Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Steeping, wat is het?  (gelezen 7098 keer)

Offline korek

• Super lid
  • Land: nl
  • Pint lid
Steeping, wat is het?
« Gepost op: 16-10-2010 22:32 u »
Er wordt door sommige doorgewinterde brouwers op dit forum wel eens gerept over de term 'steeping'. Een geheimzinnige term dacht ik, tot ik even ging 'Googlen' en vond dat het met thee zetten te maken heeft.: Herbal teas may be prepared by decoction, infusion, or maceration'. Uiteraard snap ik het belang, bekeken in het zicht van bierbrouwen, maar heeft iemand in het brouw-wereldje enig inzicht en/of ervaring met dit fenomeen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Sjakie

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Senior lid
Re: Steeping, wat is het?
« Reactie #1 Gepost op: 16-10-2010 22:55 u »
Je kunt het inderdaad zien als thee zetten.
Je gebruikt de speciaal mouten in een zakje en "maischt"daarmee.
De basis mout doe je er bij koken als droog moutextract bij.

Heel populair in de VS.

Het lijkt mij gewoon een tussenstap naar volmout brouwen.
Voordelen lijkt het mij weinig te hebben ten opzichte van in een zak brouwen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 16-10-2010 22:57 u »
Steeping is een methode die in de VS veel wordt toegepast door extract brouwers. Ze hangen in de moutextractoplossing een zak met caramouten of gekleurde mouten. De bedoeling is dat uit de mouten het een en ander oplost om zo de smaak van de moutextracoplossing  te versterken.

[edit]
Ik zie dat Sjakie mij net voor was.
[/edit]

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #3 Gepost op: 16-10-2010 23:02 u »
Ik ben ook wel eens actief op Amerikaanse fora en weet wel dat het daar populair is, maar het gaat mij erom dat de beginnelingen op dit forum ook weten wat het betekent en wat het effect is op de uiteindelijke smaak van je zelf gebrouwen bier is. Zelf doe ik het nooit, want ik vind mijn bieren al genoeg gehopt.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #4 Gepost op: 16-10-2010 23:05 u »
Steeping is een methode die in de VS veel wordt toegepast door extract brouwers. Ze hangen in de moutextractoplossing een zak met caramouten of gekleurde mouten. De bedoeling is dat uit de mouten het een en ander oplost om zo de smaak van de moutextracoplossing  te versterken.
Dat klopt natuurlijk, maar ze passen het ook toe met het hoppen van het bier.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 16-10-2010 23:11 u »
Simpel gezegd : Steeping = Extraheren  :)

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #6 Gepost op: 16-10-2010 23:17 u »
Simpel gezegd : Steeping = Extraheren  :)

In het geval van hoppen,  ja. In het geval van maischen, nee. Het laatste omdat dat niet zo simpel is, je hebt op verschillende temp's ook andere suikers tot je beschikking, toch?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #7 Gepost op: 16-10-2010 23:22 u »
Dat gaat minder op voor Cara-mouten. Die zijn al versuikerd en hoeven alleen nog maar op te lossen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 16-10-2010 23:23 u »
In het geval van hoppen,  ja. In het geval van maischen, nee. Het laatste omdat dat niet zo simpel is, je hebt op verschillende temp's ook andere suikers tot je beschikking, toch?

Als het gaat om hop is het gewoon het hoppen van moutextract. Of om een extra hopsmaak aan een blik geven.
Steeping is vooral een kwestie van extra moutsmaken. Het gaat om mouten die niet gemaischt hoeven te worden en die redelijk goed oplosbaar zijn in kokend wort.

[edit]
En nu is Robin mij voor. Toch wat sneller typen.  ;)
[/edit]

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #9 Gepost op: 16-10-2010 23:27 u »
Dat is duidelijk Robin (voor jouw en mij, en vele anderen) . Ik bedoel eigenlijk, wat kan de beginner er mee en in het algemeen of het wat toevoegt aan je bierbrouwen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 16-10-2010 23:32 u »
Dat is duidelijk Robin (voor jouw en mij, en vele anderen) . Ik bedoel eigenlijk, wat kan de beginner er mee en in het algemeen of het wat toevoegt aan je bierbrouwen.

Binnenkort maak ik een cursus voor de beginners met blik en moutextract. Daarin zal ik ook aandacht besteden aan deze techniek.
Op dit moment ben ik de beginnersvragen op het forum aan het bekijken zodat de cursus volledig toegespitst is op de vele vragen die bij beginners leven.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #11 Gepost op: 16-10-2010 23:38 u »
Loffelijk streven Jaques, temeer omdat inderdaad beginnelingen zich waarschijnlijk afvragen wat het in hemelsnaam is!

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #12 Gepost op: 17-10-2010 00:19 u »
Als je gewoon de betekenis van 'to steep' opzoekt is vrij snel duidelijk wat wordt bedoeld: inweken, extraheren. Meer is het niet. En toch meestal met 'special malts' met de bedoeling die 'speciale' smaken en kleur toe te voegen aan moutextractbrouwsels zonder het zetmeel toe te voegen. Ze doen het dacht ik ook wel op maischtemperaturen, da's dan steepen voor gevorderden. Dan kan je ongestraft geschroot steepen zonder al te veel zetmeel in je bier.
Karamelmouten zijn natuurlijk populaire steepers door het lage zetmeelgehalte.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #13 Gepost op: 17-10-2010 00:28 u »
Als je gewoon de betekenis van 'to steep' opzoekt is vrij snel duidelijk wat wordt bedoeld: inweken, extraheren. Meer is het niet. En toch meestal met 'special malts' met de bedoeling die 'speciale' smaken en kleur toe te voegen aan moutextractbrouwsels zonder het zetmeel toe te voegen. Ze doen het dacht ik ook wel op maischtemperaturen, da's dan steepen voor gevorderden. Dan kan je ongestraft geschroot steepen zonder al te veel zetmeel in je bier.
Karamelmouten zijn natuurlijk populaire steepers door het lage zetmeelgehalte.

