Star San

Gestart door Oscar, 18-10-2010 19:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleine_Schriek

Citaat van: Hopmans op 27-10-2010  06:40 uhttp://www.rebelbrewer.com/shoppingcart/products/PBW-(Powdered-Brewery-Wash)-%252d-8-lb.html

En wat dacht je hiervan?
Nooit geen ge-etter meer met pipetjes?

http://www.highgravitybrew.com/productcart/pc/Five-Star-5-2-pH-Stabilizer-71p1490.htm
Wow, die laatste klinkt echt als magie. Zou het werken?

Hopmans

Citaat van: Kleine_Schriek op 27-10-2010  08:38 uWow, die laatste klinkt echt als magie. Zou het werken?
Ik heb een Amerikaan gekend, en hij zei van wel.
FF apart topicie openen?

Kleine_Schriek

Citaat van: Hopmans op 27-10-2010  08:40 uIk heb een Amerikaan gekend, en hij zei van wel.
FF apart topicie openen?
Goed idee.

Die BPW ga ik trouwens mooi bestellen en uitproberen. Ik hou niet van caustic soda korrels van de Kruidvat. Wel goedkoop, dat moet ik toegeven, maar te chemisch gevaarlijk.

dennis

Ik schaam me een beetje  :-[ maar ik lijk die star san niet te kunnen verdunnen, elke keer wordt het troebel.

Wat ik doe:
Aanbevolen verdunning:
Star san: 1 ounce   = 28,35   gram
Water: 5 gallons = 18,93 liters   

Voor een spuitfles zou ik bv 750 ml maken, daar zou dan 1,12 gram Star san in moeten
Hoeveelheid Star san   1,12   gram   
Water   0,75   liter   
         
1,12 gram is een beetje lastig afwegen dus ik heb een Stock oplossing gemaakt:
Hoeveelheid Star san   11,23   gram   
Water   500   gram   

Spuitfles vullen vanuit stock         
Hoeveelheid stock: 51,12 gram
Hoeveelheid water: 0,70 liter

Wat doe ik fout?  Kan het handiger (zonder nauwkeurige weegschaal)?

Jacques

Star San reageert op mineralen in het water. Om dit te voorkomen moet je osmosewater of gedemineraliseerd water gebruiken. De aanschaf van een osmose-apparaat kan alleen al om die reden interessant zijn.

In de prijs van gedemineraliseerd water zitten behoorlijke prijsverschillen. Tot nu toe is de laagste prijs die ik gezien heb € 0,45 voor een liter bij het Kruidvat. Bij een andere drogist bij mij in het dorp moet je € 1,35 betalen. Weet iemand een winkelketen waar je goedkoper dan bij het Kruidvat terecht kunt? (En dan bedoel ik geen Makro want daar kun je als particulier niet terecht.)


Citaat van: dennis op 19-01-2011  18:09 uKan het handiger (zonder nauwkeurige weegschaal)?

Weegschalen met een weergave van 0,01 g zijn voor een habbekrats te koop via e-bay (zoeken naar scale 0.01 en gratis verzenden aanvinken).

Oscar

Wat is de mengverhouding in ml ?  :weetniet:

Jacques

Citaat van: Oscar op 19-01-2011  21:47 uWat is de mengverhouding in ml ?  :weetniet:

Ik ben er steeds van uitgegaan dat met ounce een fluid ounce bedoeld is.

Oscar

IK ook, Dus ff gerekend :

Verhouding op de verpakking : 1 oz starsan / 5 Gallon water

1 Gallon = 3,78541178 liter water --> 5 Gallon = 18,927058 liter
1 Gallon = 128 Fl oz (oz) dus 1 oz = 3,78541178/128 = 0,0295726 liter = 29,5735 ml

Dus mengverhouding = 29,5735 ml/18,927058 liter --> 1 ml per 1,56 liter

 :)

Henielma

In de Star San fles zit een maatbeker geïntegreerd. Hierop staat 1 Oz aangegeven met een streepje. Die hoeveelheid bij 19 liter osmosewater of gedemineraliseerd water en klaar is Kees. Mooi helder. En uit deze waterfles van 19 liter vul je dan weer een spuitfles.

Oscar

Citaat van: Henielma op 19-01-2011  22:53 uEn uit deze waterfles van 19 liter vul je dan weer een spuitfles.

Een waterfles van 19 liter... :o :o Dat is een flinke fles.... :D

Henielma

Dat zijn die standaard waterkoelerflessen van polycarbonaat.

