gaat?

Ik heb bij 2 brouwsels eens geprobeerd om koud te lageren, maar na een paar dagen zag ik telkens mijn vloeistofniveau gevaarlijk hoog komen in het waterslot. Ik ben ook niet zeker dat er niet iets naar binnen is gegaan, en bier 2 met deze methode was geinfecteerd. Dus voorlopig waag ik me hier niet meer aan.

Als er iemand een truukje kent voor het waterslotprobleem probeer ik het misschien nog wel eens om te zien wat het effect is.

Ik gebruik zo van die 'in mekaar passende cilinders' als waterslot, niet die 'slangenbuisjes'.

RobinB

Een dergelijk natuurkundig fenomeen is niet te stoppen/voorkomen.
Een infectie agv vervuild water uit het waterslot dat in je jongbier komt is wel te voorkomen.
Bijvoorbeeld door het te vullen met wodka.

hansm

Je kan een duplex waterslot gebruiken. Die sluit af bij onderdruk. En als er toch wat doorheen komt is het lucht, en geen water.

 :degroeten:

Henielma

Minder water in het
Citaat van: NewLine op 27-12-2010  08:33 uHoe vermijden jullie bij het koud lageren dat het waterslot de verkeerde richting gaat?

Dat vermijd ik niet. De andere kant in bluppen vind ik niet erg. Minder water in het waterslot helpt misschien om te voorkomen dat vloeistof van het waterslot in het jongbier komt.

Als ik de bellenteller gebruik ontstaat er bij mij onderdruk zonder dat er water bij het jongbier komt. De onderdruk lukt het namelijk niet om 90 cm hoog water uit de bellenteller te zuigen.

jurgenfd

Citaat van: Robert de Boer op 10-11-2010  21:15 uVolgens de schrijvers wordt zo'n beetje de helft van de gistcellen gedood bij niet hydrateren en uitstrooien over het wort. Het resultaat zijn bieren met verschijnselen van "underpitching".
...
Wat is nu wijsheid?

Citaat van: Oscar op 10-11-2010  21:50 uIk kan je vertellen uit vele ervaringen dat dit in de praktijk niet blijkt. Uitstrooien over je wort geeft een prima vergisting en geen enkele verschijnselen van underpitching...

Ik heb dit boek nu uit en vond dit ook een rare uitspraak van de auteurs. Weet iemand een referentie voor de stelling? Moeilijk na te meten omdat de cellen vrij snel daarna kunnen gaan delen of weet iemand een goed experiment. Ik heb net een microscoop aangeschaft en wil sowieso wat celletjes gaan tellen. Misschien een leuke nieuwe thread?

William

Citaat van: jurgenfd op 15-01-2011  21:27 uIk heb dit boek nu uit en vond dit ook een rare uitspraak van de auteurs. Weet iemand een referentie voor de stelling? Moeilijk na te meten omdat de cellen vrij snel daarna kunnen gaan delen of weet iemand een goed experiment. Ik heb net een microscoop aangeschaft en wil sowieso wat celletjes gaan tellen. Misschien een leuke nieuwe thread?

Er zijn hier al een aantal leuke draadjes over, inclusief recente experimenten van Jacques.

Ik hoorde gisteren een BN-podcast waarin Jamil de stelling dat de helft van de gisten het loodje leggen bij hydrateren nog weer eens verkondigde. Hij en White zijn er blijkbaar wel van overtuigd. Het staat me bij dat het vooral om heat-shock en osmotische effecten ging.

Jacques

Citaat van: William op 15-01-2011  21:34 uEr zijn hier al een aantal leuke draadjes over, inclusief recente experimenten van Jacques.

Ik hoorde gisteren een BN-podcast waarin Jamil de stelling dat de helft van de gisten het loodje leggen bij hydrateren nog weer eens verkondigde. Hij en White zijn er blijkbaar wel van overtuigd. Het staat me bij dat het vooral om heat-shock en osmotische effecten ging.

Andere experimenten hebben laten zien dat de vergistingsgraad ook afhankelijk is van de hoeveelheid ingezaaide gist. Ook het Groot gedroogde gist onderzoek laat dat zien. Als niet hydrateren zorgt voor de sterfte van 50% van je gist zou niet gehydrateerde gist een lagere vergistingsgraad moeten geven. Dit is niet het geval. Bij mijn experiment heb ik een exact dezelfde vergistingsgraad geconstateerd. Het Groot gedroogde gist onderzoek liet zelfs een hele lichte hogere vergistingsgraad zien bij de brouwsels waarbij de gist niet gehydrateerd was.

