't 7e Gijtje - Quadrupel

Gestart door VEMP, 24-10-2010 14:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VEMP

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam recept't 7e Gijtje
KenmerkQuadrupel
Brouwdatum17-11-2010
BiertypeQuadrupel
Aantal liters20
Gewenst begin SG1094 (9,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement72,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater42,6 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater24,7 liter
Spoelwater17,9 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur89 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid39 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Palemout 7 EBC70,0 %5488 gr7 EBC
Cara-crystal3,5 %274 gr120 EBC
Kandijsuiker (bruin)10,0 %784 gr10 EBC
Munchenermout 15 EBC10,0 %784 gr16 EBC
Viennamout4,5 %353 gr6 EBC
Chocolademout (ontbitterd)2,0 %157 gr800 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Mittelfrüh5,5 %36 gr90 minuten20 EBU
Progress7,0 %27 gr90 minuten19 EBU

OpmerkingenHallertauh Mittelfrug tuinhop 2010
Progress thuinhop 2010

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1762 Belgian Abbey II
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
166°C40 minuten3,5 l/kg
273°C10 minuten3,5 l/kg
380°C5 minuten3,5 l/kg


Caspar

Ik hoop dat deze gist een begin SG van 1094 trekt... bij mij is ie regelmatig niet verder doorgegist dan 1020 met een begin SG van 1084. Geen Special B?

Joran

Bij mij is ie laatst in Quadrupel bij een begin SG van 1,080 niet verder gegaan dan 1,016. Dit was met 8% suiker in de stort. Lijkt nog best lastig om deze ver door te laten vergisten. Zat al te denken om in de toekomst iets met gistvoeding te doen. En misschien toch een grotere starter te maken dan Mr. Malty aanbeveelt.

Hopmans

Citaat van: Joran op 25-10-2010  09:39 uBij mij is ie laatst in Quadrupel bij een begin SG van 1,080 niet verder gegaan dan 1,016. Dit was met 8% suiker in de stort. Lijkt nog best lastig om deze ver door te laten vergisten. Zat al te denken om in de toekomst iets met gistvoeding te doen. En misschien toch een grotere starter te maken dan Mr. Malty aanbeveelt.

1080 > 1016 is een vergistingsgraad van 80%, dat is toch goed?


Joran

Hopmans klopt. Maar ik wil meer  :) Vooral omdat de Rochefort 8 ook iets van 1,007 is dacht ik en het een semi kloon was.

Adrie

Citaat van: Joran op 25-10-2010  11:04 uHopmans klopt. Maar ik wil meer  :) Vooral omdat de Rochefort 8 ook iets van 1,007 is dacht ik en het een semi kloon was.

Hoeveel suiker heb je gebruikt?

Voor goed doorgisten is het ook van belang dat tijdens de nagisting het bier voldoende warm is. Zeker bij een hoog alcoholpercentage moet je de gist aan het eind actief zien te houden, in het geval van de rochefortgist is een temperatuur van 20-22 graden wel aan te bevelen.

Joran

8% kandijsuiker in de stort. En begonnen met vergisten op 22 graden en na de hoofdvergisting laten oplopen tot 24 graden.

Misschien toch meer suiker gebruiken als je hem verder door wil laten gaan? Voor Vemp ook niet geheel onbelangrijk lijkt me. Maar je wilt ook geen leeg bier natuurlijk.

Adrie

Citaat van: Joran op 25-10-2010  11:27 u8% kandijsuiker in de stort. En begonnen met vergisten op 22 graden en na de hoofdvergisting laten oplopen tot 24 graden.

8% suiker is natuurlijk ook niet heel veel. Ik denk dat in de Rochefort aanzienlijk meer wordt gebruikt. Volgende keer eens met 15%? Temperatuurverloop lijkt me OK, al zou ik zelf kiezen voor een paar graden lager.

Henielma

Je zou het wort nog wat beter vergistbaar kunnen proberen te maken door een 60 ºC en een 63 ºC graden stap toe te voegen. Beide bijvoorbeeld 15 minuten. 

En inderdaad wat meer kristalsuiker helpt natuurlijk ook, bijvoorbeeld 12 of 15% van de stort.

Net als Adrie zou ik bij een wat lagere temperatuur de vergisting beginnen bijvoorbeeld 20 ºC zodat de gist in goede conditie blijft tijdens de hoofdvergisting en daarna langzaam naar de 23 of 24 ºC. Wat gistvoedingszout toevoegen in het gistvat lijkt me ook goed.

RobinB

Citaat van: Caspar op 24-10-2010  16:22 uIk hoop dat deze gist een begin SG van 1094 trekt... bij mij is ie regelmatig niet verder doorgegist dan 1020 met een begin SG van 1084. Geen Special B?

