Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Schoonmaakmiddelen  (gelezen 15292 keer)

Offline Joran

• Super lid
  • Land: nl
Schoonmaakmiddelen
« Gepost op: 29-09-2010 08:03 u »
Ik ben bezig flesjes schoon te maken om het volgende bier binnenkort in te gaan bottelen, maar mijn verbazing schept dat er wat 'vlekken' in de flesjes zitten die ik nog niet eerder gezien heb. Het lijkt een beetje op vlekken van opgedroogd water. De meeste flesjes zijn afkomstig van een kratje pils van de buurman of van mij zelf, dus nog niet eerder door mij gebruikt voor het vullen van zelf gebrouwen bier. Biersteen lijkt me dan ook niet logisch.

Ik heb zodoende even wat vragen over schoonmaakmiddelen (met name voor flesjes). Wat ik nu vaak doe is de flesjes eerst een aantal uur in soda weken, zodat eventuele schimmels en labels goed los kunnen weken. Dan controleer ik de flesjes en als er dan nog steeds schimmel in zit dan doe ik er een beetje dikbleek in voor een nachtje.

Is het nu aan te raden die bleek op te lossen in water? Want ik gebruik het dus onverdund. En hoe zit het met de werking ervan? Chemipro Oxi is na een bepaalde tijd uitgewerkt, maar hoe zit dat met de dik bleek en de Caustic variant (heb ik ook in huis). Nu lees ik ook verhalen over zoutzuur e.d. Maar daar heb ik toch minder trek in om mee in de weer te gaan. Ook lees ik over dat vaatwastabletten goed reinigen. Waar moet ik op letten bij het aanschaffen daarvan? En gebruiken jullie het gewoon in een emmer, of echt in de vaatvasser?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopmans

• Super lid
Re: Schoonmaak middelen
« Reactie #1 Gepost op: 29-09-2010 08:34 u »
Ik ben bang dat je moet borstelen.
De eerste keer bij nieuwe aanwas van de buren is dit echt aan te raden.
Het is ff werk de eerste keer.

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 29-09-2010 09:05 u »
Wat voor borstel heb jij? Want bij die standaard flessenborstels van gedraad 'ijzerdraad' met nylon sprieten heb ik altijd het idee dat ze krassen op de bodem. En daar zit het meestal.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 29-09-2010 11:06 u »
Wat voor borstel heb jij? Want bij die standaard flessenborstels van gedraad 'ijzerdraad' met nylon sprieten heb ik altijd het idee dat ze krassen op de bodem. En daar zit het meestal.

Ik heb borsteltjes a la Piet O.

Een rond elektrisch tandenborsteltje onder een houten steeltje.
Gewone borstels gaan altijd naar de zijkanten van de fles, en niet goed over de bolle bodem.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 29-09-2010 11:45 u »
Als ik jouw verhaal zo lees, dan is het wel biersteen. Dat ziet er wat vlekkerig uit. Lekker borstelen, probeer ook huishoudazijn of eventueel een sterker zuur als je durft.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #5 Gepost op: 29-09-2010 12:44 u »
Wat het ook is... als je de flesjes een half uurtje laat staan in Chemipro Caustic en je borstel ze vervolgens, dan zijn ze zo weer schoon waarschijnlijk.

Misschien kan je ook Chemipro Acid gebruiken... ik heb thuis altijd Caustic Soda, Chemipro Caustic en Chemipro Acid op voorraad, hiermee kan ik alles reinigen en ontsmetten wat ik wil (het enige nadeel van al deze middelen is dat ze koper oxideren).

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 29-09-2010 13:01 u »
Zojuist dit borsteltje gekocht bij een ouderwetse huishoud winkel in Alkmaar:

Chemipro Caustic heb ik in huis. Alleen nog nooit gebruikt. Wat is je werk wijze Caspar? Handschoenen, mondkap, veiligheidsbril gebruiken? Gewoon een emertje met het spul en steeds wat flessen laten weken ermee, en overgieten in de volgende? Want de werking wordt niet minder zoals bij Chemipro Oxi, toch?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #7 Gepost op: 29-09-2010 13:33 u »
Mijn werkwijze is als volgt.

Ik vul een plastic bak van 30 liter met 25 liter heet water. Hieraan voeg ik 25 gram natriumhydroxide (gootsteenontstopper) korrels aan toe en een flinke scheut chloorbleek. Dan trek ik huishoudhandschoenen aan en leg 48 flessen (twee kratten) in de oplossing door ze een voor een te laten vollopen. Na een kwartier haal ik de flessen eruit en spoel ze drie keer om met heet water. Omgekeerd in het krat zetten om ze uit te laten lekken. De flessen worden brandschoon door deze behandeling. Borstelen is niet nodig. Wel moet je de flessen redelijk schoon weggezet hebben (direct na gebruik drie keer omspoelen, liefst met heet water) en de etiketten eraf hebben gehaald.

Na de eerste lading flessen kun je gemakkelijk nog een of twee ladingen doen. Zo maak je op een avond vier tot zes kratten vol flessen schoon.

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 29-09-2010 13:39 u »
Natriumhydroxide is wat anders van Chemipro Caustic? En chloorbleek is toch gewoon wat ze bij de supermarkt verkopen als Dik Bleek?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 29-09-2010 13:49 u »
Natriumhydroxide is wat anders van Chemipro Caustic? En chloorbleek is toch gewoon wat ze bij de supermarkt verkopen als Dik Bleek?

Ja en ja. Natriumhydroxide (caustic soda in het Engels) wordt verkocht als gootsteenontstopper. Let op dat je de korrels koopt en niet de oplossing.

