Schneider Weizen wil niet starten met 3068 WeihenStephaner gist

Gestart door kleine Minstreel, 10-10-2010 10:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kleine Minstreel

Vrijdag 15 liter Weizen gebrouwen volgens bekend recept. Donderdag 50 ml gist uit de koelkast gehaald en hiervan 25 ml gebruikt om 600 ml giststarter te maken. Dit overnacht bij 21 ºC op een roermotor laten staan.
De starter vertoonde wel wat activiteit maar veel minder dan anders en het sg was terug gelopen naar 1035.
Deze starter bij de 15 liter wort gedaan welke was terug gekoeld naar 20 ºC.
Zaterdag avond nog geen activiteit en omdat ik een nieuw gist vat gebruikt had was mijn conclusie dat het waterslot wel lek zou zijn dus alles over laten lopen in een steriel  gistvat waarvan bekend is dat het waterslot goed werkt. ook heb ik de resterende 25 ml gist toegevoegd (dus zonder deze op te kweken). Het gistvat staat bij 21 ºC in het donker.
Nu inmiddels zondag ochtend nog geen activiteit.
Zou ik een K97 korrelgist kunnen toevoegen of beter nog even wachten.

Gerb

Hoe lang heb je de gist in de koelkast bewaard en onder welke omstandigheden? Ik vind het persoonlijk ook wat kort dag om een dag van tevoren een giststarter te maken.

Je kunt controleren of het vat lek is, door te controleren of het wort er vergistend uit ziet. Als er een laag schuim op het bier ligt, gebeurt er wat.

Het lijkt me het beste als je nu de K97 gaat toevoegen. Het wort is vatbaar voor infecties en zeker na een keer hevelen is dat risico alleen nog maar toegenomen.

RobinB

Je methode is een beetje onduidelijk. Waar komt die 50 ml vandaan, een propagator zakje?
En heb je nu dus een starter gemaakt van van een halve Wyeast?

Dit in combinatie met het veel te korte tijdsbestek zal waarschijnlijk geleid hebben tot veel te weinig actieve gist...

William

Citaat van: RobinB op 10-10-2010  12:01 uJe methode is een beetje onduidelijk. Waar komt die 50ml vandaan, een propagator zakje?

En heb je de Wyeast verpakking wel laten opbollen na het smacken?

goom

Als je het SG meet en je ziet dat die terug zakt, dan zou ik zeggen gewoon geduld hebben en afwachten.
Komt het vast goed.

Hopmans

Citaat van: kleine Minstreel op 10-10-2010  10:53 uDe starter vertoonde wel wat activiteit maar veel minder dan anders en het sg was terug gelopen naar 1035.

Het SG meten van een starter?
Ben je niet bang voor een infectie dan?

Voordat je gaat enten moet je starter een bruisende energiebom zijn geweest.


kleine Minstreel

Sorry ik was niet helemaal duidelijk gisteren. Mijn methode was een flesje met daarin 75 ml gistslurry van een vorig brouwsel dat vergist is met de 3068 WheihenStephaner. Hieruit heb ik 50 ml in een erlemeyer gedaan met daarin 150 ml wort van 15 gram poeder opgelost en 10 min gekookt. Dit heeft overnacht geroerd en er was activiteit. De volgende morgen dit op geschaald naar 600 ml totaal. Ik was mijn handen tijdens alle acties met 70% ethanol ook alle glaswerk, stoppen en waterslot worden ontsmet. Nu maandag morgen dus 60 uur na toevoegen een klein beetje activiteit een schuim laagje van een centimeter en als ik het gistvat rol dan krijg ik een koolzuur stroom.
Het SG is nog niet gedaald maar het monster wat ik genomen heb smaakt of ruikt niet vies .
Ik heb nog gewacht met het toevoegen van de korrel gist k97 maar de temp is nu 22 ºC in de ruimte. Dus ik wil het nog even aankijken.

Adrie

Citaat van: kleine Minstreel op 11-10-2010  11:07 uHieruit heb ik 50 ml in een erlemeyer gedaan met daarin 150 ml wort van 15 Gram poeder opgelost en 10min gekookt.

Je hebt toch niet de gist gekookt?!?

kleine Minstreel

Citaat van: Adrie op 11-10-2010  11:13 uJe hebt toch niet de gist gekookt?!?

Had daadwerkelijk tussen haakjes moeten staan dus toegevoegd aan wort die gekookt was en teruggekoeld naar kamertemp van 20 ºC.

kleine Minstreel

Vandaag maandag 18 okt. het bier vertoont nu al een volle week activiteit op het waterslot dus maar eens het SG gemeten dat was nog 1044 komende van 1063. Voorlopig laat ik het bier maar rustig verder gisten en we zien wel wat het wor(d)t.
Weggooien kan altijd nog. De geur en smaak blijven goed.

Gerb

Dat schiet niet erg op, maar gelukkig doet ie wel wat. Verwacht geen dichtheid onder de 1010 nu, de gist is duidelijk niet vitaal genoeg geweest. Heb je nog droge gist liggen?

kleine Minstreel

Ja een K97 korrel gist die ook gebruikt wordt in Duitse bieren zal ik deze dan toch maar toevoegen

Gerb

Nou ja, ik ben misschien nogal panisch wat dat betreft en ik zou het dus wel doen. Het heeft geen zin om nog gist toe te gaan voegen als de vergisting eenmaal stilgevallen is. Nu zou dus een goed moment zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.