Ehrm... Rochefort 10 is 11,3%...?
Dat trekt deze gist echt wel :D

Dat van Joran is ook al op 2 andere plaatsen besproken, beetje centraal houden he?  >:D

Joran

Scusa RobinB  :)

Wilde Vemp alleen mijn ervaring van het doorgisten van de Wyeast 1762 laten weten  :proost:

Die Rochefort 10, daar moet dan toch veel donkere caramel siroop inzitten, om hem zo sterk te krijgen? Weet iemand wat het eind SG is van dit bier?

RobinB

Er zal inderdaad veel simpele suiker inzitten, glucose, saccharose, in welke vorm dan ook.
Aankleuren doen ze denk ik met donkere caramelkleurstof / gebrandde suiker.

Bij mij ging hij overigens van 1090 naar 1008, wel mbv 15% suiker en veel fitte gist.

VEMP

Dank jullie wel voor de tips en adviezen! Ik zal ze meenemen. Helaas heb ik geen Special B. Voor een volgende keer misschien.

VEMP

Net gemeten. Ik heb 2 flessen staan. Gemeten met refractometer en met densiteitmeter. Refracto kwam lager uit. Beiden zijn begonnen met 1074 SG. Nu gemeten met refracto: 1034 en 1044. Ze staan beide bij de verwarming die 's nachts uit gaat en in de kamer is het overdag rond de 18 graden. Ze gisten niet meer. Iemand een idee hoe ik het gisten weer kan starten?

RobinB

Kan je ze op een hogere en constanter temperatuur krijgen?
Hoeveel gist heb je toegevoegd, hoe leek de conditie/activiteit?
Hoe heeft hij tot nu toe vergist?

Een stilgevallen vergisting gaat vaak lastig/niet weer verder...
Adrie had een starter -> bier methode voor wat wel goed ging.
Sommigen gaan schudden of overhevelen, of het allemaal helpt?

VEMP

Het kwam uit een smackpack. Wat ik nu heb gedaan, is het ronddraaien met het wort. Er lijkt weer activiteit te komen. Helaas is het op zolder te koud en kan de gistkast de tempratuur niet aan.

RobinB

Aiaiai!
20L wort van 1094 vergisten met 1 (hopelijk XL) smackpack is natuurlijk vrágen om problemen.

Dat er nu wat activiteit lijkt te komen is grotendeels schijn, omdat je eigenlijk voornamelijk CO2 verdringt.

Ik zou gaan overhevelen, de gistkoek oppeppen in een grote starter en dan de Adrie-methode toepassen.
Zie hier:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12709.msg172343.html#msg172343
 
[edit]
Of éérst doen wat Henielma zegt (waar mogelijk temp verhogen), als dat niet helpt dan bovenstaande. ;)

Henielma

Wat is de temperatuur van het wort of de ruimte waar het in staat?

Als dit onder de 21 ºC is dan zou ik op 1 of andere manier de temperatuur gaan verhogen. Dan komt er wel wat activiteit.

En Robin heeft gelijk, 20 liter van 1094 zonder starter is weinig gist. Als het dan ook nog koud is gebeurd er vrijwel niets.

Oscar

Citaat van: VEMP op 25-11-2010  21:07 uWat ik nu heb gedaan, is het ronddraaien met het wort. Er lijkt weer activiteit te komen.

Dat is even afwachten, want door roeren komt er koolzuur vrij wat lijkt op gistactiviteit... Dus het kan "bedrog" zijn. Maar morgen weet je meer denk ik... :)

VEMP

Het uiteindelijk eind SG is 1074 geworden. Ik ga wat gist eruit halen en een starter maken, zit niks anders op. Bedankt voor de tips!

VEMP

30-11-2010 heb ik weer een starter toegevoegd. Ik had een fles van 9 liter, die is uitgekomen op 1019 sg. De fles met 22 liter is nog steedas aan het gisten en zit nu pas op 1039 sg. Gaat traag. Wat kan ik het beste doen, geduld hebben of andere gist (bv Safale US04) toevoegen?

RobinB

In eerste instantie zou ik zeggen geduld.



Heb je de gist van de 9L fles nog?
Zou je de Adrie methode mee kunnen doen.

VEMP

Ok. Nee, helaas. Die heb ik niet meer.

EBC

Zeg je nu dat hetzelfde bier in het ene gistvat van 9 liter al is uitgegist en die in het andere vat nog niet?

Zo ja, wat waren dan de verschillen tussen die twee?

VEMP

Yep. Zelfde wort, maar ik denk dat het hem heeft gezeten in de gist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.