Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vraag over zeven / filteren  (gelezen 3863 keer)

Offline Gerie

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vraag over zeven / filteren
« Gepost op: 25-10-2010 09:54 u »
Geachte forumleden,

Dit is de eerste post van een aankomend hobbybrouwer, die op dit moment materiaal / gereedschappen aan het verzamelen is om aan de slag te kunnen...
Een vriend van me is al een tijdje bezig met zelfbrouwen, en zodoende ben ik mezelf voor de hobby gaan interesseren...
Er wordt gebrouwen in een wasketel, met daar onderin de welbekende "dubbele bodem / deksel" met gaten waarmee vroeger de was naar boven werd getild.

Nu doet mijn kennis dat ook op deze manier als hij na het maischen de most naar boven haalt.
Op de dubbele bodem heeft hij dan een zeef liggen mat mazen van 1 millimeter. De hele fijne deeltjes blijven dan in het wort, maar dat blijft weer in de ketel over als deze voorzichtig geleegd wordt in de gistemmers. (na het koken van de hop)
Nu heb ik een roestvrijstalen zeef / filter aan weten te komen, maar de mazen zijn 0.57 mm. Dat wil dus zeggen dat deze zeef waarschijnlijk ook de wat fijnere deeltjes uit de most zal halen.
Goed.  Nu de vraag.... Hoe zit dat nu eigenlijk met het zeven / filteren na het maischen?
Mijn vriend zegt dat de mazen wel eens te fijn zouden kunnen zijn, en dat zodoende de zeef 'dichtslaat' daarbij zegt hij dat hij ergens op het net heeft gelezen, dat de fijnheid van de zeef, invloed heeft op het verdere verloop van het brouwen.... (de zeef zou niet te fijn mogen zeven).

Is er een bepaalde regel voor wat betreft de fijnheid van de zeef, en de invloed die dit heeft bij het brouwen?
Bedankt voor het lezen.

Groet, G.Rikken

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
Re: vraag over zeven / filteren
« Reactie #1 Gepost op: 25-10-2010 10:32 u »
Gaatjes van 0,57 mm lijken inderdaad wat aan de kleine kant. Gebruikelijker is rond de 1,5 mm, maar dat wil ook weer niet zeggen dat jouw zeef niet zou werken. Het filteren heeft niet plaats op de zeefplaat, maar in het filterbed dat is opgebouwd uit de kafjes van de mout. De zeef dient als ondersteuning voor dit filterbed.
Ik zou de huidige plaat met gaatjes van 1 mm niet vervangen. Nog kleinere gaatjes zouden er toe kunnen leiden dat de zeef dichtslaat.

Bert

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #2 Gepost op: 25-10-2010 10:47 u »
Welkom, aan het antwoord van Albertus heb ik niets toe te voegen, behalve 1 vraag: wat bedoel je met 'most'? De bostel of het wort?

Offline Gerie

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 25-10-2010 11:09 u »
Sorry voor mijn amateurisme , maar ik dacht dat de kafjes die je uit het brouwsel haalt "most' werd genoemd...

Dank je wel voor jullie feedback.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #4 Gepost op: 25-10-2010 11:17 u »
Most is een term die komt uit de wijnmakerij. Most is de net of nog net niet gistende vloeistof, al dan niet met vruchtvlees en schillen er nog in.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #5 Gepost op: 25-10-2010 11:31 u »
Voor het filteren na het maischen is het belangrijk dat de filter niet te fijn is i.v.m. de snelheid van het filteren. Wanneer de gaatjes te groot zijn, krijg je meer deeltjes door het filter. Klinkt logisch maar het is niet het enige. De grofheid van het geschrote mout heeft ook invloed op de filterkwaliteit. Dit geschrote mout draagt ook bij aan de filterwerking. Probeer bij het schroten de kafdeeltjes zoveel mogelijk intact te houden, maar wel de inhoud van de korrel bloot te leggen.

Bij het begin van het filteren zullen er nog veel deeltjes meekomen, die je dan netjes (voorzichtig) bovenop de bostel brengt. Na een liter of 3-4 (bij mij) zal het wort al een flink stuk helderder zijn. Heel belangrijk is dat je vooral rustig filtert, je zult dus een kraantje moeten hebben om de snelheid te regelen. Voor een brouwsel van 15 liter ben ik vaak 45-60 minuten aan het filteren.