William

Citaat van: jurgenfd op 15-01-2011  21:27 uMoeilijk na te meten omdat de cellen vrij snel daarna kunnen gaan delen of weet iemand een goed experiment. Ik heb net een microscoop aangeschaft en wil sowieso wat celletjes gaan tellen. Misschien een leuke nieuwe thread?

Als je dit gaat doen moet je wel een onderscheid proberen te maken tussen dode en levende cellen.

William

Citaat van: Jacques op 16-01-2011  13:24 uAls niet hydrateren zorgt voor de sterfte van 50% van je gist zou niet gehydrateerde gist een lagere vergistingsgraad moeten geven. Dit is niet het geval.

Mogelijk is het afhankelijk van de zwaarte van het wort en aanwezigheid van zuurstof en dat dit vooral in kritische systemen gebeurt.  Hun waarnemingen zullen niet uit het niets komen.

Jacques

Citaat van: William op 16-01-2011  14:00 uMogelijk is het afhankelijk van de zwaarte van het wort en aanwezigheid van zuurstof en dat dit vooral in kritische systemen gebeurt.  Hun waarnemingen zullen niet uit het niets komen.

Het Groot gedroogde gist onderzoek liet zien dat de zwaarte van het wort wel wat uitmaakt. Onder de 1070 was de vergistingsgraad van de niet gehydrateerde gist iets hoger 0,2%). Boven de 1070 was de vergistingsgraad gelijk!
Dit komt redelijk overeen met mijn experimenten.

Ik denk dat de conclusies van de schrijvers van Yeast gebaseerd is op microscoop-onderzoek. De praktijk is denk ik net iets anders.


RobinB

Citaat van: William op 16-01-2011  13:56 uAls je dit gaat doen moet je wel een onderscheid proberen te maken tussen dode en levende cellen.

Kleuren met methyleenblauw, dat kleurt alleen dode cellen. Je hebt er niet eens een telkamer voor nodig, percentages levend/dood is voldoende. Wel een ruim aantal gezichtsvelden turfen (10+) en het gemiddelde hiervan nemen.
Jacques heeft al eens dergelijke experimenten gedaan.

EBC

Ik weet niet hoor, maar als 50% van de cellen sterft bij niet hydrateren, wil dat niet zeggen dat met 50% minder cellen vergist wordt. Die groeien gewoon weer bij. Dat de vergistingsgraad uieindelijk gelijk is lijkt dan ook heel normaal. Zeker met korrelgisten die oppietoppie actief en gezond in het zakske zitten.

Het gaat om de uiteindelijke smaak van het bier. Het groot onderzoek van Jacques geeft aan, als ik het goed begrepen heb, dat het gehydrateerde bier lekkerder gevonden wordt. Alhoewel het maar één proever betrof en het nog niet hergist was.
 :weetniet:

Van mij mag het hydaterenisonzinstokpaard nog even op stal blijven.

Jacques

Over een aantal weken worden het meer proevers. Het is voor mij wel duidelijk dat niet hydrateren geen rare bijsmaakjes geeft.

Het hydraterenisnodigpaard mag van mij rustig verder draven. Ik heb er geen last van.

Maar om aan te tonen dat al dat gedoe van hydrateren weinig nut heeft ga ik nog een experiment opzetten. Vroeg of laat komt de overtuiging wel denk ik. Net zo iets als het hanteren van de 37, 45 en 52 ºC pauzes, Die waren 20 jaar geleden ook heilig. In het begin durfde het niemand om deze weg te laten. En nu heb ik zo iets van toch wel zonde van de tijd die we daaraan besteed hebben.

Oscar


RobinB

Citaat van: Oscar op 02-02-2011  23:42 uDE schrijver aan het woord....

Welke van de 2? ;)

Jacques

Citaat van: RobinB op 03-02-2011  08:08 uWelke van de 2? ;)

Even luisteren en dan weet je het!

Oscar


RobinB

Citaat van: Jacques op 03-02-2011  08:19 uEven luisteren en dan weet je het!

