Welke pomp is het beste

Gestart door Rowan Huigen, 10-10-2010 17:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rowan Huigen

Sinds enkele weken ben ik samen met een vriend spullen aan het verzamelen voor het maken van een HERMS. Het gaat om een capaciteit van 50 liter. Welke pomp is het meest geschikt hiervoor, een Iwaki, een March of misschien een wasmachinepomp. Wie kan mij hierover adviseren en weet waar ik deze spullen binnen europa kan kopen. Bijvoorbaad dank Rowan

RobinB

Iwaki en de March zijn hieruit de enige en gelijkwaardige opties.

Ko

Citaat van: RobinB op 10-10-2010  18:09 uIwaki en de March zijn hieruit de enige en gelijkwaardige opties.

March is denk ik wel iets geschikter merk. Tenminste dit type. Hiermee kun je zelfs kokende wort voedselveilig verpompen. Alleen is het grote probleem dat die March pompen hier niet zo goed verkrijgbaar zijn....

RobinB

Met mijn iwaki pomp ik ook kokend wort, no problemo!
:)

Ko

Heb ik dan een te grote angst voor weekmakers? Want dat is toch eigenlijk de reden dat je eigenlijk geen kokende vloeistoffen met een Iwaki mag verpompen toch?

Albertus

Citaat van: Ko op 10-10-2010  18:25 uHeb ik dan een te grote angst voor weekmakers? Want dat is toch eigenlijk de reden dat je eigenlijk geen kokende vloeistoffen met een Iwaki mag verpompen toch?

Weekmakers zullen het probleem niet zijn. Bij te hoge temperaturen kan het pomphuis van een Iwaki pomp vervormen.
Omdat je de pomp niet continue gebruikt zal dit in de praktijk erg meevallen. Heel veel hobbybrouwers gebruiken een Iwaki pomp en in de praktijk blijkt er geen enkel probleem te zijn.

Bert

Hopmans

Citaat van: RobinB op 10-10-2010  18:09 uIwaki en de March zijn hieruit de enige en gelijkwaardige opties.
Een zelfbouwpomp is nog beter.


MO

Rowan, March en Iwaki worden inderdaad veelvuldig gebruikt in HERMSen. Een wasmachinepomp heeft niet genoeg capaciteit en kan niet goed tegen hoge temperaturen van 100 grC.

koffie

Citaat van: MO op 10-10-2010  23:24 uRowan, March en Iwaki worden inderdaad veelvuldig gebruikt in HERMSen. Een wasmachinepomp heeft niet genoeg capaciteit en kan niet goed tegen hoge temperaturen van 100 ºC.
Waarom zou een pomp van een wasmachine (welke op 90 graden kan wassen) niet tegen 10 graden meer kunnen?
Hoeveel capaciteit heb je nodig in zo'n pomp?

MO

Ten eerste is die pomp niet geschikt voor voedingsmiddelen en ten tweede schijnt hij niet krachtig genoeg te zijn (maar daar heb ik geen verstand van).
Geloof mij: magneetpompen zijn ideaal voor brouwen, ze zijn het beste schoon te maken.

Adrie

Wasmachinepompen werken inderdaad niet. Die hebben niet genoeg pompkracht. Ik gebruik zowel een Iwaki als een March. De Iwaki is muisstil, de March maakt best veel geluid. Daar staat tegenover dat de March geschikt is voor kokend water/wort. Groot voordeel van de March is dat er schroefdraad op het pomphuis zit, zodat je elke door jou gewenste koppeling erop kunt zetten.

De-Geert

Schroefdraad is inderdaad erg handig, en zit ook op sommige Iwaki's. Zoals die van mij, bijvoorbeeld.

Rowan Huigen

Hallo beste brouwers. Nou ik heb een pompje op marktplaats  gevonden. Het is een March 1C-MD2.
Hebben jullie hier ervaring mee?
Of zal ik de eerste zijn die hier in de toekomst iets over gaat vertellen.
Het is dus een kwestie van pompen of verzuipen.
Groet Rowan

Edgar

Citaat van: De-Geert op 11-10-2010  11:03 uSchroefdraad is inderdaad erg handig, en zit ook op sommige Iwaki's.

Natuurlijk is het handig, maar slangeindes zijn ook handig als je passende slangen hebt. Met de juiste slangen hoef je niet eens slangklemmen te gebruiken. (natuurlijk wél als je loog verpompt...)

korek

Citaat van: Rowan Huigen op 11-10-2010  20:16 uNou ik heb een pompje op marktplaats  gevonden. Het is een March 1C-MD2.

Volgens mij is dat een goeie. Je moet alleen even kijken of het een 220V model is.

RobinB

Citaat van: Ko op 10-10-2010  18:25 uHeb ik dan een te grote angst voor weekmakers? Want dat is toch eigenlijk de reden dat je eigenlijk geen kokende vloeistoffen met een Iwaki mag verpompen toch?

Nee, zoals Bert ook zegt zijn in dezen weekmakers niet het probleem.

Je mag best (terecht) bang zijn voor weekmakers, maar dat is alleen van toepassing op materialen waarin ze verwerkt zijn.  In de regel geld dat voor PVC, met name flexibele varianten.
Het pomphuis van de Iwaki's (misschien march ook?) is gemaakt van PP (glasfiber versterkt). Voor PP worden geen weekmakers gebruikt.

