Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Teveel gist in flesjes?  (gelezen 3197 keer)

Offline sjoerdmulder

• Vol lid
  • Land: nl
  • Sjoerd Mulder
    • www.sjoerdmulder.nl
Teveel gist in flesjes?
« Gepost op: 25-10-2010 20:53 u »
Beste mensen,

Traditiegetrouw is er bij mijn laatste orvallige bier weer iets misgegaan... Ik ging koudhoppen zonder zakjes, waardoor mijn hevelslang verstopte. Ik heb dus mijn mandfles overgegoten in een vat met kraantje en vandaar uit gebotteld. Dat werkte goed.

Nu is er weliswaar niet alle, maar wel veel te veel gist meegekomen in de flesjes. De laag gist is zeker tweemaal zo dik als normaliter.

De hergisting zal vast wel goed op gang komen, maar wat gebeurt er nu met de smaak? Moet ik dit repareren (alle flesjes openen, teruggieten in mandfles, na een dag nog een keer bottelen) of gewoon zo laten?

Ik ben nu alvast blij met jullie medeleven!
Sjoerd

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
Re: Teveel gist in flesjes?
« Reactie #1 Gepost op: 25-10-2010 20:56 u »
Wat een pech! Ik denk dat je het bier gewoon in de flesjes moet laten, als je nu weer over gaat gieten lijkt me de kans op oxidatie erg groot te worden. Beter een beetje gistige smaak dan kartonsap.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 25-10-2010 21:04 u »
Bij het drinken de flesjes heel voorzichtig uitschenken zodat erin het glas zo weinig mogelijk gist meekomt..

Offline sjoerdmulder

• Vol lid
  • Sjoerd Mulder
    • www.sjoerdmulder.nl
« Reactie #3 Gepost op: 25-10-2010 21:23 u »
Ok, de gist gaat geen vieze autolysesmaakjes afgeven denken jullie?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 25-10-2010 21:27 u »
Tsja, wat zegt mij nou 2x zoveel als normaal. Doe maar een foto. Autolyse alleen als je het bier langer dan 6 maanden laat staan. Was je dat van plan?

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #5 Gepost op: 25-10-2010 21:34 u »
Hier nog iets mee proberen te doen, lijkt me niet veel brengen. Gewoon netjes uitschenken en opnieuw brouwen.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 26-10-2010 06:32 u »
Ok, de gist gaat geen vieze autolysesmaakjes afgeven denken jullie?

Nee.
Dat duurt wel zo ongelofelijk lang.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 26-10-2010 10:19 u »
Nee.
Dat duurt wel zo ongelofelijk lang.

Dat durf ik toch niet te beweren. Mijn ervaring is dat bier met weinig gist in de fles frisser van smaak is. En dat je een gistachtige smaak kunt proeven.

Als er veel gist in de fles zit kun je daar eigenlijk niet zo veel aan doen. Een beetje sneller opdrinken is het enige wat er op zit.

Offline sjoerdmulder

• Vol lid
  • Sjoerd Mulder
    • www.sjoerdmulder.nl
« Reactie #8 Gepost op: 26-10-2010 10:26 u »
Ok, dan ga ik dus gewoon maar wat steviger doordrinken! Een suboptimale smaak is jammer, maar ik was bang dat het helemaal verpest was. Heb ooit biertjes gehad die naar putlucht roken, en daar zat ook heel veel gist onderin. Ik vermoedde toen dat dat aan die grote hoeveelheid gist lag, maar wellicht was het een infectie en was die infectie juist de oorzaak van de vele neerslag.

Nou ja, bedankt voor jullie geruststellende woorden, een volgende keer ga ik weer helder bier bottelen maar voor nu is het devies dus: stevig doordrinken! Zal wel lukken, want het is verder een heerlijk biertje geworden, Orval met Cascade l'Adrie!