Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Schneider Weizen wil niet starten met 3068 WeihenStephaner gist  (gelezen 3261 keer)

Offline kleine Minstreel

• Super lid
  • Land: nl
  • Gedenk gisteren, droom van morgen en leef vandaag
Vrijdag 15 liter Weizen gebrouwen volgens bekend recept. Donderdag 50 ml gist uit de koelkast gehaald en hiervan 25 ml gebruikt om 600 ml giststarter te maken. Dit overnacht bij 21 ºC op een roermotor laten staan.
De starter vertoonde wel wat activiteit maar veel minder dan anders en het sg was terug gelopen naar 1035.
Deze starter bij de 15 liter wort gedaan welke was terug gekoeld naar 20 ºC.
Zaterdag avond nog geen activiteit en omdat ik een nieuw gist vat gebruikt had was mijn conclusie dat het waterslot wel lek zou zijn dus alles over laten lopen in een steriel  gistvat waarvan bekend is dat het waterslot goed werkt. ook heb ik de resterende 25 ml gist toegevoegd (dus zonder deze op te kweken). Het gistvat staat bij 21 ºC in het donker.
Nu inmiddels zondag ochtend nog geen activiteit.
Zou ik een K97 korrelgist kunnen toevoegen of beter nog even wachten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: Schneider Weizen wil niet starten met 3068 WeihenStephaner gist
« Reactie #1 Gepost op: 10-10-2010 11:05 u »
Hoe lang heb je de gist in de koelkast bewaard en onder welke omstandigheden? Ik vind het persoonlijk ook wat kort dag om een dag van tevoren een giststarter te maken.

Je kunt controleren of het vat lek is, door te controleren of het wort er vergistend uit ziet. Als er een laag schuim op het bier ligt, gebeurt er wat.

Het lijkt me het beste als je nu de K97 gaat toevoegen. Het wort is vatbaar voor infecties en zeker na een keer hevelen is dat risico alleen nog maar toegenomen.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #2 Gepost op: 10-10-2010 12:01 u »
Je methode is een beetje onduidelijk. Waar komt die 50 ml vandaan, een propagator zakje?
En heb je nu dus een starter gemaakt van van een halve Wyeast?

Dit in combinatie met het veel te korte tijdsbestek zal waarschijnlijk geleid hebben tot veel te weinig actieve gist...

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #3 Gepost op: 10-10-2010 12:08 u »
Je methode is een beetje onduidelijk. Waar komt die 50ml vandaan, een propagator zakje?

En heb je de Wyeast verpakking wel laten opbollen na het smacken?

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #4 Gepost op: 11-10-2010 07:09 u »
Als je het SG meet en je ziet dat die terug zakt, dan zou ik zeggen gewoon geduld hebben en afwachten.
Komt het vast goed.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 11-10-2010 07:35 u »
De starter vertoonde wel wat activiteit maar veel minder dan anders en het sg was terug gelopen naar 1035.

Het SG meten van een starter?
Ben je niet bang voor een infectie dan?

Voordat je gaat enten moet je starter een bruisende energiebom zijn geweest.

Offline kleine Minstreel

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 11-10-2010 11:07 u »
Sorry ik was niet helemaal duidelijk gisteren. Mijn methode was een flesje met daarin 75 ml gistslurry van een vorig brouwsel dat vergist is met de 3068 WheihenStephaner. Hieruit heb ik 50 ml in een erlemeyer gedaan met daarin 150 ml wort van 15 gram poeder opgelost en 10 min gekookt. Dit heeft overnacht geroerd en er was activiteit. De volgende morgen dit op geschaald naar 600 ml totaal. Ik was mijn handen tijdens alle acties met 70% ethanol ook alle glaswerk, stoppen en waterslot worden ontsmet. Nu maandag morgen dus 60 uur na toevoegen een klein beetje activiteit een schuim laagje van een centimeter en als ik het gistvat rol dan krijg ik een koolzuur stroom.
Het SG is nog niet gedaald maar het monster wat ik genomen heb smaakt of ruikt niet vies .
Ik heb nog gewacht met het toevoegen van de korrel gist k97 maar de temp is nu 22 ºC in de ruimte. Dus ik wil het nog even aankijken.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #7 Gepost op: 11-10-2010 11:13 u »
Hieruit heb ik 50 ml in een erlemeyer gedaan met daarin 150 ml wort van 15 Gram poeder opgelost en 10min gekookt.

Je hebt toch niet de gist gekookt?!?

Offline kleine Minstreel

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 11-10-2010 11:25 u »
Je hebt toch niet de gist gekookt?!?

Had daadwerkelijk tussen haakjes moeten staan dus toegevoegd aan wort die gekookt was en teruggekoeld naar kamertemp van 20 ºC.

Offline kleine Minstreel

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 18-10-2010 21:24 u »
Vandaag maandag 18 okt. het bier vertoont nu al een volle week activiteit op het waterslot dus maar eens het SG gemeten dat was nog 1044 komende van 1063. Voorlopig laat ik het bier maar rustig verder gisten en we zien wel wat het wor(d)t.
Weggooien kan altijd nog. De geur en smaak blijven goed.

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 19-10-2010 08:46 u »
Dat schiet niet erg op, maar gelukkig doet ie wel wat. Verwacht geen dichtheid onder de 1010 nu, de gist is duidelijk niet vitaal genoeg geweest. Heb je nog droge gist liggen?

Offline kleine Minstreel

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 19-10-2010 10:05 u »
Ja een K97 korrel gist die ook gebruikt wordt in Duitse bieren zal ik deze dan toch maar toevoegen

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 19-10-2010 10:10 u »
Nou ja, ik ben misschien nogal panisch wat dat betreft en ik zou het dus wel doen. Het heeft geen zin om nog gist toe te gaan voegen als de vergisting eenmaal stilgevallen is. Nu zou dus een goed moment zijn.

Tags: