Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Profielwerkstuk  (gelezen 6992 keer)

Offline Takumi

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Profielwerkstuk
« Gepost op: 24-10-2010 18:28 u »
Hallo,

Ik ben momenteel bezig met mijn profielwerkstuk, jaja gekozen voor het brouwen van bier.
Gewoonweg omdat dit me wel redelijk interessant leek en omdat het zo zijn raakvlakken heeft met de scheikunde en biologie.
Nou houdt het profielwerkstuk in dat er een bepaald experiment uitgevoerd moet worden.
Ik heb dan ook gekozen voor het brouwen van bier met een zo hoog mogelijk alcoholpercentage.
Erg leuk misschien, maar momenteen erg verwarrend!

Zit hier met een Brewferm pils pakket, 7 flessen, heb er een bak bij gemaakt ter isolatie, heb ook genoeg watersloten en een soortelijkgewichtmeter.

Het idee is dat ik aan iedere fles iets meer suiker toevoeg, zodat er een duidelijk omslagpunt zichtbaar wordt bij het maximaal haalbare alcoholpercentage.
De hamvraag is dan ook hoeveel suiker toe te voegen per fles.
Verder heb ik een pakket waar ik voor ofwel 12 of 20 liter kan gaan. Valt dit de verdelen over de 7 flessen?
Alvast bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Profielwerkstuk
« Reactie #1 Gepost op: 24-10-2010 20:25 u »
Hoe groot zijn je flessen?
Heb je je al eens verdiept in de te verwachten alcoholtolerantie van je gebruikte gist?
Of van biergisten in het algemeen?
Heb je een idee hoe je een schatting van het alcoholpercentage maakt?

Probeer maar eens het eea op te zoeken, er is hier op het forum veel informatie voor handen

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #2 Gepost op: 24-10-2010 20:39 u »
Je hebt een leuk onderwerp gekozen. :duimop:

Je kunt veel hulp van dit forum verwachten als je ook laat zien dat je er zelf ook iets voor wilt doen ;)

In het algemeen kun je het beste een zo groot mogelijk volume per variant maken, dus ga voor de 20 liter ofwel 3 liter per bier als je 7 flessen hebt.

Met de keuze van een pilspakket (en dus een ondergistende gist) maak je het jezelf een beetje moeilijk. Je moet dan namelijk alles koud vergisten wat op praktische bezwaren kan stuiten. Gebruik liever een bovengist. Die zijn ook vaak alcoholtoleranter. De tolerantie per gist is goed te vinden op internet en dit forum. Kies in ieder geval twee varianten die een paar procent alcohol boven de tolerantie van de gekozen gist uitkomen.

Laat maar eens horen hoe je het gaat aanpakken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 24-10-2010 21:05 u »
Ik raad je aan om op de site van Wyeast te gaan kijken. Wyeast is een leverancier van gist die veel informatie verstrekt op hun website. Zoek naar de de gist met de hoogste alcoholtolerantie en gebruik die gist.

De gist kun je overigens bestellen bij de firma's Brouwland en Van der Kooy. De laatste firma verkoopt alle Wyeast gistsoorten.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #4 Gepost op: 24-10-2010 21:48 u »
De gist kun je overigens bestellen bij de firma's Brouwland en Van der Kooy. De laatste firma verkoopt alle Wyeast gistsoorten.
De laatste verzend de gist tijdelijk gratis, voor een scholier ook niet onbelangrijk.

Offline Big Willem

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 24-10-2010 21:53 u »
Bij het Brewferm pilspakket zit de standaard Brewferm top gist, die bij volgens mij in alle Brewferm blikpakketten zit

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 24-10-2010 22:31 u »
Bij het Brewferm pilspakket zit de standaard Brewferm top gist, die bij volgens mij in alle Brewferm blikpakketten zit

Nee, dit is niet waar.

Zie
Beste Forummers,

Edgar heeft mij op dit onderwerp gewezen, met dank. Ofschoon ik af en toe wel op dit forum rondkijk, kan ik onmogelijk al de onderwerpen volgen, daarvoor is dit forum vl te actief :-). Ik vind het dan ook prettig als jullie ons een onderwerp dat ons aanbelangt onder de aandacht brengen.

Onze Brewferm moutpakketten hebben wel degelijk niet allemaal dezelfde gist. Zowel Brewferm gisten als Fermentis gisten worden nu al, alnaargelang het type, gebruikt. Ook het aantal zakjes in de moutpakketten verschilt. Wij hebben wel degelijk rekening gehouden met pitching rates versus densiteit.

Het lijkt mij inderdaad een prima idee om op de brouwschema's van onze moutpakketten de mogelijke Wyeast alternatieven te vermelden. Zoals jullie wellicht weten hebben wij een brouwmeester in dienst en ik heb Roland dan ook gevraagd om deze discussie mee op te volgen, zodat we samen met jullie tot een mooie lijst kunnen komen.

Beste groeten,

Bart Balis
Brouwland

Offline Big Willem

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 24-10-2010 22:44 u »
Oeps, dat wist ik niet.

Maar afgelopen februari heb ik een pils blik gemaakt, en toen zat er de Brewferm top gist bij (of in ieder geval stond er in de beschrijving van het pakket dat vergisten moest tussen de 22-25  C)

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 24-10-2010 22:47 u »
Ik vraag me af of Brouwland ook ook werkelijk andere gisten uitlevert? Of was dit het voornemen? Ik lees nl alleen over die Brewferm. Iemand eens andere gist ontvangen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 24-10-2010 22:55 u »
Ik vraag me af of Brouwland ook ook werkelijk andere gisten uitlevert? Of was dit het voornemen? Ik lees nl alleen over die Brewferm. Iemand eens andere gist ontvangen?

