Steeping, wat is het?

Gestart door korek, 16-10-2010 22:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

korek

Er wordt door sommige doorgewinterde brouwers op dit forum wel eens gerept over de term 'steeping'. Een geheimzinnige term dacht ik, tot ik even ging 'Googlen' en vond dat het met thee zetten te maken heeft.: Herbal teas may be prepared by decoction, infusion, or maceration'. Uiteraard snap ik het belang, bekeken in het zicht van bierbrouwen, maar heeft iemand in het brouw-wereldje enig inzicht en/of ervaring met dit fenomeen?

Sjakie

Je kunt het inderdaad zien als thee zetten.
Je gebruikt de speciaal mouten in een zakje en "maischt"daarmee.
De basis mout doe je er bij koken als droog moutextract bij.

Heel populair in de VS.

Het lijkt mij gewoon een tussenstap naar volmout brouwen.
Voordelen lijkt het mij weinig te hebben ten opzichte van in een zak brouwen.

Jacques

Steeping is een methode die in de VS veel wordt toegepast door extract brouwers. Ze hangen in de moutextractoplossing een zak met caramouten of gekleurde mouten. De bedoeling is dat uit de mouten het een en ander oplost om zo de smaak van de moutextracoplossing  te versterken.

[edit]
Ik zie dat Sjakie mij net voor was.
[/edit]

korek

Ik ben ook wel eens actief op Amerikaanse fora en weet wel dat het daar populair is, maar het gaat mij erom dat de beginnelingen op dit forum ook weten wat het betekent en wat het effect is op de uiteindelijke smaak van je zelf gebrouwen bier is. Zelf doe ik het nooit, want ik vind mijn bieren al genoeg gehopt.

korek

Citaat van: Jacques op 16-10-2010  22:57 uSteeping is een methode die in de VS veel wordt toegepast door extract brouwers. Ze hangen in de moutextractoplossing een zak met caramouten of gekleurde mouten. De bedoeling is dat uit de mouten het een en ander oplost om zo de smaak van de moutextracoplossing  te versterken.
Dat klopt natuurlijk, maar ze passen het ook toe met het hoppen van het bier.

Oscar

Simpel gezegd : Steeping = Extraheren  :)

korek

Citaat van: Oscar op 16-10-2010  23:11 uSimpel gezegd : Steeping = Extraheren  :)

In het geval van hoppen,  ja. In het geval van maischen, nee. Het laatste omdat dat niet zo simpel is, je hebt op verschillende temp's ook andere suikers tot je beschikking, toch?

RobinB

Dat gaat minder op voor Cara-mouten. Die zijn al versuikerd en hoeven alleen nog maar op te lossen.

Jacques

Citaat van: korek op 16-10-2010  23:17 uIn het geval van hoppen,  ja. In het geval van maischen, nee. Het laatste omdat dat niet zo simpel is, je hebt op verschillende temp's ook andere suikers tot je beschikking, toch?

Als het gaat om hop is het gewoon het hoppen van moutextract. Of om een extra hopsmaak aan een blik geven.
Steeping is vooral een kwestie van extra moutsmaken. Het gaat om mouten die niet gemaischt hoeven te worden en die redelijk goed oplosbaar zijn in kokend wort.

[edit]
En nu is Robin mij voor. Toch wat sneller typen.  ;)
[/edit]

korek

Dat is duidelijk Robin (voor jouw en mij, en vele anderen) . Ik bedoel eigenlijk, wat kan de beginner er mee en in het algemeen of het wat toevoegt aan je bierbrouwen.

Jacques

Citaat van: korek op 16-10-2010  23:27 uDat is duidelijk Robin (voor jouw en mij, en vele anderen) . Ik bedoel eigenlijk, wat kan de beginner er mee en in het algemeen of het wat toevoegt aan je bierbrouwen.

Binnenkort maak ik een cursus voor de beginners met blik en moutextract. Daarin zal ik ook aandacht besteden aan deze techniek.
Op dit moment ben ik de beginnersvragen op het forum aan het bekijken zodat de cursus volledig toegespitst is op de vele vragen die bij beginners leven.

korek

Loffelijk streven Jaques, temeer omdat inderdaad beginnelingen zich waarschijnlijk afvragen wat het in hemelsnaam is!

Edgar

Als je gewoon de betekenis van 'to steep' opzoekt is vrij snel duidelijk wat wordt bedoeld: inweken, extraheren. Meer is het niet. En toch meestal met 'special malts' met de bedoeling die 'speciale' smaken en kleur toe te voegen aan moutextractbrouwsels zonder het zetmeel toe te voegen. Ze doen het dacht ik ook wel op maischtemperaturen, da's dan steepen voor gevorderden. Dan kan je ongestraft geschroot steepen zonder al te veel zetmeel in je bier.
Karamelmouten zijn natuurlijk populaire steepers door het lage zetmeelgehalte.

korek

Citaat van: Edgar op 17-10-2010  00:19 uAls je gewoon de betekenis van 'to steep' opzoekt is vrij snel duidelijk wat wordt bedoeld: inweken, extraheren. Meer is het niet. En toch meestal met 'special malts' met de bedoeling die 'speciale' smaken en kleur toe te voegen aan moutextractbrouwsels zonder het zetmeel toe te voegen. Ze doen het dacht ik ook wel op maischtemperaturen, da's dan steepen voor gevorderden. Dan kan je ongestraft geschroot steepen zonder al te veel zetmeel in je bier.
Karamelmouten zijn natuurlijk populaire steepers door het lage zetmeelgehalte.

