Teveel gist in flesjes?

Gestart door sjoerdmulder, 25-10-2010 20:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sjoerdmulder

Beste mensen,

Traditiegetrouw is er bij mijn laatste orvallige bier weer iets misgegaan... Ik ging koudhoppen zonder zakjes, waardoor mijn hevelslang verstopte. Ik heb dus mijn mandfles overgegoten in een vat met kraantje en vandaar uit gebotteld. Dat werkte goed.

Nu is er weliswaar niet alle, maar wel veel te veel gist meegekomen in de flesjes. De laag gist is zeker tweemaal zo dik als normaliter.

De hergisting zal vast wel goed op gang komen, maar wat gebeurt er nu met de smaak? Moet ik dit repareren (alle flesjes openen, teruggieten in mandfles, na een dag nog een keer bottelen) of gewoon zo laten?

Ik ben nu alvast blij met jullie medeleven!
Sjoerd

korek

Wat een pech! Ik denk dat je het bier gewoon in de flesjes moet laten, als je nu weer over gaat gieten lijkt me de kans op oxidatie erg groot te worden. Beter een beetje gistige smaak dan kartonsap.

Oscar

Bij het drinken de flesjes heel voorzichtig uitschenken zodat erin het glas zo weinig mogelijk gist meekomt..

sjoerdmulder

Ok, de gist gaat geen vieze autolysesmaakjes afgeven denken jullie?

MO

Tsja, wat zegt mij nou 2x zoveel als normaal. Doe maar een foto. Autolyse alleen als je het bier langer dan 6 maanden laat staan. Was je dat van plan?

Gerb

Hier nog iets mee proberen te doen, lijkt me niet veel brengen. Gewoon netjes uitschenken en opnieuw brouwen.

Hopmans

Citaat van: sjoerdmulder op 25-10-2010  21:23 uOk, de gist gaat geen vieze autolysesmaakjes afgeven denken jullie?

Nee.
Dat duurt wel zo ongelofelijk lang.


Jacques

Citaat van: Hopmans op 26-10-2010  06:32 uNee.
Dat duurt wel zo ongelofelijk lang.

Dat durf ik toch niet te beweren. Mijn ervaring is dat bier met weinig gist in de fles frisser van smaak is. En dat je een gistachtige smaak kunt proeven.

Als er veel gist in de fles zit kun je daar eigenlijk niet zo veel aan doen. Een beetje sneller opdrinken is het enige wat er op zit.

sjoerdmulder

Ok, dan ga ik dus gewoon maar wat steviger doordrinken! Een suboptimale smaak is jammer, maar ik was bang dat het helemaal verpest was. Heb ooit biertjes gehad die naar putlucht roken, en daar zat ook heel veel gist onderin. Ik vermoedde toen dat dat aan die grote hoeveelheid gist lag, maar wellicht was het een infectie en was die infectie juist de oorzaak van de vele neerslag.

Nou ja, bedankt voor jullie geruststellende woorden, een volgende keer ga ik weer helder bier bottelen maar voor nu is het devies dus: stevig doordrinken! Zal wel lukken, want het is verder een heerlijk biertje geworden, Orval met Cascade รก l'Adrie!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.