"oude" gist

Gestart door MaartenM, 23-10-2010 09:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MaartenM

Hallo allemaal,
excuses als deze draad al bestaat, maar ik kon hem niet vinden. Ik heb bij Burg in Ermelo saflager S-23 gist gekregen (gekregen want hij was over datum). De houdbaarheid was tot 7/2010. Wat denken jullie; kan ik deze nog gebruiken (zonder starter) als ik gewoon extra gist toevoeg (3 sachets voor 20L) of gewoon ergens anders nieuwe kopen?  :weetniet:

Oscar

Gewoon gebruiken en inderdaad een zakje extra toevoegen....

Jacques

De gist kun je gewoon nog gebruiken.

Hoeveel gist je moet toevoegen is afhankelijk van de zwaarte.
Als je niet gecontroleerd vergist kan 3 zakjes ondanks dat de gist over de datum is toch voor een flinke warmteontwikkeling geven. Hierdoor kan het smaakprofiel anders uitvallen dan je misschien bedoeld had.

MaartenM

Is het dan verstandiger eerst 2 zakjes te doen en eventueel na een week nog 1 (ik vergist inderdaad ongecontrolleerd)? Het begin SG van het bier is 1070.
mvg en bedankt voor de reacties
Maarten
Ps. normaal gebruik ik 2 zakjes

Jacques

Ik raad je aan de Mr. Malty's Pitching Rate Calculator te gebruiken.

Het ligt er aan hoe oud de gist is. Als deze 2 jaar oud is zou je 28 g moeten gebruiken.
Is de gist 3 jaar oud dan zou het wel meer dan 33 gram moeten zijn.

Starten met 3 zakjes is denk ik een goed idee.

MaartenM

heel hartelijk bedankt!!
mvg
Maarten

Hopmans

Citaat van: Jacques op 23-10-2010  16:22 uIk raad je aan de Mr. Malty's Pitching Rate Calculator

Ik persoonlijk vind deze calculator een beetje overdreven.
Met de helft van de gist die onze Mister aanraadt kan je perfecte bieren brouwen.





Oscar

Citaat van: Hopmans op 23-10-2010  18:57 uIk persoonlijk vind deze calculator een beetje overdreven.

Eens...getallen zijn leuk maar je moet een connectie hebben een hoeveelheid gist die je hebt op gekweekt en de vergistig die je daarmee opgang helpt. Dat zegt meer dan het aantal cellen die je nodig hebt. Theorie versus praktijk... :)

Jacques

Citaat van: Hopmans op 23-10-2010  18:57 uIk persoonlijk vind deze calculator een beetje overdreven.
Met de helft van de gist die onze Mister aanraadt kan je perfecte bieren brouwen.

Je kunt inderdaad met minder gist bier brouwen. Mijn ervaring is dat de vergisting prima verloopt als je de waarden van de calculator aanhoudt. Omdat het gaat om behoorlijke hoeveelheden is gecontroleerd vergisten wel aanbevolen.

Oscar

Zo even een oud draadje oprakelen....

Gisteren een pils gebrouwen, en ik had nog 2 zakjes S23-Saflager met een THT van 11-2009  :o  Deze dus maar gewoon toegevoegd (strooien) en vanochtend zonder problemen was de gisting op gang gekomen... De zakjes lagen netjes in mijn koelkast. Waarschijnlijk was het met 1 zakje ook gelukt... :)

 :brouwen: ^-^

molen

Citaat van: Oscar op 17-06-2019  11:24 uZo even een oud draadje oprakelen....

Gisteren een pils gebrouwen, en ik had nog 2 zakjes S23-Saflager met een THT van 11-2009  :o  Deze dus maar gewoon toegevoegd (strooien) en vanochtend zonder problemen was de gisting op gang gekomen... De zakjes lagen netjes in mijn koelkast. Waarschijnlijk was het met 1 zakje ook gelukt... :)

 :brouwen: ^-^

2 zakjes voor hoeveel liter bier?

Oscar

Citaat van: molen op 17-06-2019  13:34 u2 zakjes voor hoeveel liter bier?

25 liter wort van 1046  :brouwen:

joerivang

Citaat van: Oscar op 17-06-2019  11:24 uZo even een oud draadje oprakelen....

Gisteren een pils gebrouwen, en ik had nog 2 zakjes S23-Saflager met een THT van 11-2009  :o  Deze dus maar gewoon toegevoegd (strooien) en vanochtend zonder problemen was de gisting op gang gekomen... De zakjes lagen netjes in mijn koelkast. Waarschijnlijk was het met 1 zakje ook gelukt... :)

 :brouwen: ^-^

Heftig, zo zie je maar weer dat droge gist in de koelkast een redder in nood kan zijn. 10 jaar over datum...  :nut:

Oscar

Gist is een echte over-lever !!!

