Brewferm mouten?

Gestart door Zaphod_B, 29-09-2010 16:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zaphod_B

Bij Brouwmarkt koop ik tot nu toe telkens de Brewferm mouten. Deze hebben vaak afwijkende namen dan de benamingen in BrouwVisie en andere software. Hoe komt dit? Wat is de herkomst van deze mouten? Is het eigenlijk Dingemans maar onder de Brewferm merknaam??
Ben even een beetje de weg kwijt... En probeer het netjes in te vullen in BrouwVisie...

En als het geen Dingemans is maar iets anders, hoe kom ik achter de rendementen, vochtgehalten etc? Op de site van Brewferm vind ik erg weinig info..

Adrie

Deze mouten komen van Brouwland. Ik zou zeggen: stuur ze eens een mail.

Zaphod_B

Citaat van: Adrie op 29-09-2010  16:41 uDeze mouten komen van Brouwland. Ik zou zeggen: stuur ze eens een mail.
Waar betrekken jullie je mouten? Ik dacht dat toch velen bij Brouwland betrekken? Waarom zitten die gegevens dan niet in bijvoorbeeld BrouwVisie?

Oscar, kun jij je licht hier eens op schijnen?

P.S. heb ze net gemaild. Ben benieuwd.

Adrie

Ik betrek mijn mouten meestal bij Van der Kooy. Die is ook niet altijd even duidelijk over de herkomst. Brouwland ook niet. Soms komt de mout van Dingemans, soms van Weyermann en misschien nog wel van anderen ook. Over het algemeen zijn de verschillen tussen Dingemans en Weyermann niet zo groot in termen van kleur en extract (als je het over de basismouten hebt).

Eigenlijk vind ik dat we er als hobbybrouwers sterk voor moeten maken dat de leveranciers duidelijk aangeven welke mout zij leveren, dus van welke mouterij de mout komt. Waarom daar geheimzinnig over doen?

Oscar

Citaat van: Adrie op 29-09-2010  16:52 uEigenlijk vind ik dat we er als hobbybrouwers sterk voor moeten maken dat de leveranciers duidelijk aangeven welke mout zij leveren, dus van welke mouterij de mout komt.

Inclusief de analyse gegevens, zodat je exact weet waar je mee brouwt.  :brouwen:

Zaphod_B

Ik heb er dus een mail aan gewijd richting Brouwland. Ik zal hun antwoord hier plaatsen, als dat er van komt. Wel een interessant verhaal hoop ik!

Herman

Vermoedelijk wordt er niet vaak om gevraagd, de vraag interesseert de meeste brouwers denk ik (nog) niet. In de VS is dit al een heel ander verhaal.

Oscar

Ook mouterijen leveren niet altijd standaard het analyse rapport erbij. Ik vind dat dit wel zou moeten, of zelf de analysewaarden op de verpakking vermelden.

Zaphod_B

Citaat van: Oscar op 29-09-2010  22:15 uOok mouterijen leveren niet altijd standaard het analyse rapport erbij. ik vind dat dit wel zou moeten, of zelf de analyse waarden op de verpakking vermelden.
Helemaal voor, vooral het laatste. Zet de getallen er gewoon op. Ruimte zat op die grote zakken ;).

Ik probeer zoveel mogelijk te leren en zoveel mogelijk inzicht te krijgen in mijn ingredienten en mijn proces. Ik hoop daarmee beter te begrijpen wat ik doe, om daardoor betere bieren te brouwen. Ben een beginneling, maar wil snel leren. Mouten zijn hierin wat onderbelicht heb ik 't gevoel.

Edgar

Citaat van: Zaphod_B op 29-09-2010  16:39 uBij Brouwmarkt koop ik tot nu toe telkens de Brewferm mouten. Deze hebben vaak afwijkende namen dan de benamingen in BrouwVisie en andere software. Hoe komt dit?

Hihi, dat komt doordat Oscar uit Twente komt alwaar de koppen hard zijn. Ik ken die streek een beetje.

Voor het overige denk ik dat het momenteel zo is, dat bij Brouwland voornamelijk Weyermann mout wordt verkocht. Maar ik sluit me van harte aan bij de eerdere sprekers omtrent het vermelden van de herkomst.

Zaphod_B

Citaat van: Edgar op 29-09-2010  23:02 uHihi, dat komt doordat Oscar uit Twente komt alwaar de koppen hard zijn. Ik ken die streek een beetje.
Haha dan zou ik het toch ook moeten snappen, want ik ben daar opgegroeid ;). Ken de streek dus vrij goed ;). En harde koppen? Welnee! Heul gezellig volkje, die tukkers. Tikkie stug, maar als je daar doorheen bent zijn 't je beste maten.

piele

Ik ben deze zomer bij Weyermann geweest om mout te halen, en zij zetten aan de zijkant van de zak het lotnummer, zoals dit:


Toen ik laatst bij mijn Brouwland verdeler om pilsmout ging, kreeg ik een zak van 25kg mee met zo'n zelfde lotnummer:


terwijl daarnaast een andere zak pilsmout stond die met inkt aan de voorkant was voorzien van gegevens en het vakje was ingekleurd.

Hieruit durf ik te concluderen dat Brouwland beide merken gewoon random levert.

