Bierkleurstof

Gestart door Oxhead, 27-09-2010 13:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oxhead

Dit is een afgesplitst topic.



Je kan het altijd nog aankleuren natuurlijk. Dat doen de grote jongens ook allemaal.

Maal wat chocolademout zo fijn mogelijk en trek hier koud een 'thee' van.
Giet dit door een koffiefilter in een pannetje en kook dit 5 minuten.
Laat dit afkoelen en hevel het in je gistvat tot de kleur donker genoeg is.

Of koop gewoon Clarimalt of karamel e-150 de c variant als ik het goed heb.

 :degroeten:

Adrie

Citaat van: Oxhead op 27-09-2010  13:11 uMaal wat chocolademout zo fijn mogelijk en trek hier koud een 'thee' van.
Giet dit door een koffiefilter in een pannetje en kook dit 5 minuten.

Heb je dit wel eens geprobeerd?


Ik wel. Na een paar milliliter zit je koffiefilter helemaal dicht en komt er niets meer doorheen.

Oxhead

Citaat van: Adrie op 27-09-2010  13:40 uHeb je dit wel eens geprobeerd?


Ik wel. Na een paar milliliter zit je koffiefilter helemaal dicht en komt er niets meer doorheen.

Nee maar in theorie klonk het goed.  :pan:

Clarimalt of karamel is dan een beter advies.
Alhoewel mijn experiment met karamel van Brouwland niet goed uitpakte omdat het naar verloop van tijd uitzakte.
Ik meen dat je karamel met e-nummer E150 C moet hebben.

Jacques

Citaat van: Oxhead op 27-09-2010  19:21 uAlhoewel mijn experiment met karamel van Brouwland niet goed uitpakte omdat het naar verloop van tijd uitzakte.

Ook ik heb in het verleden slechte ervaringen gehad met een karamel van Brouwland.
Tegenwoordig voeren ze ook clarimalt een product van mouterij Weyermann. Dat werkt wel prima maar geeft wel wat smaak. Het echte professionele spul is bij mijn weten niet te koop voor ons hobbybrouwers.

EBC

Mijn ervaring met karamel van Brouwland is prima. Het geeft een kleurverhoging en een prettig smaakversterkend effect. Het voegt in mijn beleving geen nieuwe smaak toe, maar maakt de bestaande smaken ronder, zachter.

Clarimalt is een ander verhaal. Ik heb een fles staan, mag je gratis hebben. Nooit meer zal ik het gebruiken. Het geeft een vieze bitterige cola achtige smaak. Het is een product dat wordt gemaakt voor de bakkerij industrie. Volgens mij is het helemaal niet van Weyermann.
Hoe maak je bruin brood zonder zemelen, dat soort werk. De Special-B onder de kleurstoffen.  ;)

Jacques

Citaat van: EBC op 28-09-2010  08:35 uClarimalt is een ander verhaal. Ik heb een fles staan, mag je gratis hebben. Nooit meer zal ik het gebruiken. Het geeft een vieze bitterige cola achtige smaak. Het is een product dat wordt gemaakt voor de bakkerij industrie. Volgens mij is het helemaal niet van Weyermann.
Hoe maak je bruin brood zonder zemelen, dat soort werk. De Special-B onder de kleurstoffen.  ;)

Brouwland werkt nauw samen met Weyermann. Zoals je weet maakt Weyermann een product (Sinamar genaamd) op basis van zwarte mout. Uit de beschrijving op de Brouwland site staat vermeld dat het product gemaakt is van zwarte mout. De kleurindicatie is 9000 EBC. Op de site van Weyermann is te lezen dat Sinamar een kleurindicatie heeft van 8000 - 9000 EBC. Gelet op het een en ander ga ik er van uit dat het om exact hetzelfde product gaat. Sinamar wordt uitdrukkelijk gemaakt voor de (Duitse) brouwers omdat volgens het Reinheitsgebot geen andere kleurstoffen gebruikt mogen worden. Niks geen product dus voor de bakkers (net zo min als Special B dat is).

Ronnie

Bij mijn weten is de originele clarimalt van Dingemans en meet 26000 EBC (althans de flacon heel dikke stroop die ik hier staan heb - gekregen van een beroepsbrouwer die ervan afgestapt is.).
Deze van Brouwland is een dunnere versie en is daardoor voor kleine brouwsels makkelijker te doseren.

Hoe dan ook, ik gebruik het ook niet meer. In de hoeveelheden en kleur die ik wilde gaf het absoluut geen vieze smaak, maar er zijn zoveel andere meer natuurlijke dingen om een mooie donkere kleur te bekomen.