Dat klopt wel ongeveer met mijn voorstelling, Pas je het zelf wel eens toe? Ik niet omdat ik denk dat het niets toe voegt aan de smaak en bovendien weet je commerciele brouwers die het toepassen, behalve enkele bizarre brouwer in de US.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #14 Gepost op: 17-10-2010 00:36 u »
Dat klopt wel ongeveer met mijn voorstelling, Pas je het zelf wel eens toe?

Hier in Nederland is steeping (nog) niet ingeburgerd omdat wij hier op dit forum (en ook op het Vlaamse forum) brouwers aan het 100% mout brouwen proberen te krijgen. Het kost meer tijd, maar is wel goedkoper (Moutextract is vrij duur).

En steeping is een beetje een tussenvorm tussen het extract brouwen en het volledig met mout brouwen... :brouwen:

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 17-10-2010 00:38 u »
Ik niet omdat ik denk dat het niets toe voegt aan de smaak en bovendien weet je commerciŽle brouwers die het toepassen, behalve enkele bizarre brouwer in de US.

Hmmm die zin loopt ook niet geheel lekker.
Toch vind ik je veronderstelling wat onwaarschijnlijk, immers als het geen smaakeffect geeft, waarom zouden dan zoveel hobbybrouwers in de VS het toepassen?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #16 Gepost op: 17-10-2010 00:45 u »
Ik dacht dat onze buren aan de overkant van de plas steeping vooral gebruikten bij extractbrouwsels. Zeg maar een klein beetje oefenen met mouten maar nog niet all the way durven te gaan.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #17 Gepost op: 17-10-2010 00:52 u »
Klopt, bij nader inzien is het taalkundig gezien niet correct. Maar dat terzijde, Amerikanen kennende, proberen ze vaak iets dat achteraf niets oplevert en naar mijn idee is 'steeping' ook zoiets.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #18 Gepost op: 17-10-2010 00:57 u »
Op zich zit er in hun aanpak wel iets logisch. Op deze wijze kun je in een extractbrouwsel wat meer moutkarakter krijgen.

Ook bij all-grain brouwsels kan ik me voorstellen dat je sommige granen niet de hele tijd in het warme water wilt laten dobberen. Kort extraheren van fijngemalen kleurmout is dan net zo efficiŽnt. Doorgaans zijn die Amerikanen niet zů dom.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #19 Gepost op: 17-10-2010 01:04 u »
Op zich zit er in hun aanpak wel iets logisch. Op deze wijze kun je in een extractbrouwsel wat meer moutkarakter krijgen.

Ook bij all-grain brouwsels kan ik me voorstellen dar je sommige granen niet de hele tijd in het warme water wilt laten dobberen. Kort extraheren van fijngemalen kleurmout is dan net zo efficiŽnt. Doorgaans zijn die Amerikanen niet zů dom.

Kijk, nu begint het waardevol te worden, wat betreft graan, maar dat betekent wel dat je elke graanstort onafhankelijk moet storten en bij mijn installatie stuit dat op grote problemen.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 17-10-2010 01:10 u »
Ik heb dat wel eens gedaan voor een dunkel weizen. Tarwe alleen in de kruidnagelrust, pilsmout erbij tijdens de versuikeringsstappen en op het eind van het maischen de Cara-mouten.
Het uiteindelijke bier werd teveel gedomineerd door kruidnagel om het Cara-mout effect te proeven.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #21 Gepost op: 17-10-2010 01:22 u »
Ik heb dat wel eens gedaan voor een dunkel weizen. Tarwe alleen in de kruidnagelrust, pilsmout erbij tijdens de versuikeringsstappen en op het eind van het maischen de Cara-mouten.
Het uiteindelijke bier werd teveel gedomineerd door kruidnagel om het Cara-mout effect te proeven.
Tsja, soms heb je dat met experimenteren. Zelf ook inderdaad eens gedaan met een Schneidergist brouwsel, was ook niet lekker, maar wel opgedronken. Weggooien doe ik zelden.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #22 Gepost op: 17-10-2010 01:45 u »
Overigens is deze draad niet bedoeld voor beginners en gevorderden, want er is niet bewezen dat het wezenlijk bijdraagt tot het verbeteren van je eigenbrouw. Enkele Amerikaanse egobrouwers denken dat ze met deze term zich op de wereldbierkaart kunnen zetten.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #23 Gepost op: 17-10-2010 01:57 u »
was ook niet lekker, maar wel opgedronken. Weggooien doe ik zelden.

Tsja, je kunt beter rotzooi zuipen.... ;D ;D Als iets niet lekker is, kwel jezelf dan niet. Gooi het weg en brouw een nieuw bier. Op jou leeftijd is nog zonde om slecht bier te drinken, ook al is het van jezelf.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #24 Gepost op: 17-10-2010 02:05 u »
Ik ben dan waarschijinlijk een masochist, lekker mezelf kwellen met mijn eigen brouwfouten, zodat ik dat niet nog een keer doe. Het gekke is, dat naarmate ik meer van het foute bier drink, ik het zelfs lekker ga vinden.

Tags: steeping