Dat klopt wel ongeveer met mijn voorstelling, Pas je het zelf wel eens toe? Ik niet omdat ik denk dat het niets toe voegt aan de smaak en bovendien weet je commerciele brouwers die het toepassen, behalve enkele bizarre brouwer in de US.

Oscar

Citaat van: korek op 17-10-2010  00:28 uDat klopt wel ongeveer met mijn voorstelling, Pas je het zelf wel eens toe?

Hier in Nederland is steeping (nog) niet ingeburgerd omdat wij hier op dit forum (en ook op het Vlaamse forum) brouwers aan het 100% mout brouwen proberen te krijgen. Het kost meer tijd, maar is wel goedkoper (Moutextract is vrij duur).

En steeping is een beetje een tussenvorm tussen het extract brouwen en het volledig met mout brouwen... :brouwen:

RobinB

Citaat van: korek op 17-10-2010  00:28 uIk niet omdat ik denk dat het niets toe voegt aan de smaak en bovendien weet je commerciële brouwers die het toepassen, behalve enkele bizarre brouwer in de US.

Hmmm die zin loopt ook niet geheel lekker.
Toch vind ik je veronderstelling wat onwaarschijnlijk, immers als het geen smaakeffect geeft, waarom zouden dan zoveel hobbybrouwers in de VS het toepassen?

William

Ik dacht dat onze buren aan de overkant van de plas steeping vooral gebruikten bij extractbrouwsels. Zeg maar een klein beetje oefenen met mouten maar nog niet all the way durven te gaan.

korek

Klopt, bij nader inzien is het taalkundig gezien niet correct. Maar dat terzijde, Amerikanen kennende, proberen ze vaak iets dat achteraf niets oplevert en naar mijn idee is 'steeping' ook zoiets.

William

Op zich zit er in hun aanpak wel iets logisch. Op deze wijze kun je in een extractbrouwsel wat meer moutkarakter krijgen.

Ook bij all-grain brouwsels kan ik me voorstellen dat je sommige granen niet de hele tijd in het warme water wilt laten dobberen. Kort extraheren van fijngemalen kleurmout is dan net zo efficiënt. Doorgaans zijn die Amerikanen niet zó dom.

korek

Citaat van: William op 17-10-2010  00:57 uOp zich zit er in hun aanpak wel iets logisch. Op deze wijze kun je in een extractbrouwsel wat meer moutkarakter krijgen.

Ook bij all-grain brouwsels kan ik me voorstellen dar je sommige granen niet de hele tijd in het warme water wilt laten dobberen. Kort extraheren van fijngemalen kleurmout is dan net zo efficiënt. Doorgaans zijn die Amerikanen niet zó dom.

Kijk, nu begint het waardevol te worden, wat betreft graan, maar dat betekent wel dat je elke graanstort onafhankelijk moet storten en bij mijn installatie stuit dat op grote problemen.

RobinB

Ik heb dat wel eens gedaan voor een dunkel weizen. Tarwe alleen in de kruidnagelrust, pilsmout erbij tijdens de versuikeringsstappen en op het eind van het maischen de Cara-mouten.
Het uiteindelijke bier werd teveel gedomineerd door kruidnagel om het Cara-mout effect te proeven.

korek

Citaat van: RobinB op 17-10-2010  01:10 uIk heb dat wel eens gedaan voor een dunkel weizen. Tarwe alleen in de kruidnagelrust, pilsmout erbij tijdens de versuikeringsstappen en op het eind van het maischen de Cara-mouten.
Het uiteindelijke bier werd teveel gedomineerd door kruidnagel om het Cara-mout effect te proeven.
Tsja, soms heb je dat met experimenteren. Zelf ook inderdaad eens gedaan met een Schneidergist brouwsel, was ook niet lekker, maar wel opgedronken. Weggooien doe ik zelden.

korek

Overigens is deze draad niet bedoeld voor beginners en gevorderden, want er is niet bewezen dat het wezenlijk bijdraagt tot het verbeteren van je eigenbrouw. Enkele Amerikaanse egobrouwers denken dat ze met deze term zich op de wereldbierkaart kunnen zetten.

Oscar

Citaat van: korek op 17-10-2010  01:22 uwas ook niet lekker, maar wel opgedronken. Weggooien doe ik zelden.

Tsja, je kunt beter rotzooi zuipen.... ;D ;D Als iets niet lekker is, kwel jezelf dan niet. Gooi het weg en brouw een nieuw bier. Op jou leeftijd is nog zonde om slecht bier te drinken, ook al is het van jezelf.


korek

Ik ben dan waarschijinlijk een masochist, lekker mezelf kwellen met mijn eigen brouwfouten, zodat ik dat niet nog een keer doe. Het gekke is, dat naarmate ik meer van het foute bier drink, ik het zelfs lekker ga vinden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.