Uiteraard, maar soms heb je die optie ff niet. ;)
Daarnaast kan je bij 2 schrijvers niet spreken van DE schrijver! :D


(en als je er een uit zou lichten, dan nam ik Chris White...)

seed7

Wat is, nu twee jaar later, de consensus over dit boek. Goed? Lezenswaardig? Laat maar liggen?

Het staat op mijn verlanglijstje, maar ik lees her en der op het forum toch het nodige commentaar.

Wat zou een alternatief zijn?

s7.

Adrie

Absoluut kopen. Dit is verreweg het meest nuttige en toegankelijke boek over gist voor de hobbybrouwer.

William

Citaat van: Adrie op 02-09-2012  21:09 uAbsoluut kopen. Dit is verreweg het meest nuttige en toegankelijke boek over gist voor de hobbybrouwer.

Eensch!

Jacques

Een alternatief is Brewing Yeast and Fermentation van Chris Boulton en David Quain.

Dit boek is wel een stuk duurder en minder toegankelijk.

seed7

OK, dank, ga ik doen,
En het alternatief is bijna mijn 'boekenjaarbudget', moet maar wachten.

s7.

RobinB

Citaat van: Adrie op 02-09-2012  21:09 uAbsoluut kopen. Dit is verreweg het meest nuttige en toegankelijke boek over gist voor de hobbybrouwer.

Ook eens, met de nadruk op het onderstreepte.
Niet zelden wordt informatie uit "yeast" gebracht als de enige waarheid/methode, dat is natuurlijk ook weer niet terecht. :)

Indien je je verdiept in gist via de meer vakspecialistische boeken/tijdschriften (oa. zoals aangegeven door Jacques), krijg je een breder perspectief.

Maar als een begin-/basisboek, een opstapje naar de wondere wereld van gist, is het zeker zeer geschikt en aan te raden.
Dat dan weer veel meer dan de vakliteratuur.

seed7

Citaat van: RobinB op 02-09-2012  22:00 u[...]"yeast" gebracht als de enige waarheid/methode,[...]

Maar als een begin-/basisboek, een opstapje naar de wondere wereld van gist, is het zeker zeer geschikt en aan te raden.

Absolute waarheden, daar ben ik wel achter...

Ik was aan wat technische artikelen begonnen, maar dan merk ik dat ik wel wat handvatten en onderliggende kennis mis.

Na gisteren "wildbrews" te hebben gelezen en vanmiddag de helft van "farmhouse ales" krijg ik het gevoel dat men al die bierclassificaties net zo goed op basis van giststammen en andere beestjes had kunnen doen.

s7.

RobinB

Hahaha, ja nomenclatuur en biertaxonomie is natuurlijk slechts om de communicatie te bevorderen he? :)
Zoek eens op "periodiek systeem der bieren, ook een leuk draadje!

Caspar

Tijdens mijn vakantie heb ik dit boek ook gelezen. Erg nuttig boek! Persoonlijk ben ik niet zo geinteresseerd in het bouwen van een eigen gistbank, maar het kan geen kwaad om wat meer te weten over het bewaren van gist in een bepaald medium enz. Uiteindelijk heb ik niet veel meer geleerd dan dat ik al wist, maar het is een uitstekend naslagwerk dat zicht richt op een enkel thema van het brouwproces, een dergelijk boek zou ik ook wel willen hebben over hoppen en maischen (/ mout).

seed7

Citaat van: Caspar op 31-10-2012  18:19 u[...] een dergelijk boek zou ik ook wel willen hebben over hoppen en maischen (/ mout).

Die komen er aan, Stan Hieronymus is met het hop boek bezig.

Iemand bekend met het "Water boek" uit deze reeks?

s7.

Caspar

Het boek van Palmer? Ik heb bijna alle boeken van de BA en ik ben nooit teleur gesteld.

seed7

Citaat van: Caspar op 31-10-2012  20:12 uHet boek van Palmer?

Geen idee, kan het hele boek niet op hun site terug vinden,

maar zag wel:

For the Love of Hops: The Practical Guide to Aroma, Bitterness and the Culture of Hops

s7.

Adrie

Citaat van: seed7 op 31-10-2012  20:45 uGeen idee, kan het hele boek niet op hun site terug vinden,

maar zag wel:

For the Love of Hops: The Practical Guide to Aroma, Bitterness and the Culture of Hops

s7.

