Hoe lang blijft een gesmackt smackpack goed

Gestart door gerbenH, 03-06-2011 22:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gerbenH

Ik heb 5 week geleden het verkeerde smackpack van Wyeast gesmackt(tja al die pakjes lijken pp elkaar en ik sloeg net op de verkeerde). Heb hem snel weer in de koelkast gedaan maar na 2 week of zo stond íe toch wel bol. Hij staat nog steeds bol en mijn vraag is nu kan ik die zo nog gebruiken. Het is een activetor british ale 11 waar ik eigelijk gewoon 20l Engelse ale mee wil maken met een begin SG dat niet hoger gaat worden dan 1050. In principe moet je die zo uit het pakje toe kunnen voegen, Of kan ik nu beter een gist starter maken om te kijken of de gist het nog wel doet? Hij staat nog steeds mooi blo.

RobinB

Ik zou voor de zekerheid een starter maken van een liter oid, omdat je nu niet meer de controlemogelijkheid van het smacken hebt (meer is het niet).
Beter dan het zekere voor het onzekere! :)

hansm

Ik zou in dit geval een starter maken. De gist zal het nog wel doen, maar de vitaliteit zal best wel teruggelopen zijn. Gewoon even reactiveren in een litertje wort.

 :degroeten:

gerbenH

Ach ja dat dacht ik zelf eigelijk ook al, maar ja als ervaren brouwers zeggen gooi het er maar in ben ik toch liever lui dan moe :D Ga ik maar een starter meken

Oscar

Inderdaad een starter mee maken Dan kun je het heel goed bewaren in een weckfles/pot...(mits deze is uitvergist) heb ik al goede ervaringen mee

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.