Aromahop in de ketel laten na koken

Gestart door weed, 18-10-2010 19:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

weed

Hallo,

Na het maischen en koken gebruik ik een rvs mantel van een waterslang om te filteren.
De hopbellen doe ik in hopzakken deze zakken haal ik na het koken uit de ketel.
Het jongbier koel ik inline tussen kookketel en gistvat met een warmtewisselaar.
Om de weerstand van het filter en de warmtewisselaar  te doorbreken is er een pompje in het circuit opgenomen.
Het zal duidelijk zijn dat het pompen ervoor zorgt dat er een deel hitte trub door het rvs filter getrokken wordt.
Indien ik niet pomp dan raakt het filter makkelijk verstopt.

Nu zou ik eens een poging willen wagen om de hopzakken in de ketel te laten en deze op het filter te houden met de roerstok zodat ze  als een filter werken.
Wat is de invloed op de smaak van het uiteindelijke bier als ik dit doe? immers de aroma hop verblijft nu veel langer in het jongbier.
Is er sprake van nog een ander mogelijk gevolg?

 :degroeten:

Gerb

Ik gooi de hopbellen altijd los in mijn kookketel en deze zijn dus tot het eind van het koken in het wort aanwezig. Ik heb hier geen smaakafwijkingen door ondervonden. Wanneer ik het gas uitdraai, wacht ik meestal 10-15 minuten om de hop te laten bezinken. De bellen werken dan als een soort filterbed. Ik gebruik hiervoor mijn hevelfilter met sleuven zonder doek. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de stroomsnelheid van je pomp of dit lukt bij jou.

 
CiteerIndien ik niet pomp dan raakt het filter makkelijk verstopt.
Hiermee bedoel je dus eigenlijk dat je filter sowieso dichtslibt maar met een pomp krijg je het er doorheen gezogen.

weed

Citaat van: Gerb op 18-10-2010  19:33 uIk gooi de hopbellen altijd los in mijn kookketel en deze zijn dus tot het eind van het koken in het wort aanwezig. Ik heb hier geen smaakafwijkingen door ondervonden. Wanneer ik het gas uitdraai, wacht ik meestal 10-15 minuten om de hop te laten bezinken. De bellen werken dan als een soort filterbed. Ik gebruik hiervoor mijn hevelfilter met sleuven zonder doek. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de stroomsnelheid van je pomp of dit lukt bij jou.

Wat is een smaakafwijking? tot nu toe haalde ik de hopzakken eruit het laten zitten zal anders smaken dan voorheen neem ik aan.
Het zal wel bitterder worden neem ik aan.

Citaat van: Gerb op 18-10-2010  19:33 uHiermee bedoel je dus eigenlijk dat je filter sowieso dichtslibt maar met een pomp krijg je het er doorheen gezogen.

Niet sowieso maar soms.

Het was de reden om een pomp aan te schaffen.
Als je hem dan toch hebt ga je bedenken wat je kan doen om het proces ermee te verbeteren ik ben vergeten te melden dat ik het jongbier eerst rondpomp om snel te koelen naar 75 graden en dan pas naar het gistvat.

 :degroeten:

Gerb

Citaat van: weed op 18-10-2010  20:19 uWat is een smaakafwijking? tot nu toe haalde ik de hopzakken eruit het laten zitten zal anders smaken dan voorheen neem ik aan.
Het zal wel bitterder worden neem ik aan.


Dit is een misverstand. Het bier wordt niet bitterder, maar hoppiger. Als je van hop houdt, is het geen ramp.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.