Volgens mij is het boek van Palmer over water nog niet uit. Het hopboek van Hieronymus is inderdaad ook onderweg en er komt ook nog een boek over mout. Wie dat laatste boek schrijft weet ik niet.

Albertus

Citaat van: seed7 op 31-10-2012  19:33 uIemand bekend met het "Water boek" uit deze reeks?

Komt er aan, volgend jaar.

Bert

Albertus

"For the Love of Hops: The Practical Guide to Aroma, Bitterness and the Culture of Hops by Stan Hieronymus" komt 16 november uit.

Bert

Caspar

Cool, dat wordt een mooie aanvulling aan de bibliotheek.

HopSwiers

"in fact, engineers seem to enjoy homebrewing more than most and have a passing for taking this hobby to it's limit"

Ik weet niet of het altijd waar is, maar in mijn geval klopt het zeker wel!  :brouwen:

EvilWoutertje

Gisteren dit boek binnen gekregen via bol.com (via linkje)
Erg informatief, aanrader!

Christian1990

Ik ga het boek ook bestellen, als je dan toch bezig bent met de hobby, dan kun je het maar beter goed aanpakken  ;)

12345

Ben nu bijna op de helft. Uitstekend boek waar ik veel van leer. Vaak wat te uitgebreid en te diepgaand (organische chemie) voor mij maar dat is beter dan niet uitgebreid genoeg en oppervlakkig. Aanrader.

Mthijs

Citaat van: Albertus op 30-10-2010 &nbsp;13:03 u<a href="http://partnerprogramma.bol.com/click/click?p=1&t=url&s=691&url=http://www.bol.com/nl/p/Engelse-boeken/yeast/1001004010705536/index.html&f=TXL&subid=yeast&name=bespreek">
</a>
Klik hier om dit boek te bestellen.





Sorry, wil graag het forum steunen maar dan moeten de links wel werken. Ik wilde dit boek, link werkte niet. Bij direct zoeken op de site van bol.com wel. Volgende keer beter!

Wisdom

Kan het boek aanbevelen. Interssant, boeiend en geeft een goed inzicht in de wereld van gist.

Jacques

Citaat van: Mthijs op 18-07-2017 &nbsp;21:19 uSorry, wil graag het forum steunen maar dan moeten de links wel werken. Ik wilde dit boek, link werkte niet. Bij direct zoeken op de site van bol.com wel. Volgende keer beter!

Bedankt voor het wijzen hierop. De link is aangepast.

Mthijs


JaMo

Boek ook onlangs besteld. Ben benieuwd!

Traploper

Fijn boek. De vergisting is het zwakke deel van mijn proces op dit moment en dit boek geeft genoeg info om even verder te kunnen in mijn ontwikkeling.

Jacques

Citaat van: Traploper op 13-12-2017 &nbsp;22:58 uFijn boek. De vergisting is het zwakke deel van mijn proces op dit moment en dit boek geeft genoeg info om even verder te kunnen in mijn ontwikkeling.

Zelf vind ik dat veel hobbybrouwers bizar veel aandacht besteden aan het maischen terwijl een goede vergisting vele malen belangrijker is.

Traploper

Citaat van: Jacques op 14-12-2017 &nbsp;20:38 uZelf vind ik dat veel hobbybrouwers bizar veel aandacht besteden aan het maischen terwijl een goede vergisting vele malen belangrijker is.

Ik heb toevallig gisteren mijn vergistingskoelkast afgemaakt en het brouwsel dat ik komende dinsdag ga maken is het eerste waarbij ik niet de 'emmer-in-de-hoek' methode ga gebruiken. Ik ben erg benieuwd. Heb een aantal bieren gehad die volgens mij best prima gebrouwen zijn, maar waar de vergisting roet in het eten gegooid heeft, wat natuurlijk jammer is.

davyd

Citaat van: Jacques op 14-12-2017 &nbsp;20:38 uZelf vind ik dat veel hobbybrouwers bizar veel aandacht besteden aan het maischen terwijl een goede vergisting vele malen belangrijker is.
De enige juiste aanpak is natuurlijk om bizar veel aandacht aan ALLES te besteden.

seed7

Citaat van: davyd op 15-12-2017 &nbsp;15:39 uDe enige juiste aanpak is natuurlijk om bizar veel aandacht aan ALLES te besteden.