Oscar

op de fles (Het maatbeer gedeelte) staat ook een ml verdeling. En dan zie ik dat 1 oz = 30 ml Als ik dan reken kom ik uit op een mengverhouding van 1,57 ml per liter water  :)

NewLine

Maar het lijkt me dat dennis ongeveer dezelfde verhouding doet (verschil fluid of niet maakt zo goed als niets uit).
Kan dat dan enkel aan de waterkwaliteit liggen? Wordt dat met 'normaal' water inderdaad direkt troebel?


dennis

Citaat van: NewLine op 19-01-2011  23:09 uMaar het lijkt me dat dennis ongeveer dezelfde verhouding doet (verschil fluid of niet maakt zo goed als niets uit).
Kan dat dan enkel aan de waterkwaliteit liggen? Wordt dat met 'normaal' water inderdaad direkt troebel?
Ik ging ervan uit dat kraanwater in Wageningen wel schoon genoeg is, ik ga het vandaag maar eens proberen met gedestilleerd water van de supermarkt.

De-Geert

Ik gebruik ook Wagenings kraanwater voor de oplossing die ik direct gebruik, dat geeft niet direct troebelheid. Wel als ik het langer wil bewaren, dan gebruik ik ook gedestilleerd water.
Verhouding 1,6 ml op 1 L water.


Muldermans

Sinds vandaag een flesje (8oz) Starsan in huis, ben benieuwd of dit echt zo'n super product is! Maandag even testen bij overhevelen van mijn sterke blonde :-)

orangeloo

Begrijp ik nu goed dat star san voor al de te desinfecteren handelingen kan worden gebruikt?
Nu gebruik ik Chempro Oxi, maar die emmertjes vliegen de deur uit.
Dus voor flesjes, gistvat, mandfles, hevels ....enz.

Jacques

Citaat van: orangeloo op 02-11-2011  06:59 uBegrijp ik nu goed dat star san voor al de te desinfecteren handelingen kan worden gebruikt?
Nu gebruik ik Chempro Oxi, maar die emmertjes vliegen de deur uit.
Dus voor flesjes, gistvat, mandfles, hevels ....enz.

Dat kan, maar dan moet je wel zeker zijn dat alles goed schoon is. Net als bijvoorbeeld sulfiet is Star San alleen een desinfecteermiddel. Oxi heeft het voordeel dat het reinigt en desinfecteert.

Vooral bij het opkweken van gist is Star San ideaal. Even wat oplossing vernevelen 2 seconden wachten en je bent klaar.

Muldermans

Citaat van: orangeloo op 02-11-2011  06:59 uBegrijp ik nu goed dat star san voor al de te desinfecteren handelingen kan worden gebruikt?
Nu gebruik ik Chempro Oxi, maar die emmertjes vliegen de deur uit.
Dus voor flesjes, gistvat, mandfles, hevels ....enz.

Inderdaad, en bij de voorgeschreven dosering hoef je nog niet te spoelen ook!

Kleine_Schriek

Het grote voordeel tov Oxi is dat het schuimt. Dus een groot vat vul je met 1 liter Star San, flink schudden en rollen en het zit overal. Klaar.

Polleke

Citaat van: orangeloo op 02-11-2011  06:59 uNu gebruik ik Chempro Oxi, maar die emmertjes vliegen de deur uit.
Als je bestelt mag je voor mij ook  meebestellen, dan delen we de verzendkosten.

orangeloo

Citaat van: Polleke op 02-11-2011  12:23 uAls je bestelt mag je voor mij ook  meebestellen, dan delen we de verzendkosten.
Heb net 2 emmertjes laten meebrengen, dus heb voorlopig weer even genoeg.  :brouwen:

Kleine_Schriek

Citaat van: Polleke op 02-11-2011  12:23 uAls je bestelt mag je voor mij ook  meebestellen, dan delen we de verzendkosten.
Als je Star San wilt bestellen, kun je beter 1 stuks bestellen ivm onder de 25 euro blijven voor de douane.


Jacques

Citaat van: Kleine_Schriek op 02-11-2011  20:05 uAls je Star San wilt bestellen, kun je beter 1 stuks bestellen ivm onder de 25 euro blijven voor de douane.

Daar heb je geen last van als je het spul in de UK koopt.

guuz

Moi, Heb gedemineraliseerd water gekocht bij de plaatselijke DA drogist om Star San te verdunnen. Nu zie ik op deze fles staan "niet voor inwendig gebruik" Hmmm is dit dan wel bij de bereiding van bier te gebruiken? Of spoelen jullie altijd na het gebruik van Star San? ???


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.