Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Overigens heb ik wel intresse in zo'n plaatje al vraag ik me alleen af of gaatjes van 3 mm niet te groot zijn?
3 mm is groot. De professionele filters hebben vaak sleuven van 0.7 mm die zich naar onderen verbreden tot 3-4 mm. Lengte ca. 2-3 cm. De vrije doorgang per plaat is dan ca. 6 %.De gaatjes in mijn filterplaat zijn 1.1 mm. En ca. 36 per cm2. Dus ca. 34 % vrije doorgang. Werkt prima.Hopbier
Hey, bedankt! Is prima plaat, gaatjes 2 mm is perfect: 1 mm loopt snel dicht en 3 mm gaat wel maar dan blijft het wort lang troebel. 50 x 50 cm is ook okay. Wel is hij met 1 mm een beetje dun, dus er moeten wat meer schroefjes onder ter ondersteuning. Nu nog een methode bedenken om het ding rond te krijgen! Doet "men" een opengeknipte slang om dat ding om hem in de ketel te klemmen?
Net zoals het openslijpen van een fust.Met een, hoe heet zo'n ding ook al weer, slijpschijf.Gaatje in het midden, iets maken waarmee je de slijpschijf rond kan draaien...
Ga je over op Herms, of een aparte filterkuip?
Hier op het forum zoekt iemand een plaat.Hier op dit prikbord heeft iemand 2 platen te koop.gj
Ik heb met een filterplaat gewerkt op gas en elektrisch verwarmd. Op gas gaat het wel mits er een dikke bodem in de ketel zit, elektrisch brande het aan. Dus toch maar weer terug naar koper sleuvenfilter waar ik langs kan roeren.Met een filterplaat had ik een iets hoger rendement (3-5%) tegenover een veel langere tijd eer ik heldere wort had. Dus ik hoop dat je een dikke sandwichbodem onder je ketel heb anders is de kans groot dat het aan gaat branden.
Ik vind het viespeukerij. Ja, ik weet het, daarna ga je nog koken dus voor het koken is blijkbaar werkelijk alles geoorloofd. Helaas heb ik Maagd in mijn ascendant of zo, dus ik kan dat gewoon niet.
Maar ik wil helemaal niet overscheppen! Dan moet je een aparte filterkuip hebben en die tijd, die tijd dat ik Hopmans nog geloofde en volgde, die tijd is verleden tijd!!Ik wil proberen om een filterbodem in de maischketel te leggen, 1 cm van de bodem, en de kraan middels een bochtje door deze filterbodem te steken en het filtraat daaronder af te hevelen.Enige vraag is of het filtraat ontoelaatbaar heter wordt dan het beslag boven de filterplaat. Wil ik wel uitproberen voor die 5 tientjes. Ik steek er zo een sensor in dan dan weet ik meteen wat waarheid en wat onzin is.
Maar hoe ga je de plaat bevestigen zonder dat er weer ergens een heel klein beetje wort achter kan blijven?
Beste Jacques, je hebt mij intussen meer dan duidelijk gemaakt dat het gleuvenfilter, en dan met name het JAVAL filter op dit forum Heilig zijn verklaard. Iedereen die een poging doet om wat anders te bedenken, wordt zulks met klem ontraden. Hij moet zelfs belachelijk worden gemaakt. Wat een flauwekul, zeg!Prima, joh! Ga lekker verder. Ik heb hier gewoon gevraagd of ik ergens geperforeerde RVS plaat kan kopen en daar ben ik goed mee geholpen en ik zal er op dit forum verder niemand mee lastig vallen. Notificatie opgezegd.