Ik zou beginnen te proberen er achter te komen wat die aandacht moet zijn ;) Simpele vraag, hoeveel brouwers weten nu werkelijk wat ze allemaal met hun gist kunnen doen, gestuurd, dus een bepaalde procedure voor een bepaald resultaat. Simpel voorbeeld, Westmalle-gist op 15°C, wie?

Ingo

Henielma

Die Westmalle op 15 ºC heb ik nooit getest maar ik verwacht dat die dat gewoon goed doet. Naar het smaakprofiel in dat geval kan ik alleen maar gissen. 

Hay

Cleanere smaak en niet meer de typische Westmalle smaak  :weetniet:

Easywoods

Citaat van: seed7 op 15-12-2017 &nbsp;19:26 uSimpel voorbeeld, Westmalle-gist op 15°C, wie?

Ingo

Dan blijft er weinig tot niets van de Westmalle smaak over?  :weetniet: :proost:

Jeukstaardt

Een vlot doordrinkbare tripel met weinig esters?

Jacques

Citaat van: davyd op 15-12-2017 &nbsp;15:39 uDe enige juiste aanpak is natuurlijk om bizar veel aandacht aan ALLES te besteden.

Toch zijn sommige dingen belangrijker dan andere dingen. Een goede vergisting is super belangrijk.
Maar ik ben het met je eens dat er veel factoren van belang zijn. Zo kan een goed bier verpest worden tijdens het bottelen. Dan is alle moeite voor niets geweest.

Wat mij opvalt is de grote populariteit van de brouwautomaten. Die zorgen niet voor een beter bier. Mijn inziens kun je beter investeren in een goed gistvat en temperatuurbeheersing tijdens het vergisten dan in een dure brouwketel.

William

Kruidnagel ipv banaan en een beetje fenolig?

seed7

Het smaakprofiel was niet zo zeer waar ik op doelde, de Westmalle-, Chimaygist (mogelijk ook Engelszell en de italianen) is een natuurlijke hybride van de ons bekende S. cerevisiae en de minder bekende S. kudriavzevii (een hybride die ook in de Oostenrijkse wijnen wordt aangetroffen). Die laatste is een zeer koude tolerante gist. "Iedere" brouwer zet deze gisten zonder verder na te denken warm tot zeer warm in terwijl koud gewoon tot de mogelijkheden behoort. Lager dan 15 ben ik nog niet gegaan, moet het nog eens op 12 proberen. De kwaliteiten van een ouder zijn nog geen garantie voor kwaliteiten in het nageslacht.

Ja, het smaakprofiel kiept. Veel minder hogere alcoholen waardoor ook minder esters, maar relatief gezien meer dan bij warme vergisting. Dat wordt nog geholpen doordat de esterases bij die lage temperaturen minder aktief zijn en er dus na de hoofdgisting minder esters worden afgebroken. De Chimay gist kiept nog veel sterker dan de Westmalle, kwa profiel zoals William hierboven beschrijft.

Dit is maar een voorbeeld. De Kveik gisten, of een aantal daarvan gaan precies de andere kant op, met een enorme bandbreedte richting warme tot zeer warme vergisting zonder dat er idioot veel hogere alcoholen gevormd worden.

Heel veel Engelse gisten die je er probleemloos in 10-20 brouwsels op kunt trainen om hun werk bij 10°C te doen. Enkele andere Engelse gisten moet je bijvoorbeeld helemaal niet warm gebruiken en zeker niet warm opstarten omdat je dan raketbrandstof maakt. Controleer je die op de goede manier en mogelijk met een extra dosis zuurstof (rousen, roeren, rondpompen) dan geven ze hele mooie esterige bieren die, niet toevallig denk ik, heel mooi met de klassieke hoppen harmonieren.

Dit is het soort informatie waarmee je als brouwer heel veel kunt sturen en toch iets anders maken met een gist van de platgetreden paden. De dictatuur van stijlgidsen, maximale moutstortpercentages, gistingstemperaturen en enthoeveelheden zit gewoon te veel in de weg en er zijn er maar heel weinig die met grote stappen dingen durven uit te proberen.

Een koelkast met thermostaat is maar een heel klein stapje m.i., wel een hele belangrijke.

Ingo


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.