Vragen over uitvoering van een recept...

Gestart door Gerie, 29-10-2010 23:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerie

Hallo allemaal,
Mede met jullie adviezen is het gelukt om afgelopen zaterdag mijn eerste bier te brouwen.
Alles is prima verlopen, en met het recept wat besproken is kwam ik op het eind uit op het dichtheid van 1070, omgerekend zou dat een alcohol percentage van 9 a 9,5% moeten gaan opleveren.

Maar nog wel even deze vraag....
Op zaterdag ben ik met brouwen bezig geweest, en zondag kon ik al zeker een kleine centimeter schuim van de gistemmers afscheppen.
Het lijkt er op als of er vandaag weinig gebeurd, er zitten wel wat grotere bellen op het bier, maar nioet een dichte schuimlaag die je er af zou moeten scheppen...

Is het normaal dat het bier in het begin zo hard gaat en dan na een dag al niet zo veel fijn schuim meer produceerd...? 

Herman

Om op 9vol% alcohol te komen, zou het bier moeten uitvergisten tot 1004, ik vraag me dus af hoe je aan deze verwachting komt.

Verder is afscheppen van schuim niet direct aan te bevelen, je haalt dan actieve gist weg. Dat is niet de bedoeling. Hoe kom je er bij om gist af te scheppen? Gistingen kunnen binnen een dag al vrijwel compleet zijn, e.e.a. afhankelijk van de hoeveelheid toegevoegde gist. Hoeveel heb je toegevoegd? En in welke vorm (droog, starter, ...)

Oscar

Citaat van: Gerie op 08-11-2010  19:10 uAlles is prima verlopen, en met het recept wat besproken is kwam ik op het eind uit op het dichtheid van 1070, omgerekend zou dat een alcohol percentage van 9 a 9,5% moeten gaan opleveren.

Zoals gezegd...dat klopt niet..Je zult rond de 7,5 - 8% uitkomen en dat is inclusief je bottelsuiker !

Citaat van: Gerie op 08-11-2010  19:10 uOp zaterdag ben ik met brouwen bezig geweest, en zondag kon ik al zeker een kleine centimeter schuim van de gistemmers afscheppen.

Ai..niet doen dus ! zeker niet als beginner. Hiermee loop je een kleine infectie risico (ligt aan je werkwijze) en je haalt inderdaad actieve gist weg wat er toe zou kunnen leiden dat je bier minder ver uitvergist (geen ervaring mee...).

Citaat van: Gerie op 08-11-2010  19:10 umaar niet een dichte schuimlaag die je er af zou moeten scheppen...

Gist afscheppen doet geen enkele professionele brouwerij. Waarom jij wel dan?  :weetniet:  :)

Citaat van: Gerie op 08-11-2010  19:10 uIs het normaal dat het bier in het begin zo hard gaat

Bij een goede vergisting wel!

Citaat van: Gerie op 08-11-2010  19:10 uen dan na een dag al niet zo veel fijn schuim meer produceert...?

Tsja, als je afschuimt.... ::)

Gerie

Sja waarschijnlijk onwetendheid, maar een man hier in het dorp die ook bier brouwt zei dat van het eraf halen van het schuim.......
Geen goede raad dus, maar ja, ik wist ook niet beter.

Hoe dan ook ik heb de Safbrew t-58 gebruikt, 11.5 gram op 15 liter.

Zou het een idee zijn om nog meer gist toe te voegen...? Omdat het schuim is afgeschept?
En zo ja... ik heb deze gist in Almere gehaald, maar dat is van hier uit wel erg ver rijden, weet iemand een adres in de buurt van Oss - Den Bosch waar je het zou kunnen kopen?

Oscar

Citaat van: Gerie op 08-11-2010  21:25 umaar ja, ik wist ook niet beter.

Daarvoor is dit forum... bij twijfel eerst hier posten is mij motto.... ;)

Citaat van: Gerie op 08-11-2010  21:25 uZou het een idee zijn om nog meer gist toe te voegen...? omdat het schuim is afgeschept?

Nee, laat maar gewoon staan en kijken hoe het eindigt... leermoment... :weetbeter:


Herman

11,5 gram gist op 15 liter is voldoende gist, het kan best zijn dat de hoofdgisting al voorbij is. Geen gist meer halen, even laten gisten, hevelen naar andere fles (als je die hebt). Op dat moment ook even het SG meten, dan weet je waar je aan toe bent.

Gerie

"Hevelen naar andere fles (als je die hebt). Op dat moment ook even het SG meten, dan weet je waar je aan toe bent"

Afgelopen zaterdag is het bier gebrouwen, wanneer zou ik het, het beste in een ander vat kunnen overhevelen?

