Hoi,
Ik heb een tiental brouwsels gemaakt en wat me iedere keer tegen valt is het hoge eind SG.
Ik houd liever van een droog bier, maar dus zelf brouw ik alleen zoet bier. Het eind SG is meestal tussen 1025 en 1030.
Laatste keer ben ik met mijn SG wel iets lager gekomen nl. tot 1018, maar dit was dan ook een bier van 7,2% alcohol, terwijl ik liever bier brouw (Tripel of Quadrupel) met een wat hoger alcoholgehalte. Ik heb laatste keer de vergisting ook bij een iets lagere temperatuur laten plaatsvinden nl. 19 șC t.o.v. 21-22 șC wat ik normaal gewend ben. Ook heb ik de temperatuur in het wort gemeten en deze was ook 19 șC . Ik kan de temperatuur in mijn brouwhok redelijk constant houden, maar een schommeling van 1 șC zal er zeker wel zijn. Heeft dit misschien er mee te maken dat hierdoor de vergisting minder goed verloopt.
Ik maak voor ieder brouwsel ruim een dag van te voren 200 ml giststarter voor 15 of 20 liter en het wort belucht ik na toevoegen van het gist nog een uur.
Ik heb ook zitten te bedenken dat misschien mijn maischtemperaturen en/of tijden niet goed zouden zijn, maar ook hier heb ik mee geexperimenteerd. Hiervoor heb ik een standaard maischschema voor een tripel genomen (uit BrouwVisie) en de tijden voor zowel 62 șC en 72 șC met 20 minuten verlengd, maar het resultaat was uiteindelijk nog steeds hetzelfde, namelijk een SG van 1028. Ik gebruik over het algemeen veel pilsmout en ook suiker/kandij e.d., dus ook daar zou je van verwachten dat SG veel lager dan 1025 zou moeten kunnen komen.
Heeft iemand nog ideeën hoe ik op een lager SG zou kunnen komen.