EBC

Citaat van: Jacques op 28-09-2010  21:31 uBrouwland werkt nauw samen met Weyermann. Zoals je weet maakt Weyermann een product (Sinamar genaamd) op basis van zwarte mout. Uit de beschrijving op de Brouwland site staat vermeld dat het product gemaakt is van zwarte mout. De kleurindicatie is 9000 EBC. Op de site van Weyermann is te lezen dat Sinamar een kleurindicatie heeft van 8000 - 9000 EBC. Gelet op het een en ander ga ik er van uit dat het om exact hetzelfde product gaat. Sinamar wordt uitdrukkelijk gemaakt voor de (Duitse) brouwers omdat volgens het Reinheitsgebot geen andere kleurstoffen gebruikt mogen worden. Niks geen product dus voor de bakkers (net zo min als Special B dat is).

Ik heb thuis een flesje Sinamar en een fles Clarimalt. Ik kan je beloven dat dit twee totaal verschillende produkten zijn. Enne, als het om EBCs gaat, daar weet ik alles van  ;D.

Jacques

Citaat van: EBC op 28-09-2010  23:18 uIk heb thuis een flesje Sinamar en een fles Clarimalt. Ik kan je beloven dat dit twee totaal verschillende produkten zijn. Enne, als het om EBCs gaat, daar weet ik alles van  ;D.

Fijn dat jij beide producten in huis hebt en kunt vergelijken. Op basis van de informatie op twee websites is geen verschil op te maken. Weer wat geleerd dus.

EBC

Clarimalt is van Muntons, en zeker niet gemaakt voor brouwers alleen. Toen ik het voor het eerst kocht, een jaar of wat geleden, heb ik er onderzoek naar gedaan en kwam toen voornamelijk toepassing in de bakkerijwereld tegen...
Het zou kleur geven, maar geen smaak. Nou dat heb ik geweten.

Sinamar is een vergist product, het is bier! Daarom mag het volgens het Reinheitsgebot worden gebruikt. Het is ook niet van Weyermann, maar van de broer van de bazin, die het onder een eigen merk produceert. Zo heb ik me aldaar laten vertellen. Het logootje is die schoorsteenveger en niet het Volkwagen achtige symbool.

Jacques

We stonden met onze neus boven de installatie in het Weyermann complex toen dat spul geproduceerd werd. Het verhaal dat het niet een Weyermann product is terwijl het daar wel geproduceerd en verpakt wordt, heb ik gemist. Sinamar staat gewoon op de site van Weyermann.

EBC

Citaat van: Jacques op 28-09-2010  23:37 uWe stonden met onze neus boven de installatie in het Weyermann complex toen dat spul geproduceerd werd. Het verhaal dat het niet een Weyermann product is terwijl het daar wel geproduceerd en verpakt wordt, heb ik gemist. Sinamar staat gewoon op de site van Weyermann.

Jaja, dat weet ik.
Ik heb daar gevraagd aan Thomas, die getrouwd is met Sabine, die de erfgenaam is, die als man de naam van zijn vrouw heeft aangenomen om zo ook Weyermann te heten, zodat hun kinderen ook zo heten,..., pff, waarom ze twee logos hebben.
Het WM - volkswagenachtige logo- is van de mouterij. Een  broer maakte al sinds jaar en dag Sinamar. Hij had de schoorsteenveger als logo.
Vandaag de dag wordt het onder Weyermann verdeeld, maar het zouden toch nog ergens twee bedrijven zijn...toen...een jaar of drie geleden...als ik weer thuis ben zal ik eens op het flesje kijken een fotooke maken.

En er zijn een paar getuigen op dit forum, die er toen ook bij waren...na het Bamberg weekend en Caspar Schultz en zo...

Oscar

Citaat van: EBC op 28-09-2010  23:48 uEn er zijn een paar getuigen op dit forum, die er toen ook bij waren...na het Bamberg weekend en Caspar Schultz en zo...

Heeft nog steeds fantastische herinneringen dat weekend.... :duimop:

EBC

Fijn dat ik dat toen voor je heb kunnen regelen  ;)

Hier een link naar de twee Weyermann bedrijven met logos op de eerste twee bladzijden. Het was/is familie, dus ze heten allebei Weyermann, Heinz en Michael. Bedrijven met verschillende opstartdatum, tegenwoordig onder één vlag. I rest my case  ;D.

http://www.weyermann.de/downloads/eng/Weyermann_GelbeSeiten_GB.pdf

Edgar

Check. Ik was er ook bij, en herinner me een verhaal langs die lijnen.

Ronnie

Kan dus zijn dat Dingemans die clarimalt (vaatjes 10 kg, bijna zo dik als schoensmeer) gewoon doorverkoopt?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.