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 29-09-2010 13:56 u »
Deze jongen gaat straks even langs de Karwei  :)

Offline piele

• Vol lid
    • KWBG
« Reactie #11 Gepost op: 29-09-2010 14:03 u »
Voor die korrels kan je het best naar de kruitvat. Koop het huismerk gootsteenontstopper (korrels): 500 g voor ong E 1,75. Op de verpakking moet staan: bevat ongeveer 100% natriumhydroxide.

Succes

Offline basterd-brewer

• Super lid
  • Wageningse Hobbybrouwer in Overleg
    • Brouwerij Wageningen: brouwen zonder grenzen
« Reactie #12 Gepost op: 29-09-2010 14:07 u »
En voor chloor ga je het beste langs enigerlei supermarkt en neem je de goedkoopste dunne bleek

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 29-09-2010 14:07 u »
Ongeveer 100%? Klinkt goed  8)

Wat is het verschil tussen dunne bleek en dik bleek? Want die laatste heb ik in huis.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #14 Gepost op: 29-09-2010 14:17 u »
Chemipro Caustic is toch gewoon een combinatie van Chloor en Natrium Hydroxide, je hebt dus alles in huis ;) . Natrium Hydroxide is gemeen spul, pas goed op! Als je de korrels in water oplost komt er een gas vrij dat je niet moet inademen.

Ik ga altijd "onbeschermd" met mijn handen in de Chemipro Caustic oplossing, maar hanteer verder dezelfde werkwijze als Adrie.... Ik reinig echter altijd max 2 kratjes, bij 6 kratjes zou ik ook handschoenen aandoen. Ik doseer altijd een dikke theelepel per 5 liter.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 29-09-2010 14:22 u »
Als je de korrels in water oplost komt er een gas vrij dat je niet moet inademen.

Hoe kom je daar nou bij? Er komt geen gas vrij als je natriumhydroxide in water doet. Er komt veel  warmte vrij waardoor het water lokaal kan gaan koken. Oppassen dus met spetters.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 29-09-2010 14:23 u »
Ik zou die flesjes gewoon een nacht in normale soda zetten, en dan de dag erna een borsteltje erdoorheen.
Vervolgens uitspoelen met water, en dan effe één stoot op de Avinatore met schoonmaakazijn.
Dit doe ikzelf ook altijd.

Offline piele

• Vol lid
    • KWBG
« Reactie #17 Gepost op: 29-09-2010 14:32 u »
Dunbleek is uitsluitend een natriumhypochloriet-oplossing, dikbleek heeft nog andere toevoegingen zoals parfum.

Offline basterd-brewer

• Super lid
  • Wageningse Hobbybrouwer in Overleg
    • Brouwerij Wageningen: brouwen zonder grenzen
« Reactie #18 Gepost op: 29-09-2010 14:45 u »
Dunbleek is uitsluitend een natriumhypochloriet-oplossing, dikbleek heeft nog andere toevoegingen zoals parfum.

Ja dat dus.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 29-09-2010 14:51 u »
Hoe kom je daar nou bij? Er komt geen gas vrij als je natriumhydroxide in water doet. Er komt veel  warmte vrij waardoor het water lokaal kan gaan koken. Oppassen dus met spetters.

Als je natronloog oplost in heet water (gaat bruisend koken), werkt de bovenstaande damp zeer prikkelend op de longen (dus slecht voor de longen). Geen gas, maar ik denk NaOH gebonden aan kleine druppeltjes water.

Hopbier

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 29-09-2010 15:10 u »
Als je natronloog oplost in heet water (gaat bruisend koken), werkt de bovenstaande damp zeer prikkelend op de longen (dus slecht voor de longen). Geen gas, maar ik denk NaOH gebonden aan kleine druppeltjes water.

Hopbier

Als dat gebeurt heb je teveel natronloog op te weinig water toegevoegd. Laat eerst de bak helemaal vollopen tot het gewenste niveau en voeg dan pas 1 gram per liter natronloog toe.

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 29-09-2010 15:10 u »
Ik zou die flesjes gewoon een nacht in normale soda zetten, en dan de dag erna een borsteltje erdoorheen.
Vervolgens uitspoelen met water, en dan effe één stoot op de Avinatore met schoonmaakazijn.
Dit doe ikzelf ook altijd.

Zelf doe ik dat ook meestal zo. En met succes tot nu toe. Zeker schimmel weekt goed los. Maar dit is hardnekkiger. Omdat het voor een deel flesjes van buiten de 'brouwerij' zijn vind ik het wel fijn om goed schoon te maken.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #22 Gepost op: 29-09-2010 15:39 u »
Als dat gebeurt heb je teveel natronloog op te weinig water toegevoegd. Laat eerst de bak helemaal vollopen tot het gewenste niveau en voeg dan pas 1 gram per liter natronloog toe.

Ik bedoel dat prikkende spul op de longen inderdaad, geen idee of het gas, damp of weet ik veel wat is...

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 29-09-2010 17:33 u »
Zelf doe ik dat ook meestal zo. En met succes tot nu toe. Zeker schimmel weekt goed los. Maar dit is hardnekkiger.
Merkwaardig... Meestal ziet er gewoon een standaard schimmeltje in "buurman-flesjes".
In dit geval moet je dan inderdaad maar aan de gang met natronloog.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #24 Gepost op: 29-09-2010 18:16 u »
Een tip voor een volgende keer. Probeer een "verse" krat te krijgen. Dus bijvoorbeeld een krat na een feestje. Die flesjes heb je minder werk mee omdat er nog geen schimmel in zit. Je moet ze dan natuurlijk wel diezelfde dag goed uitspoelen.