Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

De smaak van diverse mouten

Gestart door ypenga, 08-10-2010 21:21 u

Vorige topic - Volgende topic

ypenga

Ben net bezig en lees veel over diverse mouten.
Pilsmout, Tarwe, Rogge, Caramout, Carafoam, Chrystal, Chocolade mout, Munich, Vienna etc.

Nu kan ik dat door onervarenheid nog niet uit het bier proeven.
Dus ik was benieuwd: Zijn er bieren bekend waarvan je overduidelijk de smaak van een bepaalde mout in herkend?
Zijn bepaalde typen mouten gekoppeld aan een bier-type?

Dan ga ik die aanschaffen en een paar proefsessies inplannen, op die manier kan ik hopelijk recepten wat beter inschatten naar de uiteindelijke smaak.
(afgezien van natuurlijk de toevoegingen en gebruikte gist)

Hopmans

Citaat van: ypenga op 08-10-2010  21:21 uBen net bezig en lees veel over diverse mouten.
Pilsmout, Tarwe, Rogge, Caramout, Carafoam, Chrystal, Chocolade mout, Munich, Vienna etc.

Pilsmout > Pils, Duvel
Tarwe > Witbier
Rogge > ?
Caramout > Gulden draak
Carafoam > Amstel malt
Chrystal = Caramout
Chocolade mout > Bokbier
Munich > Dikke vette blondes, maar ook in bok.
Vienna > Vienna bier (ken ik niet), lijkt op pale ale > Engelse ale.

ypenga

Hopmans dank.

Ik zal de gulden draak eens even aan de tand voelen.
Zitten in alle bokbieren chocolademout of is er 1 merk wat er uitspringt vwb die smaak.

Wat versta je onder een dikke vette blond is dat een chouffe?

Adrie

De beste manier om de smaak van mouten te leren kennen is natuurlijk door ermee te brouwen. Daarnaast krijg je een heel aardig idee door op een paar korrels te kauwen en goed te proeven.

Hopmans

Citaat van: ypenga op 09-10-2010  09:09 uZitten in alle bokbieren chocolademout of is er 1 merk wat er uitspringt vwb die smaak.
Wat versta je onder een dikke vette blond is dat een chouffe?

In alle bokbieren zit wel chocolademout.
In de Chouffe zit geen Munich, maar alleen pilsmout.
Munich mout zit in de meeste meibokken geloof ik.
Dat is misschien een beter referentiebiertje.

Herman

Citaat van: Hopmans op 09-10-2010  22:15 uIn alle bokbieren zit wel chocolademout.
O, ik geloof er niks van. Vanwaar deze wijsheid?

Hopmans

Citaat van: Herman op 09-10-2010  22:18 uO, ik geloof er niks van. Vanwaar deze wijsheid?

Pfff, daar vraag je me wat.
1+1 is toch ook 2? Of is het 11?

Herman

Misschien geen goed voorbeeld, maar een van de meest gedronken bokjes komt uit Enschede. Als ik het goed heb is dit toch niet veel meer als met karamel gevoede pils?

Hopmans

Citaat van: Herman op 09-10-2010  22:54 uMisschien geen goed voorbeeld, maar een van de meest gedronken bokjes komt uit Enschede. Als ik het goed heb is dit toch niet veel meer als met karamel gevoede pils?
Daar heb je gelijk in.
Ik ga er wel van uit dat Ypenga vanuit ambachtelijk oogpunt de vraag heeft gesteld.
Een echte ambachtelijke bok is gemaakt van gekarameliseerde en geroosterde mouten,
en niet met karamel uit een vat, en andere zoet en smaakstoffen, ondanks dat de meeste
commerciële reuzen hiermee op de markt komen.
Gisteren nog ff van die meuk geproefd.
Jos kwam er mee aanzetten voor een smaaktestje.
Het haalt het niet bij bij de bokken die ik vrijdag geproefd heb.
Het leven is te kort om een slecht bier te drinken.
Het is waar.