Als ik dat doe neem ik aan dat er ook vastere delen in het vat zullen achterblijven.  Is dat niet erg? ik bedoel zitten daar dan niet de gist-delen in die ik nog nodig heb?

Tsjerk

Citaat van: Gerie op 09-11-2010  12:38 u"Hevelen naar andere fles (als je die hebt). Op dat moment ook even het SG meten, dan weet je waar je aan toe bent"

Afgelopen zaterdag is het bier gebrouwen, wanneer zou ik het, het beste in een ander vat kunnen overhevelen?

Maar even wachten tot eind van de week. Je gaat pas hevelen als de hoofdvergisting ten einde is. Ik weet niet wat je begin SG was en welke gist je gebruikt maar je SG moet in ieder geval richting de 1015 zijn voordat je gaat hevelen.

korek

Citaat van: Tsjerk op 09-11-2010  14:31 uMaar even wachten tot eind van de week. Je gaat pas hevelen als de hoofdvergisting ten einde is. Ik weet niet wat je begin SG was en welke gist je gebruikt maar je SG moet in ieder geval richting de 1015 zijn voordat je gaat hevelen.

Inderdaad wachten tot de hoofdvergisting ten einde loopt. Je hoeft trouwens niet over te hevelen naar een ander vat, ik doe dat niet meer. Gewoon wachten tot er geen activiteit meer is, even het SG meten en rechtstreeks uit het vat of fles bottelen, lekker simpel.

Edwin

Citaat van: Gerie op 08-11-2010  21:25 u...weet iemand een adres in de buurt van Oss - Den Bosch waar je het zou kunnen kopen?

Ja, ik. Bij Martin (MO hier op het forum).

Hij woont in Berghem, dus dat is erg dichtbij! Hij kan je meteen zijn eigen persoonlijke kijken op het brouwen geven.  ;D

Meer reclame ga ik niet voor hem maken.

Gerie

Bedankt voor de tip, ik ga zeker even contact opnemen.

Ik heb zojuist een monster uit één van de gistemmers genomen en de dichtheid gemeten, na het brouwen op zaterdag was deze 70, zojuist was hij iets meer dan 20.
Daarmee neem ik aan dat de gisting al flink op gang is, of misschien wel bijna afgelopen?

ik heb met een vinometer geprobeerd een indicatie te krijgen van het alcoholpercentage, en volgens mij zit hij nu ergens tussen de 5 en de 6 procent alcohol.

Ook heb ik ergens gelezen (volgens mij op dit forum) om in de tussenstadia ook eens gewoon te proeven van het bier, om zo te ervaren welke smaakveranderingen het bier ondergaat.
Nou ja... op dit moment smaakt het wel naar bier, maar ik vind het nu ook vrij bitter, terwijl ik het misschien wel wat zoeter had verwacht....
In hoeverre mag ik bij het doorgisten en rijpen een smaak verandering verwachten? en is er dan ook een kans dat het bier wat zoeter zou worden?
In het recept stond namelijk dat het een zoetig kruidig bier zou zijn.....

Jacques

Citaat van: Gerie op 09-11-2010  22:03 uIk heb met een vinometer geprobeerd een indicatie te krijgen van het alcoholpercentage, en volgens mij zit hij nu ergens tussen de 5 en de 6 procent alcohol.

Een vinometer geeft allesbehalve een betrouwbaar waarde als je die instrument voor bier gebruikt. Vino is wijn en wijn is veel minder viskeus dan bier. Niet gebruiken dus!

Voor het bepalen van het alcoholgehalte gebruiken brouwers densiteitsmeters en refractometers.

Gerie

Wel tot nu toe is alles eigenlijk wel goed gegaan met mijn eerste brouwsel.
De dichtheid is van 1070 gezakt naar 1005 dus wil ik dit weekend gaan bottelen.

Ik heb bij Brouwmarkt in Almere Dextrose Brewing Sugar gekocht, en nu zou ik graag een tip van jullie willen hebben hoeveel van deze suiker ik het beste kan gebruiken bij het bottelen.
De soort bier is een donker winterbier. Welke hoeveelheid suiker, en dus welke hoeveelheid koolzuur zou bij dit soort bier passen?

Al vast bedankt.

Hopmans

Welke gist heb je in godsnaam gebruikt?
Je hebt een SGV van 92%.
Zelfs in de Sahara is het niet zo droog als dat jouw bier wordt.

8 gram per liter suiker is vrij standaard.
Ikzelf hou meer van 10 gram per liter.


Herman

Gewoon suiker voor bottelen is goed genoeg, daar heb je geen "brouwsuiker" voor nodig. Dan weet je dat voor de volgende keer. De hoeveelheid suiker ligt een beetje aan de hoeveelheid koolzuur die al in je bier zit. Tussen de 6 en 8 gram per liter zal afdoende zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.