EBC

Of het is een spontane pils geworden ...  ^-^

Oscar

Citaat van: EBC op 17-06-2019  16:34 uOf het is een spontane pils geworden ...  ^-^

 ;D ;D ;D  Zou technisch mogelijk zijn, want bovenop de klimaatkast staat een vaatje lambiek te rijpen... ;D ;D :brouwen: :biersmile:

Haagse Wouter

Toch is er wel verschil tussen veel en weinig gist vanaf het begin.
Mijn ervaring is dat je met meer gist vanaf het begin een lager eind SG krijgt.
Ook is kans op gushers lager.

Wat is jullie ervaring hiermee?

Oscar

Citaat van: Haagse Wouter op 17-06-2019  21:24 uToch is er wel verschil tussen veel en weinig gist vanaf het begin.

Dat is niet de discussie in dit topic..... ;)  Het gaat hier om oude gist, en de vitaliteit daarvan.... ;)

hansHalberstadt

Gedroogde gist gebeurt niet zoveel mee volgens mij. Ik heb vorig jaar nog een zakje van een oud bierpakket van meer dan 15 jaar oud gebruikt (ik had daar toen een andere gist voor gebruikt en brouw al lang geen pakketten meer) om eens te kijken of dat nog werkte en het werkt nog prima, dus als het na 15 jaar nog werkt werkt het vlak over de datum ook nog wel prima.

Haagse Wouter

Citaat van: Oscar op 17-06-2019  21:27 uDat is niet de discussie in dit topic... ;)  Het gaat hier om oude gist, en de vitaliteit daarvan... ;)

Ik snap wat je bedoelt, maar de connectie is mijn optiek het volgende.

Het gebruik van oude (minder vitale) korrelgist is toch praktisch gezien hetzelfde als te weinig gist gebruiken?
Qua korrelgist lijkt me dat wel, de korrelgist zit immers al in "survival mode". De tijd zorgt dus vooral voor minder gistcellen die weer in een actieve staat kunnen komen.
Met een vloeibare gist zal dit wellicht anders zijn, omdat de gist zijn verdedigingsmechanismes nog kan gebruiken.

Echter moet ik wel toegeven dat ik geen expert ben op het gebied van gist kweken, heb meer met bacterieculturen gewerkt, dus ik zou hier ongelijk in kunnen hebben.

hansHalberstadt

Gedroogde gist heeft zo weinig vocht dat er geen levenspocessen plaatsvinden die de gist achteruit laten gaan zoals bij vloeibare gist. zeker als deze koel is bewaard.

Oscar

Citaat van: Haagse Wouter op 17-06-2019  21:51 uHet gebruik van oude (minder vitale) korrelgist is toch praktisch gezien hetzelfde als te weinig gist gebruiken?

Ja en nee. Wat is te weinig? ???  :weetniet:   Dat is namelijk niet standaard gedefinieerd, te veel ook niet. Dus bij deze terminologie heb ik altijd mijn twijfels. ;) Wanneer is te veel?  :weetniet:  En wanneer is te weinig?  :weetniet:

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 17-06-2019  22:06 uJa en nee. Wat is te weinig? ???  :weetniet:   Dat is namelijk niet standaard gedefinieerd, te veel ook niet. Dus bij deze terminologie heb ik altijd mijn twijfels. ;) Wanneer is te veel?  :weetniet:  En wanneer is te weinig?  :weetniet:
De optimale hoeveelheid gist is denk ik die waarbij het bier uitgist voordat de gist uitgeput raakt. In deze link: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39128.msg596106.html#msg596106 heb ik daar een mooi voorbeeld van.


De gemeten grafiekjes kun je extrapoleren en daaruit blijkt dat de gisting bij aanwezigheid van suikers zou afnemen en rond dag 20   zodanig traag gaat dat je over vastlopen kunt spreken. Uit de berekening volgt echter ook dat rond dag 10 de suikers op zijn, dus de zaak daarom niet zal vastlopen. Volgens mij is dit de optimale hoeveelheid gist. Teveel gist is ook niet goed want dan krijg je een vlak bier.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 17-06-2019  22:47 uDe optimale hoeveelheid gist is denk ik die waarbij het bier uitgist voordat de gist uitgeput raakt.

Ja, dat is een definitie, maar daar kom je er niet mee. Ik zoek een getal, dus tussen X & Y gram/ml/°Plato is voldoende. Er onder is te weinig en er boven is te veel. Zolang we die getallen niet weten kunnen we niet concreet spreken van te veel of te weinig. ;)

Maar we gaan al weer offtopic...

hansHalberstadt

Op zich niet offtopic want er is een relatie tussen oude gist en optimale hoeveelheid (oude) gist
Er zijn wel getallen voor gram/ml/°Plato :075 million cells / ml /plato voor bovengist en het dubbele voor ondergist.
Met het proefje in de link die ik heb gegeven kun je in een aantal slagen bepalen bij hoeveel million cells / ml /plato de zaak vast dreigt te lopen en hoeveel je moet gebruiken om de zaak bv na extrapolatie vast te laten lopen 5 dagen nadat het is uitgegist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.