Jerry

Ja zeg,
Ik ben zoekende naar de verschillen tussen pilsmout en munichermout, is een municher voller van smaak? is het meer afgerond in de na smaak?
Awel wat een leegte dat dit topic geen verdere doorvoer heeft gehad.
Dit zou zeker een goed experiment geweest hebben zijn.

Oscar

Citaat van: Jerry op 31-03-2012  23:46 uis een municher voller van smaak?

Ja... :brouwen:

Lees de tip van Adrie, gewoon brouwen met die mout en er op kauwen... dan pas leer je de smaak kennen...

Jerry

Bedankt voor uwe reactie Oscar,
Is er een mogelijkheid dat bij voorbaat al te weten is daar een algemene wijsheid over te bekomen,
Ik begrijp dat u dat ook niet beantwoord.
Teveel smaken te veel te proeven in mijne mensenleven, vandaar deze voorbaat vraag.

Hoe doet u dat?

Oscar

Citaat van: Jerry op 01-04-2012  00:06 uBedankt voor uwe reactie Oscar,

Zeg maar jij en je.... ;)

Citaat van: Jerry op 01-04-2012  00:06 uIs er een mogelijkheid dat bij voorbaat al te weten is daar een algemene wijsheid over te bekomen,
Ik begrijp dat u dat ook niet beantwoord.

Nee, behalve door bieren te proeven waarvan je exact weet wat het recept is (qua mout)... dus dat wordt lastig.

Citaat van: Jerry op 01-04-2012  00:06 uTeveel smaken te veel te proeven in mijne mensenleven, vandaar deze voorbaat vraag.

Dat probleem is bekend... maar ervaring is de beste leerschool... veel brouwen en veel proeven (niet te veel  ;) )

Jerry

Gerb

Het is heel lastig om smaken in het algemeen te omschrijven en dit geldt voor moutsmaken ook. Het kauwen van mout geeft je wel een indruk, maar dan (voor mij) alleen om in te schatten wat de intensiteit van gebrandheid, caramel of granigheid. Veel meer heb ik er nooit uit kunnen halen. De smaak van de mout in een bier is anders en ook zeker omdat de mout dan in combinatie wordt gebruikt met andere moutsoorten.

Jerry

Citaat van: Oscar op 01-04-2012  00:01 uLees de tip van Adrie, gewoon brouwen met die mout en er op kauwen... dan pas leer je de smaak kennen...

Is het dan het beste om een "Single Malt" brouw te doen ? zijn daar geen voorbeelden van ?

Bijvoorbeeld bieren met slechts 1 mout ?

ed

Jerry, ik weet niet of je al bij een gilde/bierclub bent aangesloten. Maar smaken kun je het best proeven en is moeilijk te omschrijven.

Ik vind het mooiste om te proeven van medehobbybrouwers, omdat je dan in ieder geval weet wat er in je bier zit. Zo krijg je een mooi beeld wat verschillende recepten voor smaak geven. Als je een recept met verschillende gisten vergist krijg je ook weer verschillende smaken. Hetzelfde geldt voor de hop.

Het mooiste is om met een clubje mensen met dezelfde hop en gist een bier te brouwen, maar dan met verschillende moutsoorten. En probeer dan een neutrale gist en hop te gebruiken.
Zo krijg je het snelst een overzicht van de smaken van mout.

Ed

Jacques

Citaat van: ed op 06-04-2012  16:42 uHet mooiste is om met een clubje mensen met dezelfde hop en gist een bier te brouwen, maar dan met verschillende moutsoorten. En probeer dan een neutrale gist en hop te gebruiken.
Zo krijg je het snelst een overzicht van de smaken van mout.

Het probleem is een klein beetje dat er altijd meerder factoren zijn die de smaak beïnvloeden. Bij De Roerstok brouwen we regelmatig met dezelfde grondstoffen en recept. En dan zitten er altijd grote verschillen tussen de bieren. De manier waarop je werkt en vergist zijn belangrijke factoren. Die zouden eigenlijk gelijk moeten zijn. Maar dat krijg je niet voor elkaar.

