Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Dichtgeslagen filter in Herms  (gelezen 3001 keer)

Offline Hans Vuik

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Dichtgeslagen filter in Herms
« Gepost op: 17-10-2010 21:12 u »
Ben net begonnen met brouwen. Heb Herms gebouwd, met 8-hoekig wortfilter. Pomp is ~30 l/min. Installatie werkt perfect met water, maar als ik ga maischen slaat filter dicht.

Van Jacques begreep ik dat het filteren langzaam moet, maar ik kan niet langzamer filteren (wordt bepaald door de pomp) En je hebt je flow nodig om op te warmen via de warmtewisselaar in de kookketel.

Of is misschien de flow van de pomp te groot? Er zijn veel mensen die met zo'n wortfilter werken, dus ik doe waarschijnlijk iets fout. FLow door de pomp (en dus het wortfilter) beperken? Of meer filteroppervlak (filterbodem)?

Hoop dat jullie wat ervaring willen delen,

gr.

Hans Vuik

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: dichtgeslagen filter in Herms
« Reactie #1 Gepost op: 17-10-2010 21:24 u »
Als je het geschrote mout hebt gestort, kan je 10 min wachten voordat je gaat circuleren. Dan heeft het filterbed de tijd om wat in te zakken en komt er minder fijn materiaal doorheen. Het filterbed wordt dan ook wat minder compact.

Door op de aanvoer van de pomp een kraan te monteren, kan je het debiet regelen.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #2 Gepost op: 17-10-2010 21:33 u »
Tja, 30 liter per minuut is natuurlijk wel vragen om dichtslaan van het filter. Geen idee overigens hoeveel l/min wel zou moeten kunnen. De door Gerb genoemde pomp monteer je aan de uitgang, zodat de pomp niet droogloopt.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 17-10-2010 21:56 u »
Ik heb ook een HERMS en ben het helemaal met Gerb en Herman eens. Wacht 10 min voordat je begint met circuleren (stort je mout dus 5 graden boven je gewenste start maisch temp) en begin dan zo langzaam als je kan te pompen. Na een paar min kan je het debiet opvoeren, maar 30 L/min is veel en veel te veel.

Offline Hans Vuik

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Dichtgeslagen filter in Herms
« Reactie #4 Gepost op: 17-10-2010 23:41 u »
Bedankt voor de steun. Ga het proberen!

Offline hirsnl

• Vol lid
  • Na testen en meten het brouwen niet vergeten.
« Reactie #5 Gepost op: 18-10-2010 01:45 u »
Ben net begonnen met brouwen. Heb Herms gebouwd, met 8-hoekig wortfilter. Pomp is ~30 l/min. Installatie werkt perfect met water, maar als ik ga maischen slaat filter dicht.
Van Jacques begreep ik dat het filteren langzaam moet, maar ik kan niet langzamer filteren (wordt bepaald door de pomp) En je hebt je flow nodig om op te warmen via de warmtewisselaar in de kookketel.
Of is misschien de flow van de pomp te groot? Er zijn veel mensen die met zo'n wortfilter werken, dus ik doe waarschijnlijk iets fout. FLow door de pomp (en dus het wortfilter) beperken? Of meer filteroppervlak (filterbodem)?
Hoop dat jullie wat ervaring willen delen, gr.Hans Vuik
Ikzelf heb een RIMS gebouwd en zat met hetzelfde probleem. Inderdaad de flow (doorstroomsnelheid) van het wort was te hoog. Hoe kwam ik aan de juiste doorstroomsnelheid? Ik heb mijn maischketel gevuld met water en hier mijn strainmaster ingezet en ben gaan overhevelen. Het water in een emmer laten lopen voor 1 minuut en dan de aantal liters water meten. Ik kwam er achter dat de juiste flow 9 L/min was. Want ook tijdens mijn brouwen in de pan had ik geen problemen met  het dichtslaan van mijn filterbed.  Om jou probleem op te lossen denk ik dat je een bypass moet maken over je pomp, zodat je de doorstroomsnelheid kunt regelen. Ik zelf heb een andere pomp gemonteerd met minder capaciteit.

Offline hirsnl

• Vol lid
  • Na testen en meten het brouwen niet vergeten.
« Reactie #6 Gepost op: 18-10-2010 01:49 u »
Overigens, ik vul de RIMS met water, stort de mout dan even roeren en begin direct met maischen. Nooit geen problemen gehad.

Tags: herms/rims