Het zou wel eens kunnen zijn dat beginnende brouwers niet in de gaten hebben dat er een andere gist bij het blik zit dan de Brewferm gist. Ze kopen een Brewferm kit en gaan daarom vaak van uit dat de gist ook de Brewferm gist is.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 24-10-2010 23:08 u »
Goed punt. Ik was dan ook vooral benieuwd naar ervaringen, daar leren we weer wat van. Ik denk dat de gevorderden op deze site anders adviezen blijven geven die wellicht onterecht zijn. Ik zal zelf nooit het tegendeel kunnen bewijzen, omdat ik al zeker 22 jaar geen Brewferm blik meer heb gebrouwen ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 24-10-2010 23:12 u »
Ik heb slechts n keer zo'n kit in mijn handen gehad.
Misschien willen anderen reageren die recent een blik gekocht hebben.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 25-10-2010 08:23 u »
Maar afgelopen februari heb ik een pils blik gemaakt, en toen zat er de Brewferm top gist bij (of in ieder geval stond er in de beschrijving van het pakket dat vergisten moest tussen de 22-25  C)

Dit pleit toch wel tegen een ondergist inderdaad.
Als ze er wel een/hun ondergist erbij gedaan hadden is het een slecht advies.

Offline PP

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 25-10-2010 21:55 u »
Het idee is dat ik aan iedere fles iets meer suiker toevoeg, zodat er een duidelijk omslagpunt zichtbaar wordt bij het maximaal haalbare alcoholpercentage.
De hamvraag is dan ook hoeveel suiker toe te voegen per fles.

Dag Takumi,

heb je een idee hoe je het "omslagpunt" via metingen gaat bepalen ?
Tip: met je achtergrondkennis van de chemie die je op school hebt gehad en de tips die je in deze draad hebt ontvangen kun je een mooi plan opstellen.

groetjes, PP, docent scheikunde

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #14 Gepost op: 26-10-2010 07:37 u »
Leuk werkstuk!

Dat was inderdaad ook de vraag die bij mij opkwam. Had je daar al over nagedacht?

:degroeten: JW.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 26-10-2010 08:10 u »
Ik heb wel een idee, maar laat dit eerst over aan Takumi ;)

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #16 Gepost op: 26-10-2010 08:31 u »
Ja, dat geldt ook voor mij en waarschijnlijk voor PP.

:degroeten: JW.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 26-10-2010 10:24 u »

Dit pleit toch wel tegen een ondergist inderdaad.
Als ze er wel een/hun ondergist erbij gedaan hadden is het een slecht advies.

Ik heb een beetje het idee dat de adviezen bij de blikken ver achterhaald zijn. Zo wordt ook geadviseerd om te hydrateren (het weken van de gist in water van 30 C). En 10 dagen vergisten bij 25 C is ook niet zo'n best idee. Het zorgt er wel voor dat het bier helemaal uitgegist is en dat je geen risico loopt op bierbommen. 

Offline Takumi

• *
« Reactie #18 Gepost op: 07-11-2010 18:47 u »
Dag Takumi,

Tip: met je achtergrondkennis van de chemie die je op school hebt gehad en de tips die je in deze draad hebt ontvangen kun je een mooi plan opstellen.

groetjes, PP, docent scheikunde

Mm ja dat is inderdaad een goede vraag,
om nou te gaan proeven of het zoet is geworden lijkt me erg onhandig en inaccuraat. Ik heb wel een soortelijkgewichtmeter(waarvan ik nog even moet kijken hoe deze werkt).

Het blijkt allemaal nogal lastig te zijn om dit als profielwerkstuk te doen, minder vanzelfsprekend dan ik had verwacht. Maar goed, met jullie tips en dit forum vol goede informatie zal ik er wel uitkomen.

Alvast bedankt en ik post wel binnenkort hoe het er voor staat.
Heb inmiddels 7 flessen staan die nu 10 dagen hebben gegist.

Takumi

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #19 Gepost op: 07-11-2010 18:50 u »
Ik vind het maar een vreemd profielstuk, zoveel mogelijk alcohol in het bier en wat gebeurt er dan met de smaak?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #20 Gepost op: 07-11-2010 21:53 u »
zoveel mogelijk alcohol in het bier en wat gebeurt er dan met de smaak?

Die wordt er niet lekkerder op...sterk overheersend alcoholisch  :-\

Offline Takumi

• *
« Reactie #21 Gepost op: 10-11-2010 19:58 u »
Ik vind het maar een vreemd profielstuk, zoveel mogelijk alcohol in het bier en wat gebeurt er dan met de smaak?

Het gaat ook niet om de smaak maar om het hele idee achter de sterkte van gistcellen.
Niet direct iets typisch voor een hobbybrouwer, meer voor de scheikundige of bioloog.
Een profielwerkstuk gaat over dit soort vakken en uiteraard niet over smaak.

Offline Takumi

• *
« Reactie #22 Gepost op: 16-11-2010 21:30 u »
Gaat allemaal de goede kant op,
extra C6H12O6 nauwkeurig verdeeld over de verschillende flessen.
en het ruikt al erg goed ^-^

Alleen is de fles die als blanco fungeert een stuk lichter dan de andere flessen.
Veroorzaakt Glucose een donkerdere kleur? ik dacht dat dit voor het geval bij
rietsuiker//sacharose was

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 16-11-2010 21:37 u »
Ik vind je vraag een beetje onduidelijk geschreven, maar normaal gescproken zou ik niet verwachten dat geraffineerde suiker zonder kleur een kleurwerking geeft. Tenzij je het meegekookt hebt, dan zou het iets kunnen karamelliseren?

Tags: profielwerkstuk