Het alternatief is zelf kleine brouwsels brouwen met verschillende moutsamenstellingen. Veel werk maar wel heel leerzaam.

Oscar

Citaat van: Jerry op 06-04-2012  13:26 uIs het dan het beste om een "Single Malt" brouw te doen ? zijn daar geen voorbeelden van ?

Bieren met 1 moutsoort: pils (100% pilsmout), Alt (kan met 100% munchenermout), Pale ale (kan met 100% pale ale mout). Alle andere mouten kun je niet in 100% stort gebruiken en zal je door er mee te brouwen moeten leren kennen. De praktijk is de beste leerschool  :brouwen:

Jerry

Bedankt voor jullie reactie.
Veel brouwen is natuurlijk het beste maar een bijna onmogelijke opgave.

Tot welke EBU zo ik kunnen gaan om de mout maximaal te kunnen proeven? En de hop geen betekenis te geven.

ed

Citaat van: Jerry op 07-04-2012  16:39 uTot welke EBU zo ik kunnen gaan om de mout maximaal te kunnen proeven? En de hop geen betekenis te geven.

Is een beetje afhankelijk of je een zoet of droog bier brouwt. In een zoet bier valt de hop minder op dan in een droog bier. Kortom, je kunt dus niet echt zeggen tot hoeveel ebu je kunt gaan. Maar ik zou een beetje bij de 30 blijven hangen.

ed

Herman

Citaat van: Oscar op 07-04-2012  00:28 uAlle andere mouten kun je niet in 100% stort gebruiken en zal je door er mee te brouwen moeten leren kennen.
Kort door de bocht. Je vergeet Vienna en Mild Ale mout. Met wat filterhulpmiddelen kun je ook een 100% Roggemoutbier brouwen (wie!?) en een 100% Tarwemout (ik ken iemand die dit heeft gedaan).

jpt

Citaat van: Hopmans op 09-10-2010  22:36 uPfff, daar vraag je me wat.
1+1 is toch ook 2? Of is het 11?
Nee, da's gewoon een axioma  ;D

Oscar

Citaat van: Jerry op 07-04-2012  16:39 uTot welke EBU zo ik kunnen gaan om de mout maximaal te kunnen proeven? En de hop geen betekenis te geven.

Respect voor al je vragen over ingrediënten, maar ben je nu al aan het brouwen ? Brouw nu gewoon eens een bier en probeer dat eens goed te proeven, want brouwen is 1 maar het proeven van bier is best moeilijk.

Je vraagt nu hoe je een bier brouwt met zo min mogelijk hop smaak om de mout te leren kennen. En als ja aan de hop toekomst wil je zeker een bier brouwen met zo min mogelijk moutsmaak...

Brouw gewoon de bieren die je wilt brouwen, proef goed (ook bieren van anderen) en je leert gaandeweg je ingrediënten kennen. Dit kan enkele jaren duren, maar deze hobby is voor het leven... ;)

Hans VH

Citaat van: Jerry op 06-04-2012  13:26 uIs het dan het beste om een "Single Malt" brouw te doen ? zijn daar geen voorbeelden van ?

Toen ik begon heb ik een paar brouwsels gemaakt (5 liter) met een paar mouten in de maximale stort (volgens BrouwVisie) aangevuld met de rest pilsmout. Was leerzaam, zowel om de brouwtechniek onder de knie te krijgen als om de smaak van de mout te leren kennen.

Vergelijkbare Topics (7)

32526

Reacties: 1
Gelezen: 1176

6899

Reacties: 1
Gelezen: 3393

38431

Reacties: 9
Gelezen: 2104

16073

Reacties: 16
Gelezen: 5280

14866

Reacties: 6
Gelezen: 3040

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.