Hoeveel gistcellen in een starter? (Experiment)

Gestart door Zweed, 06-10-2010 20:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PietO

Citaat van: Jacques op 07-10-2010  17:12 uDaar heb ik eens een experiment aan gewaagd. Dat was met traditionele giststarters
Uit dat experiment bleek dat je de meeste gistgroei hebt bij 1040. En daarmee werd eerdere kennis bevestigd.
Dat waag ik sterk te betwijfelen: indien je 2x het volume neemt van de starter (dus SG=1020) met dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen krijg je snellere gistgroei en meer cellen (bij zelfde temp / zuurstof toevoer). Durf ik direct om te wedden.

Jacques

Citaat van: PietO op 07-10-2010  23:13 uDat waag ik sterk te betwijfelen: indien je 2x het volume neemt van de starter (dus SG=1020) met dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen krijg je snellere gistgroei en meer cellen (bij zelfde temp / zuurstof toevoer). Durf ik direct om te wedden.

De starters hadden hetzelfde volume. Als je uitgaat van twee keer het volume bij een starter die de helft minder zwaar is, heb je gelijk. Maar dat is niet de gebruikelijke praktijk als we het over starters hebben.

Het was destijds voor mij verrassend te zien dat een zwaardere wort (1070) niet meer gist gaf.

PietO

Citaat van: Jacques op 07-10-2010  23:30 uDe starters hadden hetzelfde volume. Als je uitgaat van twee keer het volume bij een starter die de helft minder zwaar is heb je gelijk. Maar dat is niet de gebruikelijke praktijk als we het over starters hebben.

Inderdaad, niet voor de meeste brouwers gebruikelijk, maar wel voor mij; de eerste opstart van mijn starters met cryoparels gebeurt met SG=1020 (tot 12 ml); daarna meestal over naar SG=1003 en fedbatch. Simpel gezegd, SG=1040 is voor gist niet de meest optimale dichtheid om de groeien, maar wel voor de meesten onder ons wel het eenvoudigst om goede starters te maken!

Voor diegenen die de ruimte hebben om hun starter twee maal zo groot te maken met dezelfde hoeveelheid voeding en daarna laten bezinken / afgieten, kunnen meer gistcellen oogsten dan "normaal". Of deze cellen allemaal nodig zijn is een ander verhaal.

 

RobinB

Citaat van: Jacques op 07-10-2010  23:30 uHet was destijds voor mij verrassend te zien dat een zwaardere wort (1070) niet meer gist gaf.

Op zich niet zo'n verrassing gezien de toxische effecten van alcohol en meer osmotische stress.
Dat het omslagpunt voor gewone starters (batch) ongeveer bij 1040 ligt, is wel lekker makkelijk aangezien je mooi 100 g/L extractpoeder kan gebruiken! :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 08-10-2010  19:30 uOp zich niet zo'n verrassing gezien de toxische effecten van alcohol en meer osmotische stress.

Daar staat weer tegenover dat er veel meer voedingstoffen zijn in een wort van 1070 ten opzichte van een wort van 1040. Ondanks die extra voedingstoffen was er geen gist extra gevormd. De door jou genoemde oorzaken hadden een veel groter effect dan ik verwacht had.

RobinB

Als je je bedenkt dat vanaf 0,5% al Crabtree optreedt en 1040 10% is, is het meer de verrassing dat het omslagpunt nog zo hoog ligt. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 09-10-2010  19:43 uAls je je bedenkt dat vanaf 0,5% al Crabtree optreedt en 1040 10% is, is het meer de verrassing dat het omslagpunt nog zo hoog ligt. :)

We hebben deze kennis nog niet zo lang hier op het forum. Destijds was het een hele verrassing ook omdat zware bieren toch ook redelijk uitgisten en behoorlijk wat depot vormen.
Eigenlijk is het een wonder dat een wort met een begin SG van 1100 zelfs nog aan het gisten komt.  ;D

RobinB

De mooie wonderen van het vak inderdaad!

Al heeft vergisting natuurlijk een ander doel dan opkweken. :)

William

Citaat van: RobinB op 09-10-2010  21:16 uAl heeft vergisting natuurlijk een ander doel dan opkweken. :)

Maar het is wel mooi meegenomen dat er tijdens de vergisting een hoop extra biomassa wordt gemaakt dat nadien voor een steviger bier kan worden ingezet.

VEMP

Ik weet  niet of het de juiste plek is, maar ik heb een probleempje. Zaterdag heb ik gebrouwen, 22 liter "geuze". Smackpack Propegator 2 dagen van te voren geactiveerd. Hij werd helemaal niet bol zoals ik gewend was. Geen starter gemaakt. Zo in het wort gegooid (dat ging voorheen prima). Maar op dit moment is de gisting nog steeds niet gestart. Moet ik geduld hebben? Het is de Belgian Blend Lambic gist.

Caspar

Tsja, dat is lastig te zeggen... ik had laatst een soortgelijk probleem en de starter waarin ik hem heb toegevoegd sloeg na een dag aan. Probleem is nu wel, heb je een infectie te pakken zo dadelijk of komt het uit de lambiek gist :o .

Een propegator is per definitie te weinig voor 22 liter.

Oscar

Citaat van: VEMP op 11-10-2010  16:32 uSmackpack Propegator 2 dagen van te voren geactiveerd.

Dat is wel een beetje laat....ik doe dat altijd minstens een week van te voren.....

Citaat van: Caspar op 11-10-2010  17:00 uProbleem is nu wel, heb je een infectie te pakken zodadelijk of komt het uit de lambiek gist :o .

Een lambiek/geuze is een geinfecteerd bier....dus dat maakt ook niet uit...

Citaat van: VEMP op 11-10-2010  16:32 uMoet ik geduld hebben?

Ten alle tijden..houd er maar rekening mee dat dit bier tijd nodig heeft om op smaak te komen en uiteraard ook om te vergisten.....


Zweed

Citaat van: Oscar op 11-10-2010  19:42 uDat is wel een beetje laat... ik doe dat altijd minstens een week van te voren....
Een week vind ik dan weer een beetje vroeg. Volgens Wyeast website smak je je pak 3 uur voor het enten of vroeger. Als het pak redelijk vers is smack ik hem de avond voordien. Dat is ruim voldoende. Een week van tevoren? Ben je niet bang dat de gist dan al weer in slaap gevallen is?

Hopmans

Oscar bedoelt de starter maken.
Ik persoonlijk maak de starter op het moment dat het pak bol staat.
Kan 3 uur zijn of 1,5 dag.


Jacques

Ruim van te voren het binnenzakje kapot slaan is geen probleem.
Ook ik ga uit van een week van te voren. Dit komt doordat ik ook oudere zakken gebruikt.
Zodra het zakje redelijk opgebold is zet ik het in de koelkast. Op dit manier blijft de gist in een goede conditie.
Vervolgens gebruik ik de inhoud van het zakje voor een giststarter die ik altijd maak. Dat moet ook wel om dat ik meestal tussen de 30 en 40 liter per keer brouw.

VEMP

Citaat van: Oscar op 11-10-2010  19:42 uDat is wel een beetje laat....ik doe dat altijd minstens een week van te voren.....

Een lambiek/geuze is een geïnfecteerd bier....dus dat maakt ook niet uit...

Ten alle tijden..houd er maar rekening mee dat dit bier tijd nodig heeft om op smaak te komen en uiteraard ook om te vergisten.....

Ok, dus geen nieuwe gist bestellen. Ik ben benieuwd.

VEMP

Er zit nu een klein schuimlaagje op, hij gaat aan de gang.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.