Zoals gezegd is het gegarandeerde temperatuurbereik van mechanische aard.

hirsnl

Citaat van: Rowan Huigen op 10-10-2010  17:35 uSinds enkele weken ben ik samen met een vriend spullen aan het verzamelen voor het maken van een HERMS. Het gaat om een capaciteit van 50 liter. Welke pomp is het meest geschikt hiervoor, een Iwaki, een March of misschien een wasmachinepomp. Wie kan mij hierover adviseren en weet waar ik deze spullen binnen europa kan kopen. Bijvoorbaad dank Rowan
Zijn de March en Iwaki pompen heilig.....? Meestal een te grote pompcapiciteit. Ik heb een Rims van 20 ltr. Let op! Ik heb mijn March-pomp verkocht en overgestapt op Grundfoss centrifugaalpompjes. Deze zijn voor drinkwatervoorzieningen en uitgevoerd in roestvrijstaal (RVS). Het zijn pompjes zoals in een c.v. ketel (deze zijn in de kleur rood en van metaal), maar je moet de goudkleurige hebben die zijn van RVS. Deze pompjes zijn zo stil dat ik op mijn RIMS controlelampjes heb gemonteerd zodat ik kan zien dat ze draaien. Het rondpompen van het wort  gaat met een snelheid van 9 ltr./min en heb nog nooit meegemaakt dat mijn filterbed dichtslaat.
Gekocht bij een schroothandel voor....schrik niet € 5,00 per stuk.

EBC

Citaat van: hirsnl op 12-10-2010  04:25 uZijn de March en Iwaki pompen heilig.....?

Nee, maar het zijn magneetpompen, waarbij het wort niet in contact kán komen met lagers, smeerolie, en dergelijke.

RobinB

Citaat van: hirsnl op 12-10-2010  04:25 uZijn de March en Iwaki pompen heilig.....? Meestal een te grote pompcapiciteit.

Hielig niet nee, wel gewoon goed en veilig vanwege de punten die EBC noemt.
En "te grote capaciteit" is eigenlijk geen argument gezien er vele modellen zijn van (drukloos!!!) 5 - 40 L/min.

De-Geert

Mijn pomp heeft ook een "te grote capaciteit", maar ik zie dat niet als een probleem. Kwestie van de kraan iets verder dicht.

basterd-brewer

Er zijn vele modellen Iwaki (met March ben ik in het algemeen minder bekend) en dat geldt het zelfde voor Grundfoss, daarnaast zijn er nog een heleboel andere pompfabrikanten (bijvoorbeeld Verder).
Bijna al deze fabrikanten hebben een serie pompen geschikt voor de levensmiddelen, ook die op kook temperatuur nog goed werken. De pomphuismaterialen lopen uiteen van verschillende (eventueel glasvezel versterkt) polymeren tot RVS en andere metalen. Ook voor de rotor kan er een keuze gemaakt worden voor en type met meer ruimte om ook vaste stof mee te pompen of een hogere smallere rotor om meer druk te kunnen leveren.

De keuze voor je pomp zal dus vooral door het prijsverschil bepaald worden, nieuw zijn Grundfoss pompern namelijk bijna onbetaalbaar.
Voor alle pompen geld uiteraard dat als je ze tweedehands of van een schroothoop kan krijgen de prijsstelling een stuk aantrekkelijker wordt.

Grtz, Stefan

hirsnl

Citaat van: EBC op 12-10-2010  07:21 uNee, maar het zijn magneetpompen, waarbij het wort niet in contact kán komen met lagers, smeerolie, en dergelijke.
Even goed lezen wat ik geschreven heb.  "Pomp voor drinkwatervoorziening". Dus veilig voor onze brouwerijen. Deze pompen hebben een keramische afdichting zoals pompen die in brouwerijen worden gebruikt.

hirsnl

Wat je zegt Stefan dat is helemaal waar.
Maar mijn ervaring onder de hobbybrouwers is dat ze over het algemeen pompen hebben die een overcapaciteit hebben, dus te veel uitgeven bij nieuwkoop. Uiteraard als je tweedehands kunt kopen is het goedkoper. Dat is dan ook waarom ik zeg loop eens af en toe naar de schrootboer die RVS inzamelen. Grote kans dat je daar wat vindt.

Hopmans


hirsnl

Citaat van: RobinB op 12-10-2010  08:26 uHielig niet nee, wel gewoon goed en veilig vanwege de punten die EBC noemt.
En "te grote capaciteit" is eigenlijk geen argument gezien er vele modellen zijn van (drukloos!!!) 5 - 40 L/min.
Dit is natuurlijk wel een argument. Voor ons is het belangrijk dat de doorstroming van het wort niet te hoog wordt daar anders je filterbed dichtslaat. Voor mij is de beste doorstroomsnelheid ongeveer 9 ltr./min.  Ik heb het natuurlijk over een RIMS of REMS!. Het kraantje een beetje dichtdraaien levert een drukverschil in je leidingen dat dikwijls ook resulteert in een dichtgeslagen filterbed.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.