Verder heb ik ook eens contact gehad over de ontbitterde mouten, chocomout en roostmout, en mij werd verteld dat deze van Weyermann kwamen. Dat zou dus betekenen dat chocomout ontbitterd 800EBC = Carafa Spezial type 1 en zwartmout ontbitterd 1200EBC = Carafa Spezial type 2

Maar duidelijkheid op de verpakking is mijns inziens wel wenselijk.

:degroeten:

Caspar

Dat is zeker een sterke vergelijkenis. Zeker omdat er Pilsner Malz op staat! Maar ik ben wel benieuwd of Brouwland de herkomst prijs wilt geven..

Adrie

Hé, dat is goede info! Bedankt, Piele.

MO

Ik snap het hele Brewferm verhaal ook niet. Waarom zou Brouwland een corporate image moeten hebben? Waarom overal een eigen merk opgeplakt? Laat de mout gewoon de mout en klaar. Geldt ook voor gist, Brewferm bovengist zou best de S33 kunnen zijn of zo. Het geeft zoveel verwarring.

Adrie

Citaat van: MO op 30-09-2010  13:44 uIk snap het hele Brewferm verhaal ook niet. Waarom zou Brouwland een corporate image moeten hebben? Waarom overal een eigen merk opgeplakt? Laat de mout gewoon de mout en klaar. Geldt ook voor gist, Brewferm bovengist zou best de S33 kunnen zijn of zo. Het geeft zoveel verwarring.

Tja. Waarom bestaan er etiketbieren?

piele

Owja. De 2 cijfers in het lotnummer stelt het weeknummer voor van fabricage, wist een medewerker van Weyermann mij te vertellen.

[offtopic]Ik zal van de week ook even een verslagje posten van mijn bezoek aan Weyermann. [/offtopic]


:degroeten:
Peter

Jacques

Citaat van: MO op 30-09-2010  13:44 uLaat de mout gewoon de mout en klaar. Geldt ook voor gist, Brewferm bovengist zou best de S33 kunnen zijn of zo.

Gelet op de resultaten van het Groot gedroogde gistonderzoek sluit ik dat zeker niet uit. Ze hebben veel gelijkaardige eigenschappen...

RobinB

En het is (tot op bepaalde hoogte) vrij simpel te testen met een gesplitst brouwsel?
Ik geloof er vooralsnog niet in... ;)

hansm

Hoi,

Even terugkomen op een wat ouder topic.

Als ik het moutassortiment van Brouwland vergelijk met dat van Castle Malting zie ik een aantal overeenkomsten. Brouwland zal een aantal speciaalmouten waarschijnlijk wel van Weyermann betrekken, maar dat geldt misschien niet voor de basismouten.

Een lijstje:

BrouwlandCastle Malting
Pilsmout 3 ebcCHÂTEAU PILSEN 2.5-3.5 EBC
Palemout 7 ebcCHÂTEAU PALE ALE 7-9 EBC
Vienna 7 ebcCHÂTEAU VIENNA 5-7 EBC
Münchener 15 ebcCHÂTEAU MUNICH LIGHT 14-16 EBC
Aroma 150 ebcCHÂTEAU ARÔME 100 EBC
Tarwemout 3 ebcCHÂTEAU WHEAT BLANC 3,5-5 EBC
Tarwemout 15 ebcCHÂTEAU MUNICH WHEAT 14-16 EBC
Special B 350 ebcCHÂTEAU SPÉCIAL B 300 EBC
Biscuit 50 ebcCHÂTEAU BISCUIT 50 EBC
MeladoinCHÂTEAU MELANO
Whiskey moutCHÂTEAU PEATED (Smoked)

Zou het kunnen  kloppen of zie ik spoken  :weetniet:

 :degroeten:

RobinB

Aardig lijstje! :duimop:

Maar ik denk wel dat je een beetje spoken ziet inderdaad. Pilsmout is bijna standaard 3 ebc, de overige basismouten zijn ook van vergelijkbare EBC waarden van verschillende leveranciers. Wat niet wegneemt dat het mout van castlemalting kan zijn, maar ook dingemans of zelfs weyermann.

Jacques

De basismouten zullen waarschijnlijk niet van Weyermann komen maar van een Belgische mouterij. De vervoerskosten zal men proberen laag te houden lijkt mij zo.

RobinB

Vast niet inderdaad, maar het ging me om de aangegeven kleurspecificaties. Daarop gebaseerd kan het ook van weyermann komen.
De melanoidin komt vrijwel zeker van weyermann omdat ze de typenaam van weyerman ook overgenomen hebben...

hansm

Alleen kleurspecificaties zeggen inderdaad niet zoveel, maar heel veel meer info dan dat hebben we niet van Brewferm-mouten. Maar hoeveel mouterijen hebben een donkere niet-caramout zoals Aroma? En Meladion, Biscuit, Special B en Whiskey-mout? Misschien gaat Brouwland binnenkort ook wel diastatische mout leveren...

 :degroeten:

RobinB

Weyermann in ieder geval ook, melanoidin is volgens mij een tm van weyermann. De Brewferm aroma 150 wijkt flink af van de castlemalting aroma 100.

Special-B heeft volgens mij dingemans ook (origineel wolfs-cosijns?)...
Een Cara-300 hebben ze allemaal wel, zelfs Thomas fawcett.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.